به عنوان مادران شاغل، ما همیشه خود را در دریایی از حس گناه مادرانه می بینیم. ولی مشکل اصلی درک این است که مادر برای این گناه برنامه ریزی نکرده است.  این حس گناه یک رویکرد فعال برای تضمین رشد مغز بچه های ما نیست. درعوض، یک واکنش است. این حس گناه باعث می شود تصمیم گیری هایی با آگاهی کمتری داشته باشیم. وقت آن رسیده است که زنان بلندپرواز دیگر برای بلند همت بودن خود عذرخواهی نکنند. آن­ها باید متوجه شوند که این بلند نظری چه تاثیری مثبتی بر روی رشد ذهن کودکان دارد. زمانی با ترس از سرشکستگی در تربیت فرزندان یا نگرانی از عدم موفقیت در تربیت آنها روبه رو میشویم. در آن زمان نکته­ ی اصلی این است که اطمینان حاصل کنیم رویکرد ذهنی ما بر اساس علم ذهن است.

دکتر آلن بیش از 15 سال از عمر خود را  صرف مطالعه علوم اعصاب کرده است. او بهترین نویسنده ی پر فروش بین المللی است. وی برای کتاب پرورش مغز جایزه برده است.

دکتر آلن می گوید: زمانی که برای اهدافی که بر پایه ی ذهن اند برنامه هایی طراحی می کنیم باعث می شویم عادت های ذهنی سالم شکل بگیرد. نه عادت هایی که منجر به شکست و عذاب وجدان می شود. همان گونه که ما رشد می کنیم کودکان هم رشد خواهند کرد… دکتر آلن می گوید ما یک تیم خانوادگی برای حرکت رو به پیشرفت تشکیل می­دهیم.  این کار احساس گناه مادرانه را کاهش می دهد. اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد. همچنین به ما این اجازه را می­دهد که خودمان را به عنوان یک شخص و به عنوان یک والد بپذیریم. وقتی به علم ذهن توجه می کنید، در می یابید که در واقع بلندپروازی برای مغز بچه های شما مفید است.

5دلیل مفید بودن بلندپروازی برای کودکان از نظر دکتر آلن

1. مدل رفتار مغز

“بچه ها با مشاهده و شنیدن از ما، رفتار ها را یاد می­ آموزند. بلندپروازی ما باعث تقویت عزم راسخ و سخت کوشی می شود. می خواهیم بچه های ما این شخصیت را داشته باشند. زمانی که درباره ی چالش هایی که در زندگی یا کار با آنها مواجه شدیم صحبت کنیم یا سخت کوشی خود را با صحبت در مورد وظایف روزانه خود نشان می دهیم، بچه های ما یاد می گیرند که برای این فداکاری ارزش قائل شوند. بچه ها همین طور یاد می­گیرند چگونه باید مسائل را حل کنند. این به پیشرفت مغزشان کمک می کند.

در مورد زندگی کاری خود با کودکان خود روراست و شفاف باشید. اینکه شما چه مسئولیت هایی قبول کرده اید؟ چگونه آنها را مدیریت می­کنید؟ وظایف خود را چگونه انجام می دهید؟ همه این توضیحات برای مغز آنها سودمند است.

2. استقلال

استقلال در کودکان

 

مغز بچه های ما باید توانایی انجام کارهایی را برای خودش داشته باشد. دکتر آلن توضیح می دهد: “بله ما اراده و سخت کوشی را الگوی خود قرار می­دهیم. دوست داریم فرزندانمان هم این ویژگی ها را داشته باشند. ولی باید به آنها فرصت برای انجام کارهای خودشان داده شود. ما باید فقط پشتیبانی مورد نیاز را ارائه کنیم. او اینگونه توضیح می دهد. مثلا اگر کودکانتان ساندویچ می­خواهند بگویید اینجا نان، کره بادام زمینی و ژله وجود دارد. می خواهید درست کردن لیموناد یاد بگیرید؟ در این فیلم از یوتیوب درست کردن لیموناد را توضیح داده است (البته مطمئن شوید که فیلم برای شما سودمند است و مقررات مخاطبین را مشاهده کنید).

نقطه قوت یک زن بلند پرواز، پشتیبانی او از فرزندش در یادگیری مراحل موفقیت است. تا وقتی کودکان با انجام کاری به یادگیری مشغول اند مادران نباید آن کار را به جای کودکان انجام دهند. این کار باعث می­ شود مغز آنها رشد پیشرفته تری داشته باشد.

3. برای بایدها و نبایدها وقت نگذارید

  • تو باید کمتر از فضای مجازی استفاده کنی.
  • تو باید قبل از خواب داستان بخوانی.

زمانی که شما بلند پرواز باشید برای این بایدها و نبایدها وقت ندارید. فقط کارهایی که می­توانید انجام دهید. آنچه که مغز کودک شما نیاز دارد همین است. می توانید تمرکز خود را بر روی اشتیاق به رشد فرزند خود بگذارید، نه رشد وضعیت خود به عنوان یک والد. با این روش این امکان فراهم می شود که رشد اجتماعی و عاطفی را در فرزندان خود مورد هدف قرار دهیم. همچنین کمتر به جزئیات احساس گناه مادرانه خود بپردازیم.

4. یادگیری روزانه برای مغز کودکان خوب است.

مغز عاشق اجتماعی شدن است. کودکان بیش تر از ما میتوانند ارتباط ایجاد کنند. ما به این دانش رسیده ایم که  جامعه پذیری از زوال عقل پیشگیری می­کند. این برای مغز ما بسیار مهم است. وقتی بچه ها در اطراف بچه های دیگر هستند مخصوصا در سن پیش دبستانی، آنها یاد می­گیرند که چگونه احساسات را کنترل کنند. همچنین با دیگران کار کنند، ارتباط برقرار کنند و صبر داشته باشند. آنها یاد می­گیرند که چگونه بدن و ذهن خود را به اندازه کافی برای یادگیری مدیریت کنند (ما به این یادگیری مهارت های آمادگی برای مدرسه میگوییم).

اینجا صحبت از یادگیری تئوری و آکادمیک نیست. بلکه در مورد درک چگونگی تفکر و احساس مردم و یادگیری ایجاد ارتباط و رشد مغز است. مغز کودک شما زمانی می تواند شروع به رشد کند که در کنار سایر کودکان و بزرگسالانی قرار بگیرد که توانایی تمرکز بر ارتباطات و شکل دادن آنها را دارا باشند.

5. شما مهارت­های ارتباطی خوبی دارید

روابط والدین و فرزندان

تا به حال شده که از کودک خود بشنوید: من می­فهمم که شما در مورد اتاق من چه انتظاری دارید؟ خیلی خوب است. ولی اگر در عوض اول به پارک برویم بهتر نیست؟ این همان تأثیر شماست.

زنان بلندپرواز چگونگی برقراری ارتباط را می دانند. آن­ها از این ترفندها برای فرزندان خود استفاده می کنند. مغز ما با ارتباطات و روان­سازی رشد می­کند ولی این ویژگی­ ها باید آموخته شود. مهارت­ های ارتباطی خوب در برگیرنده­ی رشد زبانی انتزاعی، درک اجتماعی و عاطفی دیگر افراد و تفکر انتزاعی است. شما به عنوان یک مادر کارمند می دانید که این کار ساده  به نظر نمی رسد. با این حال وقتی از استراتژی­های بلند پروازانه استفاده می­ کنید می ­توانید مسیر مغز بچه ­های خود را توسعه دهید.