ما در تمام لحظات زندگی خود در مورد مسائل مختلف در حال تصمیم‌گیری هستیم. گاه این انتخاب‌های درست و گاهی نادرست می‌باشد. چه چیزی بر روی این روند تأثیر می‌گذارد؟ NLP علمی است که به سؤالاتی ازاین‌دست پاسخ می‌دهد. گاهی بی‌حوصلگی، خشم و خستگی موجب تصمیمات اشتباه می‌شود. با دریافت آموزش NLP انتخاب‌های اشتباه شما تا اندازه قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. هر چه اصولی‌تر در زندگی خود قدم بردارید احتمال دستیابی به موفقیت برای شما بیشتر می‌شود. ما در سایت موفق شو مقالاتی در حوزه این علم قرارمی دهیم. در ادامه راهکارهایی را برای اجتناب از تصمیم‌گیری اشتباه به شما ارائه می‌دهیم.

فرآیند تصمیم گیری از منظر NLP

تصمیم نادرست nlp

بر اساس بررسی‌های سایت موفق شو،N.L.P بیشتر بر روی فرآیند تصمیم‌گیری تمرکز دارد. در جلسات آموزش N.L.P با درک متقابل، قدرت تجزیه‌وتحلیل و قبول تفاوت‌ها آشنا می‌شوید. این علم باعث می‌شود تا شما فارغ از هر تصمیم‌گیری، احساس خوشایندی را تجربه کنید. اگر تصمیم‌گیری شما اشتباه بود آن را بپذیرید و از آن پشیمان نشوید. ما شما را در این مسیر همراهی می‌کنیم.

N.L.P در طی مطالعات طولانی بر روی نحوه‌ی تصمیم‌گیری دانشجویان پزشکی انجام داد است. حاصل این کار فرمولی است که بر اساس آن شما می‌توانید میزان انتخاب‌های درست خود در زندگی بالا ببرید. موفق شو در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهد. وقتی قصد انتخاب دارید چه اتفاقی برای شما رخ می‌دهد؟ بیایید باهم نگاهی به تصمیم‌گیری گذشته شما بیندازیم؟ به نظر شما چه فرآیندی طی شد تا شما یک تصمیم‌گیری درست و اصولی را انجام دهید؟

لوگو nlp

N.L.P و مباحث این حوزه سه شیوه برای تصمیم‌گیری تعریف کرده است. شیوه شنیداری به این مفهوم که شما قبل از هر اقدامی با دیگران در مورد آن موضوع مشورت می‌کنید و نظرات اطرافیان بر تصمیم‌گیری شما تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم خواهد داشت. شیوه دیداری که در آن فرد احتمال موفقیت و درستی انتخاب خود را در ذهن تصور می‌کند و سپس بر اساس آن اقدام می کندو آخرین شیوه که N.L.P معرفی کرده است، تصمیم‌گیری لحظه‌ای نام دارد. تصمیم‌گیری لحظه‌ای بیشتر بر روی حالات روحی در حال فرد استوار است و اصولاً تفکر خاص و یا یک نوع دوراندیشی در پشت آن نیست.

موفق شو بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان N.L.P معتقد است که بیشتر تصمیم‌گیری‌های اشتباه در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که هیجانات منفی ما در اوج خود قرار دارد. لذا این امر موجب می‌شود تا ما توانایی سنجش درست موقعیت را نداشته باشیم. سپس بعد از نشان دادن عکس‌العمل آنی به‌شدت احساس پشیمانی می‌کنیم.

نکته‌ای که در مباحث آموزش N.L.P بر آن تأکید می‌شود این است که شما در هنگام تصمیم‌گیری باید از هر سه شیوه حسی، شنیداری و دیداری بهره بگیرید تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید. ازنظر علم N.L.P حذف هرکدام از روش‌ها منجر به انتخابی بد می‌شود.

دیدگاه NLP در مورد وجه تمایز تصمیم خوب و بد

تصمیم نادرست nlp

در گفت‌وگویی که با دانشجویان دوره‌های آموزش این علم صورت گرفته بود، اکثر آن‌ها معتقد بودند که یک تصمیم‌گیری بد نتیجه عدم استفاده از سه شیوه مدنظر این روش است. در بیشتر تصمیم‌گیری‌های نادرست گزینه‌ی شنیداری حذف می‌شود. بدین معنا که بیشتر افراد می‌خواهند به‌تنهایی دست به انجام کاری بزنند. در ادامه در مورد هرکدام از شیوه‌های تصمیم‌گیری مثال می‌زنیم.

به‌عنوان‌مثال در مورد شیوه‌ی دیداری، فرض کنید شما قصد خرید یک وسیله رادارید در این موقعیت حس دیداری و زیبایی‌شناختی شما است که بیشترین نقش را در تصمیم‌گیری شما ایفا می‌کند. حال فکر کنید می‌خواهید همسر آینده خود را انتخاب کنید اینجا بازهم حس زیبایی‌شناختی دارای اهمیت است البته نه به‌اندازه مورد قبل حال اگر میزان توجه شما به این شیوه تصمیم‌گیری به‌اندازه مورد قبل باشد، بر اساس نظر علم N.L.P شما قطعاً مرتکب اشتباه خواهید شد.

در مورد شیوه شنیداری معمولاً زمانی که شما درگیر هیجانات زیادی هستید علاقه‌مند هستید تا در مورد آن موضوع با یک شخص مشورت کنید و یا اینکه آن فرد تنها شنونده حرف‌های شما باشد.N.L.P استفاده از این تکنیک را به افراد جامعه توصیه می‌کند.

تصور کنید که در یک ماشین لوکس که روکش صندلی‌های آن از چرم است نشسته‌اید و فرد موردعلاقه شما از جلوی چشمانتان عبور می‌کند شما به‌شدت تمایل دارید که با ارتباط برقرار کنید و از او دعوت کنید تا لحظاتی را در کنارتان سپری کند این همان شیوه تصمیم‌گیری حسی است که بر پایه هیجانات قرار دارد. موفق شو به شما می‌گوید هر سه جنبه را در هنگام تصمیم‌گیری در نظر بگیرید.

NLP و بلوغ در تصمیم گیری

nlp و تصمیم گیری

متخصصان دوره‌های آموزش N.L.P معتقدند که تصمیم‌گیری درست قبل از هر چیز نیاز بلوغ فکری است. آیا دوران نوجوانی خود را به خاطر دارید؟ هرچه والدینتان به شما می‌گفتند شما خلاف آن را انجام می‌دادید و در اکثر مواقع یک فاجعه رخ می‌داد. یا اینکه شما به دوست خود یک راهکار نشان می‌دادید و بازهم دوستتان به نتیجه که نمی‌رسید هیچ، دردسرهای زیادی هم تبعات آن تصمیم‌گیری بود.

حال شما یک فرد بزرگسال هستید و قطعاً انتخاب‌های شما مسیر زندگی‌تان را تغییر می‌دهد. شما دائماً می‌خواهید از تصمیم‌گیری اشتباه جلوگیری کنید. درحالی‌که این راهش نیست. کارشناسان N.L.P می‌گویند که تنها روند تصمیم‌گیری خود را کند کنید تا بتوانید تمام جوانب موردبررسی قرار دهید. تصمیم‌گیری‌های آنی همیشه ضربه‌های بدی را به زندگی وارد می‌کنند.

تعجیل در تصمیم‌گیری باعث می‌شود تا شما بعد شنیداری حذف کنید. کارشناسان N.L.P می‌گویند غالب افراد در هنگام انتخاب می‌گویند من زمان ندارم تا باکسی صحبت کنم و یا مشورت کنم باید هرچه زودتر دست به عمل کنیم.

ممکن است باکسی مشورت کنیم که از نزدیکان ما باشد و به خاطر برخی ملاحظات سعی کند نظری مشابه آنچه در ذهنمان می‌گذرد، به ما پیشنهاد کند. لذا چالش بزرگ برای یک تصمیم‌گیری عاقلانه درست شنیدن است. با دریافت آموزش N.L.P یک گام به موفقیت نزدیک شوید.

کارشناسان این علم به شما پیشنهاد می‌کنند همیشه با افراد غیر ذی‌نفع در مورد مسائل خود مشورت کنید تا بتوانید دید بازتری نسبت به آن داشته باشید. سپس بر اساس آنچه شنیده‌اید و واقعیات موجود اقدام به تصمیم‌گیری کنید.

درمجموع می‌توان گفت که با در نظر گرفتن شنیدن، دیدن و حس در کنار هم به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. افراد در پروسه تصمیم‌گیری نیازمند آموزش مباحث N.L.P می‌باشند. با سایت موفق شو همراه باشید را پنجره‌های جدیدی به روی زندگی‌تان بازخواهد شد