تاجر آمریکایی جی پاول گتی ثروت خود را با ریاست در شرکت نفت گتی به دست آورده بود. او برای موزه جی پاول گتی و همین‌طور بسیاری از فعالیت‌های هنری، کمک‌هزینه‌های مالی فراهم می‌کرد. در این مقاله از موفق شو به مسیر زندگی جی پاول گتی و موفقیت های زندگی او خواهیم پرداخت.

جی پاول گتی از طریق سرمایه‌گذاری‌های پدرش در اوایل قرن بیستم وارد صنعت نفت شد. وی در سال 1930 مسئولیت شرکت پدر خود را به عهده گرفت. زمانی که جی پاول گتی در سال 1967 به ادغام چندین تجارت متفاوت و یکپارچه‌سازی آن‌ها در شرکت نفت گتی می‌پرداخت، به او لقب ثروتمندترین مرد جهان را نسبت دادند. همچنین او یک مجموعه‌دار هنری مشهور بود. وی قبل از مرگ خود در سال 1976، موزه‌ای از دارایی‌های خود در  کالیفرنیا تأسیس کرد، که بعدها بخشی از دارایی‌های بنیان “جی پاول گتی تراست” شد. نوه وی، جان پل گتی سوم، در سال 1973 برای باج‌گیری ربوده شد، حماسه‌ای که در فیلم سینمایی «همه‌ی پول‌های جهان» در سال ۲۰۱۷ و سریال «اعتبار» ساخت سال ۲۰۱۸، به‌طور برجسته نشان داده شد.

سال‌های اول زندگی جی پاول گتی

جوانی جی پاول گتی

جی پاول گتی در 15 دسامبر 1892 در مینیاپولیس، مینه سوتا متولد شد. در سال 1903، پدرش، وکیل جورج فرانکلین گتی، شرکت نفت مینهما را در اوکلاهما تأسیس کرد. او خیلی زود همسر خود، سارا ریشر گتی و فرزندش را به اوکلاهما منتقل کرد. بااین‌حال پس از گذشت چند گوش‌به‌زنگ دوباره اسباب خود را جمع کردند تا به لس‌آنجلس در کالیفرنیا نقل‌مکان کنند.

جی پاول گتی در سال 1909 از دبیرستان پلی تکنیک لس‌آنجلس فارغ‌التحصیل شد. وی قبل از پیوستن به دانشگاه آکسفورد در انگلستان، به ادامه تحصیل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه برکلی پرداخت. در سال 1914، جی پاول گتی در رشته‌ی علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شد.

جی پاول گتی و امپراتوری نفت

زندگینامه جی پاول گتی

پس از فارغ‌التحصیلی، گتی به ایالات‌متحده بازگشت و فعالیت خود را به‌عنوان یک حفر کننده‌ی چاه‌های نفتی آغاز کرد و به خریدوفروش اجاره‌بهای نفت در اوکلاهما پرداخت. در سال 1916، گتی اولین درآمد میلیون دلاری خود را از یکی از چاه‌های نفت کسب کرد، و سپس با پدرش برای ثبت شرکت نفت گتی همکاری و مشارکت کرد. با این ثروت جدید، برای مدت کوتاهی خود را بازنشسته کرد تا به استراحت در لس‌آنجلس بپردازد. جی پاول گتی بار دیگر در سال ۱۹۱۹ دوباره به تجارت نفت بازگشت.

در طول دهه 1920، گتی و پدرش از طریق حفاری و اجاره کارگزاری، بر ثروت خود می‌افزودند. هنگامی‌که جورج در سال 1930 درگذشت، گتی صاحب 500،000 دلار ارثیه شد و او رئیس شرکت نفت پدرش شد. دراین‌بین سهام مادرش به‌طور کامل حفظ شد.

در این موقعیت شغلی جدید، جی پاول گتی تصمیم به بازسازی و گسترش شرکت و تبدیل آن به یک تجارت خودکفا گرفت. درواقع وی تصمیم داشت تا تمام مراحل از حفاری گرفته تا پالایش و حمل‌ونقل و فروش نفت را به‌طور خودکفا انجام دهد. گتی شروع به خرید مایحتاج و کنترل سایر شرکت‌ها ازجمله شرکت نفت پسیفیک وسترن، شرکت نفت اسکلی و همچنین شرکت نفت تایدواتر کرد. پس از جنگ جهانی دوم، جی پاول گتی با سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار در “منطقه خنثی” بین کویت و عربستان سعودی، ریسک بزرگی کرد. قمار او در سال  1953 به بار نشست. او توانست چاه نفتی را پیداکرده و 16 میلیون بشکه در سال به فروش برساند.

در سال ۱۹۵۷، مجله فرچون از جی پاول گتی به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان نام برد. ده سال بعد، او سهام تجاری خود را در شرکت نفت گتی ادغام کرد و در اواسط دهه 1970، ثروت شخصی وی بین ۲ تا 4 میلیارد دلار تخمین زده شد.

زندگی خانوادگی و کودک ربایی

همسر جی پاول گتی

برای روزنامه‌های مصور چه در ایالات‌متحده و چه در خارج از کشور، زندگی شخصی جی پاول گتی امری پرمخاطب بود. او پنج بار ازدواج کرد و طلاق گرفت: اولین ازدواج وی با ژانت دمانت در سال 1923، فرزند اول او جورج فرانکلین گتی دوم را به همراه داشت. وی در سال 1926 با آلن اشبی ازدواج کرد و دو سال بعد در ازدواج سوم خود با آدولفین هلمل دارای پسری با نام ژان رونالد شد.

گتی در سال 1932 با بازیگر جوان آن پورک ازدواج کرد و پدر دو پسر دیگر به نام های اووجین پل (بعداً جان پل گتی جونیور) و گوردون پیتر شد. همسر پنجم و آخرین همسر گتی خواننده‌ی معروف لوئیز “تدی” لینچ بود. آن‌ها در سال 1939 ازدواج کردند و قبل از طلاق در سال 1958، یک پسر به نام تیموتی به دنیا آوردند.

علاوه بر این، خانواده جی پاول گتی به دلیل اتفاقات ناگواری که برای فرزندان وی افتاد راهی اخبار شدند. تیمی گتی در سنین پایین با تشخیص تومور مغزی، در 12 سالگی در سال 1958 درگذشت. همچنین جورج دوم در سال 1973 پس از مصرف بیش‌ازحد قرص، درگذشت.

در سال 1973، نوه 16 ساله میلیاردر معروف، جان پل گتی سوم، ربوده شد و  برای باج‌گیری در ایتالیا نگهداری شد. جی پاول گتی از پرداخت باج خودداری کرد و گفت: “من 14 نوه دیگر هم دارم. اگر یک سکه پرداخت کنم ، 14 نوه ربوده‌شده دیگر خواهم داشت”. پس‌ازآنکه آدم ربایان گوش نوجوان را قطع کردند و آن را به‌عنوان گواهی بر جدیت خود به وی ارسال کردند، جی پاول گتی به مبلغ پایین‌تری برای باج با آدم ربایان توافق کرد. جان پل بعداً اعتیاد شدیدی به مواد مخدر پیدا کرد که منجر به سکته مغزی او شد و سبب شد تا گتی سه دهه آخر عمر خود را در یک صندلی چرخ‌دار بگذراند.

مجموعه هنری ، مرگ و میراث

جی پاول گتی اولین خریدهای هنری خود را در نوجوانی انجام داد. وی تا دهه 1930 مجموعه قابل‌توجهی جمع‌آوری کرده بود. او بخشی از این مجموعه را به موزه هنر لس‌آنجلس در اواخر دهه 1940 اهداء کرد و در سال 1953 موزه جی پاول گتی تراست را تأسیس کرد. سال بعد، موزه جی پاول گتی در خانه‌ی روستایی وی در مالیبو، کالیفرنیا (که بعداً بخشی از پسیفیک پالیساداس شد) افتتاح شد. وی بعداً یک کپی دقیق از یک ویلای رومی ساخت و در سال 1974 مجدداً موزه ای را در آنجا تأسیس کرد.

در سال 1959، جی پاول گتی در یک ملک عظیم متعلق به قرن شانزدهم موسوم به قلعه ساتن در انگلستان اقامت گزید و آن را به مرکز فعالیت‌های تجاری خود تبدیل کرد. وی در 6 ژوئن 1976 در اثر نارسایی قلبی در آنجا درگذشت و پیکر وی در مزارع خودش در مالیبو دفن شد.

پس از مرگ وی ، گتی 1.2 میلیارد دلار برای مقاصد خیرخواهانه خود وقف کرد. جی پاول گتی تراست که مسئولیت سرپرستی بنیاد گتی، موسسه تحقیقات گتی و موسسه حفظ منابع طبیعی گتی را بر عهده داشت، در مورد گسترش موزه و همکاری آن با دنیای هنر تصمیم گرفت. در سال 1997، از این مجموعه مراکز گتی در لس‌آنجلس رونمایی شد.

“تمام پول جهان” و “تراست”

فیلم تمام پول جهان

در سال 2017 ، هالیوود توجه خود را به داستان آدم‌ربایی جان پل گتی سوم در سال 1973 جلب کرد. «تمام پول جهان» به کارگردانی ریدلی اسکات و نقش‌آفرینی میشل ویلیامز در نقش گیل هریس، مادر جان پل، و مارک والبرگ در نقش جیمز فلچر چیس، مامور سابق سازمان سیا که استخدام‌شده بود تا نوه مفقودشده را پیدا کند، ساخته شد.

این فیلم ابتدا با کوین اسپیسی در نقش گتی فیلم‌برداری شده بود، اما کمتر از دو ماه قبل از تاریخ انتشار آن در 22 دسامبر، هنگامی‌که گزارش‌هایی مبنی بر اتهامات آزار و اذیت جنسی علیه اسپیسی خبرساز شد، اسکات این بازیگر را از فیلمش جدا کرد و شروع به فیلم‌برداری مجدد با بازی کریستوفر پلامر کرد. این بازیگر برای عملکرد چشمگیرش در آخرین لحظه‌های انتشار فیلم نامزد گلدن گلوب شد.

این آدم‌ربایی همچنین در سریال «تراست» موردتوجه قرار گرفت که در بهار سال بعد در شبکه‌ی FX پخش شد. این بار، دونالد ساترلند بازی در نقش این سرمایه‌دار را به عهده گرفت. در این سریال بازیگرانی مانند هیلاری سوانک به‌عنوان گیل هریس، هریس دیکینسون به‌عنوان وارثی که به دردسر افتاده و برنان فریزر به‌عنوان چیس نقش‌آفرینی کردند.