الویس پریسلی، نوازنده و بازیگر، در اواسط دهه 1950 میلادی در رادیو، تلویزیون و پرده نقره‌ای به شهرت رسید. او یکی از بزرگ‌ترین نام ها در دنیای “راک‌اند رول” در تاریخ است. در این مقاله از سایت موفق شو، به بررسی اجمالی زندگینامه الویس پریسلی خواهیم پرداخت.

الویس پریسلی که بود؟

الویس پریسلی از همان ابتدا بسیار خاکی و مردمی بزرگ شد. او توانست به یکی از بزرگ‌ترین نام­های  تاریخ راک‌اند رول تبدیل شود. در اواسط دهه 1950، او در رادیو، تلویزیون و پرده نقره‌ای ظاهر شد. او در 16 آگوست 1977، در سن 42 سالگی، بر اثر نارسایی قلبی ناشی از اعتیاد مواد مخدر، درگذشت. پس از مرگش، الویس پریسلی همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین نمادهای موسیقی جهان شناخته می‌شود.

خانواده الویس پریسلی

خانواده الویس پریسلی

الویس آرون پریسلی در 8 ژانویه 1935 در شهر توپلو از ایالت می­ سی­ سی ­پی متولد شد. او برادر دوقلویی به نام جسی گارون داشت که در زمان زایمان، مرده به دنیا آمد. پریسلی از همان آغاز بسیار فروتنانه بزرگ شد و تا به یکی از بزرگ‌ترین نام های دنیای راک‌اند رول تبدیل شد. الویس در یک خانواده طبقه کارگری و با محبت و عشق پدر و مادر بزرگ شد. خانواده پریسلی پول اندکی داشتند و مرتباً از مکانی به مکان دیگر نقل مکان می‌کردند. الویس عمیقاً به پدر و مادرش، به‌ویژه مادرش گلدیس، ارادت داشت. او با داشتن ایمانی قوی به خدا، بزرگ شد. پریسلی به همراه پدر و مادرش مرتبا در کلیسا حضور پیدا می‌کرد. به همین دلیل، موسیقی انجیل تأثیر زیادی بر روی الویس جوان گذاشت.

در یازدهمین سالگرد تولد خود در سال 1946، الویس پریسلی اولین گیتارش را به عنوان هدیه از مادرش دریافت کرد. چند سال بعد با برنده شدن در یک برنامه استعدادیابی در دبیرستان هیومس در ممفیس، اولین طعم موفقیت را چشید. وی پس از فارغ‌التحصیلی در سال 1953،به مشاغل زیادی پرداخت. در حالی که هنوزآرزوهای دور و دراز موسیقیایی خود را دنبال می‌کرد. او اولین ضبط تمرینی خود را سال بعد(در جایی که بعداً به Sun Studio معروف شد) انجام داد. طولی نکشید که سام فیلیپس، ناشر آثار موسیقی، تصمیم گرفت که این هنرمند جوان را زیر بال خود بگیرد. الویس پریسلی خیلی زود تور کنسرت‌ها و ضبط آلبوم‌هایش را آغاز کرد. “That’s All Right” اولین تک آهنگ پریسلی در سال 1954 بود.

اولین موفقیت در برترین آهنگ‌ها: ‘Heartbreak Hotel

آهنگ الویس پریسلی

در سال 1955، سبک موسیقی غیرمعمول و زیبایی ظاهری او، طرفدارن زیادی برای او جذب کرد. در همان سال، او قراردادی را با RCA Records امضا کرد. آن معامله توسط مدیر او، سرهنگ تام پارکر انجام شد. پریسلی شروع به کار کرد. اولین تک آهنگ شماره 1 خود را با نام “Heartbreak Hotel” و همچنین اولین آلبوم شماره 1 خود را به بازار عرضه کرد. الویس پریسلی قرارداد بازی در یک فیلم سینمایی را با Paramount Pictures امضا کرد. همچنین در سال 1956 حرکات رقص او بر روی صحنه‌ها سبب محبوبیت او شد. بسیاری از برنامه های تلویزیونی از او به عنوان مهمان محبوب دعوت می کردند.

خدمت سربازی

الویس پریسلی خیلی سریع مشهور شد و به عنوان نوازنده و بازیگر فعالیت هنری می‌کرد. اولین فیلم او، Love Me Tender (1956)، در گیشه موفق شد. حتی حضورش برای انجام خدمت سربازی در ارتش ایالات‌متحده هم نمی‌توانست مانعی بر زندگی موفق و شهرتش باشد. وی پیش‌نویس اعزام به خدمت خود را در سال 1957 دریافت کرد و مارس  سال بعد به ارتش معرفی شد. الویس حدود یک سال و نیم در آلمان خدمت کرد.

اندکی قبل از عزیمت پریسلی به اروپا، مادر محبوبش گلادیس درگذشت. به او مرخصی داده شد تا برای تشییع جنازه به ممفیس باز گردد. پریسلی که از مرگ مادر خود بسیار ناراحت بود، به خدمت بازگشت. در طول اقامتش در آلمان، الویس با دختر نوجوانی به نام پریسلا بوئلیو ملاقات کرد. همین دیدارها، روحیه او را کمی بهتر کرد. این زوج عاشق یکدیگر شدند و در اول ماه مه 1967 در لاس وگاس با هم ازدواج کردند.

زندگینامه الویس پریسلی (فیلم­ها و موسیقی متن‌ها)

فیلم های الویس پریسلی

پس از ترک ارتش در سال 1960، پریسلی کار هنری خود را از سر گرفت و خیلی زود با موسیقی متن فیلم GI Blues به صدر جدول بازگشت. وی به ضبط موسیقی و بازی در فیلم‌هایی مانند هاوایی آبی (1961)، دخترا! دخترا! (1962)، ویوا لاس وگاس (1964) مشغول شد. اگرچه فیلم‌های او اغلب موردتوجه منتقدان و تماشاگران قرار نمی‌گرفت، اما بسیار سودآور بودند و موسیقی متن فیلم­ها معمولاً فروش خوبی داشتند. بااین‌حال، در اواخر دهه 1960، به نظر می‌رسید که این هنرمند مرموز جذابیت خود را در گیشه از دست داده است. وی با اثبات اینکه هنوز “پادشاه راک‌اند رول” است، اولین ویژه‌برنامه تلویزیونی خود در سال 1968 را ضبط کرد که اغلب “بازگشت 68” نامیده می‌شود. وی با اجرایش که استعدادهای او را به عنوان خواننده و گیتاریست به نمایش می‌گذاشت، مخاطبان را به تحسین واداشت.

دختر، طلاق از پریسیلا و اعتیاد به مواد مخدر

در همین دوره زندگی شخصی پریسلی نیز روندی صعودی را طی کرد. وی و پریسیلا در سال 1967 ازدواج کردند و سال بعد صاحب یک فرزند دختر به نام لیزا ماری شدند. متأسفانه، این شادی خیلی دوام نیاورد. در اوایل دهه 1970، ازدواج پریسلی در حال فروپاشی بود. این زوج در سال 1973 طلاق گرفتند و پریسیلا حضانت لیزا ماری را دریافت کرد.

پریسلی همچنین با سایر مشکلات شخصی ازجمله اعتیاد فزاینده به داروهای تجویزشده دست‌به‌گریبان بود. ستاره راک که یک‌باره لاغر شده بود با مشکل وزن دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سبک زندگی مخرب ­اش او را نابود کرد. مدتی به دلیل مشکلات بهداشتی مرتبط با مواد مخدر در بیمارستان بستری شد. با وجود موانع شخصی، الویس پریسلی همچنان در لاس وگاس و در تورهایش محبوب بود. وی آخرین کنسرت خود را در ژوئن 1977 و در شهر ایندیاناپولیس اجرا کرد. پس از کنسرت، به خانه اش، یعنی عمارت ممفیس در گریس لند، بازگشت تا آماده یک تور دیگر شود.

مرگ و میراث

صبح روز 16 آگوست 1977، پریسلی بر اثر نارسایی قلبی، در سن 42 سالگی درگذشت. بر اساس گفته پزشکان، مرگ وی مربوط به زیاده‌روی در مصرف داروهای تجویزشده بود. پریسلی در ملک گریسلند، در نزدیکی قبر مادرش، گلدیس، پدرش ورنون و مادربزرگ­اش، مینی مای هود پریسلی به خاک سپرده شد.

پریسلی در طول زندگی شگفت‌انگیز خود به محبوبیت موسیقی راک‌اند رول در آمریکا کمک کرد. وی همچنین برای موسیقی‌های ضبط‌شده خود، موفق به کسب سه جایزه شد. پریسلی یکی از نیروهای اصلی موسیقی بود؛ 18 تک آهنگ شماره 1 ازجمله “Don’t Be Cruel”، “Good Luck Charm” و “Suspicious Minds” و همچنین تعداد بی‌شماری آلبوم طلایی و موفق را ضبط کرد. وی یکی از اولین هنرمندانی بود که به تالار مشاهیر راک‌اند رول وارد شد. بااین‌حال پریسلی به دلیل مشارکت در چندین ژانر موسیقی ازجمله راک و کانتری شناخته شده است. در سال 1998، پریسلی پس از مرگ به تالار مشاهیر موسیقی کانتری راه یافت. سه سال پس از مرگش نیز وی به تالار مشاهیر موسیقی دینی  وابسته به انجمن موسیقی انجیل راه یافت.

گریس لند؛ خانه الویس پریسلی

خانه الویس پریسلی گریس لند

بازدید از خانه الویس پریسلی، گریس لند، برای عموم آزاد است و طرفداران بی‌شماری از سراسر جهان سالانه به‌ویژه در روز تولد پریسلی و سالگرد مرگ وی از اقامتگاه افسانه‌ای او بازدید می‌کنند.

هزاران هوادار در 16 اوت 2012 – سی و پنجمین سالگرد درگذشت پریسلی – به گریس لند رفتند تا برای احترام به پادشاه راک‌اند رول مراسم  ویژه یادبود داشته باشند. در طول این گردهمایی، طرفداران شمع روشن کرده و بیرون از خانه پریسلی ایستادند. اگرچه خانواده پریسلی هر سال به مناسبت سالگرد مرگ پریسلی یک مراسم ادای احترام برگزار می‌کنند، اما گردهمایی سال 2012 بی‌نظیر بود:  یگانه همسر پریسلی، پریسیلا و دخترش لیزا ماری برای اولین بار در این مراسم سالانه با هم ظاهر شدند.

به گزارش واشنگتن‌پست، پریسیلا در جریان این رویداد گفت: “شما باید این  مراسم را از دیدگاه ما ببینید. این شگفت‌انگیز است. شمع‌ها روشن‌شده‌اند. واقعاً  این منظره‌ای است که باید از نزدیک دید … این چیزی است که الویس هرگز، هرگز باور نمی‌کرد که در اینجا اتفاق بیفتد”.

فرهنگ پاپ

از زمان مرگش، الویس پریسلی همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین نمادهای موسیقی جهان شناخته می‌شود. در طول سال‌ها، چندین مستند و فیلم به زندگی این هنرمند عجیب پرداخته‌اند، ازجمله یک مینی سریال تلویزیونی در سال 2005 با بازی جاناتان ریس-میرز در نقش الویس. در سال 2018، یک مستند دو بخشی تحت عنوان “الویس پریسلی: جستجوگر”  منتشر شد که زندگینامه الویس پریسلی را مورد بررسی قرار داد. این مستند نحوه به شهرت رسیدن و ازدواج الویس و همچنین تأثیرات بی‌شماری که الویس بر روی موسیقی گذاشته است را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در آن سال، سایت حراج آنلاین IronPlanet  مزایده فروش یک جت را اعلام کرد. جت شخصی متعلق به پریسلی و پدرش بوده است. جت لاکهید استار قرمز با مدل 1962، که ده ها سال در باند فرودگاه نیومکزیکو نگهداری شده بود. این جت دارای فضای داخلی چوبی و طلایی و صندلی های مخملی قرمز رنگ است. بااین‌حال این جت فاقد موتور است. مالک قبلی این جت را در سال 2017 به قیمت 430،000 دلار خریداری کرده بود.

حراج دیگری در سال 2018 که در مهمان‌خانه گریس لند به صورت آنلاین برگزار شد. بیش از 200 یادداشت شخصی از الویس با امضای وی از مجموعه‌داران شخص ثالث به حراج گذاشته شد. در این حراج گران‌ترین شی فروخته‌شده یک قبضه اسلحه Beretta M1934 بود. اسلحه ای که ژنرال عمر بردلی به پریسلی داده بود. این اسلحه با قیمت بیش از 51000 دلار فروخته شد.