فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی است که به مدت 35 سال در ناسا فعالیت حرفه ای داشته است. او در این سازمان، سمت های مختلفی را تجربه کرد. اما تمرکز اصلی وی بر روی بخش های مختلف آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) بوده است. فیروز نادری همچنین در بسیاری از پروژه های رباتیک فضایی امریکا، با ناسا همکاری داشته است. در مقطعی، فیروز نادری مدیریت اکتشافات منظومه شمسی ناسا را بر عهده داشت. در سال 2016، فیروز مایکل نادری بازنشسته شد. اما با این حال، به عنوان مشاور مدیریت با سازمان ناسا و چند شرکت نوپا همکاری های خود را ادامه داده است. موفق شو در این مقاله، زندگی نامه فیروز نادری، دانشمند موفق ایرانی، را مرور خواهد کرد.

زندگی نامه فیروز نادری: دوران کودکی و تحصیلات

فیروز نادری مدیر ایرانی ناسا

فیروز مایکل نادری در سوم مارس سال 1946 در شهر شیراز متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی خود را در زادگاهش سپری کرد. اما برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان و در یک مرکز علمی معتبر، به تهران نقل مکان کرد. والدینش او را به مدرس ایتالیایی ها، تحت عنوان Don Bosco فرستادند. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، فیروز به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه ایالتی آیووا ادامه داد. وی پس از کسب مدرک لیسانس، به مدت دو سال در سانتا باربارا به عنوان مهندس کار کرد. او سپس بار دیگر به دانشگاه بازگشت تا تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس و دکترا ادامه دهد. فیروز نادری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغ التحصیل شد. سپس وی به ایران بازگشت و به مدت دو سال خدمت اجباری سربازی را گذراند. او در سال 1978 میلادی برای همیشه از ایران مهاجرت کرد.

او خاطره ای خنده دار از روز دفاعش تعریف کرده است:”روز دفاع از تز دکتری، با دوستانم برای تماشای یک مسابقه بیسبال به استادیوم رفتیم. من در حالی در یک دست خود ساندویچی داشتم و در دست دیگرم نوشابه بود، از فضا لذت می بردم. ناگهان بازیکن معروف بازی، توپ را پرتاب کرد و این توپ مستقیما با بینی من برخورد کرد. بینی من در آن حادثه شکست، درست در روز دفاع از تز دکتری ام”!

سال های اولیه فعالیت در ناسا

به محض بازگشت از ایران، نادری کار خود را به عنوان مهندس سیستم ناسا آغاز کرد. در حقیقت، وی کارمند آزمایشگاه پیشرانه موتور جت (JPL) بود. این آزمایشگاه پیشرفته در شهر پاسادنا ایالت کالیفرنیا قرار داشت. یکی از ماموریت های JPL، طراحی و پرتاب موشک های بدون سرنشین و ارسال آن به فواصل بسیار دورتر، مثلا خارج از منظومه شمسی، است.

فیروز نادری به مدت 35 سال در این آزمایشگاه کار کرد. علاوه بر آن، او سمت های مختلفی مانند مهندس سیستم، رئیس توسعه دهنده تکنولوژی، مدیر پروژه، مدیر آزمایش های فیزیک نجومی و مدیر سیستم های سیاره ای را نیز در دوران خدمتش بر عهده داشت.

مدیریت برنامه مریخ

فیروز نادری مدیر ناسا

دکتر فیروز نادری در سال 2000 به عنوان مدیر برنامه مریخ منصوب شد. این برنامه در سال 1999 شکست خورده بود. اما با انتخاب نادری در این سمت، جان تازه ای گرفت و توانست هر دوسال یکبار، فضاپیمایی را به مریخ ارسال کند. فیروز نادری برای 5 سال در این سمت کار کرد و در دوران خدمتش، کاوشگر هایی مانند Rovers، Sprit و Opportunity را مدیریت کرد. او همچنین مهم ترین مدال ناسا، یعنی مدال رهبر نمونه ناسا را برای توانایی هایش در مدیریت پروژه های مختلف، دریافت کرده است.

زندگی نامه فیروز نادری: دستیاری مدیر اجرایی JPL

پس از موفقیت در مدیریت برنامه مریخ، فیروز مایکل نادری در سمت دستیار مدیر اجرایی JPL فعالیت حرفه ای خود را ادامه داد. او در این سمت، مسئول تشخیص و تعیین استراتژی ها و روش های اجرایی پروژه بود. او در طی فعالیتش در این آزمایشگاه، شرکت JPL’s innovation Foundry را تاسیس کرد. وی در مدت 6 سال، توانست بیش از 100 میلیون دلار برای شناسایی و توسعه فناوری های جدید جمع آوری کند.

مدیر برنامه کاوش منظومه شمسی

در 5 سال آخر فعالیت حرفه ای خود در ناسا، دکتر نادری مدیریت برنامه کاوش منظومه شمسی را بر عهده داشت. او توانست پروژه های مهم مختلفی، از جمله پرتاب فضاپیما به زحل، پروژه Dawn در سیارک های Vesta و Ceres و پروژه Juno در مشتری را با موفقیت هدایت کرده و به انجام برساند.

بازنشستگی فیروز نادری

پس از بیش از 30 سال فعالیت حرفه ای، دکتر نادری در سال 2016 میلادی بازنشسته شد. ناسا بازنشستگی وی را جشن گرفت. همچنین به پاس خدمات ارزنده اش، سیارکی را به نام دکتر فیروز نادری نامگذاری کرد. این سیارک “نادری 5515″ نام دارد که توسط النور اف هلین، ستاره شناس آمریکایی در سال 1989 میلادی کشف شده است. نادری با اشاره به این سیارک گفت:”خوشبختانه قرار نیست نادری 5515 به زمین برخورد کند!”.

حالا دکتر نادری دوران بازنشستگی خود را می گذراند. اما به عنوان مشاور ناسا و استارتاپ ها، فعالیت های حرفه ای خود را دنبال می کند. او همچنین به عنوان مربی با مرکز آموزش رهبران احتمالی آینده در انجمن ایرانیان-آمریکایی ها فعالیت دارد. دکتر نادری همچنین سخنرانی های مختلفی را در دانشگاه های بزرگ و مطرحی  انجام داده است. همچون آکسفورد، برکلی، استنفورد، USLE، MIT، تورنتو، بریتیش کلمبیا و بسیاری از دانشگاه های مختلف دیگر.

زندگی نامه فیروز نادری: جوایز و مدال ها

دکتر نادری در سال های فعالیت خود، جوایز و مدال های مهم و مختلفی را دریافت کرده است. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • جایزه لیبرال (2004)
  • مدال افتخار جزیره الیس (2005)
  • جایزه ویلیام راندولف لاولیس دوم (2010)
  • مدال رهبر نمونه ناسا

علاقه های فیروز نادری

فیروز نادری درباره علایق و سرگرمی های خود این گونه می گوید:” من از بودن کنار خانواده و بستگانم در کالیفرنیا لذت می برم. علاوه بر آن، من به بازی های ورزشی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی علاقه دارم. گاهی اوقات هم مسابقات بسکتبال تیم Lakers لوس آنجلس را تماشا می کنم”.

دکتر فیروز نادری زنده است و از زمان ترک ایران، در کالیفرنیای آمریکا ساکن شده است. او همیشه اعلام کرده است که ایران بخشی از تاریخچه و ریشه های وی است و امریکا جایی است که زندگی می کند.