مهربانی، هوش و شجاعت همه ی این صفات با ارزش هستند اما در مقایسه با آنچه که هر یک از ما بیشترین تلاش را برای موفقیت در زندگی داریم کمرنگ می باشند: قدرت مسئولیت پذیری شخصی مهمترین صفت یک فرد است.

نویسندگان این مقاله برای اولین باردر دو دهه قبل در یکی از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز با عنوان اصل The Oz  فلسفه پاسخگویی خود را به جهانیان معرفی کردند. از آن زمان، میلیون ها نفر آنها را به عنوان “بچه های اُز” می شناسند.

مطمئنا “ملاقات با دوروتی”، “مترسک”، مرد لاغر اندام و گاو بزدل را از فیلم سال 1939 “جادوگر اوز” بر اساس رمان کلاسیک کودکان فرانک بام به یاد خواهید آورد. همه شخصیت های اصلی به سمت شرایط ناامید کننده ای فراتر از کنترلشان سوق داده می شوند. گردباد دوروتی را از مزرعه خود در کانزاس دور می کند و او را بر خلاف خواست خود به دنیای خیالی عجیبی می برد. مترسک در میان ذرت و کلاغ ها زندگی کسل کننده ای را می گذراند زیرا خالق او به داشتن مغز بها نداده است. مرد لاغر اندام در مکان خود پوسیده است و قادر به انجام کاری نیست. زیرا دل و دماغ حرکت کردن را ندارد. و شیر بزدل دوست داشتنی؟ او فاقد شجاعت و شهامت است و به همین دلیل زندگی خود را در سطحی بسیار پایین تر از توانایی خود می گذراند.

با داشتن احساس قربانی کمبودها و شرایط موجود بودن، شخصیت ها معتقدند که نمی توانند به تنهایی مسائل را تغییر دهند، بنابراین آنها به امید یافتن یک جادوگر قدرتمند که در همه مشکلات زندگی آنها را یاری دهد، در جاده آجری زرد رنگ راهی سرزمین اوز می شوند.

در بطن پیام هر دو، یک اصل ساده نهفته است: «اجازه ندهید شرایط شما برای شما تعریف کند که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید».

به عبارت دیگر امید کسب موفقیت در آینده را در دست برخی جادوگران قرار ندهید. تکیه بر کسی یا چیزی برای نجات شما، احساس قربانی کردن را به ارمغان می آورد که توانایی شما در داشتن تفکر واضح، خلاقانه و سریع را از بین می برد. در عوض، مسئولیت تغییر شرایط خود را بر عهده بگیرید تا اتفاقات خوب، مثبت و تغییر در بازی شروع به رخ دادن کنند.

در این مقاله از موفق شو ، 10 راهنمایی ارائه شده است که از طریق آن شما بتوانید تغییرات عمده در زندگی خود ایجاد کنید یا فقط مسائل جزئی را اصلاح کنید. این نکات خواندنی به شما کمک می کند تا قدرت مسئولیت پذیری و پاسخگویی شخصی را برای تصمیم گیری ها، موفقیت ها و شکست های خود بر عهده بگیرید.

1. مسئولیت پذیری را باز تعریف کنید

قدرت مسئولیت پذیری

آیا صرف ذکر واژه پاسخگویی باعث ایجاد دلهره در شما می شود؟ دیدگاه منفی (و غیرقابل تامل) از پاسخگویی در فرهنگ لغت بدین صورت تعریف شده است: “مشروط بر گزارش، توضیح یا توجیه؛ پاسخگو یا مسئول بودن.”

هدفمند بودن و صادق بودن نسبت به خود نباید کار سختی در نظر گرفته شود. شما باید مسئولیت پذیری خود را به عنوان هدیه ای نسبت به خودتان ببینید، چیزی شبیه به یک طرز فکری داوطلبانه برای اطمینان از موفقیت، نه چیزی که مجبور هستید.حتی در صورت تنفر از آن، با آن کنار آیید.

2. فکر کنید زندگی شما به آن وابسته است

هنگامی که به یک طرز فکر مصمم و خلاق روی می آورید، شروع به کشف راه حل برای چالش هایی می کنید که احتمالا فکر می کردید از کنترل شما خارج بوده اند. اگر زندگی شما به این گونه مسائل بستگی داشت آیا برای نجات خودتان به سمت ایده یا استراتژی جدیدی می رفتید؟ حتما هدفی که می خواهید به آن دستیابی داشته باشید یا مشکلی که می خواهید حل کنید احتمالا سناریوی زندگی یا مرگ نیست بلکه بسیاری از راه حل های خلاقانه وقتی شما همه چیز را در نظر می گیرید به دست می آید. در حالی که ممکن است زندگی شما در معرض خطر نباشد اما موضوع خوشبختی و موفقیت شما در میان است.

3. وقتی نمی توانید شرایط خود را کنترل کنید، اجازه ندهید که شرایط شما را کنترل کنند

در 22 مارس 2012 ، ارتش ایالتی مالی به کاخ ریاست جمهوری حمله کرد و دموکراسی 20 ساله این کشور غرب آفریقایی را سرنگون کرد. در آشفتگی موجود، شبه نظامیان کنترل دو سوم کشور را به دست گرفتند و انتخابات دموکراتیک پیش روی را منحل کردند.

به گفته ی ییا ساماکه، شهردار شهر کوچک اولسبوگو (Ouélessébougou )، که تقریباً 40 مایل از هرج و مرج فاصله داشت، زمانی که کودتا اتفاق افتاد لحظه ی غم انگیزی بود. او می گوید: “من وارد اتاق نشیمن شدم و کاملا در مبل فرو رفتم. همسرم آمد و مرا سگلمه زد. باورم نمی شد. به او گفتم، ‘من در خانه به دنبال همدلی هستم. چرا مرا میزنی؟ “او گفت ،” از این حال خارج شو و کاری کن. ” این که آیا شما خودتان از روی مبل بلند می شوید یا نیاز دارید کسی شما را از جایتان بلند کند مهم نیست، نکته این است که از آن حال خارج شوید و کاری انجام دهید.

4. شما باید سماجت بیشتری بخرج دهید

هر چیز در زندگی هزینه مشخصی دارد مثل انرژی، تلاش، صبرو منابع. طبیعی است که چیزهای خوب زندگی را بدون پرداخت هزینه بخواهید: می خواهید وزن کم کنید اما نمی خواهید ورزش کنید یا غذا های مورد علاقه خود را نخوربد. می خواهید ارتقاء شغلی پیدا کنید اما نمی خواهید اضافه کاری کنید. موفقیت زمانی حاصل می شود که شما به یک نقطه اوج چشم دوخته باشید و بیشتر از آنکه از هزینه رسیدن به آن بترسید، آرزو کنید تا به هدف خود برسید.

5. اجازه ندهید جاذبه شما را به سمت پایین بکشاند

درست همانطور که سیارات عظیم، جاذبه ای را ایجاد می کنند – همه چیز را به سمت خود می کشند – به نظر می رسد که مشکلات سخت و موانع چالش برانگیز جاذبه کافی دارند تا شما را از به دست آوردن آنچه می خواهید منحرف کنند. هرچه این چالش ها بزرگتر و سخت تر شوند ، این نیرو بزرگتر و قوی تر می شود. تسلیم نشوید!

6. هرگونه دستیابی به موفقیت نیاز به شکستن محدودیت ها دارد

از بین بردن محدودیت ها

جیم کری کمدین مشهور آمریکایی، روزگاری پس از اینکه پدرش شغل خود را از دست داد آنقدر فقیر شد که خانواده اش در یک خودروی ون زندگی می کردند. زمانی نیز خانواده کری در چادر روی چمن یکی از بستگان خود می خوابیدند. اما کری به آینده خود و چیزهایی که می خواست در زندگی به انجام برساند اعتقاد داشت.

بعد ها یک شب جیم کری در اوایل شروع حرفه طنز خود، اتومبیل تویوتا خود را سوار شد و به طرف تپه هالیوود راند. او پس از پیاده شدن از خودروی خود در حالی که مشرف به لس آنجلس ایستاده بود، دفترچه چک خود را بیرون آورد و یک چک 10 میلیون دلاری برای خود نوشت. سپس این جمله را روی آن درج کرد: “برای انجام خدمات بازیگری”. پس از آن چک را در کیف پول خود گذاشت. در آن لحظه، کری عزم شخصی خود را ثابت کرد. در طی پنج سال آینده، عملی کردن وعده های کری به خودش منجر به شهرت جهانی وی شد. در اوج کارش برای هر فیلم 20 میلیون دلار برای بازیگری دریافت می کرد.

وقتی قدرت درونی خود را کشف می کنید می بینید که شما حق، توانایی و حتی تعهدی دارید که بهترین واقعیت خود را ایجاد کنید.

7. بازخورد بخواهید

درخواست مشاوره و انتقاد از دیگران باعث ایجاد مسئولیت پذیری می شود.

برای این کار باید مربی، دوست، همکار یا افراد دیگری را که برای این کار مناسب هستند متقاعد کنید و بدانید که واقعا چه فکری نسبت به شما می کنند. باید اطمینان داشته باشید که آنها در صحبت های خود کاملا صادق باشند. داشتن بازخورد برای غلبه بر نقاط کور و دستیابی به نتایج بهتر کلیدی است.

8. از خود بپرسید، آیا من یک مستاجر هستم یا یک مالک؟

ما بیشتر به چیزهایی که خودمان مالک آن هستیم اهمیت می دهیم. زیرا ما روی موضوعات زودگذر سرمایه گذاری نمی کنیم چرا که ترجیح می دهیم ریسک کمتری متوجه ما باشد. آیا تا به حال خودرو کرایه ای را شسته اید؟ البته که نه.

وقتی چیزی را در اختیار دارید – خواه یک خودرو باشد، یک کار شخصی یا یک رابطه – شما نوعی سرمایه گذاری انجام می دهید که معمولا شامل یک نوع فداکاری است. وقتی چیزی را کرایه می کنید، می توانید بدون از دست دادن چیزی نسبت به آن بی توجه باشید. اگر واقعا متعهد به رسیدن به هدف خود هستید از تمام توان خود استفاده کنید.

9. به تلاش خود ادامه دهید

تلاش کردن

پیدا کردن راه حل ها دقیقا مثل حفر برای کشف طلا است. برنامه ی تلویزیونی Discovery Channel Gold Rush زندگی معدنکاران معاصر امروزی را دنبال می کند زیرا آنها در برابر زمان، یکدیگر و طبیعت به امید کسب مال به رقابت می پردازند. ابتدا کارگران معدن قبل از شروع عملیات معدن کاوی واقعی، باید لایه رویی به عمق 6 تا 12 متر از خاک و سنگ را از بین ببرند. در زیر این خاک به ظاهر بی ارزش، آنها به خاک ارزشمند می رسند. هر چه عیار این لایه بیشتر باشد طلای بیشتری نیز پیدا می کنند. در پایان آنها باید چندین تن خاک را جابجا کنند تا فقط 1 اونس طلا پیدا کنند. این کار بسیار سخت است اما ارزش مالی زیادی به همراه دارد.

راز اصلی موفقیت آنها: به تلاش خود ادامه دهید!

10. آن را انجام دهید!

چطوری این کار را انجام می دهی؟ چگونه واقعا مسئولیت پذیری شخصی برای شما کار می کند؟ اگر راه آسان تری وجود داشت بهتر نبود؟ دکمه ای که می توانستید فشار دهید و به خواسته خود برسید؟ شاید برنامه ای در تلفن همراه تان باشد که بتوانید از آن استفاده کنید؟ خوب واقعا یک دکمه سوئیچ یا یک برنامه جادویی وجود ندارد.

شما باید این انتخاب را انجام دهید که آرزوها یا چالش های خود را در چرخه بازی مقصر و چرخه قربانی تحقق بخشید.

موفقیت واقعی نه از بیرون بلکه از درون به دست می آید. جادوگری وجود ندارد. مسئولیت پذیری بیشتر شخصی، کلید موفقیت در هر کاری است که انجام می دهید.