مذاکره کلید موفقیت در تجارت است. مذاکره موفقیت آمیز شامل مهارت های بین فردی و ارتباطی خوبی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت، مذاکره یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که کارفرمایان در هنگام استخدام کارمندان به دنبال آن هستند. دلیل این امر آن است که یک مذاکره کننده خوب می تواند بهترین معاملات را منعقد کند.

پیشرفت یک سازمان، بهبود روابط تامین کننده، مزیت رقابتی پایدار و مدیریت مناقشات، همه از جمله نتایج و مزایای مذاکرات موفق است.

مهارت مذاکره موفق

برخی افراد توانایی های ذاتی برای مقابله با روند مذاکره موفق را دارند و مهم نیست که چقدر مذاکره چالش برانگیز به نظر برسد. با این وجود، ممکن است برای بیشتر کارمندان اینگونه نباشد. خبر خوب این است که می توان مهارت های مذاکره را برای کسب نتایج بهتر آموخت و تمرین کرد. این امر می تواند از طریق برنامه های آموزش و توسعه نوآورانه داخلی و خارجی سازمان انجام شود. راه حل های مدرن آموزش الکترونیکی مانند فیلم های آموزشی مبتنی بر سناریو، شبیه سازی و بازی سازی وظیفه آموزش کارمندان را پیچیده تر کرده است. به عنوان مثال فیلم های آموزشی مبتنی بر سناریو را در نظر بگیریم: از طریق چنین راه حل های آموزشی، کارمندان قادر به مشاهده موقعیت های کاری واقعی هستند. این امر جذابیت بیشتری دارد و آنها را برای مواجهه با شرایط مشابه در زندگی واقعی آماده می کند. بنابراین، آنها دقیقا می دانند که چگونه در شرایط چالش برانگیز واکنش نشان دهند و همچنین از کدام روشها برای دستیابی به اهداف خود در مذاکره استفاده کنند. برخی از مهارت های اصلی برای مذاکره موفق عبارتند از:

آماده سازی

آمادگی مسئول 90٪ از موفقیت در مذاکره است. هرچه قبل از مذاکره آماده تر باشید، احتمال اینکه نتیجه مذاکره برای همه طرف های درگیر قابل قبول باشد، بیشتر است. دو مورد از مهمترین کارهایی که باید در حین آماده سازی انجام دهید این است: اولا، تمام اطلاعاتی را که لازم است در مورد مذاکرات آینده داشته باشید. دوم اینکه، از ابتدا تا انتها به روند مذاکره فکر کنید و برای هرگونه اتفاقی کاملا آماده باشید.

شما باید در مورد محصول یا خدمات و شخصی که با آنها مذاکره می کنید اطلاعات داشته باشید. شما این اطلاعات را با انتخاب سوالات خوب برای پرسیدن که به خوبی فکر شده اند به دست می آورید. به یاد داشته باشید که قدرت همیشه متعلق به افراد دارای بهترین اطلاعات است.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال

مذاکره کنندگان این توانایی را دارند که در حین گفتگو با دقت به طرف مقابل گوش دهند. گوش دادن فعال شامل توانایی خواندن زبان بدن و همچنین ارتباط کلامی موفق است. گوش دادن به طرف مقابل برای یافتن زمینه هایی برای سازش در طول جلسه بسیار حیاتی است. مذاکره کننده حرفه ای به جای گذراندن بیشتر وقت در مذاکره برای دفاع از دیدگاه خود وقت بیشتری را صرف گوش دادن به طرف مقابل می کند و سرنخ هایی برای بحث و بررسی بیشتر پیدا می کند.

کنترل عاطفی

کنترل عاطفی

این بسیار مهم است که مذاکره کننده بتواند در حین مذاکره احساسات خود را تحت کنترل داشته باشد. مذاکره درباره موضوعات حساس می تواند ناامید کننده باشد و عدم کنترل احساسات می تواند اوضاع را در طول جلسه بدتر کند. این به احتمال زیاد منجر به نتایج منفی خواهد شد. به عنوان مثال هنگامی که در حال مذاکره برای یک توافق خوب با یک تامین کننده هستید، ممکن است در صورتی که تامین کننده برای حفظ قیمت های بالا بیش از حد پافشاری کند، کارمند شرکت با عصبانیت واکنش نشان دهد. از این کار باید به هر قیمتی اجتناب شود و به کارمند توصیه می شود که در جریان روند مذاکره آرامش خود را حفظ کند.

ارتباط کلامی

ارتباط کلامی

مذاکره کنندگان ماهر باید بتوانند در حین مذاکره به روشنی و با کارآمدی با طرف مقابل ارتباط برقرار کنند. اگر مذاکره کننده موضوع مورد نظر خود را به وضوح بیان نکند، می تواند منجر به سوء تفاهم و حصول نتیجه نامطلوب شود. در طی یک جلسه چانه زنی، یک مذاکره کننده موفق باید مهارت و تدبیری داشته باشد تا به وضوح نتیجه مطلوب خود و همچنین درک منطقی خود از مذاکره را بیان کند.

حل مسئله

افراد با مهارت بالای مذاکره توانایی پیدا کردن راه حل های مختلف برای حل مشکلات را دارند. به جای تمرکز بر هدف مورد نظر خود برای مذاکره، فرد دارای مهارت می تواند بر حل مسئله متمرکز شود که ممکن است منجر به پیشرفت در برقراری ارتباط شود و بنابراین به نفع هر دو طرف مذاکره است.

اخلاق و اعتبار

استانداردهای اخلاقی و قابلیت اطمینان در مذاکره کننده ماهر باعث موفقیت در مذاکره می شود. هر دو طرف مذاکره باید اعتماد کنند که طرف مقابل به وعده ها و توافق ها عمل خواهد کرد. یک مذاکره کننده قوی باید مهارت هایی برای اجرای وعده های خود پس از پایان چانه زنی داشته باشد.

صبر

صبر

مذاکره کنندگان خوب معمولا بسیار صبور هستند. آنها عمدتا بر توافق در مورد همه قسمت های قرارداد که دو طرف بر روی آن اتفاق نظر دارند متمرکز می شوند قبل از اینکه به دنبال راه هایی برای حل سایر مسائل باشند. علاوه بر این، تهیه سوالات خوب برای پرسیدن، برای روشن شدن و درک هر نکته مهم است. این به جلوگیری از سردرگمی های بعدی کمک می کند.

نتیجه

مذاکره کننده خوب برای اطمینان از دستیابی به اهداف مورد نیاز، به مجموعه ای از مهارت ها و دانش نیاز دارد. برای تحقق این امر و تهیه یک برنامه آموزشی و توسعه موثر برای کارمندان به آنها امکان می دهد تا درباره ماهیت مذاکره و مراحل پیگیری آن اطلاعاتی کسب کنند که این امر مسلما منجر به افزایش مزیت رقابتی و سودآوری سازمان خواهد شد.