حتما در چند ساله اخیر زیاد کلمه بیت کوین (Bitcoin) را شنیده‌اید. اما آیا اطلاعات جامعی در خصوص این نوع ارز دارید و با ساز و کار آن آشنا هستید؟ پیش از این که به طور کامل به آموزش استخراج بیت کوین بپردازیم، بهتر است با تعریف دقیقی از این ارز دیجیتال آشنا شویم. بیت کوین یک نوع پول یا ارز دیجیتال است که برای خرید، سرمایه‌گذاری و یا سفارشات آنلاین خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ گروه خاصی کنترل نمی‌شود. یعنی برعکس ارزهای رایج کشورهای مختلف جهان که کنترل‌شان بر عهده دولت‌هاست، ارزهای دیجیتال توسط هیچ گروه یا سازمان خاصی کنترل نمی‌شوند. در ادامه بیشتر با بیت کوین و نحوه استخراج (Mining) آن آشنا خواهید شد. در این مطلب خواهید دید که استخراج بیت کوین نه کار مسخره‌ای است و نه آنقدر ساده.

منظور از استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین در واقع حکم ستون فقرات شبکه بیت کوین را دارد. ماینرها یا استخراج کنندگان افرادی هستند که مسئول امنیت و تأیید تراکنش‌های بیت کوین هستند. در حقیقت، بدون وجود این ماینرها، ممکن است شبکه‌های بیت کوین مورد حمله قرار گرفته و از کار بیفتند.

اصولا فرایند استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای حرفه‌ای انجام می‌شود. وظیفه ماینر این است که با برقراری امنیت شبکه، بر کل فرایندهای تراکنش بیت کوین نظارت داشته باشد. ماینرها برای تسهیل این کار معمولا مسائل کامپیوتنیگ را حل کرده و بدین ترتیب، مانند زنجیره‌های تراکنش‌ها به هم متصل می‌شوند. مفهوم بلاک چین به خوبی به این ارتباط زنجیره‌ای اشاره دارد.

ماینرها در ازای انجام این کار، با بیت کوین‌های تازه تولید شده و کارمزد تراکنش‌ها، پاداش خود را دریافت خواهند کرد.

ساز و کار استخراج بیت کوین به چه صورت است؟

ساز و کار استخراج بیت کوین

حتما می‌خواهید بدانید استخراج بیت کوین به چه صورتی انجام می‌شود و چه ساز و کاری دارد؟ پیشتر هم اشاره کردیم که ماینرها مسئول امنیت شبکه‌های ارز دیجیتال بوده و تأیید فرایند مبادله بیت کوین بر عهده آنهاست.

جالب است بدانید که ماینرها هر 10 دقیقه یک بار، پاداش کار خود را به صورت بیت کوین‌های جدید دریافت می‌کنند.

اکنون که با این اطلاعات مقدماتی در مورد بیت کوین روبرو شدید، شاید این سوال برایتان مطرح شود که اصلا هدف از استخراج بیت کوین چیست؟ این روزها بسیاری از ما، از هر گوشه و کناری با سوالاتی از این دست روبروییم. خیلی از ما در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اطلاعاتی دست و پا شکسته داریم؛ در حالی که بسیاری دیگر، در اقصی نقاط جهان، با استخراج همین ارزهای مجازی در حال ثروتمندشدن هستند.

استخراج بیت کوین دارای ابعاد و کارکردهای مختلفی است. با این حال ما در این مطلب به این سه جزء اصلی خواهیم پرداخت:

  1. چاپ بیت کوین‌های جدید
  2. تأیید تراکنش‌ها
  3. امنیت

چاپ بیت کوین از طریق استخراج آن

خوب می‌دانیم که ارزهای سنتی مانند دلار، یورو و … زیر نظر بانک‌های مرکزی دول مختلف چاپ و توزیع می‌شوند. بانک‌های مرکزی این اختیار را دارند تا در صورت نیاز و در راستای بهبود وضعیت اقتصادی، ارز جدیدی را چاپ و وارد بازار کنند. اما اگر فکر می‌کنید در مورد بیت کوین نیز چنین شرایطی حکفرماست، سخت در اشتباهید.

در مورد بیت کوین، ماینرها هر 10 دقیقه یک بار، با بیت کوین جدید به سود خواهند رسید. نرخ چاپ (منظور از چاپ در اینجا توزیع ارز دیجیتال در فضای مجازی اینترنت است) بیت کوین، کدگذاری شده است. به همین دلیل، ماینرها نمی‌توانند به هیچ طریقی، سیستم ارز دیجیتال را دور زده و بدون تلاش، بیت کوین استخراج کنند. در واقع، تنها راه برای جمع آوری بیت کوین بیشتر این است که از قدرت کامپیوتینگ خود استفاده کنید.

تأیید تراکنش‌ها توسط ماینرها

ماینرها تراکنش‌های ارسالی به شبکه خود را داخل بلاک‌های‌شان قرار می‌دهند. یک تراکنش تنها زمانی امن و کامل محسوب می‌شود که درون یک بلاک قرار داشته باشد. حتما می‌پرسید چرا. به این خاطر که یک تراکنش تنها زمانی که داخل یک بلاک باشد، می‌تواند رسما جایی در بلاک چین بیت کوین داشته باشد. برای پرداخت‌های بالاتر، به تعداد تأیید بیشتری نیاز است. در ادامه، با استفاده از اعداد این موضوع را شفاف‌تر خواهیم ساخت:

0: پرداخت‌هایی که دارای هیچ تأییدی نیستند، همچنان قابلیت لغو دارند. پس دست کم منتظر یک تأیید باشید.

1: برای پرداخت‌های بیت کوینی در مبالغ کمتر از 1000دلار، معمولا یک تأیید هم کفایت می‌کند.

3: برای پرداخت‌های 1000تا 10000دلار سه تأیید کافی است. اکثر مبادلات، جهت واریز به بیش از 3 تأیید نیاز دارند.

6: برای پرداخت‌هایی با مبالغ بالا، بین 10000 تا 1000000دلار به 6 تأیید نیاز است. معمولا برای تأیید امنیت اکثر تراکنش‌ها، تأیید 6 کفایت می‌کند.

ماینرها امنیت شبکه را تأمین می‌کنند

ماینرها برای تأمین امنیت شبکه کاری می‌کنند که هیچ عامل خارجی نتواند به شبکه حمله کرده، آن را متوقف ساخته یا تغییر دهد. اساسا هرچه ماینرهای بیشتری به استخراج بیت کوین بپردازند، امنیت شبکه نیز بیشتر خواهد شد.

تنها راه لغو تراکنش‌های بیت کوین، برخورداری از قدرت هش شبکه بالای 51% است. توزیع مناسب قدرت هشت (hash power) بین ماینرهای مختلف، امنیت بیت کوین را به همراه دارد.

چطور باید بیت کوین را استخراج کنیم؟

آموزش استخراج بیت کوین

واقعا دوست دارید استخراج بیت کوین را امتحان کنید؟ خب، چرا که نه؟ همه می‌توانند این کار را انجام دهند. البته لازم به ذکر است که این کار به سود همه نیست؛ چرا که فرایند استخراج بیت کوین به خودی خود، یک صنعت تخصصی است. بخش عمده‌ای از فرایندهای استخراج بیت کوین در کارخانجات بزرگ صورت می‌گیرد. می‌دانید چرا؟ چون این کارخانه‌ها از برق ارزان‌تری برخوردار هستند.

راستش را بخواهید، این روزها، خیلی از افراد باید دور استخراج بیت کوین را خط بکشند. چون علاوه بر تخصص، به هزینه زیادی برای تولید جریان برق نیاز دارند. آیا همه ما به کارخانجاتی دسترسی داریم که بتوانیم از برق ارزان آن نهایت استفاده را برده و بیت کوین ماینینگ راه بیندازیم؟

اما در این مطلب ما شما را با استخراج تفریحی بیت کوین آشنا می‌سازیم؛ یعنی شرایطی که تقریبا برای همه به صورت یکسان وجود دارد. در ادامه شما را با گام‌های اولیه استخراج بیت کوین آشنا می‌کنیم. می‌توانید همین الان دست به کار شوید.

گام اول: یک کیف پول بیت کوین برای خود تهیه کنید

شما بدون کیف پول، نمی‌توانید بیت کوین استخراج کنید. در واقع، هر بیت کوینی که استخراج می‌کنید، بلافاصله وارد کیف پول دیجیتال شما خواهد شد.

گام دوم: راهی برای تبادل بیت کوین پیدا کنید

زمانی که بیت کوین استخراج می‌کنید، می‌توانید برای پرداخت هزینه برق آن را بفروشید. مبادلات بیت کوین، امکان خرید آن را نیز به شما خواهند داد.

چند مورد از معروف‌ترین مبادلات بیت کوینی عبارتند از:

  • eToro:

این مبادلات خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و 15 نوع ارز دیگر را پوشش می‌دهد. از سرعت بالایی برخوردار بوده و دارای محدودیت‌های زیادی نیست هست. در صورت استفاده از آن، انتظار ریسک را داشته باشید.

  • Coinbase:

از ویژگی‌های این مبادلات، میزان نقدینگی بالا و محدودیت‌های خرید را می‌توان نام برد. تازه کارها می‌توانند برای خرید بیت کوین از این روش استفاده کنند. با استفاده از دبیت کارت نیز می‌توان در قسمت “instant buy” به خرید و فروش ارز دیجیتال پرداخت.

  • Coinmama:

این روش تبادل، تقریبا در همه کشورها فعال است. بیشترین محدودیت آن برای کاربرانی است که می‌خواهند با کار اعتباری، بیت کوین تهیه کنند. یک واسطه امن و قابل اعتماد محسوب می‌شود.

گام سوم: از سخت افزارها یا دستگاه‌های استخراج بیت کوین استفاده کنید

شما نمی‌توانید بدون یک ماینر ASIC به استخراج بیت کوین بپردازید. ماینر ASIC یک کامپیوتر حرفه‌ایست که صرفا به هدف استخراج بیت کوین طراحی و ساخته شده است. حتی فکرش را هم نکنید که از کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ خود برای استخراج بیت کوین استفاده کنید. خیال‌تان راحت، با این کار نه تنها سالی یک ریال هم در نمی‌آورید، بلکه از پس هزینه‌های کلان برق مصرفی خود هم برنخواهید آمد.

گام چهارم: یک استخر استخراج انتخاب کنید

پس از این که دستگاه استخراج بیت کوین را تهیه کردید، نوبت به انتخاب استخر استخراج می‌رسد. شما بدون استخر، تنها زمانی می‌توانید در ازای ماینینگ (استخراج) پولی دریافت کنید که به تنهایی یک بلاک برای خود داشته باشید. به این فرایند سولو ماینینگ یا استخراج تکی گفته می‌شود.

البته ما چنین پیشنهادی به شما نمی‌کنیم، چرا که نرخ هشت (hash rate) دستگاه شما معمولا آنقدر نیست که بتوانید یک بلاک سولو ماینینگ برای خود دست و پا کنید.

استخر استخراج چه کمکی به شما می‌کند؟

وقتی به یک استخر ماینینگ ملحق می‌شوید، در واقع نرخ هش خود را با آن به اشتراک می‌گذارید. زمانی که استخر یک بلاک پیدا کند، شما بر اساس درصد نرخ هشی که در استخر به اشتراک گذاشته‌اید، هزینه‌ای دریافت می‌کنید. به طور مثال، اگر درصد نرخ هشت اشتراکی شما در یک استخر برابر با 1% باشد، دریافتی شما 0.125 بیت کوین از 12.5 پاداش بیت کوینی بلاک خواهد بود.

توصیه‌های فوری

یادتان باشد که استخراج، سریع‌ترین راه برای تهیه بیت کوین نیست. اگر می‌خواهید به سریع‌ترین شکل ممکن به بیت کوین برسید، باید آن را خریداری کنید.

گام پنجم: از نرم افزار استخراج بیت کوین استفاده کنید

نرم افزار استخراج بیت کوین شرایط را برای اتصال دستگاه استخراج به استخر مورد نظر شما فراهم می‌کند. برای تعیین نرخ هش خود در استخر استخراج باید از چنین نرم افزاری استفاده کنید. همچنین، با استفاده از این نرم افزار می‌توانید به استخر اطلاع دهید که پرداخت‌ها باید به آدرس کدام بیت کوین ارسال شوند. چنانچه از آدرس یا کیف پول بیت کوین برخوردار نیستید، باید هرچه زودتر این کار را انجام دهید. نرم افزارهای استخراج بیت کوین در نسخه‌های مک، ویندوز و لینوکس موجود هستند.

گام ششم: اول مطمئن شوید که آیا استخراج بیت کوین در کشور شما قانونی است یا خیر

در اکثر کشورها ممنوعیتی برای استخراج بیت کوین وجود ندارد. اگر می‌خواهید از قانونی بودن این امر و شرایط مالیاتی آن مطمئن شوید، بهتر است با یک مشاور مالی مشورت کنید. فرایند استخراج بیت کوین نیز مانند دیگر بیزینس‌هاست، یعنی شما می‌توانید مانند هرکار دیگری، صورتی از مخارج خود تهیه کرده و هزینه‌هایی چون هزینه دستگاه و قبض برق را در آن وارد کنید.

گام هفتم: آیا استخراج بیت کوین سودی برای‌تان دارد؟

آیا قبل از آغاز به استخراج بیت کوین، هیچ درک صحیحی در مورد این فرایند دارید؟ پیش از ورود به دنیای ماینینگ، بهتر است با خود حساب و کتاب کنید و ببینید که آیا استخراج بیت کوین به سودتان خواهد بود یا خیر. ماشین حساب بیت کوین ماینینگ به شما کمک می‌کند تا درکی کلی در مورد سود این کار کسب کنید.

عمدا از واژه درک کلی استفاده کردیم تا بدانید که دنیای استخراج بیت کوین و بسیاری از عوامل مرتبط با آن، دائما در حال تغییر و تحول هستند. مثلا دو برابر شدن قیمت بیت کوین، به معنی دو برابر شدن سود شما نیز خواه بود. اما، همین دوبرابری قیمت می‌‌تواند فضای ماینینگ را به قدری رقابتی کند که هیچ تغییری در سود شما ایجاد نشود.

چطور می‌توان در سیستم عامل‌های اندروید یا IOS بیت کوین استخراج کرد؟

جالب است بدانید که استخراج بیت کوین در تمامی گجت‌های اندرویدی امکانپذیر است. نرم افزارهای استخراج نسخه اندروید به شما کمک می‌کنند تا با طی مسیر، بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی را استخراج کنید. با این حال چیزی که شاید زیاد هم جالب نباشد، اما باید بدانید این است که با این نرم افزارها، به سختی، سالی یک ریال در می‌آورید. حتما می‌خواهید بدانید چرا. دلیلش ساده است. تلفن‌های همراه اندروید به قدر کافی قوی نیستند که بتوانند دستگاه‌های استخراج مورد استفاده در عملیات سنگین و جدی ماینینگ را پاسخگو باشند.

بنابراین، اگر فقط می‌خواهید با ساز و کار استخراج بیت کوین در موبایل آشنا شوید، می‌توانید در دستگاه اندرویدی خود این نرم افزار را نصب کنید. با این کار نه تنها پولی در نمی‌آورید، بلکه تنها باطری موبایل‌تان را فرسوده‌تر می‌کنید.

منظور از دستگاه استخراج بیت کوین چیست؟

دستگاه استخراج بیت کوین

دستگاه های استخراج بیت کوین یا ماینر ASIC به کامپیوترهای فوق تخصصی گفته می‌شود که برای استخراج بیت کوین به کار می‌روند. صنعت ASIC این روزها به صنعتی بسیار رقابتی و پیچیده بدل شده است. این دستگاههای ماینینگ این روزها بیشتر در اماکنی به کار می‌روند که از جریان برق ارزان قیمت برخوردار باشند.

وقتی ساتوشی بیت کوین را وارد بازار مجازی کرد، در واقع یک هدف را دنبال می‌کرد: استخراج بیت کوین در CPU کامپیوتر. اما برنامه نویسان و کدرها (coder) رفته رفته دریافتند که می‌توان با استفاده از کارت گرافیک و طراحی نرم افزارهای استخراج نیز به افزایش نرخ هش کمک کرد. به همین دلیل اسیک یا ASIC (Application Specific Integrated Circuits) جایگزین GPU ها شدند. در حال حاضر، غول‌های استخراج بیت کوین عمدتا از ماینر ASIC و در دیتا سنترهایی که دارای تنظیم دمایی هستند (مشروط به دسترسی به برق ارزان) استفاده می‌کنند. از نظر صرفه اقتصادی، در مقایسه با روزهای ابتدایی معرفی بیت کوین، قدرت استخراج بیشتر در دست گروه محدودی از افراد است.

استخر ارز دیجیتال چیست؟

استخرهای استخراج به ماینرهای کوچک‌تر این امکان را می‌دهند تا دریافتی‌های بیشتری در ازای استخراج خود داشته باشند. وقتی به عنوان یک ماینر، از طریق استخر، با دیگر ماینرها ارتباط می‌گیرید، امکان دستیابی به بلاک‌ها برای‌تان بیشتر خواهد شد. اما استخر‌های استخراج مشکلاتی نیز دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به نظر می‌رسد ساتوشی نه فقط در مورد سرنوشت GPU و روی بورس آمدن ASIC اشتباه کرده بود؛ بلکه در مورد ظهور استخرهای استخراج هم هیچ ایده‌ای نداشت.

منظور از استخر، گروهی از ماینرهایی است که با هم همکاری می‌کنند. این ماینرها بر سر اشتراک پاداشی که از بلاک‌ها (به نسبت قدرت استخراج خود) به دست می‌آورند با هم به توافق می‌رسند. البته یک نکته مهم را نباید از خاطر برد. با این‌ که استخرها از این نظر که قابل پیش بینی هستند و مسیر درآمد زایی مشخصی دارند بیشتر مورد استقبال ماینرهای رده متوسط قرار می‌گیرند، متأسفانه تمرکز قدرت آنها روی مالکین استخر استخراج است، نه ماینرها.

در دل صنعت استخراج ارز دیجیتال چه می‌گذرد؟

صنعت استخراج ارز دیجیتال از همان روزهای اولیه – استخراج از طریق کارت گرافیک-تا کنون، مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. امروز، عملیات استخراج صنعتی به صورت خیلی حرفه‌ای‌تر انجام می‌شوند. بیایید با هم به ساز و کار این عملیات حرفه‌ای ماینینگ نگاه کنیم.

اساسا فارم‌های (farm) استخراج بیت کوین، از ماینرهای اسیک برای استخراج انواع ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. بسیاری از این فارم‌ها، روزانه چندین بیت کوین ضرب می‌کنند.

درآمد فارم های مخفی چقدر است؟

میزان درآمد یک فارم استخراج بستگی به عوامل زیر دارد:

  • بهای برق مصرفی
  • عمر دستگاه ماینینگی که استفاده می‌کند
  • مقیاس کار
  • قیمت بیت کوین در زمان فروش توسط ماینر
  • میزان سختی (دیفیکالتی) کار استخراج بیت کوین

تا کنون، مهم‌ترین عامل تعیین کننده میزان درآمد یک ماینر، بهای برق مصرفی بوده است. تقریبا می‌توان گفت که همه فارم‌های استخراج، از یک دستگاه استخراج مشابه استفاده می‌کنند.

از آنجا که پاداش پیدا کردن بلاک در بین همه ماینرها یکی است و سختی کار نیز بسته به قدرت پردازش به کار رفته در پیدا کردن بلاک‌ها- در یک زمان مشخص- قابل تنظیم است، بهای برق تنها هزینه‌ متغیر در فرایند ماینینگ است. در واقع، اگر شما بتوانید در مقایسه با دیگر ماینرها، به یک منبع برق ارزان‌تر دسترسی پیدا کنید، با این دو مزیت همراه خواهید بود:

  1. افزایش مقیاس عملیات استخراج
  2. پرداخت هزینه کمتر برای دستیابی به خروجی مشابه

فارم‌های استخراج چه میزان انرژی برق مصرف می‌کنند؟

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که فارم‌های استخراج، مصرف برق بسیار بالایی دارند. میزان مصرف برق این فارم‌ها رابطه مستقیمی با مقیاس عملیات آنها دارد. بد نیست بدانید که آخرین ماینر Bitmain Asic حدود 1350 وات برق مصرف می‌کند.

در مجموع، براوردها نشان می‌دهند که در سال 2020، همه فارم‌های استخراج، حدود 75 ترا وات در ساعت برق مصرف خواهند کرد. این مقدار مصرف، تقریبا 15 برابر کل مصرغ انرژی کشور دانمارک است.

فارم‌های استخراج کجا مستقر هستند؟

مزرعه استخراج بیت کوین در چین

فارم‌های ماینینگ در همه نقاط دنیا وجود دارند. اما ما دقیقا نمی‌توانیم موقعیت مکانی تک تک این فارم‌ها را تعیین کنیم. البته در این مورد، حدس‌هایی می‌شود زد.

اکثر عملیات ماینینگ در کشور چین صورت گرفته و همچنان به قوت خود باقی‌اند. در واقع باید بگوییم که آمارهای سال 2020 حاکی از آنند که حدود 65% از استخراج بیت کوین جهان در این کشور صورت می‌گیرد.

اما دلیل فراوانی ماینینگ در کشور چین چیست؟ سامسون مو به عنوان یکی از اعضای شرکت بلاک استریم (یکی از شرکت‌های غول فناوری بیت کوین و بلاک چین جهان) و مدیر ارشد فنی اسبق استخر ماینینگ BTTC در این باره چنین توضیح می‌دهد:

“مهمترین مزیت استخراج بیت کوین در چین عبارتند از:

  • بالا بودن سرعت راه اندازی عملیات
  • پایین بودن هزینه سرمایه (CapEx)
  • دسترسی آسان به اماکنی که ASIC ها در آن قابل نصب و اجرا باشند”

فارم‌های ماینینگ، کارت‌های گرافیک خود را از چه منبعی تهیه می‌کنند؟

هیچ کجا! در حقیقت فارم‌های استخراج از کارت گرافیک(GPU) استفاده نمی‌کنند. چرا که کارت گرافیک نه به صرفه است و نه روند صعودی دارد. فارم‌های ماینینگ به طور انحصاری، از ماینرهای ASIC استفاده می‌کنند. ASIC ها در مقایسه با GPU، هزار برابر اثربخش‌تر بوده و بازدهی بیشتری دارند.

واژگان مهم مرتبط با عملیات استخراج بیت کوین

در این قسمت شما را با تعدادی از کلیدواژگان مربوط به استخراج بیت کوین آشنا میسازیم. فرقی نمی‌کند جایگاه شما در دنیای استخراج بیت کوین کجا باشد، چه در آغاز راه باشید و چه در مرحله پیشروی، آشنایی با کلیدواژه‌های مربوط به ماینینگ از الزامات موفقیت در این صنعت است.

مهم‌ترین کلیدواژگان مربوط به ماینینگ عبارتند از:

  • ماینر یا استخراج کننده

هر شخصی که به استخراج بیت کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری می‌پردازد را می‌گویند.

  • پاداش بلاک

منظور از پاداش بلاک، مقدار ثابتی بیت کوین است که به ماینر یا استخری که یک بلاک مشخص را پیدا کرده اعطا می‌شود.

  • استخر استخراج

مجموعه‌ای از ماینرها که یک گروه تشکیل می‌دهند تا تلاش‌ها و هش پاور (قدرت هش) خود را با هم به اشتراک گذاشته و در نتیجه، پاداش بلاک را با هم سهیم می‌شوند. ماینرها به این دلیل استخر تشکیل می‌دهند تا شانس دستیابی به پاداش بلاک خود را افزایش دهند.

  • نصف شدن یا هاوینگ (halving) پاداش بلاک

تقریبا هر 4 سال یک بار، پاداش بلاک نصف می‌شود. اولین پاداش بلاک در سال 2008 و 50 بیت کوین تعیین شد. این پاداش بلاک تا 4 سال به همین مقدار باقی ماند؛ تا این که در سال 2012، اولین هاوینگ صورت گرفت و به 25 بیت کوین تنزیل یافت.

در سال 2016، یک هاوینگ دیگر رخ داد و پاداش از 25 به 12.5 بیت کوین کاهش یافت. در حال حاضر که این متن را مطالعه می‌کنید، ما در شرف سومین دوره هاوینگ قرار داریم؛ یعنی 11 مه. در این تاریخ، پاداش بلاک به 6.25 بیت کوین خواهد رسید.

  • ماینر اسیک یا ASIC

ASIC مخفف کلمه انگلیسی Application Specific Integrated Circuit به معنی مدار یکپارچه است کاربری خاص است. ساده بگوییم، ماینر اسیک یا ASIC یک تراشه است که به منظور انجام امور محاسباتی خاص طراحی شده است. در مورد ماینرهای اسیک، این تراشه به منظور حل مسئله، با استفاده از الگوریتم هشینگ SHA256 طراحی شده و عملکرد آن با GPU که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد، متفاوت است.

  • ماینینگ با GPU

زمانی که برای ماینینگ بیت کوین از کارت گرافیک استفاده می‌کنید، به این فرایند ماینینگ GPU گفته می‌شود. این شیوه استخراج یکی از ابتدایی‌ترین شیوه‌های ماینینگ بود که با معرفی ماینرهای اسیک، از رونق افتاد.

  • قدرت هش (نرخ هش)

منظور از هش پاور یا قدرت هش تعداد محاسباتی است که یک ماینر در ثانیه قادر به انجام آن است. این واژه همچنین برای اشاره به مجموع هشینگ‌های انجام شده توسط گروهی از همه ماینرها نیز به کار رفته و با نام “هش شبکه (Net Hash) شناخته می‌شود.

  • دیفیکالتی یا سختی

دیفیکالتی یا سختی استخراج که در واحد تریلیون اندازه گیری می‌شود، به دشواری و سختی عملیات پیدا کردن بلاک اشاره دارد. سطح دیفیکالتی فعلی که در بلاک چین‌های بیت کوین شاهد آن هستیم، اولین دلیلی است که بسیاری از افراد را از ورود به دنیای استخراج ارز دیجیتال منصرف می‌کند.

  • تنظیم دیفیکالتی

در آغاز، بیت کوین با هدف بلاک سازی در هر دقیقه طراحی شده بود. اما با توجه به ماهیت متغیر هش شبکه، دیفیکالتی ایجاد بلاک باید با مجموع انرژی هشینگ موجود در شبکه مطابقت داشته باشد.

ساده تر بگوییم، اگر در شبکه، 4 ماینر با قدرت هشینگ برابر داشته باشید، و 2 نفر از آنها عملیات استخراج را متوقف کنند؛ به جای هر 10 دقیقه یک بار، هر 20 دقیقه یک بار بلاک سازی صورت می‌گیرد. بنابراین، سختی بلاک سازی نیز باید نصف شود. بدین ترتیب، هر 10 دقیقه یک بار، بلاک جدید ایجاد می‌شود.

تنظیم دیفیکالتی به ازای هر 2016 بلاک انجام می‌گیرد. یعنی به ازای هر بلاک جدید در هر ده دقیقه، هر دو هفته یک بار، یک تنظیم دیفیکالتی صورت خواهد گرفت. البته قانون بلاک ده دقیقه‌ای بیشتر یک هدف محسوب می‌شود تا قانون. بعضی از بلاک‌ها پس از گذشت بیش از 10 دقیقه، اضافه می‌‍شوند؛ و برخی نیز در مدت زمانی کمتر از 10 دقیقه. در واقع، این قانون یک قانون میانگین است؛ و می‌توان گفت بخش عمده‌ای از آن به شانس و احتمالات بستگی دارد. این یعنی، در بسیاری از مواقع، نمی‌توان انتظار داشت که هر 10 دقیقه یک بار، بلاک جدیدی اضافه شود.

  • کیلووات بر ساعت

از واحد کیلووات بر ساعت برای اندازه گیری میزان مصرف انرژی در یک ساعت استفاده می‌شود. اکثر ماینرهای اسیک با استفاده از این واحد اندازه گیری، میزان انرژی مصرفی خود را به اطلاع شما خواهند رساند.

آیا استخراج بیت کوین باعث اتلاف برق می‌شود؟

این حرفی است که مدام از رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد که استخراج بیت کوین باعث هدر رفتن برق می‌شود. ما در این قسمت شما را با برخی از ایرادهایی که به این نظریه وارد است آشنا خواهیم ساخت.

آیا واقعا استخراج ارز دیجیتال باعث هدر رفت برق می‌شود؟

عده‌ای از اقتصاددانان استخراج ارزهای دیجیتال را هدر دادن انرژی برق می‌دانند و آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما نکته‌ای که لحاظ نمی‌کنند این است که این حجم از اتلاف انرژی برای انجام کاری سودمند صورت می‌گیرد.

راه اندازی یک شبکه مالی به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارند؛ البته سرمایه بالقوه لازم برای چنین کاری تا تریلیون‌ها دلار نیز می‌رسد. اثرات زیست محیطی ناشی از استخراج بیت کوین در مقایسه با میزان کربن دی اکسیدی که تنها از اگزوز خودروی کارکنان شرکت PayPal وارد هوا می‌شود، اصلا به چشم نمی‌آید.

صنعت بیت کوین همین طور که رفته رفته، جای PayPal، کارت‌های اعتباری، بانک‌ها و کاغذبازی‌های مالی مربوط به این شرکت‌ها را می‌گیرد، این سوال را مطرح می‌سازد:

آیا انجام امور مالی به شیوه سنتی، خود یک نوع اتلاف انرژی محسوب نمی‌شود؟

روش‌های سنتی نه تنها انرژی برق، که پول، زمان و منابع انسانی را نیز هدر می‌دهند.

  • دیفیکالتی ماینینگ

اگر تنها قرار باشد 21 میلیون بیت کوین ساخته شود، چرا نباید چاپ بیت کوین با افزایش قدرت دستگاه ماینینگ افزایش پیدا کند؟

در حقیقت، چاپ بیت کوین با میزان دیفیکالتی رابطه مستقیم دارد. این ارتباط بر اساس الگوریتمی صورت می‌گیرد که سختی اثبات مسئله کار را بر مبنای سرعت ایجاد بلاک‌ها در یک بازه زمانی مشخص (هر دو هفته یا هر 2016 بلاک یک بار) تنظیم می‌کند.

دیفیکالتی با توجه به قدرت هش به کار رفته بالا و پایین می‌شود تا بازه زمانی میانگین میان بلاک‌ها را در هر ده دقیقه حفظ کند.

در بخش عمده‌ای از تاریخچه صنعت استخراج بیت کوین، این بازه زمانی 9.7 دقیقه بوده است. از آنجا که قیمت بیت کوین دائما در حال افزایش است، قدرت استخراج با سرعت بالایی وارد شبکه می‌شود، و این یعنی تسریع فرایند بلاک سازی. با این حال، بیشتر بلاک‌سازی‌های سال 2019 در بازه‌های زمانی تقریبا 10 دقیقه‌ای صورت گرفته اند. دلیل این امر ثابت بودن قیمت بیت کوین در طول سال 2019 است.

  • هاوینگ پاداش بلاک

ساتوشی بیت کوین را به نحوی طراحی کرد تا پاداش بلاک که ماینرها به ازای تشکیل یک بلاک دریافت می‌کنند، به ازای هر 210000 بلاک (تقریبا هر 4 سال یک بار) نصف شوند.

با توجه به افزایش قیمت چشمگیر بیت کوین ( البته افزایش بیشتر از این هم انتظار می‌رود)، علیرغم کاهش پاداش بلاک سازی، استخراج ارز دیجیتال همچنان جایگاه خود را به عنوان یک تجارت سودمند حفظ کرده است. یا دست کم می‌توان گفت برای ماینرهایی که با دسترسی به برق ارزان، از آخرین فناوری‌های روز دنیا (دستگاه‌های استخراج بیت کوین) برخوردارند، این تجارت همچنان سودمندی خود را دارد.

اکثریت صادق ماینرها امنیت شبکه را تأمین می‌کنند

یک ماینر متقلب، می‌تواند از طریق ایجاد بلاک‌ با گزارش تراکنش‌های جعلی، به شبکه بیت کوین حمله کند. او برای موفقیت در این مسیر به بخش عمده‌ای از قدرت استخراج نیاز دارد تا بتواند طولانی‌ترین زنجیره موجود را برای خود حفظ کند.

اصطلاحا این نوع حمله را حمله 51 درصدی می‌گویند. در جریان این نوع حملات، هکر می‌تواند به دفعات از یک سکه استفاده کرده و تراکنش‌های هر کاربر دیگری را که بخواهد مسدود سازد. این هکر یا اصطلاحا ماینر متقلب، برای تحقق هدف خود، بیش از هر ماینر صادق دیگری نیاز به یک دستگاه استخراج با مالکیت شخصی دارد. همین مسئله باعث می‌شود تا این نوع حملات با هزینه زیادی همراه باشند.

در این مرحله از استخراج بیت کوین، احتمال این که شرکت‌ها یا دولت‌های بزرگ قادر به پرداخت چنین هزینه‌هایی باشند زیاد است. البته اصلا مشخص نیست که این عوامل، در ازای به خطر انداختن یا ارزش زدایی بیت کوین، به چه منافعی دست خواهند یافت.

مرکزگرایی استخراج

متأسفانه دستگاه‌های حرفه‌ای و استخرهای ماینینگ باعث شده‌اند که عملیات استخراج بیت کوین به یک جریان متمرکز تبدیل شود. گرگ مکسول، یکی از ماینرهای بیت کوین بر این باور است که “هر چند احتمالا به ضرر تجارت بیت کوین تمام می‌شود، اما بخش اعظم قدرت هشینگ در دستان گروه‌هایی انگشت شمار است.”

اما از طرف دیگر این مسئله با منافع دراز مدت هر ماینری که قصد چنین حمله‌ای را داشته باشد، منافات دارد.

در نتیجه، کاهش اعتبار بیت کوین، با کاهش نرخ مبادلات آن همراه بوده، و تدریجا، ارزش سرمایه‌گذاری دستگاه استخراج ماینر و ذخیره سکه‌های آن نیز بی ارزش خواهند شد.

از آنجا که کاربران ممکن است تصمیم بگیرند که زنجیره تقلبی را رد کرده و به آخرین بلاک صادق بپیوندند، یک حمله 51 درصدی با حقه وارد می‌شود و آن حقه چیزی نیست جز پیشنهاد یک نسبت پاداش-ریسک به ماینرها.

استخراج بیت کوین قطعا تجارت بی نقصی نیست. البته، دائما راهکارهای مختلفی برای بهبودی این کسب و کار ارائه می‌شوند.

ماینینگ بیت کوین چگونه انجام می شود؟

فرایند استخراج بیت کوین

فرایند ماینینگ یا استخراج بیت کوین شامل مراحل زیر است:

1. خرج کردن

در این مرحله کاربر سبز قصد دارد از کاربر قرمز خرید کند. کاربر سبز برای انجام مبادله خود، یک بیت کوین به کاربر قرمز می‌دهد.

2. اعلامیه

کیف پول کاربر سبز پرداخت 1 بیت کوین به کیف پول کاربر قرمز را اعلام می‌کند. این اطلاعات که تراکنش نام دارد ( و گاها با tx نشان داده می‌شود) به هر تعداد گره کامل (full nodes) متصل به کیف پول کاربر سبز (معمولا 8 عدد) منتقل می‌شود. گره کامل یک کیف پول مخصوص و تراکنشی است که حاوی یک نسخه فعلی از سراسر بلاک چین می‌باشد.

3. ترویج

سپس، گره‌های کامل مخارج کاربر سبز در دیگر تراکنش‌های در صف انجام را بررسی می‌کند. چنانچه هیچ تعارضی پیش نیاید (یعنی کاربر سبز تلاش نکند با ارسال سکه‌های مشابه به کاربر قرمز و یک کاربر شخص ثالث تقلب کند)، گره‌های کامل، اطلاعات تراکنش را به کل شبکه بیت کوین انتشار می‌دهند. در این مرحله، تراکنش هنوز وارد بلاک چین نشده است. چنانچه کاربر قرمز بدون کسب اطمینان از تأیید تراکنش، کالایی را به کاربر سبز ارسال کند، با ریسک بزرگی همراه خواهد بود. حتما می‌پرسید تراکنش‌ها چطور تأیید می‌شوند. در این مرحله است که پای ماینرها وسط می‌آید.

4. عملیات پردازش توسط ماینرها

ماینرها نیز مانند گره‌های کامل، یک نسخه کامل از بلاک چین داشته و شبکه را از نظر انجام تراکنش‌های تازه اعلام شده رصد می‌کنند. تراکنش کاربر سبز بدون اینکه توسط یک گره کامل تقویت شود، مستقیما به یک ماینر می‌رسد. در هر دو حالت، ماینر طوری عمل می‌کند تا همه تراکنش‌های جدید و معتبر را با بلاک فعلی تطبیق دهد.

ماینرها برای رسیدن به هدف خود یعنی “بسته بندی” بلاک فعلی و تبدیل آن به یک بلاک قابل قبول برای کل شبکه، با هم رقابت می‌کنند. بلاک‌های قابل قبول، در بردارنده راه حلی برای یک مسئله کامپیوتیشن اثبات کار (proof of work) به نام هش هستند. هر چه میزان نیرویی که یک ماینر تحت کنترل می‌گیرد بیشتر باشد، نرخ هش آنها بالاتر شده و در نتیجه، احتمال حل مسئله بلاک فعلی آنها بیشتر خواهد بود.

اما چه چیز باعث می‌شود که ماینرها روی دستگاه‌های گرانقیمت محاسباتی سرمایه گذاری کرده و برای حل بلاک‌ها با هم رقابت کنند؟ دلیل این سرمایه گذاری و رقابت چیزی نیست جز پاداشی که ماینرها به ازای تأیید و ثبت تراکنش‌های خود دریافت می‌کنند. آنها به ازای هر بلاک حل شده، پاداش خود را به اندازه مقدار قابل توجهی بیت کوین دریافت می‌کنند.

منظور از هش چیست؟ هش روشی است برای تأیید دقت داده‌ها. ماینرها برای حل یک بلاک، داده‌های غیر تراکنشی بلاک فعلی را اصلاح می‌کنند تا بدین ترتیب، نتیجه هش آنها ( بر اساس دیفیکالتی فعلی که در ادامه توضیح خواهیم داد) با تعداد معینی صفر شروع شود. اگر به صورت متناوب تا رسیدن به عدد صفر، زنجیره را ادامه دهید؛ متوجه می‌شوید که چرا به این فرایند “اثبات کار” گفته می‌شود.

5. تأیید بلاک چین

اولین ماینری که بلاک حاوی پرداخت کاربر سبز به کاربر قرمز را حل کند، خبر حل بلاک جدید را به شبکه می‌دهد. این بلاک جدید تنها در صورت کسب تأیید از دیگر گره‌های کامل به بلاک چین اضافه شده و کل فرایند، مجددا آغاز می‌شود. زمانی که پرداخت کاربر سبز، در بلاک چین ثبت شد، از حالت پندینگ (در دست تأیید) به حالت تأیید شده در می‌آید.

اکنون کاربر قرمز می‌تواند کالای مربوطه را به کاربر سبز بفروشد. در هر صورت، هر چه تعداد بلاک‌های جدیدی که در پی بلاک حاوی پرداخت کاربر سبز می‌آیند بیشتر شود، لغو تراکنش آ سخت‌تر خواهد شد. توصیه می‌شود که برای مقادیر قابل توجه پول، حداقل منتظر 6 بار تأیید باشید. اگر به طور متوسط، هر 10 دقیقه، یک بلاک جدید ایجاد شود، انتظار برای تأیید، یک ساعت بیشتر طول نخواهد کشید.

طولانی‌ترین زنجیره معتبر

حتما شنیده‌اید که تراکنش‌های بیت کوین قابل لغو نیستند. اگر این طور است پس چرا توصیه می‌شود برای لغو این تراکنش‌ها منتظر چند تأیید باشید؟ پاسخ این سوال کمی پیچیده است و نیاز به درک دقیقی از فرایند استخراجی دارد که در بالا هم توضیح دادیم.

دو ماینر را در نظر بگیرید؛ ماینر آ در چین و ماینر ب در ایسلند. هر دو ماینر به طور همزمان، به حل مسئله می‌پردازند. بلاک ماینر آ (A1) از طریق اینترنت پکن منتشر شده و به گره‌هایی در دنیای شرق می‌رسد. بلاک ماینر ب (B1) اولین بلاکی است که به گره‌هایی در دنیای غرب دست پیدا می‌کند. در این حالت، ما با دو نسخه‌ بلاک چین رقیب روبرو هستیم.

کدام بلاک چین پیروز میدان است؟ قطعا طولانی‌ترین زنجیره معتبر، نسخه رسمی رویدادهای استخراج محسوب می‌شود. بنابراین دومین ماینری که یک مسئله را حل می‌کند و آن را وارد زنجیره B می‌کند، بلاک B2 را می‌سازد. اگر پیش از پیدایش A2، بلاک B2 در کل شبکه منتشر شود، مشخصا زنجیره یا چین (chain) B پیروز میدان است. در نتیجه A پاداش خود را که تنها در چین از اعتبار افتاده A وجود دارد، از دست خواهد داد.

دوباره به مثال‌ کاربران قرمز و سبز بر می‌گردیم. فرض کنید این تراکنش توسط A صورت گرفته اما توسط B که مبلغ بیشتری از توان کاربر سبز دارد، رد شده است. اگر چین B پیروز شود، تراکنش کاربر سبز دیگر در چین B نمایش داده نمی‌شود. در واقع شرایط طوری می‌شود که گویی هیچ پولی از کیف پول کاربر سبز بیرون نرفته است.

هرچند تفکیک بلاک چین به این صورت عموما امر نادریست؛ اما ریسک آن بسیار بالاست. در کل، هر چه تعداد تأییدها بیشتر باشد، تراکنش شما امن‌تر خواهد بود.

تحلیلی کامل بر میزان برق مصرفی در فرایند استخراج بیت کوین

مصرف برق استخراج بیت کوین

مادربورد در سال 2016 این بیانیه را منتشر کرد:

تا سال 2020، مصرف برق صنعت بیت کوین به اندازه سرانه مصرف برق کشور دانمارک خواهد رسید.

ما نمی‌دانیم که محاسبات مادربورد تا چه اندازه دقیق است؛ اما در مورد مصرف بالای برق در صنعت بیت کوین هیچ شکی نیست. از نظر صنعتی، بیت کوین را می‌توان سیستمی در نظر گرفت که کار آن تبدیل الکتریسیته به پول است.

دو گروه اصلی هستند که با مصرف بالای برق در صنعت استخراج بیت کوین مشکل دارند:

  1. طرفداران محیط زیست
  2. اقتصاددانان شک گرا

گروه اول یعنی بوم آگاهان (Eco-conscious) که عموما از طرفداران محیط زیست هستند، اساسا در صدد کاهش حداکثری مصرف انرژی در سطح جهانی هستند.

با توجه به این که در حال حاضر، نیروی الکتریسیته در وهله اول، به روش‌های ناپایدار تولید می‌شود، فعالان محیط زیست بر این باورند که تمامی هزینه‌های مربوط به انرژی را باید بسته به میزان تأثیری که بر تغییرات اقلیمی دارند، به دقت اندازه گیری نمود.

گروه دوم، یعنی اقتصاددانان شک گرا اصولا به سندیت و اعتبار بیت کوین شک دارند.

نمونه بارز این گروه از منتقدین بیت کوین، پاول کروگمن است. او معتقد است که بیت کوین ( و بعد از آن طلا) فاقد هرگونه ارزش حقیقی برای جامعه بوده؛ و در نتیجه، چیزی جز اتلاف منابع و نیروی کار در پی نخواهند داشت.

توجیه مصرف انرژی صنعت بیت کوین

شاید بتوان اقتصاددانان را تنها با ارجاع دادن به قیمت فعلی بازار بیت کوین و شرایط مربوطه قانع کرد؛ اما به نظر نمی‌رسد توضیح مسئله اتلاف انرژی در صنعت بیت کوین برای دوستداران محیط زیست کار آسانی باشد. برای متقاعد کردن این گروه ما به رویکردی عمیق‌تر نیاز داریم.

خواه ناخواه، فشار اجتماعی وارده بر پروژه استخراج بیت کوین در خصوص اتلاف انرژی به قوت خود باقی است. به همین علت لازم است که یک تعادل سالم بین طبیعت و فناوری برقرار سازیم.

با این اوصاف مادامیکه پیشرفت در عرصه انرژی سبز به کاهش اثرات مخرب صنعت ماینینگ بیت کوین بر محیط زیست منجر نشود، دست اندرکاران صنعت بیت کوین باید مخارج بالای کسب و کار خود را برای زیست آگاهان توجیه کنند. آنها تنها از طریق القای اهمیت صنعت استخراج بیت کوین به عنوان انقلابی در تبدیل ارز معادل می‌توانند دوستداران محیط زیست را نسبت به خود خوشبین کنند.

در ادامه شما را با 9 دلیل قانع کننده که می‌‍تواند مصرف بالای برق در استخراج بیت کوین را توجیه کند (دست کم از نظر ما که این طور است) آشنا خواهیم کرد:

  1. بیت کوین از پشتیبان برقی (و البته مقدار زیادی هوش و ذکاوت) برخوردار است:

منظورتان چیست؟ یعنی به ازای هر اسکناس، یک اونس طلا در بانک وجود ندارد؟

تاریخ بشریت به خوبی ثابت کرده است که سعادت ما انسان‌ها در گرو برخورداری از پول است. بی ارزش شدن پول در دوره امپراطوری روم یا حتی تورمی که بانک‌های مرکزی مدرن عامل آن هستند، و حتی استخراج بیت کوین در چین همه و همه گواه این مدعا هستند.

مشخصا نتیجه نهایی بی ارزش شدن ارز رایج یک کشور، چیزی نیست جز بحران اقتصادی. مجموعه “رازهای پنهان پول” اثر مایک ملونی، در سری پنجم خود، به طور جامع به بررسی این درس تاریخی مهم پرداخته است.

سرتان را درد نیاوریم، اساسا ارزهایی که هیچ پشتوانه‌ای جز امیدواری ندارند، عمر کوتاهی داشته و با تورم مرگباری همراه خواهند بود.

بنیانگزاران صنعت بیت کوین، در وهله اول، این هدف مهم را مد نظر قرار داده بودند: اجتناب از سرنوشت غم انگیز پول‌های سنتی، از طریق مبارزه با اهریمن ارزش زدایی.

منابع بیت کوین به جای این‌که به عقل و شعور محدود انسان تکیه کنند، تابع قوانین کدها هستند. در واقع، در صنعت استخراج ارز دیجیتال، این دی ان ای دیجیتال است که حکم وجدان بیدار این کسب و کار را دارد.

بر خلاف پول قانونی، ارزش بیت کوین توسط منابع قابل سنجش و ملموس، یعنی دستگاه‌های محاسباتی کدگذاری شده که با برق کار می‌کنند پشتیبانی می‌شوند.

با توجه به اهمیت انکار ناشدنی پول در دنیای مدرن، برخورداری از یک آلترناتیو در دنیای فناوری که فاقد نواقص پول کاغذی باشد از واجبات است.

  1. در جریان کند اقتصاد جهانی، استخراج ارز دیجیتال یک صنعت سودآور و خوش آتیه محسوب می‌شود

بیت کوینرها یک عده اشخاص معدود و در عین حال بسیار خوش اقبال هستند که به ندرت با شکست اقتصادی روبرو می‌شوند.

مهمترین عوامل تعیین کننده سودآوری در دنیای بیت کوین عبارتند از:

  • بهای برق پایین
  • دسترسی به آخرین دستگاه ماینینگ ASIC
  • دانش عمیق در مورد بیزینس بیت کوین

دلیل مرکزیت صنعت بیت کوین در چین، مزایای جغرافیایی این کشور است. چین بیشترین دستگاه‌های ASIC جهان را تولید کرده و دارای چندین استان غنی از نظر تولید نیروی برق است. اصولا ماینرهایی که در مناطقی این چنینی زندگی می‌کنند و به نیروی هیدروالکتریک یا ژئوترمال (وابسته به حرارت زمین) دسترسی بیشتری دارند، به خوش شانسی ماینرهای چینی هستند.

ماینینگ یک صنعت رو به رشد است که موقعیت‌های شغلی فراوانی را هم برای تولیدکنندگان و هم کاربران دستگاه‌های استخراج خلق کرده است. با توجه به شرایط پرتکاپوی اقتصاد، ظهور صنایع جدید و خوش آتیه‌ای مانند بیت کوین ماینینگ را باید گرامی داشت.

  1. حفاظت در برابر تورم و خودداری از کنترل سرمایه

البته که پولی که از ماینینگ بیت کوین در می‌آورید مال خود شماست؛ ما فقط می‌خواهیم در مورد ارزش این پول و کارهایی که می‌توانید با آن انجام دهید اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم.

همانطور که در دلیل شماره 1 گفته شد، بسیاری از دولت‌ها کاری کرده‌اند که ارزش پول ملی “شان” کاهش پیدا کند. دو دلیل برای این ارزش زدایی وجود دارد:

  • ایجاد یک محرک اقتصادی
  • ارزان شدن بدهی‌های کلان

این ارزش زدایی بیش از همه به افرادی صدمه می‌زند که پول خود را پس انداز کرده‌اند؛ چرا که پس انداز آنها دیگر ارزشی ندارد. طبیعتا، این افراد برای با ارزش کردن پس انداز خود، پول خود را به اشکالی با دوام‌تر مانند خرید ارزهای خارجی یا سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف تبدیل می‌کنند.

از سویی، دولت‌ها برای پیشگیری از این اقدامات امنیتی مالی شهروندان، قوانین کنترل سرمایه را اعمال می‌کنند. به طور مثال، دولت چین یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین را در این حوزه اعمال می‌کند. ماینینگ بیت کوین یکی از بهترین روش‌های قانونی برای دور زدن این محدودیت‌هاست.

شما با سرمایه گذاری در عملیات استخراج بیت کوین می‌توانید به زنجیره‌ای یکنواخت از بیت کوین دست یابید. بیت کوین یک نوع پول است که کنترل آن از ید دولتمردان خارج است.

بنابراین، برای آن دسته از افرادی که تحت محدودیت‌های شدید کنترل‌های مالی مشغول به کار هستند، ماینینگ یک راه حل هرچند نامرسوم اما بسیار عالی و کارآمد است.

با توجه به هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به دیگر روش‌های مال اندوزی، استخراج بیت کوین بیشتر از آن که ضرر داشته باشد، منفعت دارد.

یک آلترناتیو مشهور دیگر مانند املاک و مستغلات را در نظر بگیرید:

بر اساس براوردهای بلومبرگ، در سال 2015، مبلغ 1 تریلیون دلار از دارایی چین خارج شد. این مبلغ هفت برابر صادرات خارجی این کشور در سال 2014 بود. مقدار قابل توجهی از این مبلغ صرف خرید املاک و مستغلات در شهرهای غربی مانند ونکوور شد. این پدیده به ایجاد حباب‌های بومی و وضعیت نامناسب مسکن برای ساکنین این شهرها منجر شده است. نتیجه محتمل این شرایط چیزی نیست جز فروپاشی اقتصادی که ممکن است اقتصاد منطقه را سالها به عقب تنزل دهد.

در مقابل، استخراج بیت کوین یک روش کارآمد برای ذخیره سرمایه است بدون این که چنین شرایط ریسکی و نامطلوبی برای بازار به وجود آید.

  1. بیت کوین در مقایسه با سیستم پول کاغذی، به منابع کمتری نیاز دارد

زرگ اورسیر می‌گوید:”ما به نفت وسپین بیشتری نیاز داریم.”

به نظریه مادربورد در مورد مصرف تشابه میزان مصرف انرژی صنعت بیت کوین و کشور دانمارک در سال 2020، یک فرضیه دیگر اضافه کنید. این که صنعت بیت کوین موفق شود تمامی کاربران پول‌های سنتی را پوشش دهد. در این صورت می‌توان دو سیستم پولی سنتی و مدرن (بیت کوین) را راحت‌تر با هم مقایسه کرد.

جالب است بدانید که اگر در سراسر جهان به جای بانک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز (ATM)، حق دلالی‌ها، مبادلات و خدمات پرداخت مانند ویزا، و کارت‌های اعتباری از بیت کوین استفاده شود، می‌توان میزان برق مصرفی همه سیستم‌های مذکور را حذف و یا در آن صرفه جویی نمود. کافیست مجموع بهای برق مصرفی همه این عملیات _هزینه نورپردازی، تهویه هوا، دیتا سنترها، هاستینگ وبسایت‌ها، تجهیزات اداری و …- را در نظر بگیرید، خواهید دید که رقم آن بسیار بیشتر از مصرف فعلی برق در کشور دانمارک است.

به علاوه، سیستم پولی سنتی بر خلاف سیستم پولی بیت کوین که تنها به منبع تولید برق نیاز دارد، از منابع دیگری نیز تغذیه می‌شود، به طور مثال:

  • کاغذ پرینتر و دیگر تجهیزات اداری
  • خودروهای حفاظت شده برای حمل و نقل وجه نقد
  • کاغذ، جوهر، پارچه، و نیروی لازم برای چاپ پول
  • بنزین مورد استفاده توسط کارکنان جهت رفت و آمد به محل کار
  • منابع مورد استفاده برای ساخت ادارات و دفاتر
  • و بی نهایت منبع دیگر

اگر منصف باشید، هر طور که حساب کنید، بیت کوین در مقایسه با سیستم پول کاغذی بسیار مقرون به صرفه‌تر و قابل قبول‌تر است.

  1. ماینینگ باعث ایجاد گرمای مازاد می‌شود

آیا گرمای زیاد ناشی از استخراج بیت کوین سودمند است یا زیان آور؟

همانطور که در دلیل شماره 2 ذکر شد، استخراج بیت کوین در مناطق سرد یک مزیت محسوب می‌شود؛ چرا که با گرمای زیادی که تولید می‌کند، باعث افزایش دمای محیط خواهد شد. ماینرهای بیت کوین می‌توانند با مدیریت این گرمای مازاد، استفاده‌های مطلوبی از آن داشته باشند.

نمونه‌های متعددی از بازمصرف گرمای ناشی از فعالیت دیتا سنترها وجود دارد که ماینرهای بیت کوین نیز می‌توانند از آنها الگوبرداری کنند. به طور مثال IBM سوئیس از گرمای تولیدی خود برای گرم کردن یک استخر شنای عمومی استفاده می‌کند. گرمای مازاد (گرمای تلف شده) را می‎‌توان برای تفریحات آبی و یا عملیات خشک کردن نیز به کار برد.

اگر در منزل یا دفتر کار خود بیت کوین استخراج می‌کنید، می‌توانید گرمای ناشی از ماینینگ را برای گرم کردن منازل یا دفاتر کار نیز استفاده کنید.

با این که نفت، چوب، و پروپین گزینه‌های ارزان‌تری برای تولید گرما هستند؛ اما این نیروی برق است که بیشترین کارآیی را دارد. اما ما یک خبر خوب برای شما داریم. بر اساس محاسبات یک ماینر نیویورکی، تجهیزات ماینرها در مقایسه با هیترهای برقی معمولی، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند.

مزیت دیگری که می‌توان برای این تجهیزات برشمرد این است که توسط دستگاه‌های محاسباتی معمول قابل کنترل (کنترل دقیق) هستند. بدین ترتیب، به راحتی می‌توان در مورد یک سیستم کنترل دمای سازگار یا برنامه دمایی سفارشی برنامه ریزی کرد.

اما یکی از مهم‌ترین معایب ماینینگ در منزل یا دفتر کار پر سر و صدا و بد قواره بودن دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال است. به همین دلیل، شاید بخواهید برای اینکه فضای خود را از زشتی دور بدارید، این دستگاه‌ها را در انباری یا گاراژ نگهداری کنید. در هر حالت، اگر کمی ذکاوت به خرج بدهید، می‌توانید فضای دلخواه خود را با گرمای ناشی از فرایند استخراج بیت کوین گرم کنید.

این روزها شرکت‌های گوناگون در صدد آنند تا دستگاه‌های هوشمندی تولید کنند که از ترکیب ماینینگ بیت کوین و گرمای ناشی از آن بهره مند باشند. در واقع، این شرکت‌ها در صدد سوددهی به هر دو صنعت هستند.

  1. ماینینگ بیت کوین می‌تواند به سود IoT ( اینترنت اشیاء) باشد

مزرعه استخراج بیت کوین

عصر ظهور شرکت‌های دیجیتال گمنام و حواشی آنها

الگوی تجاری دقیقی که شرکت بیت کوین 21.co دنبال می‌کند دقیقا ادامه روند ادغام صنعت بیت کوین با دستگاه‌های خانگی و صنعتی است.

شرکت 21 دارای سرمایه خطرپذیر بالغ بر 120 میلیون دلار است؛ این حجم از سرمایه برای یک شرکت بیت کوین، یک رکورد محسوب می‌شود. شرکت 21 به عنوان اولین محصول پیشنهادی خود، یک دستگاه شبیه به پای تمشک را که از فناوری بیت کوین به ویژه ماینینگ استفاده می‌کرد، به بازار عرضه کرد.

هرچند این دستگاه‌های کم مصرف درآمد بسیار کمی برای شما دارند، اما حتی چند صد ساتوشی ناقابل کافی است تا در ریز پرداخت‌ها به روی شما باز شود…

مدت‌های مدیدی است که می‌شنویم بیت کوین در صدد است تا شرایط را برای پرداخت بین دستگاهی (Machine to machine) فراهم آورد. این شرایط در آینده‌ای نزدیک و با اجرای اولین شبکه روشنایی (lighting network) فراهم خواهد شد. به نظر می‌رسد نتیجه کار بسیار هیجان انگیز باشد. کسی چه می‌داند؟ شاید همه ما با تغییری شگرف در نحوه انجام امور شخصی و شغلی خود مواجه شویم.

این دستگاه‌های هوشمند و به هم پیوسته، شرایط را طوری رقم می‌زنند که بروز هر گونه مشکل یا کمبود منابع به طور خودکار گزارش شود. بیت کوین یکی از بهترین بسترها برای پیشبرد اهداف این صنایع نوظهور و در حال توسعه است. اما دستگاه‌ها و ماشین آلات که حساب بانکی و کارت اعتباری ندارد. پس چطور پرداخت‌های مربوط به ورودی‌ها و خروجی‌های خود را محاسبه می‌کنند؟

بنابراین، راه اندازی این فناوری‌های تحولاتی و هیجان انگیز واقعا ارزش صرف این حجم از انرژی را دارد. به ویژه اگر هم افزایی دستگاه‌های هوشمند و ذخیره انرژی از طریق بهینگی فزاینده را بدان اضافه کنیم.

  1. وضعیت دانمارک و آلمان دائما در رابطه با مصرف انرژی

” در تاریخ 8 مه 2016، تولید برق آلمان به اندازه‌ای رسید که قیمت‌ها عملا منفی شدند. این امر سبب شد تا به مشتریان به ازای استفاده از دستگاه‌های برقی، پول پرداخت شود.” Fortune.com

اخیرا گزارش شده است که تولید انرژی خورشیدی و بادی آلمان، در یک روز عموما آفتابی یا بادی، از ظرفیت شبکه برق آن فراتر رفته است. به همین علت شرکت‌های تولید برق به مصرف کنندگان در ازای مصرف بیشتر برق و در نتیجه توزیع مناسب برق میان افراد، مبلغی پرداخت کردند.

اگر اکنون مجددا نظریه مادربورد را در نظر بگیریم، خواهیم دید که در حوالی کشور دانمارک، موقعیت‌های اتلاف برق کم نیستند.

این یعنی اگر شما در موقعیت مکانی قرار بگیرید که برق مازاد تولید کند، می‌توانید در ازای مصرف برق برای استخراج بیت کوین نیز هزینه‌ای دریافت کرده و درآمد زایی کنید.

  1. ماینینگ به افزایش دارایی توکن بیت کوین، لایه‌های ثانویه آن و همچنین پول حاصله از استخراج ترکیبی منجر خواهد شد

استخراج بیت کوین صرفا به معنی عمل استخراج بیت کوین نیست. اگر فرایند ماینینگ توسط یک موتور قدرتمند کنترل بیت کوین انجام شود، قطعا این موتور یک موتور منحصربفرد است که برای پیشبرد فرایندهای بیشتر، هیچ موقعیتی را برای بهینه سازی از دست نخواهد داد. نیم کوین (namecoin) به عنوان اولین الت کوین معرفی شده از الگوریتم اثبات کار SHA-256 به عنوان بیت کوین استفاده می‌کند. این الگوریتم برای ماینرهایی استفاده می‌شود که در آن واحد، مسئله بیت کوین و نیم کوین را حل کنند. با توجه به این که نیم کوین به عنوان سرور یک DNS مرکز زدوده عمل می‌کند، انعطاف پذیر تر بوده و در فضای اینترنت، از نظر سانسور مقاوم‌تر است.

ساید کوین‌ها از نظر مفهوم، بیشتر شبیه نیم کوین بوده، اما اصولا تشابه بیشتری با بیت کوین‌ها دارند. ساید کوین‌ها در واقع، بلاک چین‌های مستقلی هستند که به بلاک چین بیت کوین متصل شده‌اند. وجود این ساید کوین‌ها از این نظر به نفع بیت کوین است که آن را به یوز کیس (use case) قابل سرویس دهی متصل می‌کند. این وضعیت به نفع خود ساید کوین‌ها نیز هست؛ چرا که با قدرت بالای صنعت استخراج بیت کوین، با رعایت رمزگذاری‌ها، امنیت‌شان را تأمین می‌کند.

توکن‌ها یک فناوری دیگر با مزایای متعدد هستند که توسط فرایند استخراج بیت کوین پشتیبانی می‌شوند.

شما می‌توانید با ترکیب واحدهای ارزی بیت کوین با سرمایه‌های دیگر مانند سرمایه‌های دیجیتال، مالی و یا ظاهری، مالکیت این سرمایه‌ها را تغییر دهید. این شرایط در همه جا اعم از بازار سهام تا آیتم‌های بازی‌های ویدئویی و … قابل اجرا هستند. بازارهای سهام، سازمان‌های ثبت املاک و دیتا بیس‌های پزشکی در سراسر دنیا از چنین برنامه‌هایی برای پیشبرد اهداف خود بهره‌ می‌برند. کاونتر پارتی یک نمونه از پلتفرم‌های بیت کوینی است که شرایط توکن سازی را فراهم می‌سازد.

  1. بهینگی استخراج ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است

در آخر باید ذکر کرد که بهینگی ماینینگ بیت کوین دائما در حال افزایش است. بنابراین، هر چه پیش‌تر می‌رویم، انرژی کمتری برای ایجاد امنیت رمزنگاری نیاز داریم.

از زمان ظهور صنعت بیت کوین در سال 2009، سخت افزارها و دستگاه‌های استخراج بیت کوین از نسخه‌های اولیه CPU شروع به کار کردند و رفته رفته به صورت GPU و FPGA تکامل یافتند. در حال حاضر، دستگاه‌های ماینینگ اسیک به روزترین ابزار استخراج ارز دیجیتال به شمار می‌روند. معماری تراشه اسیک و فرایندهای مربوط به این دستگاه استخراج به طور دائمی در حال توسعه و بهسازی هستند. ناگفته نماند افرادی که بتوانند جدیدترین و بهترین نوآوری‌ها را به بازار ارز دیجیتال ارائه دهند، با جوایز قابل توجهی پاداش خواهند گرفت.