در مورد سئو تکنیکال یا Technical SEO چه می‌دانید؟ منظور از سئو تکنیکال فرایندی است که در آن تضمین می‌شود یک وبسایت معین، قادر به براورده سازی انتظارات موتورهای جستجوی مدرن و در نتیجه، دستیابی به رتبه‌های ارگانیک برتر است. از مهم‌ترین مولفه‌های سئو تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کراولینگ
  • ایندکسینگ
  • رندرینگ
  • معماری سایت

اگر مایلید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید. اما شاید پیش از هر کاری این سوال به ذهن‌تان برسد که اصلا دلیل اهمیت سئو تکنیکال چیست. زمانی که اصول سئو تکنیکال را به خوبی رعایت کنید سایت شما یک سایت عالی با محتوای با کیفیت و بهترین بازاریابی محتوا خواهد بود. در غیر این صورت، نمی‌توانید رتبه خوبی در رده بندی موتورهای جستجو به دست آورید. اگر بخواهیم در ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین حالت ممکن ساز و کار سئو تکنیکال را برای‌تان تشریح کنیم، باید بگوییم که گوگل و دیگر موتورهای جستجوی اینترنتی برای رتبه دادن به سایت شما باید قادر باشند در وهله اول سایت را پیدا کرده، و صفحات آن را کراول، رندر و ایندکس کنند. در ادامه به طور خاص، به همه این فرایندها خواهیم پرداخت.

اما این تنها بخش کوچکی از عملیات سئوی تکنیکال است. حتی اگر گوگل تمام محتوای سایت شما را ایندکس کند، باز هم به این معنی نیست که کار بهینه سازی‌تان به پایان رسیده است. چرا که سایت شما برای بهینه سازی کامل و مطابقت با استانداردهای سئو تکنیکال باید دارای ویژگی‌های زیر نیز باشد:

  • امنیت
  • بهینه سازی در نسخه موبایل
  • فاقد هرگونه محتوای تکراری یا کپی برداری شده
  • سرعت بارگذاری زیاد

البته موارد فوق تنها تعداد اندکی از بیشمار مواردی است که برای دستیابی به سئو تکنیکال باید رعایت کنید. با این حال، یادتان باشد که برای دسترسی به رتبه‌های بالای موتورهای جستجو لزومی ندارد حتما سئو تکنیکال کامل و بی‌نقصی داشته باشید؛ به هیچ وجه. اما مسلما هرچه شرایط دسترسی به محتوای خود را برای گوگل آسان‌تر کنید، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های اول خواهید داشت.

آموزش سئو تکنیکال

راه‌هایی برای بهبود سئو تکنیکال

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سئو تکنیکال صرفا به ایندکس کردن و کراول کردن محدود نمی‌شود.

شما باید برای بهبود سئو تکنیکال وبسایت خود موارد زیر را به دقت در نظر داشته باشید:

  • جاوا اسکریپت
  • سایت مپ‌های XML
  • معماری وبسایت
  • ساختار URL
  • داده‌های سازمان یافته
  • محتوای ضعیف
  • محتوای تکراری
  • تگ Hreflang
  • تگ کانونی (canonical tag)
  • صفحه 404
  • ریدایرکت 301

در ادامه به تک تک موارد فوق خواهیم پرداخت.

ساختار و نویگیشن سایت

اولین گام برای آغاز عملیات سئو تکنیکال، توجه به ساختار سایت است. این مرحله حتی بر ایندکسینگ و کراولینگ نیز ارجحیت دارد. حتما می‌خواهید بدانید چرا. اولا، بسیاری از مشکلاتی که در ایندکس کردن و کراول کردن روی می‌دهند ناشی از طراحی ضعیف ساختار سایت هستند. بنابراین اگر در وهله اول، یعنی در طراحی سایت خود موفق عمل کنید دیگر لزومی ندارد نگران این باشید که آیا گوگل تمام صفحات سایت‌تان را ایندکس خواهد کرد یا خیر.

ثانیا، ساختار سایت شما بر موارد دیگری -چون URLهای مربوط به سایت مپ تا مسدود کردن دسترسی موتورهای جستجو به بعضی صفحات خاص- که به بهینه‌سازی سایت کمک می‌کنند تأثیر خواهد گذاشت.

در نتیجه، برخورداری از یک ساختار سایت خوب و مناسب می‌تواند دیگر مراحل عملیات سئو تکنیکال را برای شما تسهیل کند.

از یک ساختار منظم و تخت (flat) برای سایت خود استفاده کنید

ساختار سایت

معماری یا ساختار سایت شما در واقع آینه تمام نمای همه صفحات وبسایت شماست. در واقع، مخاطب با مشاهده ساختار سایت شما متوجه چینش و معماری دیگر صفحات آن خواهد شد.

اصولا بهتر است برای طراحی سایت خود از یک ساختار تخت یا فلت استفاده کنید. به عبارتی دیگر، باید بین صفحات سایت شما تنها چند لینک فاصله باشد.

اما دلیل اهمیت یک طراحی فلت برای سایت چیست؟ وقتی سایت شما ساختاری فلت داشته باشد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو قادرند با سهولت بیشتری، تک تک صفحات آن را کرول کنند.

شاید طراحی فلت برای سایت یک پیتزا فروشی محلی یا یک وبلاگ معمولی چندان اهمیتی نداشته باشد؛ اما برای یک سایت تجارت آنلاین که 250K صفحه محصول دارد چطور؟ قطعا برای سایت‌هایی از این دست، طرح و ساختار تخت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در معماری سایت، علاوه بر فلت بودن باید به نظم و سازمان‌یافتگی نیز دقت کافی داشته باشید. ساختار سایت شما قطعا نباید مثل تصویر زیر، این قدر آشفته و بی‌نظم باشد.

تنها چیزی که از یک ساختار بی نظم عاید سایت شما خواهد شد، چند صفحه یتیم است و بس. منظور از صفحات یتیم (Orphan pages) صفحات لینک نشده است.

به علاوه، عملیات ID و رفع مشکلات ایندکسینگ نیز دشوارتر خواهد شد.

شما می‌توانید از ابزارهای سایت اودیت Ahref استفاده کنید تا نگاهی اجمالی به ساختار و معماری سایت خود داشته باشید.

این تصویر تا حدودی به شما کمک می‌کند تا وضعیت ساختار سایت خود را بررسی کنید.

برای این‌که نگاه دقیق‌تری به معماری سایت و نحوه ارتباط صفحات مختلف آن داشته باشید می‌توانید از ابزار Visual Site Mapper استفاده کنید. این ابزار به طور رایگان این امکان را به شما می‌دهد تا نگاهی تعاملی‌تر به معماری سایت خود بیندازید.

ساختار URL یکپارچه

ساختار url در سئوی سایت

لزومی ندارد زیاد خودتان را نگران ساختار URL سایت کنید. به خصوص اگر یک سایت کوچک مثل یک وبلاگ دارید.  در واقع، تنها کافیست که URL وبسایت شما یک ساختار منطقی، پیوسته و یکپارچه داشته باشد. به این ترتیب، کاربر سایت به خوبی موقعیت خود را در سایت شما شناسایی کرده و سردرگم نخواهد شد.

علاوه بر این، زمانی که صفحات سایت خود را در کتگوری‌های گوناگون قرار می‌دهید گوگل به هر کدام از صفحات آن کتگوری، فضای بیشتری اختصاص می‌دهد.

به تصویر فوق نگاه کنید. به عنوان مثال، تمامی صفحات ما در SEO Marketing Hub دارای زیرپرونده /hub/seo هستند تا به گوگل بفهمانند که تمامی این صفحات زیرمجموعه کتگوری اصلی SEO Marketing Hub  هستند.

به نظر می‌رسد این روش خوب جواب داده است. اگر عبارت “SEO Marketing Hub” را گوگل کنید، متوجه خواهید شد که گوگل سایت لینک‌هایی را به نتایج جستجو افزوده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، تمامی صفحات لینک شده با این سایت لینک‌ها داخل هاب وجود دارند.

نویگیشن خرده نانی (breadcrumbs navigation)

همه می‌دانیم که نویگیشن خرده نانی شدیدا سئو فرندلی است. چرا که خرده نان‌ها به صورت خودکار، لینک‌های داخلی را به کتگوری و زیرصفحات سایت شما اضافه می‌کنند.

این شرایط باعث یکپارچگی بیشتر معماری سایت شما خواهد شد. لازم به ذکر نیست که گوگل URLها را در SERPها به نویگیشن خرده نانی تبدیل کرده است.

بنابراین توصیه ما این است که در صورت امکان، حتما از نویگیشن خرده نانی استفاده کنید.

کراولینگ، رندرینگ و ایندکسینگ

در این قسمت به همه مواردی خواهیم پرداخت که دسترسی موتورهای جستجو به صفحات سایت شما و ایندکس کردن آنها را بی‌نهایت آسان خواهد ساخت. در ادامه به شما خواهیم آموخت که چطور با خطاهای کراولینگ مواجه شده و چگونه کاری کنید تا عنکبوت‌های جستجو در تک تک زیر صفحات شما بخزند و اصطلاحا کراول کنند.

شناسایی مشکلات ایندکسینگ

اولین گامی که باید بردارید این است که تمام صفحات سایت را که ممکن است عنکبوت جستجو قادر به خزیدن در آن نباشد شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

گزارش Coverage

گزارش Coverage

اولین ایستگاه شما coverage report در گوگل سرچ کنسول است. این گزارش یا ریپورت به شما نشان می‌دهد که گوگل قادر به ایندکس یا رندر کردن تمامی صفحات مورد نظر شما نیست.

اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ معروف‌ترین کراولر دنیاست؛ آن هم تنها به این دلیل که واقعا کارش درست است.

بنابراین توصیه می‌شود پس از حل مشکلات مربوط به coverage report با استفاده از اسکریمینگ فراگ یک کراول کامل انجام دهید.

سایت اودیت Ahref

اچرفز (Ahref) دارای یک ابزار سایت اودیت سئوی مخفیانه و در عین حال عالی است.

مشخصه‌ای که باعث شهرت این ابزار شده این است که این امکان را به شما می‌دهد تا در مورد سلامت کلی سئو تکنیکال سایت خود اطلاعات کافی کسب کنید.

سرعت بارگذاری صفحه در کل فضای سایت شما.

و مسائل مربوط به تگ‌های HTML سایت شما.

هر کدام از این سه ابزار دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. بنابراین توصیه می‌شود که اگر سایتی راه اندازی کرده‌اید که دارای بیش از 10k صفحه است از هر سه ابزار مذکور استفاده کنید. بدین ترتیب هیچ چیزی را از قلم نخواهید انداخت.

لینک‌های داخلی به صفحات عمیق (Deep Page)

ساختار لینک داخلی سایت

بسیاری از افراد مشکلی برای ایندکس کردن هوم پیج سایت خود ندارند. در واقع، این صفحات عمیق یا دیپ پیج ها هستند که اکثرا مشکل ساز می‌شوند. منظور از صفحات عمیق، صفحاتی است که دارای چندین لینک با هوم پیج هستند.

وقتی سایت شما معماری و ساختاری فلت داشته باشد، این مشکل به هیچ وجه پیش نخواهد آمد. در این حالت، نهایتا با سه یا چهار کلیک در هوم پیج، می‌توانید به صفحات عمیق سایت خود دسترسی داشته باشید.

در هر صورت، چنانچه به هر دلیلی، یک یا چند دیپ پیج در سایت خود دارید که مایلید آن را ایندکس کنید، بهترین گزینه این است که از لینک‌های داخلی سنتی برای پیوندسازی با آن صفحات استفاده کنید.

این روش به ویژه زمانی بیشترین بازدهی را دارد که صفحه‌ای که از آن لینک می‌دهید، صفحه معتبری بوده و همیشه در حال کراول شدن باشد.

از سایت مپ XML استفاده کنید

حتما می‌پرسید در دورانی که ایندکسینگ موبایلی و AMP بیشتر رونق دارد، آیا گوگل برای یافتن URL سایت‌ها همچنان به سایت مپ XML نیاز دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بر اساس یکی از گزارش‌های اخیر گوگل، سایت مپ‌های XML دومین منبع اصلی جستجوی URL ها محسوب می‌شوند.

این گزارش نام منبع اول را ذکر نکرده است؛ اما گمان می‌کنم اولین منبع لینک‌های داخلی و خارجی باشند.

اگر قصد دارید عملکرد صحیح سایت مپ خود را مجددا مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید به فیچر sitemap در سرچ کنسول مراجعه کنید.

در این قسمت سایت مپی را مشاهده می‌کنید که گوگل برای سایت شما در نظر دارد.

GSC “Inspect”

آیا در سایت شما URL ایندکس نشده‌ای وجود دارد؟ در چنین شرایطی می‌توانید از GSC Inspect استفاده کرده و ببینید چرا صفحه شما ایندکس نشده است.

همچنین، برای صفحات ایندکس شده می‌توانید نحوه رندر شدن توسط گوگل را مشاهده کنید.

به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که گوگل قادر است 100درصد محتوای صفحات شما را کراول و ایندکس کند.

محتوای ضعیف و تکراری

اگر در هر صفحه از سایت خود یک محتوای اصیل و منحصر بفرد داشته باشید، دیگر لزومی ندارد نگران محتوای تکراری باشید.

از نظر فنی، محتوای تکراری چیزی است که روی همه سایت‌ها وجود دارد. به ویژه اگر که CMS شما نسخه‌های مختلفی از یک صفحه را در URL های گوناگون ساخته باشد.

در مورد محتوای ضعیف هم وضع به همین منوال است. البته ضعف محتوایی برای بیشتر سایت‌ها یک نوع دغدغه محسوب نمی‌شود. با این حال بد نیست بدانید که ضعف محتوا تأثیر بسیار مخربی بر رتبه بندی کلی سایت شما خواهد داشت. به همین علت ارزشش را دارد که به آسیب شناسی و درمان این مسئله بپردازید.

در این قسمت قصد داریم شما را با روش‌هایی عملی برای پیشگیری از مشکلات مربوط به محتوای ضعیف یا تکراری در سایت آشنا کنیم.

برای پیدا کردن محتواهای تکراری از  یک ابزار اودیت سئو استفاده کنید

برای کشف و شناسایی محتواهای تکراری دو ابزار عالی وجود دارند. اولین ابزار سایت اودیتور کلاغ (raven tools site auditor) است. این ابزار سایت شما را از نظر وجود محتوای تکراری یا ضعیف اسکن می‌کند. و در صورت لزوم به شما اطلاع می‌دهد که کدام پیج‌ها نیاز به به روز رسانی دارند.

ابزار سایت اودیت Adherf نیز دارای یک بخش “کیفیت محتوا” است که به شما نشان می‌دهد آیا محتواهای تکراری در صفحات مختلف سایت‌تان وجود دارد یا خیر.

این ابزارها بر محتوای تکراری سایت شما تأکید دارند.

منظور از محتوای تکراری محتواهای کپی برداری شده از سایت‌های دیگر نیز هست. توصیه ما به شما این است که اگر می‌خواهید از خاص و منحصربفرد بودن محتوای سایت خود مطمئن شوید از ابزار بج سرچ   کپی اسکیپ (copyscape batch search)  استفاده کنید.

در تصویر زیر می‌بینید که چطور می‌توانید فهرستی از URL ها را بارگذاری کرده و موقعیت آنها را در اینترنت مشاهده کنید.

چنانچه با اسنیپت آن متن در یک سایت دیگر مواجه شدید، متن را داخل علامت نقل قول جستجو کنید.

اگر اولین نتیجه جستجوی شما در گوگل، مربوط به صفحات سایت شما باشد پس شما نویسنده اصلی آن محتوا هستید.

این یعنی شما کارتان را درست انجام داده‌اید.

نکته: چنانچه دیگران محتوای شما را کپی برداری و در سایت خود منتشر سازند، مشکل محتوای تکراری گریبانگیر آنها خواهد شد نه شما. تنها چیزی که شما باید نگرانش باشید این است که محتوای سایت‌تان تکراری و یا بسیار مشابه محتوای سایت‌های دیگر نباشد. همین.

صفحات ایندکس نشده‌ای که فاقد محتوای منحصربفرد هستند

اکثر سایت‌ها دارای محتوای تکراری هستند. ایرادی هم ندارد. در واقع تکراری بودن محتوا زمانی مشکل ساز می‌شود که در صفحات ایندکس شده شما قرار داشته باشند. اما راه حل این مشکل چیست؟ شما می‌توانید برچسب ایندکس نشده یا noindex  را به آن صفحات اضافه کنید.

این تگ به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می‌دهد که آن صفحات را ایندکس نکنند.

شما می‌توانید با استفاده از ابزار inspect URL مربوط به GSC مجددا بررسی کنید که آیا تگ ایندکس نشده را به پیج زده‌اید یا خیر.

به آدرس URL خود بروید و روی Test Live URL کلیک کنید.

در صورتی که گوگل همچنان در حال ایندکس کردن آن صفحات باشد، با پیام “URL is available to Google” روبرو خواهید شد. این پیام به این معناست که تگ نو ایندکس شما به درستی کار نمی‌کند.

اما در صورتی‌که پیام “Excluded by noindex tag” را مشاهده کردید، یعنی تگ نو ایندکس شما درست اضافه شده است.

این حالت از معدود مواردی است که واقعا دل‌تان می‌خواهد یک پیام خطای قرمز رنگ در GSC ببینید.

بسته به بودجه کراول شما، ممکن است گوکل به چند روز تا چند هفته زمان نیاز داشته باشد تا صفحاتی را که مایل به ایندکس کردن آن نیستید کراول کند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تب “excluded” را در کاوریج ریپورت چک کنید تا مطمئن شوید که صفحات ایندکس نشده شما در حال خروج از حالت ایندکس هستند.

به طور مثال، برخی از پست‌های خاص در بک لینکو دارای نظرهای چند صفحه‌ای هستند.

و هر کدام از صفحات نظر دارای یک پست بلاگی اصلی هستند.

اگر این صفحات توسط گوگل ایندکس شوند، با مشکلات عدیده‌ای در رابطه با محتوای تکراری روبرو خواهیم شد.

به همین دلیل است که برای تک تک این صفحات (صفحاتی که نمی‌خواهیم ایندکس شوند) از تگ نو ایندکس استفاده می‌کنیم.

نکته: شما همچنین می‌توانید در robots.txt.file با بلاک کردن تک تک کراولرها، عنکبوت‌های موتور جستجو را بلاک کنید تا در صفحات شما نخزند.

از URL های کانونی استفاده کنید

بیشتر صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند باید از برچسب نو ایندکس استفاده کنند. در غیر این صورت، باید محتوای تکراری را با یک محتوای اصیل و جدید جایگزین کنند.

اما آیا راه سومی هم وجود دارد؟ بله، و آن چیزی نیست جز استفاده از URL کانونی.

این نوع URL ها برای صفحاتی مناسب‌ترند که دارای محتوای بسیار مشابه هستند و اغلب تفاوت چندانی بین آنها به چشم نمی‌خورد.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک فروشگاه آنلاین دارید که در آن کلاه می‌فروشید. در این سایت، یک صفحه را صرفا به کلاه‌های گاوچرانی اختصاص داده‌اید.

بسته به نوع چینش محتوای سایت، هر سایز، رنگ، مدل و … دارای یک URL ویژه خواهد بود.

زیاد خوب نیست.

خوشبختانه شما می‌توانید از تگ کانونی استفاده کنید تا گوگل متوجه شود که نسخه معمولی صفحه محصولات در واقع نسخه “اصلی” سایت شماست. و سایر نسخه‌ها تنها زیرمجموعه‌های آن هستند.

سرعت صفحه

بهبود سرعت صفحه یا پیج اسپید یکی از معدود استراتژی‌های سئو تکنیکال است که تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایت شما خواهد داشت.

لازم به ذکر نیست که سایت‌هایی که با سرعت موشکی بارگذاری می‌شوند، قطعا اولین رتبه را در لیست نتیجه موتورهای جستجویی چون گوگل دارند.

برای تحقق این هدف شما به بک لینک نیاز دارید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که افزایش سرعت بارگذاری سایت شما ممکن است آسیب قابل توجهی به ترافیک ارگانیک آن بزند.

در این بخش شما را با سه روش ساده برای بهبود سرعت بارگذاری سایت آشنا خواهیم کرد.

حجم صفحات سایت خود را کم کنید

کاهش حجم صفحه سایت برای سئو

CDN، Cache، بارگذاری کند، خطای Minifying CSS

مطمئنا به کرات با این رویکردها روبرو بوده‌اید. اما جالب اینجاست که به ندرت شخصی را می‌بینیم که در مورد اهمیت پیج اسپید و رابطه آن با اندازه صفحات سایت سخن بگوید.

در حقیقت زمانی که به مطالعات مربوط به پیج اسپید در مقیاس بالا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اندازه کلی سایت بیش از هر عامل دیگر به سرعت بارگذاری آن مربوط است.

وقتی پای پیج اسپید در میان باشد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بدون تلاش به نتیجه دلخواه برسید. شما می‌توانید تصاویر سایز را فشرده کرده و محتوا را در حافظه پنهانی (cache) سایت خود قرار دهید. اما اگر سایت شما کمی بزرگ است، بارگذاری آن به زمان بیشتری نیاز دارد. یکی از مشکلاتی که در سایت بک لینکو هم وجود دارد این است. چرا که در این سایت از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده می‌شود، همچنین صفحات سایت اندازه‌های غول آسایی دارند.

البته مسئولین این سایت تصمیم گرفتند که با این سرعت بارگذاری پایین کنار بیایند. چرا که داشتن یک سایت با صفحات جذاب و دیدنی هرچند با سرعت بارگذاری کم را به سایتی پرسرعت که تصاویری بی کیفیت و نازیبا دارد ترجیح می‌دهند.

البته چنین تصمیمی باعث می‌شود که نمره شما در Google pageSpeed Insight پایین بیاید.

اما اگر به هر دلیلی، سرعت بالای سایت اولویت اول شماست، چاره‌ای ندارید جز این که اندازه صفحات آن را کاهش دهید.

زمان بارگذاری را با CDN و بدون CDN تست کنید

یکی از مهم‌ترین نتایجی که از بررسی‌های مربوط به پیج اسپید به دست آوردیم این بود که CDNها با سرعت بارگذاری پایین رابطه مستقیم دارند.

شاید دلیل این کاهش سرعت این باشد که بسیاری از CDNها به درستی نصب نشده‌اند. بنابراین اگر سایت شما دارای یک CDN است توصیه می‌کنیم که سرعت سایت خود را در webpagespeed.org  یک بار با CDN روشن و یک بار با CDN خاموش تست کنید.

اسکریپت‌های اضافی را حذف کنید

هر اسکریپت اضافی موجود در یک صفحه، 34ms به سرعت بارگذاری آن اضافه می‌کند.

ممکن است شما به بعضی از این اسکریپت‌ها (مانند گوگل آنالیتیکس) نیاز پیدا کنید. با این حال بد نیست که  سایت خود را بررسی کنید تا در صورت لزوم اسکریپت‌های اضافی را حذف کنید.

سایر نکات سئو تکنیکال

اکنون وقت آن رسیده است که چند توصیه سریع در مورد سئو تکنیکال داشته باشیم.

در این قسمت شما با ریدایرکت، داده‌های سازمان یافته، Hreflang و … آشنا خواهید شد.

برای وبسایت‌های بین المللی از hreflang استفاده کنید

آیا سایت شما از آن دست سایت‌هاست که برای زبان‌ها و کشورهای مختلف نسخه‌هایی جداگانه داشته باشد؟

اگر پاسخ شما مثبت است، می‌توانید از تگ hreflang استفاده کنید. این تگ تنها یک مشکل دارد و آن دشواری نصب آن است. گوگل داکیومنشن هم در خصوص نحوه استفاده از تگ hreflang اطلاعات چندان واضحی نداده است.

از ابزار hreflangساز  Aleyda Solis استفاده کنید.

این ابزار به شما کمک می‌کند تا به راحتی برای کشورها، زبان‌ها و نواحی مختلف تگ hreflang درست کنید.

 سایت خود را بررسی کنید تا از وجود لینک های مرده یا dead link در آن باخبر شوید

حذف لینک های خراب سایت برای سئو

داشتن تعداد زیادی لینک مرده تأثیر چندانی در بهبود یا ضعف سئو سایت شما نخواهد داشت. در واقع، بنا به گزارش‌های گوگل “لینک‌های مرده مشکلی برای سئو محسوب نمی‌شوند.”

اما اگر لینک‌های داخلی مرده داشته باشید وضع به چه صورتی خواهد بود؟ در اینجا داستان تغییر می‌کند.

چرا که لینک‌های داخلی مرده یا dead internal links کار جستجو و کراولینگ را برای روبات‌های گوگل دشوار می‌کنند.

به همین دلیل توصیه می‌شود هرزگاهی از اودیت سئو استفاده کرده و لینک‌های شکسته یا مرده را شناسایی کنید.

شما می‌توانید با استفاده از هر ابزار اودیت سئو اعم از SEMrush و Ahrefو یا اسکریمینگ فراگ لینک های شکسته شده را شناسایی کنید.

از داده‌های سازمان یافته استفاده کنید

structure data

منظور ما این نیست که شکل واره یا Schema به تنهایی رابطه مستقیمی با بهبود سئو سایت شما دارد. نتایج تحقیقات ما روی عوامل تأثیر گذار بر بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو حاکی از وجود هیچ ارتباطی میان شکل واره و رتبه اول سایت نبود.

البته ناگفته نماند که استفاده از شکل واره می‌تواند به غنای اسنیپت سایت شما کمک کند. و از آنجا که اسنیپت قوی جایگاه باعث می‌شود سایت شما در SERP جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، پس رفته رفته نرخ کلیک‌ها و نرخ تبدیل ارگانیک انجام شده روی سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

سایت مپ XML خود را اعتباربخشی کنید

اگر سایت شما سایت بزرگی است، قطعا پیگیری و رسیدگی به همه صفحات آن در سایت مپ کار آسانی نخواهد بود. بسیاری از سایت مپ‌هایی که می‌بینیم دارای صفحاتی با کدهای وضعیت 404 و 301 هستند. با توجه به اینکه مهم‌ترین هدف سایت مپ شما این است که موتورهای جستجوی صفحات زنده سایت شما را نمایش دهد، پس 100درصد لینک‌های سایت مپ شما باید صفحات زنده سایت‌تان را نشان دهند.

بنابراین توصیه ما به شما این است که با استفاده از اعتباربخش سایت مپ Map Broker XML.، سایت مپ خود را راه‌اندازی کنید.

تنها کافیست که در سایت خود وارد سایت مپ شوید:

و ببینید که آیا لینک‌های شما شکسته و یا ری دایرکت شده‌اند یا خیر.

تگ نو ایندکس و صفحات کتگوری

اگر سایت خود را در وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید، شدیدا توصیه می‌شود از تگ صفحات و تگ نو ایندکس استفاده کنید (البته مگر در شرایطی که این صفحات نقش بسزایی در افزایش ترافیک سایت شما داشته باشند.)

این صفحات معمولا ارزش چندانی برای کاربران ایجاد نخواهند کرد. به علاوه احتمال دارد مشکل محتوای تکراری را نیز در بر داشته باشند.

دقت کنید که کاربران سایت‌تان در نسخه موبایل مشکلی نداشته باشند

سال 2020 است و لزومی ندارد خاطرنشان کنیم که باید نسخه موبایلی سایت خود را نیز بهینه سازی کنید.

یادتان باشد که حتی سایت‌هایی که به شدت موبایل فرندلی هستند، باز هم ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشند. و مادامی‌که کاربران شکایات خود را از طریق ایمیل به گوش شما نرسانند، امکان ندارد به راحتی متوجه این مسائل و مشکلات شوید.

این اتفاقات تنها زمانی قابل پیشگیری است که از گزارش Moblie usability کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. اگر گوگل متوجه شود که یک صفحه از سایت شما برای نسخه موبایلی بهینه سازی نشده‌است، حتما به شما اطلاع خواهد داد.

این گزارش‌ها همچنین اطلاعات دقیقی را در خصوص دیگر مشکلات صفحات سایت در اختیارتان می‌گذارند.

بدین ترتیب دقیقا خواهید دانست که سایت شما چه مشکلاتی دارد.