آیا به عشق در یک نگاه اعتقاد دارید؟ شاید این سوال کمی به نظرتان بی ربط برسد. اما اگر افق دید خود را مقداری گسترده‌تر کنید، خواهید دید با کمی خلاقیت، مشتریان در یک نگاه عاشق برند شما خواهند شد. نگران نباشید، برای اینکه مشتریان بالقوه را در اولین دیدار به عاشقان سینه‌چاک برند خود تبدیل نمایید نیازی به رفتارهای رمانتیک ندارید. تنها کافیست یک ارزش پیشنهادی مناسب برای برند خود خلق کنید.

به طور کلی، اگر صاحب یک برند هستید و مایلید آن را به مشتریان مختلف معرفی و عرضه نمایید نیازمند یک ارزش پیشنهادی خواهید بود. یک ارزش پیشنهادی عالی این امکان را به شما خواهد داد تا به بهترین نحو، خود و برند خود را به مشتریان احتمالی معرفی نموده و تأثیر اولیه فوق‌العاده‌ای روی آنها بگذارید. بهتر است پیش از معرفی برترین ارزشهای پیشنهادی که شاید آرزوی بسیاری از صاحبان برندها باشد به ساز و کار اصلی این ارزش بپردازیم. در کل، ارزش پیشنهادی برند شما باید دارای این سه ویژگی اصلی باشد:

  • محصولات و خدمات برند شما چگونه به حل مشکلات موجود پرداخته و یا شرایط فعلی را بهبود خواهند بخشید.
  • سقف انتظارات مشتریان چه اندازه است.
  • مشتریان به چه دلیلی باید برند شما را از میان دیگر برندهای رقیب انتخاب و خریداری نمایند؟

چطور یک ارزش پیشنهادی خوب برای برند خود خلق کنیم؟

ارزش پیشنهادی برای برند

همانطور که می‌دانید، بسیاری از ما به لطف زندگی پرمشغله عصر حاضر، حافظه‌ای ضعیف داریم یا بهتر است بگوییم از توجه و تمرکز کمتری برخورداریم. همان اندک توجه نیز به راحتی منحرف شده و مانند یک ماهی فراموشکار از یاد می‌بریم که دو دقیقه پیش در حال انجام چه کاری بوده‌ایم. توصیه می‌شود به جای اینکه با بررسی وضعیت هوش و حواس خود، به راستی آزمایی ادعای حافظه ماهی بپردازید؛ از جان کلام غافل نشوید. طبیعتا پایه‌ای‌ترین حالت بازاریابی در چارچوب ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار صورت می‌گیرد. حال فرض کنید در حال صحبت با یکی از این حافظه ماهی‌ها هستید تا برندی را که برایش وقت و هزینه‌ بسیاری صرف کرده‌اید را عرضه و بازاریابی نمایید.

درست زمانی که فکر می‌کنید تیرتان به هدف خورده و اولین مشتری وفادار خود را پیدا کرده‌اید؛ یک عامل بیرونی حواسش را پرت می‌کند. طوری که شاید اصلا نداند کل صحبتهای شما در چه موردی بوده‌است. قطعا نتیجه کار چیزی جز دلسردی و ناراحتی برایتان به همراه نخواهد داشت. ارزش پیشنهادی برند برای حل این معضل معرفی شده‌است. زمانی که در دنیای بازاریابی بتوانید محصول و خدمات خود را به واسطه یک ارزش پیشنهادی مکتوب و ماهرانه معرفی و عرضه نمایید دیگر نیازی نیست که گلوی خود را برای جلب توجه حافظه ماهی‌ها پاره کنید. شاید ادعای گزافی نباشد بگوییم ارزش پیشنهادی برند برترین استراتژی پیام رسانی برند محسوب می‌شود.

اکنون که از جایگاه مهم ارزش پیشنهادی برند آگاه شدید لابد می‌خواهید بدانید چطور می‌توان چنین ارزشی خلق کرد. شما برای کسب مهارت خلق این ارزش باید از الگوهای پیشین استفاده کنید. به همین علت در این مقاله، تعدادی از برترین برندها معرفی شده‌اند که ارزش پیشنهادی هریک به تنهایی می‌تواند الهام بخش خوبی برای توسعه و ارتقای برند شما باشد. پس برای حفظ کسب و کار خود به شیوه‌ای استراتژیک و هوشمندانه، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

چند مورد از برترین ارزش های پیشنهادی برند در جهان

شرکت استرایپ Stripe

ارزش پیشنهادی استرایپ

این شرکت که در زمینه پرداخت‌های آنلاین فعالیت می‌کند؛ در ارزش پیشنهادی برند خود به روشنی هدف تجاری خود را توضیح داده‌است. بر اساس این ارزش پیشنهادی، محصولات پرداخت آنلاین –خواه در کامپیوتر، خواه در موبایل- تنها مختص بیزینس‌های توسعه فناوری و مشاغل مرتبط می‌باشد.

شرکت میل چیمپ MailChimp

ارزش پیشنهادی برند این شرکت تنها متشکل از سه کلمه ساده است: ساده، مستقیم، خوانا. این یعنی مشتریان، بدون هیچ اما و اگری می‌توانند با استفاده از خدمات این برند به بهترین شیوه ایمیل ارسال کنند.

اوبر Uber

ارزش پیشنهادی برند اوبر

علیرغم نقدهای متعددی که به شرکت امریکایی اوبر (اولین و بزرگترین شرکت همسفری جهان) شده، کسی در دنیای بازاریابی وجود ندارد که با مشاهده ارزش پیشنهادی آن را تحسین نکند. ارزش پیشنهادی این شرکت در یک جمله خلاصه می‌شود:”اپ را باز کن و ماشین بگیر.” شما از این جمله چه چیزی دستگیرتان می‌شود؟ آیا غیر از این است که به ساده‌ترین و زیرکانه‌ترین شکل ممکن روشهای سنتی تاکسی گرفتن را هدف قرار داده و توجه خواننده را به برتری خود جلب می‌کند؟ اصلا همین سرعت وسهولت است که اوبر را به برندی قدرتمند و وسوسه انگیز در میان مخاطبین بدل ساخته است. تنها با چند ثانیه وقت گذاشتن در اپلیکیشن اوبر می‌توانید از مزایای ذیل بهره‌مند گردید:

با لمس یک نقطه روی صفحه موبایل خود، یک خودرو مستقیم به سمت شما خواهد آمد.

راننده دقیقا از مقصدتان بدون اینکه کلمه‌ای بین شما رد و بدل شود باخبر خواهد بود.

دیگر لزومی ندارد با خود پول نقد همراه کنید؛ چرا که سرویس پرداخت آنلاین اوبر فکر همه چیز را کرده‌است.

البته، بسیاری اوبر را با رقیب سرسخت خود، لیفت Lyft مقایسه می‌کنند. شاید برای شما نیز جالب باشد که از تفاوتهای ظریف موجود بین این دو برند و ارزشهای پیشنهادی‌شان آگاه شوید. صفحه خانه اپلیکیشن لیفت از نظر ساختاری و محتوایی بسیار شبیه به صفحه خانه اوبر می‌باشد. با این تفاوت که ارزش پیشنهادی برند اوبر روشن‌تر و صریح‌تر از لیفت است. دو مورد از معایب لیفت در مقایسه با اوبر عبارتند از:

با وجود معرفی سرویس های مختلف مانند لیفت، لیفت لاین و لیفت پلاس، در هیچ کجای این اپلیکیشن به توضیح تفاوتهای موجود پرداخته نشده‌است. در واقع، مشتری در مورد انتخاب یکی از این گزینه‌ها دچار سردرگمی می‌شود؛ چون از اطلاعات کافی برخوردار نیست.

لیفت با اینکه به روشنی مرحله نهایی پرداخت و امتیازدهی به راننده را توضیح می‌دهد؛ اما این که پایان سفر را با این الزام همراه می‌سازد برای بسیاری از مسافرین خوشایند نخواهد بود. مسافرین اوبر، با علم بر اینکه حین استفاده از سرویسهای خدماتی اوبر خبری از امتیازدهی اجباری مرحله آخر نیست اغلب اوبر را به لیفت ترجیح می‌دهند. شما چطور؟ آیا هربار که از سرویسهای همسفری داخلی نظیر اسنپ و تپسی استفاده می‌کنید حوصله و وقت امتیازدهی به راننده را خواهید داشت؟ در کل می‌توان گفت، در دنیای پرمشغله و پرسرعت امروز، برندی برد کرده‌است که در سریعترین زمان ممکن حداکثر رضایتمندی را در مخاطبین خود برانگیزد. اوبر، هم از این جهت و هم از نظر کیفیت ارزش پیشنهادی خود گوی سبقت را از لیفت ربوده‌است.

میزن اند مین Mizzen and Main

در اینجا شما را با یک برند پوشاک آشنا می‌کنیم. شرکت میزن اند مین که یک شرکت البسه کتانی‌است، به خوبی با پرسونای خریداران خود آشناست؛ و می‌داند که مشتریانش طالب پیراهن‌های رسمی و اصطلاحا کاربردی می‌باشند. با این حال ایرادی که به ارائه ارزش پیشنهادی این برند وارد است این است که متأسفانه برای مشاهده هدف این برند باید حتما به بخش “درباره ما” در وبسایت برند مراجعه کنید. مطمئنا تغییر مکان به صفحه خانه، شرایط را به کل تغییر خواهد داد. توصیه‌ می‌شود شما نیز در این مورد دست و دلبازانه عمل کنید و حتی‌الامکان ارزش پیشنهادی برند خود را پیش روی مخاطبین قرار دهید.

بیتلی Bitly

ارزش پیشنهادی برند بیتلی

این شرکت که بیشتر به دلیل راهکارهای کوتاه‌سازی لینک‌هایش معروف است، دقت و اختصار را شعار اصلی راه خود قرار داده است. طبیعتا هرچه در رابطه با ارزش پیشنهادی برند خود نیز با دقت و اختصار عمل کند، باورپذیر تر خواهد بود.

آنباونس Unbounce

این شرکت توسعه لندینگ پیج در ارزش پیشنهادی برند خود، نه تنها به طور شفاف به معرفی خدمات خود پرداخته بلکه به یکی از بزرگترین معضلات پیش روی بازاریابان نیز اشاره می‌کند. در صفحه خانه وبسایت آنباونس به وضوح با ارزش پیشنهادی آن روبرو خواهید شد: توانایی ساخت، انتشار و آزمایش لندینگ پیج بدون نیاز به متخصصین آی.تی. اگر در عرصه بازاریابی مشغول به کار هستید، قطعا احساس رضایتمندی ناشی از بی‌نیازی به متخصصین آی تی را می‌توانید تصور کنید. آنباونس این امکان را به بازاریابانی چون شما می‌دهد تا بدون نیاز به همکاران بخش آی تی، به آسانی لندینگ پیج سایت خود را راه اندازی کرده و دست نیاز به سوی آنها دراز نکنید.

اپل مک بوک Apple MacBook

آیا کسی هست که اسم محصولات اپل را نشنیده باشد؟ شرکت اپل برای محصولات متنوع خود از انواع مختلف ارزشهای پیشنهادی استفاده می‌کند. اما در میان محصولات گوناگون این برند محبوب آمریکایی، مک بوک از ارزش پیشنهادی منحصربفردی برخوردار می‌باشد. شرکت اپل در ارزش پیشنهادی مک بوک و در آن واحد، دو ویژگی سبکی –به عنوان وجه تمایز اصلی این محصول با دیگر همتایان خود- و فناوری بسیار پیشرفته آن را هدف قرار داده‌است. شاید همین
است که می‌گویند:”اپل سالها جلوتر از زمان خود پیش رفته است.”

گوشی‌های موبایل آیفون

حتی با اینکه در حال حاضر کمپانی‌های تولید تلفن همراه با رشد قارچی همراهند و بازار را از انواع و اقسام محصولات رنگارنگ اشباع کرده‌اند، لطمه‌ای به جایگاه رده‌اولی محصولات آیفون وارد نشده‌است. اما چه چیزی باعث شده‌است که گوشی‌های همراه آیفون در مقایسه با صدها رقیب جهانی خود تا این اندازه خاص و متمایز باشند؟ شاید بتوان پاسخ این سوال را در ارزش پیشنهادی این برند جستجو کرد. همانطور که از هر برند لوکس و خاص دیگری می‌توان انتظار داشت شرکت اپل به دو دلیل مهم به این حجم از شهرت دست یافته است:

1.تعهد به تولید طرح‌های لوکس و شیک

تنوع ارزش پیشنهادی برند برای تک تک محصولات

شما با مطالعه ارزش پیشنهادی این برند به اطلاعات مختلفی نظیر طراحی خاص هریک از محصولات، سهولت استفاده -که همواره یکی از دغدغه‌های این برنده بوده‌است-، جنبه زیبایی شناسی و ویژگی‌های خاصی که تنها از این برند می‌توانید انتظار داشته باشید دسترسی خواهید داشت. صاحبان این برند معتقدند که یک گوشی همراه “باید چیزی فراتر از مجموعه‌ای از ویژگیها و کاربردها باشد.” شما چقدر با این ایده موافقید؟ شاید در گوشی موبایل خود که یکی از برندهای رقیب آیفون است به مطالعه این مطلب مشغول هستید و پیش خودتان، طراحی غرورآمیز محصولات اپل را تمسخر می‌کنید. یا شاید شما نیز این جوک را شنیده باشید که دلیل طراحی این محصولات این است که طراح ارشد اپل، تجربه سالها حبس در یک اتاق سفید را داشته است. شما جدی
نگیرید؛ اما آیا همین تفاوت نیست که جایگاه برتر اپل را در این دنیای نفسگیر رقابتی حفظ کرده است؟

ویمئو Vimeo

ارزش پیشنهادی برند ویمئو

این برند پلتفرمی برای انتشار و نمایش ویدئو است که جایگزین خوبی برای یوتیوب به شمار می‌رود. به عبارتی، ویمئو نسل پیچیده و باکیفیت‌تر یوتیوب است. این چیزی نیست که ما بگوییم یا از جایی شنیده باشیم، این دقیقا ادعایی است که در متن ارزش پیشنهادی این برند مطرح شده‌است. دقت کنید، وقتی به جای یوتیوب از پلتفرم ویمئو استفاده می‌کنید، فکر بارگذاری ویدئوهای ساده و دم دستی را کنار بگذارید که اصلا در شأن این برند نیست.

مینت Mint

ارزش پیشنهادی این برند از تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. شاید به این دلیل که به امور مالی شخصی و اساسا مقوله جذاب پول مربوط است. قطعا همه ما برای دستیابی به اهداف کوتاه و بلند مدت خود نیاز به پس انداز و سرمایه‌گذاری حساب شده ‎خواهیم داشت. به لطف مینت خواهید توانست اهداف و آرزوهایی که فکر می‌کنید برای تحقق به چند سال زمان نیاز دارند را در مدتی کوتاهتر واقعی سازید.

نتیجه گیری

اکنون به خوبی می‌دانید که مهمترین جنبه بازاریابی هر برندی ارزش پیشنهادی محصولات و خدمات آن می‌باشد. چنانچه مایلید در چشم مشتریان احتمالی به گزینه یک در میان دیگر رقبا تبدیل شوید، این لطف را به خود و کسب و کارتان بکنید و دور شعارهای پر آب و تاب و گیج کننده را خط بکشید. تنها کاری که برای ارائه یک ارزش پیشنهادی همه چیز تمام نیاز دارید یک پیام صریح، مختصر و روشن است. فراموش نکنید که حتی بهترین ارزشهای پیشنهادی نیز وقتی در دسترس نباشند عملا فاقد کارآیی خواهند بود. بنابراین، ترتیبی بدهید تا ارزش برند حتما در کمپینها و یا صفحه اصلی وبسایت شرکتتان به وضوح قابل مشاهده باشد. چرا که این پیام ضمن معرفی برند شما، تمام دلایل لازم را به مشتریان احتمالی می‌دهد تا آنها برای خرید یا استفاده از محصولات و خدمات شما ترغیب و متقاعد گردند.