اگر قصد دارید با آغاز سال جدید تغییر و تحولی اساسی در زندگی حرفه‌ای خود ایجاد کنید این مقاله را از دست ندهید. چرا که در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از خلاقانه ترین کسب‌وکارهای سال 2020 آشنا سازیم. پس از خواندن این مقاله با سپری کردن حداقل زمان ممکن برای آشنایی و انتخاب کسب‌وکارهای مورد نظر خود زمان بیشتری خواهید داشت تا شرایط را برای توسعه بیزینس خود فراهم آورید. البته شاید نتوانید به دلایلی مشخص عینا وارد کسب و کارهای معرفی شده در این مقاله شوید. اما می‌توانید از این موقعیت های تجاری الهام گرفته و بیزینسی متناسب با نیازها، شرایط و آرمان های خود راه اندازی نمایید.

بر اساس تحقیقات و برآوردهایی که صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که استارتاپ‌های ذیل در سال نو میلادی، در زمینه‌های مختلف از مواد غذایی گرفته تا بهداشت و درمان شانس موفقیت بالایی داشته باشند.

شاید تعجب کنید اما در این مقاله قرار است به دستاوردهای عجیب بشری نظیر سیمان جاذب کربن دی اکسید، ژن‌های مهندسی‌ساخت انسان، و الگوریتم ذخیره مواد غذایی پرداخته شود.

چنانچه هنوز موفق نشده‌اید حدس بزنید چه صنایع و ایده‌های تجاری بیشترین شانس را برای درخشش در بازار سال جدید دارند بهتر است این سوال را از خود بپرسید: دنیا به چه چیزی نیاز دارد؟ البته این سوال بسیار کلی است. با این حال ما در جهانی بسیار پیچیده زندگی می‌کنیم که ساکنین آن هر لحظه با یک مسئله یا معضل جدید روبرو می‌شوند. تاریخ ثابت کرده است که تاکنون هیچ جنبه‌ای از تمدن انسانی به جز علم قادر به حل این حجم از مسائل و مشکلات نبوده است. اگر اکنون به پاسخ سوال خود رسیدید، پس از آشنایی با شرکت ها و استارتاپ های نوآوری که در ادامه معرفی می‌شوند شگفت زده نخواهید گشت.

7 استارتاپ خلاقانه

1. سولیدیا Solidia

همزمان با افزایش گرمای کره زمین تولید سیمان به یکی از معضلات اساسی زندگی ما انسانها بدل شده است. چرا که این ماده حدود 7 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌نماید. اما کارآفرینان خوش فکر شرکت سولیدیا در نیوجرسی در صدد حل این مشکل برآمدند. این کارآفرینان خلاق از در نوآوری وارد شدند. آنها در تولید سیمان به جای استفاده از سنگ آهک از یک ماده ترکیبی استفاده کردند که در مقایسه با روشهای سنتی به دما و انرژی کمتری نیاز دارد. این نسل جدید از سیمان ضمن سخت شدن، دی اکسید کربن را جذب می‌کند. در واقع در جریان تولید این نوع سیمان میزان کربن دی اکسید تولیدی تا 70درصد کاهش خواهد یافت. آیا همین افت شدید گازهای گلخانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت و شهرت یک استارتاپ باشد؟

2. شیپ تراپیوتیک Shape Therapeutics

استارت آپ شیپ تراپیوتیک (درمان شناسی بدنی) در سیاتل فناوری جدید و جالب توجهی را به بازار معرفی و عرضه نموده است. این شرکت در جدیدترین نوآوری خود از ابزاری برای اصلاح RNA انسان استفاده کرده که به تصحیح جهش‌های ژنتیکی و کاهش بیماریهای ژنتیکی کمک می‌کند. موفقیت این شرکت که در سال 2018 پایه ریزی شد درآمدی برابر با 35.5میلیون دلار برای آن به همراه داشت. مالکین این شرکت توانستند با استفاده از این سرمایه به توسعه تعداد پرسنل خود دست زده و یک دفتر در کمبریج افتتاح نمایند. به عقیده برخی از کارشناسان امر، متد مورد استفاده شرکت شیپ در مقایسه با شرکت پیشرفته‌تری چون Crispr-cas9 از دقت بیشتری برخوردار است.

3. بتر دات کام Better.com

Better.com استارت آپ خلاقانه

این استارتاپ که در شهر نیویورک واقع است قصد دارد فرایند سنتی رهن و اجاره را اساسا دستخوش تغییر و تحول کرده و ماهیتی آنلاین بدان ببخشد. بدین صورت که این شرکت در ازای خدمات خود هزینه نقدی دریافت نکرده و به جای آن در سود حاصل از معامله شریک خواهد شد. یکی از مزایای اصلی کار شرکت بتر دات کام این است که معاملاتی که پیشتر هفته‌ها به طول می‌انجامیدند، اکنون به صورت خودکار و ظرف چند دقیقه به اتمام خواهند رسید. این شرکت که در سال 2019 مبلغ 4 میلیارد دلار به خریداران خانه وام اعطا کرده است؛ در ماه اوت موفق شد بودجه‌ای 160 میلیون دلاری به دست آورد. بتر دات کام با مجموع بودجه 254 میلیون دلاری خود در 44 ایالت امریکا به کار مشغول است. این استارتاپ همچنین تصمیم دارد تا مارس 2020 در 50 ایالت فعالیت خود را آغاز نماید.

4. افرش Afresh

متأسفانه به طور سالانه در ایالات متحده خرده فروشان صنایع غذایی با 18 میلیارد دلار اتلاف این مواد روبرو هستند. این حجم بالای اتلاف نه تنها برای محیط زیست خطری جدی محسوب می‌شود بلکه هیچ توجیه اقتصادی برای دست اندرکاران توزیع و فروش این مواد نخواهد داشت. استارتاپ افرش که در سانفرانسیسکو مشغول به کار است نرم افزاری تولید کرده است که از هوش مصنوعی و تعدادی الگوریتم استفاده می‌کند. این نرم افزار به انبارداران این امکان را می‌دهد تا شرایط نگهداری مواد غذایی خود را بهبود بخشیده و حداکثر کاهش را در میزان اتلاف خود داشته باشند. این شرکت که برای اولین بار در سال 2016 آغاز به کار نمود و اکنون با چندین شرکت زنجیره‌ای مواد غذایی معروف و ثروتمند دست به همکاری زده و همچنان این مسیر را ادامه می‌دهد. همچنین گزارشهای حاصله از شرکتهای مواد غذایی همکار با استارتاپ افرش نیز به مزایای استفاده از این نرم‌افزارها در کاهش خسارات و ضررهای مالی خود اشاره داشته‌اند.

5. آندراستوری Understory

شرکت آندراستوری که در ویسکانسین مشغول به کار است، سنسورهای آب و هوایی را تولید کرده است که قادرند در کسری از ثانیه داده‌های مربوط به 125000 نقطه را شناسایی و جمع آوری نمایند. این داده‌ها عبارتند از:

  • میزان رطوبت
  • احتمال وزش باد
  • دمای هوا
  • فشار هوا
  • بارش باران

لازم به ذکر است که این استارتاپ همکاری خود را با شرکتهای بیمه‌ای چون MSI GuaranteedWeather آغاز کرده و شرایط را برای پرداخت دقیق و آنی حق بیمه به بیمه‌گذاران این شرکت فراهم ساخته است. هدف بعدی این شرکت آغاز همکاری با شرکتهای بیمه در سطوح کشاورزی و ساخت و ساز می‌باشد.

6. موواندی Movandi

موواندی استارت آپ خلاقانه

نسل پنج اینترنت بیسیم در سال 2019 شروع به کار نمود و اینطور که به نظر می‌رسد که در 2020 با پیشرفت قابل توجهی روبرو خواهد شد. با این حال این نگرانی وجود دارد که شهروندان مناطق دور افتاده قادر به استفاده از فناوری پیشرفته‌ای چون اینترنت نسل 5 نباشند. استارتاپ موواندی که در کالیفرنیا مستقر است، با تولید یک فناوری راه حلی برای این معضل پیدا کرده که پهنای باند را برای دسترسی به اینترنت5G افزایش می دهد تا افراد بیشتری قادر به استفاده از اینترنت پرسرعت شوند. این استارتاپ با بودجه 30 میلیون دلاری خود در صدد است تا با غولهای بزرگ تولیدکننده تجهیزات اینترنت بیسیم وارد شراکتهای موفقیت آمیز شود.

7. پتال Petal

کار شرکت پتال  این است که با بررسی آیتم‌هایی چون میزان درآمد و حساب‌های بانکی افراد، مشخص کند که آیا صلاحیت برخورداری از کارتهای اعتباری را دارند یا خیر. البته باید اشاره داشت که این شرکت به طور خاص با مشتریان جوانی کار می‌کند که هنوز توانایی و موقعیت کافی برای داشتن حسابهای آنچنانی نداشته‌اند. به همین دلیل شرکت پتال از این مشتریان کارمزدی دریافت نمی‌کند. این شرکت نیویورکی به لطف بودجه 330 میلیون دلاری مسیر موفقیت خود را در سال 2020 هموار نموده است.

همانطور که در هفت مورد فوق دیدید، شرکت های خلاقانه سال 2020 در صنایع و رشته‌های مختلفی مشغول به کار هستند. شما می‌توانید به اقتضای عواملی چون علاقمندی، هدف تجاری، میزان بودجه، بازار هدف، شرایط جغرافیایی و … از موارد فوق الهام گرفته و تقویم کاری سال نوی خود را تنظیم کنید.