حتی بهترین و جامع­ترین برنامه ­های مالی، نیز در برخورد با اتفاقات غیر­منتظره در زندگی و یا کسب­ و ­کار، دچار مشکل و عدم اجرا می­ شوند.

تهیه یک برنامه، برای موفقیت در اهداف مالی، بسیار مهم است ولی از آن مهم‌تر، پیش­ بینی یک برنامه جامع و فراگیر، برای مدیریت مشکلات مالی، در هنگام بحران می­ باشد. در این مقاله از سایت موفق شو به این موضوع خواهیم پرداخت.

استراتژی برای پیش­ بینی و حل مشکلات مالی

استراتژی برای پیش­ بینی و حل مشکلات مالی

  • شفاف­ سازی هزینه ­ها

اولین مرحله، از استراتژی مؤثر برای پیش­ بینی و حل مشکلات مالی، شفاف ­سازی هزینه ­هاست. اولین قدم، این است که هزینه‌های مربوط به مشکل مالی خود را تخمین بزنید. به‌ عنوان‌ مثال، اگر قصد جابجایی دفتر کسب­ و ­کار خود را داشته باشید، می بایست هزینه­ های مربوط به جابجایی و اجاره محل جدید را مشخص نمایید. هدف از انجام این کار، اطلاع از منابع مالی موردنیاز، در مواقع ضروری می­ باشد.

با انجام برخی تحقیقات و پیش‌بینی‌های هزینه، می‌توانید در هنگام بروز مشکلات مالی، اقدامات موردنیاز را سریعاً به مرحله اجرا درآورید.

  • حذف هزینه ­های غیرضروری

پس از شفاف‌سازی هزینه­ ها و در دومین مرحله برای تدوین برنامه پیش ­بینی و حل مشکلات مالی، به حذف هزینه­ های غیر ضروری می ­پردازید. یک مدیر موفق، باید از همه هزینه­ های کسب­ و ­کار خود، آگاه باشد؛ و توان تشخیص هزینه­ های ضروری را داشته باشد. در صورت عدم توجه مدیر، لیست هزینه­ های ضروری، به قطاری لجام­ گسیخته از انواع هزینه­ ها تبدیل می­ شود. به یاد داشته باشید که هدف از حذف هزینه­ های غیر ضروری، استفاده صحیح از منابع مالی در دسترس می­ باشد.

  • تعیین منابع مالی در دسترس

پس از تهیه لیستی از هزینه ­های ضروری، در این مرحله از برنامه آمادگی برای حل مشکلات مالی، به تعیین منابع مالی در دسترس، می ­پردازید. اگر دارای حساب پس ­انداز اضطراری باشید، این امکان را دارید که در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل را حل نمایید. ولی اگر موجودی حساب پس ­انداز شما کافی نباشد، می ­بایست به سایر گزینه­ های تأمین اعتبار، مانند اخذ وام، فکر نمایید.

  • حل مشکل مالی و بازگشت به روال عادی

استراتژی برای پیش­ بینی و حل مشکلات مالی

در این مرحله از استراتژی پیش ­بینی و حل مشکلات مالی و پس از حل بحران، زمان آن فرا می‌رسد که اقدامات لازم را برای بازگشت به روال عادی در کسب­ و ­کار خود، انجام دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر از حساب پس ­انداز اضطراری خود، برداشت نموده ­اید و یا وامی دریافت کرده ­اید، لازم است، اقدامات مربوط به افزایش موجودی حساب پس ­انداز و یا بازپرداخت وام را برنامه‌ریزی ­نمایید.

به یاد داشته باشید: که هر چه، به منابع مالی بیشتری، دسترسی داشته باشید، سریع‌تر و آسان‌تر می­توانید بر مشکلات مالی خود، غلبه نمایید.