هنگامی‌که شما با یک توالی منفی، ناکامی، ناامیدی و دل‌شکستگی مواجه می‌شوید، مثبت ماندن و مثبت فکر کردن کار بسیار سختی است. بدبینی زمانی اتفاق می‌افتد که شما با مشکلی روبرو می‌شوید و در مقابل آن مشکل، انرژی مثبت شما به‌تدریج کاهش می‌یابد. مثبت اندیشی یک ذهنیت عاطفی است که با تمرکز  در آن می‌توانید شاهد نتایج مثبتی باشید.

برخی تصور می‌کنند که تفکر مثبت یعنی فکر کردن به مسائلی که انسان را شاد و خوشحال می‌کند است. اما این تفکر و انرژی مثبت در حقیقت یعنی پیش‌بینی خیر برای سلامتی، خوشبختی و موفقیت است. کسانی که تفکر و انرژی مثبت دارند معتقدند که پس از گذراندن تمامی موانع و مشکلات، پایانی مطلوب و خوب در انتظار آن‌ها است.

خوش‌بینی فقط شامل نادیده گرفتن افکار و انرژی‌های منفی نیست. ریشه آن، این باور ساده است که باوجود شرایط فعلی، کارها در پایان به بهترین و مطلوب‌ترین شکل پیش می‌روند.

ذهن مثبت، از قلب پر از ایمان سرچشمه می‌گیرد.

اگر می‌خواهید در مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های منفی مثبت بمانید، راهکارهای زیادی وجود دارد که ما در اینجا ۱۹ کار  ساده برای اینکه بتوانید تفکر و انرژی مثبت در خود ایجاد کنید به شرح زیر بیان می‌کنیم:

1. از طبیعت لذت ببرید

ایجاد انرژی مثبت

تحقیقات نشان می‌دهد که لذت بردن از طبیعت باعث تقویت سلامت انسان می‌شود. ثابت‌شده است که گذراندن زمان در محیط‌های طبیعی باعث کاهش سطح استرس، بهبود حافظه و جوانی می‌شود.

به یکدیگر مهربانی کنید

یافتن راه‌هایی برای محبت کردن و لبخند زدن به دیگران زندگی شما را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد. این امر توجه شما را به مشکلات کاهش می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا یک نیروی مثبت در زندگی دیگران باشید.

انجام کارهای خوب و مهربانی به دیگران باعث احساس خوبی در شما می‌شود و این کار روحیه شمارا بالا برده و عزت‌نفس و خودباوری را بهبود می‌بخشد. همچنین به‌عنوان یک حواس‌پرتی کوچک از چالش‌های فعلی شما عمل می‌کند یعنی باعث می‌شود که برای زمان کوتاهی از مشکلات دور شوید و ذهنتان درگیر مسئله‌ای دیگر شود.

2. شکرگزاری

توجه و قدردانی از جنبه های مثبت زندگی راهی عالی برای بالا بردن روحیه و تقویت ذهنی شما است. با شکرگزاری از مسائل ساده در زندگی شروع به تمرین قدردانی کنید. با این تمرین اعتمادبه‌نفس خود را نیز بالا می‌برید.

3. استراحت ذهنی برای خود فراهم کنید

یاد بگیرید که وقتی همه چیز خراب می‌شود استراحت کنید. کاری را انجام دهید که ذهن شما را از هر چالشی که با آن روبرو هستید جدا کنید.

4. بخندید

خندیدن و انرژی مثبت

خنده واقعا بهترین دارو برای بسیاری از مواردی است که ما را آزار می‌دهد. خنده سیستم ایمنی بدن و روحیه شما را تقویت کرده و حتی باعث کاهش دردهای جسمانی می گردد و شما را از اثرات مضر استرس محافظت می کند.

برخی از روش‌هایی که می‌توانید بخندید عبارت‌اند از:

5. یک فیلم کمدی تماشا کنید

عصر را با دوست خود که می‌داند چگونه شما را بخنداند سپری کنید.

6. با افراد مثبت دورهمی برگزار کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که استرس مسری است و هرچه خود را با آن محاصره کنید، تاثیر آن بر افکارتان بیشتر می‌شود. به همان روشی که استرس و منفی مسری هستند خوشبختی نیز همین‌طور است.

” شما میانگین 5 نفری هستید که بیشترین وقت را با آن‌ها سپری می‌کنید .” افرادی را که به حلقه معاشرت خود وارد می‌کنید را با دقت انتخاب کنید.

7. به خودتان آموزش دهید

تلاش در وادار کردن تفکر خوش‌بینانه در میان آشفتگی‌های عاطفی معمولا کارایی لازم را ندارد.

به خودتان آموزش دهید تا دنبال نکات مثبت باشید و نقاط روشن و مثبت زندگی را بیابید. با این آموزش نه ‌تنها بار مشکلات خود را کمی کاهش می‌دهید بلکه به‌آرامی شروع به ایجاد تفکرات مثبت فکری در خود می‌شوید.

8. نفس عمیق بکشید

نفس عمیق

تمرینات تنفس، به بیرون کشیدن هوای سمی از بدن شما کمک می‌کند و بدن و از همه مهم‌تر، مغز شما را با هوای تازه پر می‌کند. ذهن شما را پاک می‌کند و به شما امکان می‌دهد وضوح ذهنی خود را بازیابی کنید. یک ‌لحظه شفافیت ذهنی در زمان مناسب می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد.

9. به خود یادآوری کنید که از تفکرات و انرژی های منفی دور شوید

تمرکز روی نکات منفی فقط ناخوشایند نیست، بلکه باعث می شود تا شما در مواجهه با وظایف دیگری که با آن‌ها روبرو هستید کارایی و اثربخشی خوبی نداشته باشید. سعی کنید اتفاقات بدی که رخ می‌دهد را در ذهن خود مرور و تکرار نکنید و به‌جای آن نکات مثبت را به خود یادآور شوید.

10. افکار مثبت را در ذهن و کلام خود تکرار کنید

با خود صحبت کنید. به خود بگویید که همه‌چیز در حال بهبود است و در پایان نتیجه مثبت و مطلوبی مشاهده می کنید.

این باور که در انتها به نتیجه مطلوب می رسید را بارها با صدای بلند برای خود تکرار کنید.

11. با یک دوست صحبت کنید

صحبت کردن با دوست

یک دوست مثبت اندیش (یا گروه کوچکی از دوستان یا نزدیکان) برای گفتگو پیدا کنید. صحبت کردن به شما کمک می کند تا مشکل را بشنوید، احساسات خود را بپذیرید و بحث کنید و این مجموعه چشم و گوش دیگری به شما می دهد تا روی این مشکل کار کنید.

ممکن است شرکت در جلسه ایده پردازی (BrainStorm) بصورت شخصی یا گروهی، به شما در رسیدن به ایده‌های جدید جهت حل بهتر مسئله کمک می‌کند.

همچنین بواسطه حمایت عاطفی که از شما صورت گرفته، حس اطمینان خاطر در شما بوجود خواهد آمد. به این روش به‌عنوان یک درمان کم‌هزینه فکر کنید.

12. پیاده‌روی کنید

دانشمندان دریافته‌اند که یکی از بهترین راه‌های ایجاد تفکر و انرژی مثبت پیاده‌روی است. پیاده‌روی سریع با تقویت سلول‌های عصبی در مغز که باعث آرامش حواس می‌شود شمارا آرام می کند.

13. ورزش کنید

ورزش کردن و تعرق فقط برای قلب شما مفید نیست بلکه برای سرتان نیز مفید است!

تحقیقات صورت گرفته در مورد ارتباط اضطراب و افسردگی با ورزش نشان می دهد که ورزش مزایای روانی و جسمانی بسیاری از جمله کمک به کاهش اضطراب و تقویت روحیه دارد. هنگامی‌که شما درگیر فعالیت بدنی شدید هستید مواد شیمیایی مغز “احساس خوبی” می‌کنید. این ذهن شما را از مسائل منفی منحرف و ازنظر جسمی شما را آرام می‌کند.

14. خواب مناسب داشتن

خواب مناسب

استراحت مناسب بخش مهمی از حفظ نگرش مثبت است. مطالعات نشان داده‌اند که حتی کمبود خواب جزئی نیز تاثیر قابل‌توجهی بر وضعیت روانی شما دارد.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که افرادی که به مدت یک هفته بیشتر از 5 ساعت خواب در شب دارند فشار روانی، عصبانیت، غم و اندوه کمتری احساس می‌کنند. حفظ ذهنیت مثبت در شرایطی که کمبود خواب دارید کار بسیار سخت و دشواری است.

15. بازی کنید

بفهمید چه بازی‌هایی باعث می‌شود احساس سرزندگی و شادی کنید. از طریق بازی‌های موردعلاقه، خود را سرگرم کنید و از مشکلات و افکار منفی دور شوید.

16. داشتن چشم‌انداز مثبت

پاداش دادن برای افکار و کارهای مثبت خود، برای حفظ چشم‌انداز مثبت بسیار حیاتی است.

17. ذهن خود را با افکار و انرژی مثبت تقویت کنید

نگرانی و استرس یکی از  قاتل‌های خوش‌بینی هستند. زندگی آگاهانه مستلزم تصمیم‌گیری آگاهانه در هرلحظه است.

وقتی هم‌اکنون تمام توجه، انرژی و منابع خود را صرف افکار مثبت می‌کنید فضایی برای افکار منفی یا نگرانی باقی نمی گذارید.

18. مراقب روح خود باشید

توجه و صرف زمان برای حفظ سلامت روحی چیزی است که بیشتر مردم از آن غفلت می‌کنند.

شما تمام‌کارهایی از نظیر خوردن، آشامیدن، استراحت و … را برای حفظ تناسب و عملکرد بدن خود انجام می‌دهید. اما بخشی از حفظ روحیه مثبت مراقبت از روح است.

برای تقویت روح خود، فعالیت‌های تامل‌برانگیز مانند مدیتیشن، دعا و نیایش، خواندن مطالب معنوی و دینی و یا شرکت در مراسم مذهبی انجام دهید و ارتباط خوبی بین روح و جسم خود برقرار کنید.

19. برای رسیدن به اهداف کوچک جشن بگیرید

جشن گرفتن

چه کسی عاشق یک جشن خوب نیست؟

جشن پیروزی‌های کوچک یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ایجاد یک  انرژی مثبت است. برای تمام پیروزی‌های کوچک خود جشن بگیرید.