برنامه­ ریزی برای تعیین اهداف مالی خود را از کجا شروع کنم؟ تعیین اهداف مالی، سؤال مهمی است که درباره مدیریت و نحوه استفاده از پول مطرح است و پاسخ به آن، به عواملی بستگی دارد.

پاسخ به این سؤال، بستگی به این دارد که شما از کجا شروع می‌کنید، شرایطی که در حال حاضر، در آن قرار دارید چیست و این‌که شما در آینده، چه برنامه­ ای برای پس ­انداز خود دارید.

هرچند ‌که برای تعیین اهداف مالی، هیچ برنامه ثابت و مشخصی، وجود ندارد. ولی هر فرد، در هر مرحله از زندگی، معمولاً با چالش‌های جدیدی روبرو می ­شود که می­ توان برای آن‌ها برنامه ریزی نمود. در این قسمت، با تجزیه و قسمت­ بندی دهه­ های عمر، مهم‌ترین اهداف مالی، برای هر دهه زندگی، تعیین و رهنمودهایی برای موفقیت آن‌ها ارائه می­ شود:

اهداف مالی در دهه 20 زندگی

اهداف مالی طول زندگی

از اهداف مالی مهم در دهه 20 زندگی، افتتاح حساب پس ­انداز اضطراری می­ باشد. شرایط فوق­ العاده و اضطراری، حتی در این دهه، نیز ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید. شما با ایجاد حساب پس‌انداز جداگانه، می ­توانید در مقابله با حوادث غیر منتظره، مؤثر و موفق، عمل نمایید.

اگرچه ممکن است در شروع کار، توانایی زیادی برای تکمیل موجودی حساب پس‌انداز اضطراری خود نداشته باشید، ولی می‌توانید در این مرحله، از سایر حساب‌های مالی خود، مبلغی برداشت و به این حساب، واریز نمایید تا عادت پس­انداز در این حساب، برای شما ایجاد شود. در نهایت، هدف این است که این حساب پس‌انداز با بودجه‌ای کافی، برای تأمین هزینه‌های زندگی سه تا شش ماه، در شرایط اضطراری، موجودی داشته باشد.

اهداف مالی در دهه 30 زندگی

از اهداف مالی در این دهه از زندگی، ایجاد آمادگی برای زمان بازنشستگی می­ باشد. اگر در دهه 20، تلاش خود برای ایجاد حساب پس‌انداز بازنشستگی را آغاز نموده­ اید، در این دهه، باید به این اطمینان برسید که به‌اندازه کافی برای بازنشستگی خود، پس‌انداز دارید.

اهداف مالی در دهه 40 زندگی

در این دهه از زندگی، مهم‌ترین اهداف مالی شما، درباره مسائل بیمه­ ای می­ باشد. نیازهای بیمه‌ای خود را موردبررسی مجدد قرار دهید. هرچند ‌که پوشش بیمه‌ای مناسب، برای هر دوره از زندگی، بسیار مهم و ضروری است ولی زمانی که شما دارای همسر، فرزند و یا والدین تحت تکفل خود هستید، توجه به پوشش‌های بیمه‌ای بسیار مهم­تر جلوه می ­­نماید؛ بنابراین مطمئن شوید که از بیمه‌های سلامت، دارایی (مانند خانه و خودرو)، معلولیت (از کار افتادگی) و بیمه عمر مناسب، برخوردار هستید.

اهداف مالی در دهه 50 زندگی

مهم‌ترین اهداف مالی در این دهه از زندگی، عدم افزایش میزان بدهی­ ها می­ باشد. در این دهه، از افزایش بدهی‌های خود، جلوگیری نمایید. مطمئناً شما قصد ندارید تا با انبوهی از بدهی­ های زیاد، وارد دوران بازنشستگی شوید؛ بنابراین، علاوه بر بازپرداخت بدهی‌های مربوط به گذشته، سعی نمایید که هیچ مبلغ زیادی را به میزان بدهی­ های خود، اضافه نکنید.

اهداف مالی در دهه 60 زندگی و بعد از آن

اهداف مالی طول زندگی

در این دهه از زندگی، برای میراث خود، برنامه‌ریزی نمایید. به‌ویژه اگر دارای تعداد ورثه زیادی هستید و ثروت زیادی نیز اندوخته ­اید، حتماً با یک وکیل، در این زمینه، مشورت نمایید.

جدول زمانی فوق، شاید برای همه افراد، یکسان نباشد؛ اما می‌تواند رهنمودهایی برای برنامه‌ریزی اهداف مالی شما ارائه دهد.

به یاد داشته باشید راه‌های زیادی برای کسب ثروت وجود دارد، مانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و راه‌های دیگر. اگر به دنبال موفقیت و تضمین آینده مالی خود، هستید، یکی از بهترین گزینه­ ها، توجه به فرصت‌های موجود، در دنیای کارآفرینی می‌باشد.