بیماری همه گیر کووید 19 که با نام کرونا نیز شناخته می شود بسیاری از کسب و کارها را تحت شعاع قرار داده است. دلیل این اتفاق نیز هم دستور دولت ها برای بستن اجباری همه کسب و کارها و هم کاهش چشمگیر تعداد خریداران بوده است. به طور قطع حفظ سلامتی همه افراد حاضر در یک جامعه بسیار حائز اهمیت است. اما شما در کنار آن نیاز دارید که بتوانید وضعیت معیشتی خود را نیز در این دوران رکورد اقتصادی کنترل نمایید.

اگر چه مسیر پیش رو مسیری آسان نخواهد بود اما شما این شانس را خواهید داشت که تکنیک های بازاریابی خود را تغییر داده و به شکلی جدید و مناسب در شرایط فعلی در حالی که یک رهبر توانمند برای کارکنان خود هستید، با مشتریان خود نیز مجددا ارتباط برقرار کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی است. بازاریابی رسانه های اجتماعی روشی ساده و در عین حال موثر و موفقیت آمیز است که می توانید به کمک آن در جامعه حضور داشته و ارتباط موثر خود با مشتریان را حفظ کنید.

بیشتر افراد به طور منظم از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند

از آنجایی که به دلیل قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، افراد مجبور هستند که در خانه های خود بمانند، آنها به دنبال راهی هستند که بتوانند ارتباط خود را با دیگران حفظ کنند و شبکه های اجتماعی مکانی است که این خلاء را پر می کند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در گزارشی در پاسخ به شرایط استفاده از رسانه های اجتماعی در دوران ویروس کرونا عنوان کرده است: «استفاده از پیام رسان های واتساپ و فیسبوک از زمان آغاز بحران کرونا بیش از دو برابر شده است.»

تشکیل گروه های پشتیبان محلی در طول دوران بحران در فیسبوک افزایش داشته و به طور کلی بیش از یک میلیون نفر در این گروه ها مشارکت دارند. افراد در این گروه ها گرد همه آمده تا بتوانند به صورت داوطلبانه در انجام کارهای روزمره، خریدهای ضروری شرکت کرده و هر کاری که بتوانند از طریق آن به افراد آسیب پذیر جامعه خود کمک کنند را انجام دهند.

شبکه های اجتماعی دیگر نیز افزایش چشمگیری در تعداد کاربران خود و تعاملات میان آنها مشاهده کرده اند. Reddit افزایش 20 تا 50 درصدی در خرده فروشی های تجاری، مالی، اخبار، آموزش، مسافرت و ورزش را مشاهده کرده اند. به همین ترتیب نیز در شبکه های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام، تیک تاک و … نیز افزایش چشمگیر تعداد کاربران و تعاملات را مشاهده می کنیم.

افراد را به اشتراک گذاری و ایجاد تاثیر مثبت در شبکه های اجتماعی تشویق کنید

بازاریابی رسانه های اجتماعی در دوران بحران ویروس کرونا

ویروس همه گیر کرونا و خبرها و آمارهای روزانه آن سبب شده است که افراد احساس بدی را تجربه کنند. برای اینکه بتوانید بیشترین تاثیر را رویی مشتریان خود داشته و آنها را درگیر کنید، باید این اطمینان را در مخاطبین خود ایجاد کنید که کسب و کار شما در حال انجام کارهایی مفید برای جامعه بوده و در کنار آن نیز محتوایی را ارائه دهید که باعث ایجاد احساسی خوب در آنها شود. اینکه نشان دهید که کسب و کار شما هدفی بزرگ تر از کسب سود دارد، باعث می شود که بتوانید در کارکنان و مشتریان خود احساس اعتماد را ایجاد کنید. زمانی که افراد بتوانند به شما و پیامی که ارسال می کنید، اعتماد کنند، علاقه بیشتری به اشتراک گذاری نام و محتوای کسب و کار شما با اطرافیان خود خواهند داشت و این امر به گسترش تعداد مخاطبین و در نتیجه آن مشتریان جدید شما کمک خواهد کرد.

مهم نیست که شما چه کسب و کاری را دارید، به طور قطع راهی وجود دارد که بتوانید اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذارید که احساس خوبی را در آنها ایجاد کند. به عنوان مثال برند Lululemon اشتراک گذاری جلسات مراقبه و کسب آرامش را با دنبال کنندگان خود را آغاز کرده است. شما نیز به کسب و کار خود فکر کرده و ببینید که چه پیشنهاداتی را برای دیگران دارید و چگونه می توانید الهام بخش مشتریان و دنبال کنندگان خود در شبکه های اجتماعی شوید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند به ایجاد کسب و کار داخلی کمک کند

از آنجایی که مغازه های خرده فروشی در سطح شهر مجبور به تعطیل کردن مغازه های خود شده اند، مشتریان به طور طبیعی به سمت خرید کالاهای مورد نیاز خود به صورت آنلاین روی آورده اند. به عنوان مثال طبق آمار ارائه شده در آمریکای شمالی بازاریابان افزایش 87 درصدی در تعداد مشتریان آنلاین و رشد 75 درصدی راه اندازی تجارت های الکترونیک در دوران بحران کرونا را یش بینی کرده اند.

مثالی که برای این گفته می توان بیان کرد شرکت آرایشی Lin Qingxuan واقع در چین است. این شرکت در شرف تعطیلی 40 درصد از فروشگاه های فیزیکی قرار گرفته بود. اما با استفاده از افراد تاثیرگذار آنلاین توانسته است از این اتفاق و اخراج کارکنان خود جلوگیری کند. آنها به مشتریان خود این امکان را داده است که بتوانند محصولات آنها را به صورت آنلاین و از طریق شبکه های اجتماعی خریداری کنند. به همین شکل فروش آنها در این مدت 3 برابر فروش سال گذشته بوده است.

کسب و کارهای خدمات محور و خرده فروشی ها راه های جدیدی را برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود با استفاده از فضای مجازی شناسایی کرده اند. خیلی از مربیان و افرادی که خدمات حضوری ارائه می دادند نیز در حال حاضر به صورت زنده و با استفاده از شبکه های مجازی آموزش های خود را دنبال می کنند.

استراتژی های فعلی می توانند در آینده نیز برای شما مفید باشند

بازاریابی رسانه های اجتماعی در دوران بحران ویروس کرونا

اگرچه بسیاری از استراتژی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی در زمان فعلی به سرعت مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه بخش نیز می باشند، اما لازم است که بتوان به آنها به عنوان یکسری استراتژی بلند مدت نگاه کرد. بیماری واگیردار کرونا ممکن است روزی به پایان برسد اما این موضوع نباید باعث شود که آموخته های خود در ان دوران را فراموش کنید. برخی از روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی که در طول دوران بحران کرونا مفید واقع شده است، می توانید در ادامه نیز به همان اندازه برای شما مفید باشد.

در زمینه مراقبت های بهداشتی به دلیل حفظ سلامتی بیماران، بسیاری از دفاتر از بازدیدهای مجازی به عنوان یک گزینه مناسب استفاده می کنند. مشاوره با پزشک به راحتی و از طریق چت تصویری برای بسیاری از بیماری ها امکان پذیر شده است و به فاصله گذاری اجتماعی برای عبور از این بحران کمک می کند. از این روش می توان در طولانی مدت و برای رشد خدمات پرشکی که ارائه می شود استفاده نمود.

شاید استفاده از کلاس های آنلاین مشکلاتی را برای شرکت کنندگان آن به وجود آورده است اما موضوع مهم این است که بعد از تمام شدن این بحران نباید به استفاده از این روش ها پایان داد. شما باید بتوانید از این روش ها در طولانی مدت نیز استفاده کرده و از شبکه های اجتماعی برای داشتن تعامل با مشتریان خود استفاده کنید.

به هیچ عنوان احساس سردرگمی نکنید

تغییرات مداوم، اطلاعات جدید و عدم اطمینان در کنار هم به راحتی سبب می شود تا حتی سازمان یافته ترین کسب و کارها نیز احساس نگرانی و سردرگمی کند. حتی اگر شما احساس می کنید که در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی تبحر دارید باز هم زمانی که این روش به یکی از تنها راه های موجود برای برقراری ارتباط با مشتریان تبدیل شده است مدیریت شرایط کار دشواری است.

اگر کسب و کار شما نیز تحت تاثیر کووید-19 قرار گرفته است، می توانید با استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی در کرونا، از این بحران عبور کرده و کسب و کار خود را از شکست حفظ کنید. اما همانطور که اشاره شد به خاطر داشته باشید که استراتژی هایی که در این دوران به کار می برید، می توانند در طولانی مدت نیز به شما کمک کنند و کسب و کار شما را به یک کسب و کار شناخته شده و قابل اعتماد تبدیل کند.