مسئولیت زیست‌محیطی موضوعی است که هم برای برندینگ و هم برای مصرف‌کنندگان ارزشمند است؛ بنابراین باید پی ببریم بازاریابی سبز چیست؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

مجموعه مستند طبیعت سیاره آبی دو، باهدف پاک‌سازی اقیانوس‌ها از زباله‌های پلاستیکی ساخته شده است. این مستند تأثیر زیادی بر بینندگان داشت. آن‌ها را از میزان زباله‌های زیادی که موجب آلودگی دریاها شده بودند، متعجب کرد.

با وجود افزایش روزافزون میزان سطح پلاستیک و آلودگی که سیاره ما را درگیر می‌کند. پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها بیشتر از گذشته رویکردی سبز برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرند. به این ترتیب اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی کمتری خواهند داشت.

بازاریابی سبز مفهوم جدیدی نیست، ولی ممکن است هنوز نام آن را نشنیده باشید. بااین‌وجود در دنیای کسب‌وکار امروزی ضروری است که در مورد این موضوع اطلاعات کاملی داشته باشید. این امر باعث می‌شود نه تنها کره زمین را از نابودی نجات دهید.علاوه بر این با استفاده از استراتژی بازاریابی سبز، می توانید مشتریان زیادی را جلب نمایید.

خوشبختانه امروزه شرکت‌هایی که به این موضوع اهمیت می‌دهند، موفق‌تر عمل می کنند. این نوع بازاریابی فقط یک مد نیست بلکه هدفی است که جهان به سمت آن می‌رود. بنابراین اگر خواهان عملکرد بهتر هستید، این کار را زودتر از رقبای خود شروع کنید. با اتخاذ برخی استراتژی های بازاریابی سبز در هزینه ها هم صرفه جویی می شود.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی سبز هستید با موفق شو همراه باشید.

بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز به عنوان بازاریابی محیطی نیز شناخته می شود.عبارت است از بازاریابی محصولات و خدمات بهبود دهنده محیط‌زیست که استفاده از آن‌ها از نظر محیط‌زیستی توصیه می‌شود. این بازاریابی با انجام اقداماتی مانند زیر قابل اجرا است:

  • از وسایل یک‌بار مصرف کمتری استفاده شود.
  • محصولات در صورت امکان بسته‌بندی نشوند.
  • محصولات از مواد تجدید پذیر و بازیافتی ساخته شوند.
  • محصولات به روشی پایدار تولید شوند.
  • تولید محصولات باعث آلودگی محیط‌زیست نشود.

برای شرکت‌های خدماتی که کالایی تولید نمی‌کنند این اقدامات کمی متفاوت است. در این نوع شرکت‌ها نیز هدف و تلاش این است که کمتر به محیط‌زیست زیان برسانید و با محیط سازگار باشید. اگر در یک شرکت تاکسی یک راننده هستید آیا از اتومبیل‌هایی هیبریدی با میزان آلایندگی کمتری استفاده می‌کنید؟ اگر مشغول کار دفتری هستید، آیا مطمئن هستید که کاغذی که استفاده می‌کنید قابل بازیافت است؟ اگر این موارد را رعایت می‌کنید پس مطمئن شوید که مشتریان شما از این کار شما اطلاع پیدا می‌کنند زیرا این کار شما بازاریابی محیطی محسوب می‌شود. بازاریابی سبز یا بازاریابی محیطی نشان از مسئولیت اجتماعی و تأثیرات زیست‌محیطی ناشی از آن است.

چرا باید بازاریابی سبز را انتخاب کنیم؟

استفاده از بازاریابی سبز نه تنها برای بقای کره خاکی مفید است بلکه باعث می‌شود مصرف‌کنندگان و مشتریان زیادی را جلب نمایید. علاوه بر این افراد زیادی به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند و آن‌ها برای تولید محصولات پایدار و سازگار با محیط‌زیست تلاش می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد اگر برند شرکت خود را با بازاریابی سبز تبلیغ و معرفی کنید افراد بیشتری از کسب‌وکار شما استقبال می‌کنند؛ زیرا بقای زمین برای آن‌ها اهمیت دارد. بازاریابی سبز نوعی تبلیغات احساسی است که موردتوجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌هایی از کسب‌وکارهای کوچک، 55 درصد از مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت هزینه بیشتر هستند. آنها حاضرند برای خرید محصول سازگار با محیط زیست هزینه بیشتری بپردازند.

با بررسی بیشتر متوجه شدیم که 52 درصد از مصرف‌کنندگان ابتدا نوع بسته‌بندی را بررسی می‌کنند. آنها می خواهند مطمئن شوند که محصول آن‌ها پایدار است. بنابراین اگر فکر می‌کنید که بازاریابی سبز به زیان کسب‌وکار شما است سخت در اشتباهید. کمپین‌های بازاریابی کسب‌وکار شما مانند تمام صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند از استراتژی‌های بازاریابی سبز استفاده کنند.

برندهای سبز

در حال حاضر برخی از شرکت‌های موفق در سراسر دنیا از استراتژی‌های بازاریابی سبز استفاده کرده‌اند. برخی دیگر هم اقداماتی انجام داده‌اند تا با این استراتژی آشنا شوند. در ادامه معروف‌ترین برندهایی که در این زمینه فعالیت دارند را معرفی می‌کنیم:

  • اپل

ممکن است شرکت اپل را در رده‌های شرکت‌های سبز نشناسید ولی این شرکت اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده است. آن‌ها برای بازاریابی سبز منابع انرژی تجدید پذیر بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اپل در آمریکا برای تأمین انرژی از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند.

برخی شاید فکر کنند دستگاه‌ها و محصولات اپل محصولاتی دورریختنی هستند ولی این‌گونه نیست بلکه اپل اقدامات مهمی در جهت تولید محصولات قابل بازیافت برداشته است.

اپل از مشتریان خود می‌خواهد تا محصولات را پس از استفاده با قیمتی پایین‌تر برگردانند تا آن‌ها بتوانند این محصولات را بازیافت کنند. این شرکت تلاش‌های زیادی برای سبز بودن می‌کند و این کمترین فعالیتی است که سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند در این راستا انجام دهند.

  • آدیداس

آدیداس شرکت دیگری است که درزمینهٔ بازاریابی سبز فعالیت می‌کند. این شرکت همواره در تلاش است تا محصولات پایداری تولید کند به‌گونه‌ای که مواد پلاستیکی حذف شود. این شرکت همواره بر صرفه‌جویی در محیط‌زیست و سرسبزی محصولات تأکید می‌کند.

  • سرسبز

لوازم‌آرایشی سرسبز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که درزمینهٔ محیط‌زیست و تولید محصولات پایدار مشغول فعالیت است. سرسبز تمام محصولات خود را در قالب بسته‌بندی‌های سازگار با محیط‌زیست و عاری از مواد شیمیایی و مضر عرضه می‌کند.

دلیل اصلی موفقیت این شرکت استفاده از تکنیک‌های بازاریابی سبز است. این شرکت مانند شرکت‌های موفق اپل و آدیداس از مواد قابل بازیافت استفاده کرده است و بدین ترتیب توانسته است درزمینهٔ بازاریابی سبز گامی مهم بردارد.

چگونه می‌توان یک کسب‌وکار سبز داشت؟

اگر به دنبال مشتریان جدیدی هستید یا حفظ و نگه‌داری کره زمین برای شما اهمیت دارد؛ پیشنهاد می‌شود به سمت بازاریابی سبز بروید و کار خود را در این زمینه شروع کنید. با انجام اقدامات زیر می‌توانید مطمئن شوید که محصولات و خدمات شما سبز شناخته می‌شوند؛ موفق شو سایتی است که می‌توانید در این زمینه به شما کمک کند.

  1. از فعالیتی خاص حمایت کنید.

اگر محصول شما با محیط‌زیست سازگار نیست از یک فعالیت پشتیبانی کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید در امور خیریه سرمایه‌گذاری کنید یا کارهای خود را بر در فضای اینترنت تبلیغ کنید.

  1. سرمایه‌گذاری کنید.

برای موفقیت در بازاریابی سبز و پیشروی به‌سوی سبز شدن محصولات و خدمات خود، سرمایه‌گذاری کنید.

  1. کارکنان شرکت خود را تشویق کنید تا برای سبز شدن گام بردارند.

همواره به کارکنان خود تأکید کنید تا اقداماتی در جهت هر چه سبز شدن شرکت انجام دهند. به آن‌ها پیشنهاد دهید تا از محصولات قابل بازیافت استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال به‌جای لیوان‌های پلاستیکی از لیوان‌های قابل بازیافت استفاده کنند.

  1. برای موفقیت خود تبلیغ کنید

اگر می‌خواهید درزمینه بازاریابی سبز موفق باشید حتماً تبلیغات لازم در این زمینه را داشته باشید. سعی کنید بازاریابی سبز را درباره عوامل موفقیت در کسب و کارتان به کار بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از مطالب سایت موفق شو استفاده کنید.