آیا مایلید به طریقی مطمئن شوید که برنامه بازاریابی بعدی شما برای آینده بهینه سازی شده است؟ آیا به دنبال چهارچوبی هستید که بتوانید آن را دنبال کنید؟ در این مقاله یک فرآیند چهار مرحله ای به شما آموزش خواهیم داد که به کمک آن بتوانید برنامه بازاریابی خود را تنظیم کرده و همچنین برنامه بعدی خود را نیز ایجاد نمایید.

  1. علامت تجاری و ردپای آنلاین خود را به منظور اطمینان درخصوص داشتن انسجام کافی مورد ارزیابی قرار دهید

در گام اول شما باید به شکلی درست و سالم به نام تجاری خود اشاره کنید. آیا برند شما تاکنون مورد توجه عموم قرار نگرفته است؟ پس الان زمان آن است که عملکرد خود در سال گذشته را مورد ارزیابی قرار دهید. از آنجایی که محصولات شما برایتان بسیار مهم هستند پس توصیه می کنیم که از شخص ثالثی دیگری بخواهید که کار ارزیابی را برای شما انجام دهد. چرا که ما معمولا روی محصولات و خدمات خود حساس هستیم و نمی توانیم به شکل درستی درباره ایرادات آن تصمیم گیری کنیم.

در این ارزیابی شما باید مسیر نام تجاری خود و پیامی که ارائه می دهد را بررسی نمایید. به کلیه ویژگی های برند خود از جمله لوگو، بسته بندی، وب سایت، فروشگاه های آنلاین، ابزارهای بازاریابی و کانال های دیجیتال مارکتینگ نگاه کنید. چه چیزی در آنها باید اصلاح شود؟ برای رسیدن به این اهداف چقدر سرمایه در اختیار دارید؟ بعد از انجام تمامی این کارها زمان آن می رسد که برای تغییرات برنامه ریزی کنید.

آیا برای رسانه های اجتماعی خود محتوای تصویری مناسبی ایجاد کرده اید؟ آیا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارید به درستی استفاده کرده اید و آنهایی که نیاز دارند به روز رسانی شوند را آپدیت کرده اید؟ محصولاتی که تولید می کنید باید قابل استفاده بوده و به یک نیاز پاسخ دهند. در واقع پاسخگوی نیازهای انسانی بودن و سودمندی محصولات مواردی هستند که باعث می شوند محصولات شما قابل اعتماد شوند.

آیا از محصول خود در یک فروشگاه جدید رونمایی می کنید یا یک فروشگاه تجارت الکترونیک جدید را افتتاح می کنید؟ بسته بندی محصولات شما ممکن است در حالت آنلاین با حالت آفلاین آن متفاوت باشد. پس برای این موضوع نیز برنامه ریزی کنید. اگر بودجتان به شما اجازه تغییر کامل بسته بندی جدید را نمی دهد سعی کنید با ایجاد تغییرات کوچک مثل تصاویر روی آن این کار را انجام دهید.

  1. اهداف بازاریابی خود در سال آینده را تعریف کنید

اهداف بازاریابی در سال آینده

به فعالیت های بازاریابی خود در سال آینده نگاهی بیندازید و عملکرد خود را تحلیل کنید. ممکن است متوجه شوید که شرکت شما رشد کافی داشته است یا اینکه شاید نیاز داشته باشید تغییراتی اعمال کنید. محصولات و خدمات خود را مجددا بررسی کنید تا بتوانید تغییراتی که باید برای رسیدن به نتایج موثر انجام دهید را شناسایی نمایید.

برنامه بازاریابی شما باید جامع بوده و تمامی اهداف شما را به طور کامل دربر بگیرد. همه ما هر روز کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم. به همین دلیل ضروری است که ایده های خود را روی کاغذ بیاوریم تا بتوانیم برنامه بازاریابی خود را به شکل مناسبی ترسیم نماییم. بعد از آن باید کمی زمان گذاشته و این ایده ها را بر اساس اولویتی که دارند مرتب نماییم.

در این مرحله باید تحقیقات زیادی را انجام داده و به شکل مناسبی همه چیز را سازماندهی کرد. بررسی سریع برنامه فعلی شما می تواند در زمینه دستیابی به یک طرز فکر مناسب بسیار مفید باشد. بعد از انجام تمامی این کارها با در دست داشتن اطلاعات کافی درباره اتفاقات سال گذشته می توانید به شکل بهتری در مسیر رو به جلو خود پیش بروید.

اهداف خود را تعریف نمایید

می خواهید در سال آینده به چه چیزهایی دست پیدا کنید؟ هدف خود را بر اساس پاسخی که به این سوال می دهید تعریف نمایید. اهداف فعلی خود را با اهدافی که در سال گذشته داشته اید مقایسه کنید و ببینید که چه چیزی در آنها تغییر کرده است. در ادامه نیز هر سه ماه یک بار اهداف خود را بررسی کنید و ببیند که چه تغییراتی باید در آنها اعمال شود تا در نهایت برای شرکت شما منفعت مناسبی به همراه داشته باشد.

زمانی که برنامه بازاریابی خود را مجددا بررسی می کنید، می توانید ببینید که چه اصلاحاتی را باید داشته باشید که در سال جدید موفقیت بیشتری را تجربه کنید. اطمینان حاصل کنید که برای هر اقدام خود به اندازه کافی برنامه ریزی کرده اید و همه چیز را پیش از شروع سنجیده اید.

مخاطبین هدف خود را شناسایی نمایید

مخاطب هدف در بهینه سازی بازاریابی آنلاین

بازار هر روز در حال تغییر است. به همین دلیل نیاز است که تمرکز خود را روی بازارهای هدف و الگوهای رفتاری آنها به طور کامل حفظ نمایید. بهتر است درباره علایق مشتریان و دیدگاه های آنها درباره محصولات یا خدمات خود به شکلی مناسب فکر کنید.

رقیبان خود را ارزیابی کنید

باید به دقت عملکرد رقیبان خود را تحت نظر بگیرید. باید ببیند که نقاط ضعف رقیبانتان چیست و در چه بخش هایی عملکرد بهتری نسبت به آنها دارید؟ چه چیزی سبب موفقیت رقیبان شما شده است؟ چه نقاط مثبتی در آنها وجود دارد که باعث شده است بتوانند در بازار دوام بیاورند؟ بررسی این موضوعات نقش بسیار مهمی در برنامه بازاریابی آینده شما ایفا خواهد کرد.

محصول خود را بشناسید

هیچ کس به اندازه خود شما محصول یا خدمتی که توسط شما ایجاد شده است را نمی شناسد. اما شاید بهتر باشد که قدم به قدم پیش بروید و ببینید که کاربران شما به واکنشی درباره محصولات یا خدماتتان دارند؟ آیا واکنشی که از سمت آنها دریافت می کنید دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن هستید؟ آیا کسانی که از شما خریدی را انجام می دهند به دیگران هم توصیه می کنند این کار را انجام دهند؟

از مشتریانی که از محصولات شما استفاده کرده اند بخواهید نظرات خود را به صورت کاملا بی طرفانه ارائه دهند و بگویند که چه چیزی از محصولات یا خدمات شما را دوست داشته اند و چه بخشی از آن را دوست نداشته اند. سپس بر اساس گفته های آنها اقدام کرده و اصلاحات لازم را انجام دهید.

  1. ایده های بازاریابی خود را سازماندهی و اولویت بندی کنید

حال که توانستید به شکلی مناسب اهداف خود را تعریف نمایید به اندازه کافی برای ایجاد یک برنامه بازاریابی مناسب آماده هستید. برای هر یک از اهداف خود یک موعد مقرر تعیین کنید. بدین ترتیب می توانید به شکل بهتری کارهایی که می خواهید را انجام دهید. سال را به دوره های سه ماهه تقسیم بندی کنید و بر اساس آن برنامه ریزی کوتاه مدتی داشته باشید. اجازه ندهید نداشتن برنامه وقت شما را تلف کند.

در مورد نحوه اجرای همه برنامه های خود به دقت فکر کنید. ببیند به چه شکلی می خواهید به تمامی ایده های بازاریابی و افکار خلاقانه خود جامعه عمل بپوشانید. در ادامه پیشنهادی در این زمینه به شما ارائه خواهد شد.

برای خود یک ویژن برد (تابلو آرزوها) تهیه نمایید

در ویژن برد خود باید چشم اندازی که برای ایده های بازاریابی خود در دوره های سه ماهه و یک سال آینده می بینید را طراحی نمایید. تصاویری که نشانگر ایده های شما در گذشته و حال هستند را نیز به این تابلو اضافه نمایید. این موضوع به شما کمک می کند تا در مورد آنچه که قرار است انجام شود درک بهتری داشته باشید. در نتیجه تلاش حداکثری خود را برای رسیدن به این اهداف در سال آینده انجام دهید.

اهداف خود را اولویت بندی کنید

چه کارهایی به توجه فوری شما نیاز دارند؟ آیا محصولی در میان محصولات خود دارید که از پتانسیل بالایی برخوردار است اما فروش خوبی ندارد؟ شاید بخشی از بودجه خود را بتوانید به بهبود آن محصول اختصاص دهید. شرایط محصولاتی که در گذشته موفقیت خوبی داشته اند به چه شکل است؟ شاید لازم باشد روی آنها زمان و هزینه بیشتری صرف کنید.

پیشنهاد فروش منحصر به فرد محصول خود (USP) را دوباره مطالعه کنید. آیا چیزی در آن تغییر کرده است؟ بعد از بررسی نظرات کاربران و تجربیات آنها نیز ممکن است متوجه شوید که مصرف کنندگان شما به دنبال چه محصولات یا خدمات دیگری نیز هستند.

  1. برای کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود در سال آینده برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی بودجه مهم ترین کاری است که باید در بحث بازاریابی انجام داد. بنابر تحقیقات انجام شده بهتر است که خدود 8 درصد از درآمد ناخالص خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کنید. در نتیجه باید هزینه ها را به شکل دقیق مورد بررسی قرار داد.

به ساختار قیمت گذاری خود نگاهی انداخته و آن را با رقیبان خود مقایسه کنید. اگر رقیبان شما هزینه بیشتری متقبل می شوند اصلا نگران نشوید. داشتن بازاریابی خلاق می تواند یک عامل تعیین کننده باشد. سعی کنید بودجه ای برای بازاریابی خود تعیین کنید که مناسب، کارآمد و موثر باشد.

تبلیغات رسانه های اجتماعی

تبلیغات رسانه های اجتماعی

تبلیغات رسانه های اجتماعی جنبه بسیار مهمی از بازاریابی شما را دربر می گرد. به همین دلیل می توان آن را یک دسته جدا نیز در نظر گرفت. نکته حائز اهمیت این است که یک شرکت هر چقدر هم ترافیک ارگانیک مناسبی داشته باشد باز هم نمی تواند بدون در نظر گرفتن بودجه تبلیغاتی مناسب عملکرد خاصی داشته باشد.

شما باید رسانه هایی برای تبلیغات خود انتخاب کنید که برای شرکت شما مناسب باشند. اگر بخش عمده ای از مخاطبین کسب و کار شما از موتورهای جستجو به دست می آید بهتر است بخشی از بودجه تبلیغات خود را نیز به این قسمت اختصاص دهید. فعالیت های قبلی خود را مرور کنید و تعیین کنید که کدام یک از کارهایی که انجام داده اید موثر واقع شده است.

اطمینان حاصل کنید که بخشی از بودجه خود را به تولید ویدیو برای انجام ویدیو مارکتینگ نیز اختصاص دهید. این نوع از تبلیغات برای بازاریابی رسانه های اجتماعی تلفن همراه بسیار مناسب خواهد بود. یکی از مزایای تبلیغات برنامه ریزی شده این است که شما امکان آزمودن و تجزیه و تحلیل را دارید. شما می توانید کمپین هایی ساخته و میزان موفقیت خود را به راحتی مورد بررسی قرار دهید.

نکته: در نظر داشته باشید که یک برنامه بازاریابی جایگزین نیز داشته باشید. بدین ترتیب هر زمان که برنامه بازاریابی اصلی شما نتیجه دلخواه را نداشت می توانید از برنامه جایگزین آن استفاده نمایید.

مشارکت با افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها می توانند به ساخت نام تجاری شما کمک به سزایی کنند اما باید در انتخاب آنها دقت کافی داشته باشید. نوع مشارکتی که خواهید داشت و تاثیری که در نهایت دارد را کاملا مورد بررسی قرار دهید. برای این کار ابزارهایی تحلیلی زیادی وجود دارد که می توانید برای بررسی میزان تاثیرگذاری عملکرد آنها را بسنجید.

اینفلوئنسرهای انتخابی باید به محصولات یا خدمات شما علاقه مند بوده و مایل باشند که آنها را به نمایش بگذارند. گاهی اوقات ممکن است اینفلوئنسر با دایره ارتباطات کوچک تر بتواند عملکرد بهتری را در مقایسه با نمونه های دیگر داشته باشد. پس باتوجه به بودجه خود و سطح عملکرد آنها باید بهترین آنها را انتخاب نمایید.

مشارکت با برندهای تجاری

به دنبال شرکت هایی باشید که بتوانند در زمینه تبلیغات محصولات شما را همراهی کنند. این مجموعه ها می توانند نظر مخاطبین خود درباره محصولتان را تغییر دهند. بهترین مثالی که می توان زد همکاری شرکت مک دونالد و کوکاکولا با یکدیگر است. همکاری این دو شرکت در نهایت یک بازی برد-برد برای هر دو طرف بود.

داشتن حضور فعال در میان عموم

ارتباطات در برنامه بازاریابی آنلاین

مدیر عامل یا مدیر اجرایی خود را به مصاحبه در پادکست ها یا دیگر رسانه های اجتماعی پرطرفدار در میان عموم بفرستید. این کار باعث می شود تا شرکت شما برای همگان در دسترس بوده و بتوانند شناخت خوبی درباره آن به دست آورند.

از روندهای جدید استفاده کنید

همواره به دنبال کشف روندها و فرصت های جدید باشید. گاهی یک محیط یا یک بستر ارتباطی جدید برای بازاریابی می تواند ارزش کافی برای استفاده داشته باشد. از خودتان بپرسید که چه مورد جدیدی وجود دارد که می توان از آن در برنامه بازاریابی خود استفاده کرد؟

این کار به شما کمک می کند تا بتوانید نسبت به فرصت هایی که برای معرفی محصولات و خدمات خود دارید آگاهی بیشتری پیدا کنید. سعی کنید قلمروهای ناشناخته را کشف کنید چراکه گاهی ممکن است تبلیغات در این محیط ها تاثیر بیشتری در مقایسه با رسانه های شناخته شده داشته باشد.

با داشتن برنامه بازاریابی مناسب می توانید امید داشته باشید که سال کاری جدید تغییرات جدید و موفقیت های بیشتر را تجربه کنید. اکنون نیز زمان آن رسیده است که عملکرد گذشته خود را بررسی کرده و تغییرات لازم برای رسیدن به موفقیت های بیشتر و بهتر در زمینه بازاریابی خود را اعمال نمایید. کسب و کار شما به طور پیوسته در حال تغییر و پیشرفت است. بنابراین باید دائما آن را بررسی کرده و به روز رسانی نمایید.