شاید با مفهوم بودجه بندی آشنا نباشید و اصلا ندانید چیست. اما اگر بخواهید درآمد خود را بررسی کنید تا بدانید چگونه باید آن را خرج کنید، بسیار مهم است که با این مفهوم آشنا شوید. پس در ادامه با این مقاله از موفق شو همراه شوید.

اگر بدانید که بودجه چیست، متوجه خواهید شد که چطور به شما کمک می‌کند تا درآمد خود را با برنامه ریزی خرج کنید. بودجه در واقع یک برنامه مالی است که تخمین‌هایی را برای میزان درآمد و هزینه را در طول یک بازه زمانی معین مثلا یک ساله یا یک ماهه ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بدانید چطور بدهی‌های خود را پرداخت کنید، مالیات و قبوض و شهریه‌ را بپردازید و در کنار تامین مایحتاج زندگی، پس‌انداز هم داشته باشید.

بودجه بندی چیست

اولین قدم قبل از ایجاد بودجه سالانه، در نظر گرفتن وضعیت مالی و تفکیک نیازها و خواسته‌هاست. بی شک رسیدن به اهداف و رویاهایمان در زندگی یک تجربه بسیار دلچسب و لذت بخش خواهد بود. بودجه بندی می تواند به شما در پس‌انداز کردن و رسیدن به اهداف مالیتان چه کوتاه مدت و چه بلند مدت کمک کند. در نتیجه در رساندن شما به رویاهایتان کمک به سزایی دارد.

نکته حائز اهمیت این است که بودجه بندی را فقط یک بار نباید انجام دهید و از آن برای باقی ماه ها استفاده کنید. اگر متوجه مشکلی در آن شدید باید آن را اصلاح کنید. فرض بر مثال در صورت بروز بحران مالی یا عقب افتادگی پرداخت بدهی، بودجه خود را مجددا بررسی کنید و آن را اصلاح کنید تا وضعیت فعلی شما را منعکس کند.

عوامل تاثیرگذار در بودجه بندی

عوامل بودجه بندی

آیا اکنون برای شروع بودجه بندی درآمدتان آماده هستید؟ دانستن مولفه‌های اصلی زیر به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر بودجه ماهانه یا سالانه را تنظیم کنید:

  • هزینه‌های ثابت هزینه هایی هستند که ماه به ماه یکسان می مانند و تغییری نمی‌کنند مانند پرداخت اجاره مسکن.
  • هزینه‌های انعطاف‌ پذیر هزینه‌هایی هستند که از ماهی به ماه دیگر تغییر می‌کنند مانند هزینه ای که برای فیش آب و برق و گاز و… می‌پردازید.
  • کل هزینه‌ها ترکیبی از هزینه‌های ثابت و انعطاف پذیر شماست.
  • درآمد کل ماهانه درآمد حاصل از شغل یا منابع دیگر مالی شماست که شامل سود سهام سرمایه گذاری، بازنشستگی، مزایای تامین اجتماعی، درآمد اجاره و موارد دیگر است.
  • درآمد یکبار مصرف پولی است که پس از کم کردن مالیات از درآمد، از درآمد باقی می‌ماند.

کاربرگ بودجه چیست؟

بودجه بندی

قدم بعدی پس از تنظیم بودجه بندی استفاده از کاربرگ بودجه است تا دخل و خرج خود را خود را به طور دقیق در آن ثبت کنید و مورد بررسی مداوم قرار دهید. در طول ماه اگر متوجه شدید که نمی توانید به بودجه خود پایبند باشید، ممکن است به این معنی باشد که شما فراتر از توانایی خود هزینه می‌کنید یا اینکه بودجه شما به اندازه کافی انعطاف پذیر نیست. در چنین مواردی حتما وقت بگذارید و بودجه بندی خود را به طور ماهانه تجزیه و تحلیل کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که برنامه‌ای را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. با کم کردن هزینه‌های زاید زندگی و پایبندی به یک برنامه دقیق مالی کیفیت زندگی خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهید.