بیت کوین (Bitcoin) اولین رمزارزی بود که نشان داد وجود بانک ضروری نیست. بیت کوین آغاز ظهور پدیده‌ای مدرن به نام رمزارز محسوب می‌شود. رمزارز در واقع یک ارز دیجیتال است که به صورت الکترونیکی تولید و نگهداری می‌شود. بر خلاف ارزهای موجود سیستم‌های مالی جهان، یک ارز دیجیتالی یا ذخیره آن توسط یک کشور، بانک یا فرد کنترل نمی‌شود و ساختار آن نامتمرکز است. بیت کوین نیز مثل هر ارز دیجیتال دیگری برای تولید و انتقال دارایی از تکنولوژی رمزنگاری استفاده می‌کند و در نتیجه رمزارز نامیده می‌شود.

بیت کوین یک سیستم پرداخت همتا به همتا و ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم افزار متن باز عرضه شد. این نرم افزار را می‌توان به عنوان یک فایل کامپیوتری در نظر گرفت که در کیف پول‌های دیجیتالی نگهداری می‌شود و با استفاده از این کیف پول‌ها امکان ارسال و دریافت بیت کوین فراهم می‌شود. تمامی‌ تراکنش‌های بیت کوین به بلاک چین وابسته هستند. بلاک چین اطلاعات مربوط به هر تراکنش را ثبت و نگهداری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که تقلب در این شبکه تقریبا غیر ممکن است.

بیت کوین‌های جدید چگونه به وجود می‌آیند؟

استخراج بیت کوین

بیت کوین‌ها از طریق پروسه ماینینگ یا استخراج به وجود می‌آیند؛ پروسه‌ای که با وجود پیچیدگی و سختی‌هایش تنها هرازگاهی برای ماینرها یا همان استخراج کنندگان سود مناسبی به همراه خواهد داشت. این پروسه تا حدی پیچیده و سخت است که اگر همین الان استخراج بیت کوین را شروع کنید، چند سال طول می‌کشد تا ۱ بیت کوین استخراج کنید. با وجود این سختی‌ها، بیت کوین جایگاه ویژه ای در اقتصاد آسیا پیدا کرده است و مردم آن نیز در حال انطباق یافتن با این پدیده مدرن هستند.

کاربران چگونه بیت کوین را دریافت می‌کنند؟

بیت کوین‌ها در بلاک چین به صورت اطلاعات ورودی ثبت می‌شوند با استفاده از یک کلید خصوصی قابل انتقال هستند. بهترین راه دریافت بیت کوین خرید آن از یک فرد دیگر است. برای دریافت بیت کوین باید آن را با استفاده از ارزهای رایج یا دیگر رمزارزها خریداری کنید. البته اگر سیستم استخراج قوی در دسترس دارید، می‌توانید بدون پرداخت مستقیم بیت کوین‌های خودتان را بسازید. یک راه دیگر فروش خدمات یا کالاهای مختلف در ازای دریافت بیت کوین است که امروزه به صورت نسبتا گسترده استفاده می‌شود.

ارسال و دریافت بیت کوین از طریق کیف پول‌هایی که در رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند یا وبسایت‌های مختلف وجود دارند، انجام می‌شود. شما می‌توانید در ازای استخراج، ارائه خدمات یا کالا و هم چنین در ازای دیگر ارزها بیت کوین دریافت کنید.

آنچه باید در مورد بیت کوین بدانید

استفاده‌های غیر قانونی از بیت کوین باعث شده تا عده‌ای نسبت به آن و دیگر رمزارزها بدبین شوند. در ضمن اگر بیت کوین‌های شما دزیده شوند، بازگرداندن آن‌ها غیر ممکن است.

استفاده‌های تجاری بیت کوین (قانونی یا غیر قانونی) در مقابل سفته‌بازی عده زیادی که موجب نوسان شدید قیمت آن شده است، ناچیز به نظر می‌رسد.

هر روز کسب و کارهای بیشتری از پرداخت‌های بیت کوینی پشتیبانی می‌کنند، ولی تنها انگیزه این مدیران کسب و کار کارمزد کمتر این رمزارز نسبت به شرکت‌های کارت اعتباری (۲ تا ۳ درصد) است.

پاسخ به سوالات بیت کوینی که معمولا از گوگل پرسیده می‌شوند

بیت کوین چیست

در این بخش به بیشترین سوالاتی که در مورد بیت کوین پرسیده می‌شود پاسخی کوتاه خواهیم داد.

  • چه تعداد بیت کوین در گردش است؟ تا آپریل سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۸ میلیون و ۳۴۶ هزار عدد. در حال حاضر هر ۱۰ دقیقه یک بار ۱۲.۵ عدد BTC (پاداش استخراج بلاک جدید) به این میزان اضافه می‌شود. البته از تاریخ ۱۲ می ‌سال ۲۰۲۰ این پاداش نصف خواهد شد و هر بلاک ۶.۲۵ عدد BTC جدید تولید خواهد کرد.
  • تعداد کلی بیت کوین‌ها چند عدد است؟ در شبکه بیت کوین تنها ۲۱ میلیون عدد BTC می‌توانند وجود داشته باشند.
  • چه تعداد بیت کوین هنوز استخراج نشده‌اند؟ تا آپریل سال ۲۰۲۰ چیزی نزدیک به ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار عدد.
  • تعداد بیت کوین‌های از دست رفته چند عدد است؟ آمار دقیقی از بیت کوین‌های از دست رفته وجود ندارد، اما بررسی اخیر نشان می‌دهند که ممکن است چیزی بین ۳ تا ۴ میلیون عدد بیت کوین برای همیشه از دست رفته باشند.
  • هر روز چند بیت کوین استخراج می‌شوند؟ به صورت میانگین هر روز ۱۴۴ بلاک جدید بیت کوین تولید می‌شود. پاداش هر بلاک ۱۲.۵ بیت کوین است، پس هر روز بیش از ۱۸۰۰ بیت کوین استخراج می‌شوند. لازم به ذکر است که در دوازدهم ماه می‌۲۰۲۰ پاداش بیت کوین نصف خواهد شد. از آن تاریخ به بعد هر روز چیزی نزدیک به ۹۰۰ عدد BTC استخراج خواهد شد.
  • ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) چند عدد بیت کوین دارد؟ آنالیزهای مختلف نشان می‌دهند که تعداد بیت کوین‌هایی که در اختیار ناکاموتو قرار دارند چیزی بین ۳۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار BTC است.
  • تاکنون چه تعداد بیت کوین به سرقت رفته‌اند؟ آمار دقیقی از بیت کوین‌های به سرقت رفته در دسترس نیست. در سال ۲۰۱۴ چیزی ۸۵۰ هزار عدد بیت کوین از صرافی Gox به سرقت رفتند و بدین ترتیب بزرگترین سرقت بیت کوینی جهان صورت گرفت. در سال ۲۰۱۶ نیز ۱۲۰ هزار بیت کوین دیگر از صرافی Bitfinex دزیده شد. بنابراین می‌توان گفت که تعداد بیت کوین به سرقت رفته چیزی نزدیک به یک میلیون عدد BTC یا حتی خیلی بیشتر است. لطفا توجه داشته باشید که امکان این که بیت کوین‌های دزیده شده در حال گردش باشند نیز وجود دارد و ممکن است بین افراد عادی که هیچ ارتباطی با سرقت نداشته‌اند پخش شده باشد.
  • زمانی که همه ۲۱ میلیون عدد بیت کوین استخراج شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ در حال حاضر ماینرها بیشتر درآمد خود را از طریق پاداش استخراج بلاک‌های جدید به دست می‌آورند. زمانی که هر ۲۱ میلیون عدد بیت کوین استخراج شوند، دیگر پاداشی برای استخراج بلاک‌های جدید وجود نخواهد داشت. در این زمان کارمزدی که کاربران به هنگام انجام تراکنش پرداخت می‌کنند به منبع درآمد اصلی ماینرهای بیت کوین تبدیل خواهد شد.

سخن پایانی

از ابتدای پیداش ارزها تاکنون، به منظور بهبود وضعیت نقدینگی بازار تغییرات فیزیکی مختلفی در آن‌ها ایجاد شده است. رمزارزهایی مثل بیت کوین نیز یک نوع تغییر از همین جنس است که در اقتصاد و زندگی روزمره مردم انقلاب ایجاد خواهند کرد. تاثیر بیت کوین‌ و سایر رمزارزها روز به روز بیشتر می‌شود و اهمیت آنان دیگر به هیچ وجه قابل انکار نیست.

معرفی بهترین کیف پول های بیت کوین بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت Bitcoin.org

کیف پول بیت کوین

کیف پول‌های سخت افزاری

  • کیف پول BitBox02: ساخت کشور سوئیس. دارای صفحه نمایش OLED، سنسورهای لمسی مخفی، پورت‌های USB-C و USB-A، قابلیت پشتیبان گیری آفلاین روی کارت‌های microSD و پشتیبانی از کدهای بازیابی BIP39. کیف پول‌های BitBox02 به آسانی ایجاد می‌شوند و مدیریت‌ بیت کوین‌های شما با استفاده از برنامه همراه BitBoxApp بسیار آسان خواهد بود.
  • کیف پول KeepKey: یک کیف پول سخت افزاری که امن نگه داشتن بیت کوین را آسان می‌کند. زمانی که دارایی خود را در KeepKey نگهداری می‌کنید، هر تراکنش باید توسط شما از طریق صفحه نمایش OLED بررسی و تایید شود.
  • کیف پول Trezor Model T: مدل T از شرکت ترزور نسل جدیدی از کیف پول‌های سخت افزاری محسوب می‌شود. این کیف پول با همه مزایای کیف پول قدیمی ترزور را با امکانات مدرنی مثل رابط کاربری بهتر و امنیت بیشتر ترکیب کرده است. مدل T از یک صفحه نمایش لمسی، پردازنده سریع‌تر و هم چنین از تمام ویژگی‌های Trezor One بهره می‌برد.

کیف پول‌های اینترنتی

  • کیف پول Coin Wallet: یک کیف پول رمزارز رایگان که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی تراکنش‌های بیت کوینی خود را انجام دهید. کار کردن با این کیف پول آسان و امن است و امکان نصب اپلیکیشن آن روی اندروید و آی او اس هم وجود دارد.

کیف پول‌های موبایل (اندروید و آی او اس)

  • کیف پول Bitcoin Wallet: کیف پولی با رابط کاربری ساده، سریع و امن. هدف توسعه دهندگان این کیف پول تمرکز زدایی و از بین بردن نیاز به اعتماد است. این اپلیکیشن اندروید یک انتخاب مناسب برای افراد تازه کار خواهد بود.
  • کیف پول BRD: عرضه شده برای اندروید و آی اوس اس. این کیف پول به صورت مستقیم به شبکه بیت کوین متصل می‌شود و از تلفن هوشمند شما برای نگهداری کدهای رمزنگاری شده و در نتیجه امن نگه داشتن دارایی‌هایتان استفاده می‌کند. این کیف پول علاوه بر امنیت بالا، از رابط کاربری آسان نیز بهره می‌برد.

کیف پول دسکتاپ (ویندوز، مک و لینوکس)

  • کیف پول Bitcoin Core: این کیف پول زیربنای شبکه بیت کوین را می‌سازد و به نوعی کیف پول رسمی ‌آن محسوب می‌شود. این کیف پول از امنیت بالا، حریم خصوصی قوی و ثبات بهره می‌برد. اما در مقابل امکانات کمتری در آن پایه گذاری شدند و نصب آن به فضا و رم نسبتا بالایی نیاز دارد.
  • کیف پول Bitcoin Knots: این کیف پول هم مثل Bitcoin Core به نوعی کیف پول رسمی ‌بیت کوین محسوب می‌شود و از همان میزان امنیت، حریم خصوصی و ثبات برخوردار است. این کیف پول از امکانات پیشرفته‌تری بهره می‌برد که البته هنوز به صورت کامل آزمایش نشده‌اند. استفاده از Bitcoin Knots به فضا و رم نسبتا بالایی نیاز دارد.
  • کیف پول Armory: یک کیف پول پیشرفته بیت کوین. در این کیف پول علاوه بر امنیت مناسب، امکانات خوبی مثل نگهداری آفلاین دارایی‌ها روی رایانه نیز وجود دارد.