اغلب شنیده ­اید که تحصیل علم، کلید در موفقیت است.

در ابتدا این عبارت را کورکورانه صحیح می ­پنداشتید، اما با گذشت زمان سوالاتی در ذهن شما شکل گرفت و از خود پرسیدید که آیا تحصیل علم واقعا کلید درب موفقیت است؟ والدین ممکن است، بسته به سن­تان، شما را متقاعد کرده باشند که تحصیل علم امری ضروری برای موفقیت شما در زندگی است و یا اینکه همچنان در تلاش برای متقاعد کردن شما باشند.

اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ بدون شک حقیقت دارد. تحصیل علم به ما کمک می­ کند تا بیاموزیم، دانش کسب کنیم و هوشمند شویم. به علاوه، امکان دست­یابی ما را به درآمدی بالا و شخصصیتی درخور ضمانت می­ کند.

اما سوال اینجاست که تحصیلات چگونه درها را به روی ما باز می­ کند و برای ما فرصت فراهم می ­آورد؟ پاسخ این سوال ساده است. هنگامی که در حال یادگیری هستیم، 5 ویژگی مهم در خود کسب می ­کنیم یا می­ پرورانیم که به انسان ها در رسیدن به اهدافشان کمک می­ کند.

تحصیلات کلید موفقیت است

5 علتی که تحصیل علم، کلید موفقیت محسوب می ­شود:

تخصص

بخش حیاتی زندگی هر انسانی، تعیین هدف او به منظور تخصص یافتن در زمینه­ ای است که به یادگیری آن علاقه ­مند است. این که بدانید دقیقا چه می­ خواهید باعث می­ شود راحت ­تر برای زندگی خود “برنامه ریزی” ­کنید و آن شخصی باشید که آرزویش را داشتید.

همچنین، مهارت یافتن در یک تخصص موجب بالفعل شدن استعداد­های بالقوه­ ی شما  و در نتیجه رسیدن این استعدادها به بالاترین حد خود می­ شود. برای مثال، شما بدون تخصص، شغلی نخواهید داشت، زیرا مسلما برای انجام وظیفه در هیچ حیطه­­ ی خاصی واجد شرایط نخواهید بود.

تحصیلات

یکی از برجسته­ ترین مزایای تحصیلات، تحصیل کرده بودن است. قرن 21 دائما در حال تغییر است، اختراعات جدید بی­ وقفه ظاهر می­ شوند و نمی ­توان بدون داشتن تحصیلات کافی با این جریان همراه شد؛ پس اگر نمی­ خواهید از قافله عقب بمانید، داشتن تحصیلات از ملزومات است.

به علاوه، تحصیلات به شما کمک می­ کند تا به خود متکی شوید. تحصیلات نه تنها شما را از لحاظ مالی مستقل می­ سازد بلکه موجب می­ شود شما عاقل ­تر و باهوش ­تر شوید، که در نهایت به تصمیم­گیری های­ عالی منجر می شود.

اعتماد به نفس

درست است، تحصیلات موجب اعتماد به نفس شما می ­شود. مدرک تحصیلی شما گواهی بر دانش شماست که در اکثر مواقع قابل توجه تلقی می شود و نظرات و تفکرات شما را با ارزش­ تر و مهم­تر جلوه می­ دهد.

گذشته از مدرک تحصیلی، دانش از شما فردی متقاعدکننده می ­سازد؛ همچنین، موجب می ­شود حالات چهره ­ی شما زیرکانه­ تر به نظر برسد.

یک قدم جلوتر بودن

یکی از عوامل کلیدی رسیدن به موفقیت این است که در هر کاری که به آن مشغول هستید یک قدم جلوتر باشید.

موفقیت از غلبه­ کردن بر تمام نقاط ضعف و ناتوانی­ های ما حاصل نمی شود. در­عوض، انسان­ های موفق تمایل دارند افکار خود را “تحلیل کنند” و تصمیمات بالقوه­ ی نادرست احتمالی را از پیش ببینند، که در نهایت منجر به پیش دستی کردن و تصمیم گیری­ های بسیار عاقلانه می شود.

از رویا تا واقعیت

رویای شما چیست؟ هدف شما چیست؟ آیا می­ خواهید ثروتمند شوید؟ مشهور شوید؟ یا از احترام خاصی از جانب همگان برخوردار شوید؟ فرقی نمی­­ کند هدف شما چیست، آنچه اهمیت دارد شیوه­ ی دست­یابی شما به آن هدف است.

کلید تمام سوالات بالا تحصیل علم است. ذهن شما کلیدی برای باز کردن تمام درب­ های رو به روی شماست. البته استثنائاتی نیز وجود دارد که نمی­ شود در در مورد آن­ها تنها به دانش بسنده کرد.

برای مثال، لازمه­ ی ورزش، مهارت­ های فیزیکی و کمی دانش است. اما در بیشتر موارد تحصیلات نقشی اساسی در به حقیقیت پیوستن رویا­های شما دارد.

تحصیل کلید موفقیت است

نتیجه ­گیری

ما به 5 علت اشاره کردیم که صحت مفهوم عبارت “تحصیل علم، کلید موفقیت است” را تایید می­ کند. هر کشوری زمان و انرژی خود را صرف شهروندان خود می­ کند تا تحصیلات عالیه داشته باشند. چرا؟ زیرا دولت تاثیر مثبت تحصیلات را بر روی کشور درک می کند.

بنابراین، رقابتی را در نظر بگیرید که در قرن 21 بین تمام زمینه­ ها برقرار است؛ بدون تحصیلات، فرصت افراد برای دستیابی به اهداف خود و موقعیت­ های بالاتر در مشاغل خود غیر ممکن تصور می ­شود.