علیرغم شیوع پاندمی، امسال سال ثبت ثروت برای ثروتمندترین افراد جهان به شمار می‌رود؛ زیرا در طول سال با افزایش 5 تریلیون دلاری ثروت و همچنین افزایش بی‌سابقه‌ی ثروتمندترین افراد و میلیاردرهای جدید مواجه بودیم.

سال 2021 سالی است که شبیه به آن نیامده و ما دیگر راجع به پاندمی صحبت نمی‌کنیم. طی این یک سال شاهد چندین پیشنهاد عمومی بی‌وقفه، افزایش صعودی ارزهای دیجیتالی و افزایش ارزش بورس بوده‌ایم.

تعداد میلیاردرهای سی و پنجمین لیست سالانه‌ی فوربس به رقم 2755 رسیده است؛ یعنی 660 میلیاردر بیشتر از سال گذشته. علاوه بر این ارزش کل پول آن‌ها معادل 13.1 تریلیون دلار شده یعنی 8 تریلیون دلار بیشتر از سال قبل.

در میان این افراد 493 تازه‌وارد وجود داشتند که جزو رکوردداران نیز بودند.

تقریباً می‌توان گفت هر 17 ساعت یک میلیاردر جدید به لیست اضافه می‌شود. از بین این افراد 210 نفر از چین و هنگ‌کنگ و 98 نفر نیز از ایالات‌متحده بوده‌اند.

میریام ادلسون از نوادا ثروتمندترین تازه‌وارد این فهرست است که ثروتی 38.2 میلیارد دلاری دارد. میریام وارث ثروت همسرش شلدون ادلسون پس از مرگ است.

تازه‌واردان به لیست ثروتمندترین افراد جهان

  • تایلر پری (Tyler Perry) تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، بنیان‌گذار برنامه‌ی تلویزیونی Bumble dating
  • ویتنی ولف هرد (Whitney Wolfe Herd) جوان‌ترین زن ثروتمند خودساخته
  • گیلومه پوزاز (Guillaume Pousaz) بنیان‌گذار شرکت پرداخت com

250 نفر از افراد لیست نیز جزو کسانی بودند که در سال­های گذشته از لیست ثروتمندترین افراد جهان سقوط کرده بودند اما توانستند دوباره به این لیست برگردند. باوجود همه‌ی این‌ها 86 درصد افراد ثروتمند جهان در مقایسه با سال قبل ثروتمندتر شده‌اند.

ثروتمندترین افراد جهان چه کسانی هستند؟

  • جف بزوس (Jeff Bezos) به مدت 4 سال است که ثروتمندترین فرد جهان با ثروتی 177 میلیارد دلاری است. ثروت وی در اثر صعود سهام آمازون در مقایسه با سال گذشته، 64 میلیارد دلار رشد یافته است. (شما می‌توانید زندگینامه ثروتمندترین فرد جهان را در سایت موفق شو مطالعه نمایید).
  • ایلان ماسک (Elon Musk) از لحاظ میزان سودآوری و با ثروت 151 میلیارد دلاری در رده‌ی دوم قرار گرفت. ثروت وی نسبت به سال 2020 (رتبه‌ی 31) که معادل 24.6 میلیارد دلار بود، 126.4 میلیارد دلار افزایش یافت. دلیل اصلی افزایش ثروت وی صعود 705 درصدی سهام کمپانی تسلا بود.
  • برنارد آرنو (Bernard Arnault) سرمایه‌دار کالاهای لوکس فرانسوی در رتبه‌ی سوم این لیست قرار دارد. ثروت وی از 76 میلیارد دلار به 150 میلیارد دلار افزایش یافت. ثروت وی به دنبال افزایش 86 درصدی سهام LVMH (مالک برندهایی مثل Louis Vuitton و Christian Dior و محصولات آرایشی Sephora) دو برابر شد.

ارزش ثروت ده ثروتمند برتر 1.15 تریلیون دلار بوده و در مقایسه با سال قبل دوسوم بیشتر شده است.

در مجموع افراد ثروتمند اروپا 1 تریلیون دلار ثروتمندتر از سال گذشته شده‌اند.

ارزش خالص ثروت ثروتمندترین فرد جهان:

ارزش دارایی ثروتمندترین فرد جهان

در این سال 4 نفر ثروتی بالای 100 میلیارد دلار دارند که از میان آن‌ها تنها بزوس در لیست سال پیش نیز حضور داشته است. علاوه بر بزوس، ماسک و آرنو بیل گیتس نیز به‌واسطه‌ی سهام مایکروسافت، راه‌آهن ملی کانادا و شرکت تراکتورسازی Deere با ثروتی 124 میلیارد دلاری رتبه‌ی چهارم را دارد.

مارک زاکربرگ با ثروتی 97 میلیارد دلاری جزو پنج ثروتمند جهان است. ثروت او طی یک سال حدود 42.3 میلیارد دلار افزایش یافته است. از آنجایی که مردم سراسر جهان برای برقراری ارتباط بیشتر از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، ارزش سهام فیس‌بوک نسبت به سال قبل 80 درصد بیشتر شده است.

ثروتمندترین زن امسال وارث شرکت لوازم آرایشی فرانسوا بتانکور است.

وارن بافت (Warren Buffet) با 96 میلیارد دلار ششمین فرد ثروتمند جهان است. از سال 1993 امسال نخستین سالی است که نام سرمایه‌گذار محترم شرکت Berkshire Hathaway جزو پنج نفر اول لیست نیست. این به این معنی نیست که اوراکل اوماها (Oracle Omaha) سال بدی را پشت سر گذاشته است. ثروت وی در مقایسه با سال پیش حدود 28.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

تعداد میلیاردرهای جهان و ارزش خالص ترکیبی:

تعداد ثروتمندترین افراد جهان در سال 2021

ایالات‌متحده با بیش از 724 میلیاردر (با 614 نفر در سال گذشته) بیشترین افراد ثروتمند جهان در 2021 را در خود جای داده است. چین اختلافات را با 698 (از جمله 71 مورد از هنگ‌کنگ و 1 از ماکائو) کاهش می‌دهد. سال گذشته ایالات‌متحده 614 میلیاردر و چین 456 میلیاردر داشتند. (از جمله 66 نفر از هنگ‌کنگ و 1 ماکائو)

در نتیجه این دستاوردها در چین، پکن بیشتر از هر جای دنیا میزبان میلیاردرها است و از نیویورک پیشی گرفته است. هند با 140 میلیاردر سومین کشوری است که بیشترین میلیاردر را دارد. 1149 میلیاردر از کشورهای آسیا و اقیانوسیه ثروتی 4.7 تریلیون دلاری دارند، درحالی‌که میلیاردرهای ایالات‌متحده در کل ثروتی 4.4 تریلیون دلاری دارند.

کشورهایی که بیشترین تعداد افراد ثروتمند را دارند:

کشورهایی که ثروتمندترین افراد جهان را دارند

امسال 1975 میلیاردر خودساخته داریم. درحالی‌که سال گذشته 1457 میلیاردر خودساخته وجود داشت؛ و این معادل 72 درصد لیست ثروتمندترین افراد جهان در سال 2021 است. در مقایسه با سال 2001 این یک موفقیت و تغییر قابل‌توجه است؛ زیرا در سال 2001 حدود 49 درصد از 565 میلیاردر خودساخته بودند.

فوربس اصطلاح “خودساخته” را در مقابل “موروثی ” و “در حال رشد ” به کار می‌برد. البته بدین معنی نیست که یک نفر یک ثروت میلیارد دلاری را به تنهایی خلق نموده است؛ زیرا رسیدن به چنین شاهکاری نیازمند یک کار گروهی خوب است.

تعداد کل میلیاردرهای خودساخته:

تعداد کل ثروتمندترین افراد در جهان در سال 2021

106 نفر از لیست ثروتمندان 2021 زیر 40 سال بوده و دوسوم آن‌ها خودساخته‌اند. جوان‌ترین میلیاردر خودساخته آستین راسل آمریکایی 26 ساله است که برای تأسیس شرکت Luminar technologies از دانشگاه استنفورد انصراف داد. وی ثروتی به ارزش 2.4 میلیارد دلاری دارد و در جایگاه 1299 قرار گرفته است.

کوین دیوید لمان 18 ساله از آلمان نیز یکی از جوان‌ترین افراد ثروتمند است. او سهام داروخانه‌های زنجیره‌ای dm-drogerie را به ارزش 3.3 میلیارد دلار دارد. کوین در جایگاه 925 قرار گرفته است.

در سوی دیگر این دسته‌بندی، جورج جوزف از ایالات‌متحده و سرمایه‌دار بیمه‌ای پیرترین فرد ثروتمند جهان است.

موکش آمبانی از هند با ثروتی 84.5 میلیارد دلاری و با رتبه‌ی دهم، ثروتمندترین شخص قاره‌ی آسیا شناخته شد.

او جک ما از چین سال گذشته ثروتمندترین شخص قاره‌ی آسیاست و رتبه وی از جایگاه 17 به 26 سقوط کرده است. با این حال ثروت وی نسبت به سال پیش 10 میلیارد دلار بیشتر شده است.

بزرگ‌ترین میلیاردر سودآور امسال از چین است. زونگ شانشان پاییز سال گذشته شرکت بطری آب خود را از طریق بورس گرفت و ارزش خالص ثروت خود را از 2 میلیارد دلار به 68.9 میلیارد دلار رساند؛ یعنی رشدی 3345 درصدی!

مجموع میلیاردرهای جدید و ارزش خالص ترکیبی:

مجموع میلیاردرهای جدید و ارزش خالص ترکیبی

61 نفر از افراد ثروتمند سال 2020 افت کرده‌اند. البته در یک دهه‌ی گذشته امسال کمترین تعداد افت در جایگاه‌ها را داشته‌ایم. خانواده‌ی کارداشیان، شرکت آرایشی کایلی جنر و جیم جاستیس فرماندار ویرجینیای غربی افت قابل‌توجهی داشتند.

از اواسط مارس 2020 حدود 23 میلیاردر از جمله بنیامین دو روچیلد از سوئیس وارث ثروت بانکی مشهور، جوزف سفرا سرمایه‌دار بزرگ بانکی برزیل و شلدون آدلسون رئیس کازینو فوت کردند.

در 27 مارس، پس از نهایی شدن رتبه‌بندی امسال توسط فوربس، پیتر کلنر، میلیاردر چک، در یک سقوط هلیکوپتر در آلاسکا درگذشت. ثروت 17.5 میلیارد دلاری وی احتمالاً به همسر و فرزندانش می‌رسد.

 10 نفر اول از لیست ثروتمند ترین افراد جهان

10 نفر اول از لیست ثروتمندترین افراد جهان