رمزارز آنتولوژی یا ONT قلب تپنده بلاک چین قدرتمند آنتولوژی (Ontology) محسوب می‌شود که در زمینه‌های تامین امنیت هویت و بررسی صحت داده‌ها خدمات رسانی می‌کند. کسب و کارها می‌توانند با استفاده از این بلاک چین از امکاناتی مثل قراردادهای هوشمند و ساخت توکن بهره برده و در عین حال اطلاعات حساس خود را هم امن نگه دارند.

در سیستم آنتولوژی بخش ONT ID به شما اجازه می‌دهد هویت دیجیتالی خود را روی تلفن همراه یا فضای ابری ذخیره کنید. پس از ذخیره یک کلید خصوصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و تنها کسی که این کلید را داشته باشد می‌تواند به داده‌های شما دسترسی پیدا کند. بنابراین امنیت هویت شما به خوبی تامین خواهد شد.

با استفاده از این سیستم در زمان همکاری با اشخاص ثالث نیازی به اشتراک تمامی ‌اطلاعات شما نیست. در این حالت کاربر تنها یک گواهی مبنی بر احراز هویت‌اش فراهم می‌کند؛ درست مثل یک امضا. بنابراین کاربران هویت خود در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و تنها با امضا کردن وجود و صحت آن را تایید خواهند کرد.

فرآیند احراز هویت توسط «لنگرهای اعتماد» (Trust Anchors) انجام می‌شود. این لنگرها در ازای دریافت توکن‌های ONT خدمات احراز هویت به کاربران ONT ID ارائه می‌کنند. این سیستم تایید کاملا امن است و به دلیل به کارگیری پروتکل‌های پیچیده رمزنگاری قابل دستکاری نیست. معادل فعلی این سرویس امضا محسوب می‌شود که به آسانی قابل جعل است.

توسعه دهندگان برنامه‌های مختلف می‌توانند به آسانی هویت کاربران خود را با استفاده ONT ID به سرعت تایید کنند و دیگر نیازی به بررسی و تایید مدارک حساسی مثل پاسپورت نخواهد بود.

آنتولوژی برای تایید صحت و یکپارچه بودن داده‌ها از سرویس DDXF استفاده می‌کند. DDXF یک شبکه نامتمرکز برای تبادل و همکاری داده‌های مختلف است ولی بر خلاف ONT ID هنوز توسعه آن تکمیل نشده است. هدف این سرویس ساخت توکن‌های مختلف برای انواع داده‌های ارزشمند است که در نهایت باعث خواهد شد داده‌ها بیشتر قابل رهگیری و پردازش باشند و هم چنین امکان انتقال آن‌ها به سیستم‌های مختلف وجود داشته باشد.

سرویس DDXF در مواردی که کپی رایت مطرح است یا در هر شرایطی که به اشتراک داده‌های یکپارچه و تاییده شده بین چند سیستم مختلف نیاز است، کاربردی خواهد بود.

تاریخچه رمزارز آنتولوژی

رمزارز آنتولوژی در ابتدا با استاندارد NEP-5 (یک نوع توکن مخصوص پلتفرم نئو) در بلاک چین نئو (NEO) عرضه شده بود. اما در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ سیستم اصلی آنتولوژی در دسترس قرار گرفت و نسخه NEP-5 از توکن ONT با نسخه بومی ‌مخصوص بلاک چین این پلتفرم جایگزین گردید.

شرکت توسعه دهنده آنتولوژی آن‌چین (Onchain) است که مالک پلتفرم نئو هم محسوب می‌شود. نئو یکی از شناخته شده‌ترین پروژه‌های بلاک چینی است و به دلیل تمرکزش روی قراردادهای هوشمند و شروع توسعه آن از کشور چین، «اتریوم چینی» هم نامیده شده است.

جالب است بدانید رمزارز آنتولوژی عرضه اولیه سکه (ICO) نداشت، ولی طی یک پیش خرید خصوصی تعدادی از توکن‌های ONT به سرمایه گذاران فروخته شدند. به جای برگزاری یک پیش خرید عمومی، توسعه دهندگان تصمیم گرفتند توکن‌های ONT را به صورت‌ «ایردراپ» (Airdrop-توزیع رایگان) به دارندگان توکن‌های نئو اهدا کنند. در ضمن کسانی هم که در آن زمان ایمیل خود را در وبسایت آنتولوژی ثبت کرده بودند نیز توکن‌های رایگان ONT دریافت کردند.

رمزارز آنتولوژی چگونه کار می‌کند؟

رمزارز آنتولوژی (ONT)

سیستم آنتولوژی امکان ساخت چندین بلاک چین فرعی روی بلاک چین اصلی خودش را فراهم کرده است. بدین ترتیب آنتولوژی برای نیازهای کسب و کارهای مختلف انعطاف پذیری زیادی نشان خواهد داد. با آنتولوژی کسب و کارها مجبور نیستند از یک بلاک چین خاص، که قوانین و مشخصات ثابتی هم دارد استفاده کنند. مدیران کسب و کارهای مختلف می‌توانند با استفاده از تکنولوژی آنتولوژی یک بلاک چین مخصوص نیازهای خود تولید کرده و نهایت بازدهی را داشته باشند.

حریم خصوصی یکی دیگر از نیازهای مهم هر کسب و کاری است. تامین امنیت داده‌های حساس یک کسب و کار، به خصوص داده‌هایی که باید برای حفظ امنیت مشتریان خصوصی بمانند، امری حیاتی محسوب می‌شود. عدم وجود یک حریم خصوصی قوی در پلتفرم‌های اتریوم و نئو باعث شده کسب و کارهای زیادی از این پلتفرم‌ها استفاده نکنند.

به صورت کلی مزایای تکنولوژی آنتولوژی را می‌توان به این صورت خلاصه کرد:

  • وجود قراردادهای هوشمند که با اتوماسیون فرآیندهای مختلف بازدهی بیشتری برای کسب و کارها به ارمغان خواهد آورد.
  • احراز هویت رمزنگاری شده که در بخش ONT ID مشاهده می‌شود، نیاز به سر و کار داشتن با مدارک حساس مشتریان را از بین می‌برد.
  • بخش DDXF و ایجاد توکن برای داده‌ها باعث می‌شود رهگیری آنان بهتر انجام شود و به آسانی بین سیستم یا بلاک چین‌های مختلف جا به جا شوند.

آنتولوژی همه این موارد را امکان پذیر کرده است و علاوه بر آنان به کسب و کارها اجازه می‌دهد تنها اطلاعاتی که می‌خواهند را در بلاک چین مخصوص خود، یا در بلاک چین عمومی ‌این پلتفرم به اشتراک بگذارند. این باعث می‌شود تا کسب و کارهایی که نمی‌خواهند از انقلاب بلاک چینی عقب بمانند ولی در عین حال از لو رفتن اطلاعات‌شان هم ترس دارند، بیشتر به سمت آنتولوژی سوق پیدا کنند.

نقش توکن ONT در پلتفرم آنتولوژی

توکن ONT در اکوسیستم آنتولوژی یک نقش کاملا ساده ایفا می‌کند: دارندگان این توکن در تصمیمات مهم و تعیین کننده مسیر آینده آنتولوژی نقش خواهند داشت. در ضمن آنتولوژی به دارندگان این توکن سود هم می‌دهد. ولی این سود به شکل یک توکن دیگر که ONG نام دارد پرداخت خواهد شد. این توکن عملکردی مشابه GAS در اتریوم دارد و به عنوان کارمزد انجام عملیات‌های مختلف مثل اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

سود سالیانه نگهداری توکن‌های ONT چیزی بین به ۲.۷۵ تا ۳.۵ درصد خواهد بود. برای محاسبه دقیق سود می‌توانید به وبسایت ONTCalc.com مراجعه کنید.

تعداد کل توکن‌های ONT یک میلیارد عدد اعلام شده است. این توکن‌ها مثل توکن‌های NEO قابل تقسیم نیستند؛ یعنی شما فقط می‌توانید ۱ یا ۲ یا… عدد از آن‌ها را داشته باشید. اما توکن ONG مثل بیت کوین قابل تقسیم است و به ازای هر نوع تراکنشی که در پلتفرم آنتولوژی انجام می‌شود (حتی برای دریافت سود) به ۰.۰۱ عدد از این توکن نیاز است.

سخن پایانی

در حال حاضر تیم توسعه دهنده آنتولوژی به دنبال پیاده سازی امکانات ویژه ای مثل «شاردینگ» (Sharding-یک راه حل محبوب برای حل مشکل مقیاس پذیری که مورد توجه پروژه‌های دیگری مثل اتریوم نیز قرار گرفته است) بوده و قصد دارد با فراهم سازی امکان ارتباط بین بلاک چینی، فرصت‌های ارزشمند بیشتری در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار دهد. آنتولوژی به دنبال ترغیب کسب و کارها به استفاده از تکنولوژی بلاک چین است و یکی از هیجان انگیزترین پروژه‌های بلاک چینی محسوب می‌شود؛ پس توصیه می‌کنیم اخبار مربوط به آن را حتما دنبال کنید.

معرفی بهترین کیف پول های آنتولوژی

کیف پول آنتولوژی

کیف پول OWallet

کیف پول رسمی ‌آنتولوژی که برای ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است. کیف پول OWallet با استفاده از تکنولوژی چند امضایی (multi-signature) به برندهای مختلف کیف پول‌های سخت افزاری مثل لجر و ترزور متصل خواهد شد.

کیف پول ONTO

یک کیف پول رسمی ‌دیگر که تنها برای برای اندروید و آی او اس عرضه شده است. با این کیف پول رمزارز شما قادر خواهید بود هویت دیجیتالی مخصوص خودتان (ONT ID) را بسازید. با این هویت دیجیتالی، دارایی‌ها و حریم خصوصی شما با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری امن نگهداری خواهند شد.

کیف پول Cyano

کیف پولی آنلاین که به صورت افزونه در مرورگرهای فایرفاکس و کروم قابل استفاده است. کیف پول Cyano با مدل‌های مختلف کیف پول‌های سخت افزاری هماهنگ شده و از ONT ID نیز پشتیبانی می‌کند.

کیف پول Infinito

کیف پولی چند ارزی که علاوه بر آنتولوژی از بیشتر رمزارزهای محبوب مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین هم پشتیبانی می‌کند. کیف پولInfinito  برای اندروید و آی او اس عرضه شده است و تمامی ‌ویژگی‌های امنیتی مدرن یک کیف پول‌ موبایل را هم دارد.