شما هیچ‌وقت در تجارتی که دارید، تنها نیستید حتی اگر حرفه ایی باشید. یک اکوسیستم بزرگ شما را به رویای تان می‌رساند. از مشتریان گرفته تا خرده فروشان، عمده فروشان و سرمایه‌گذاران در رویای شما دخیل‌اند. مهارت ایجاد ارتباط بین همه‌ی این آدم‌ها ، دست‌کم گرفته‌شده است. کارآفرینانی که در کار خود عالی عمل می‌کنند فقط به اداره عالی یک کسب‌وکار نمی‌پردازند. بلکه آن‌ها در ایجاد روابط قوی با افراد مناسب تخصص دارند.

در قسمتی از مجله‌ی  افکار درخشان، سردبیر افراد موفق Tristan Ahumada مصاحبه ایی درباره‌ی اینکه چگونه روابط قوی پشتوانه کسب‌وکارهای موفق است با کارتر رئوم ، بنیانگذار M13 Ventures انجام داده اند و قرار است در مورد افراد متفاوتی که  هر کارآفرینان باید بشناسد و نحوه برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران و دیگر بازیگران صنعت صحبت کنند.

حتماً تابه‌حال بار ها شنیده‌اید که یک کارآفرین، موفقیت خود را بیشتر به روابط قوی که دارد نسبت می‌دهند. در این مقاله متوجه می‌شوید که چرا آن ها این نکته را بیان می کنند.

روابط قوی باعث می شود تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.

روابط قوی در تصمیم گیری تجاری

جیم ران یکی از سخنران ها و نویسنده های برتر، یک‌بار گفت: “شما میانگینی ​​از پنج‌نفری هستید که بیشترین زمان را با آن‌ها می‌گذرانید.” راست می‌گوید. نزدیک‌ترین افراد به ما مثل خانواده، دوستان و همکاران  بیشتر از آنچه که فکر کنید  بر شما تأثیر دارند. حالا متوجه می‌شوید که چرا برای انتخاب افراد مناسب باید به این سؤال پاسخ دهید. آیا این افراد حمایت گر، شمارا به چالش می‌کشند یا شما را به سمت جلو هل می‌دهند؟

وقتی مردم ایده‌های شمارا تشویق می‌کنند و با شما موافقت می‌کنند حس رضایت بخشی دارید. ولی  وقتی در حال ایجاد یک کسب‌وکار جدید  هستید تنها یک بازخورد صادقانه می‌تواند به شما کمک می‌کند. تمامی افرادی که همیشه “بله” میگویند را از زندگی خود حذف کنید. اطراف خود را با حامیان واقعی پرکنید. دوستانی که از گفتن واقعیت به شما هراسی ندارند شمارا در معرض دیدگاه‌های جدید و راه‌حل‌های بهتر برای پیشرفت قرار می‌دهند.

مثالی از الگوریتم فیس بوک

الگوریتم فیس بوک را در نظر بگیرید  این پلتفرم با استفاده از یک ماشین برای یادگیری، اطلاعات میلیاردها کاربر را جمع‌آوری می‌کند. بعد تمام اطلاعات را بررسی می‌کند. تلاش می‌کند تا محتوای معنی‌داری را به همه ارائه دهد. بااینکه این الگوریتم همیشه درست‌کار نمی‌کند ولی  مشکلی نیست. زیرا باعث توقف یادگیری و پیشرفت نمی شود. روئوم معتقد است که تمام  کارآفرین‌ها باید این طرز تفکر را داشته باشند.

روئوم می‌گوید: ” این نگرش باعث پذیرش دیدگاه‌های مختلف در مورد اطلاعات به‌دست‌آمده می‌شود. نظرات و مزایای متنوعی را در برمی‌گیرد. ازآنجایی‌که شما همیشه تمایل به پیشرفت و اخذ بهترین تصمیم را دارید، درنهایت باعث به‌روز شدن نظرات و افکار شما می‌شود.

به‌این‌علت است که آگاهی از اینکه با چه کسی ارتباط برقرار کنید (و چرا) مهم است. اگر فقط باورهای شما، در محیط کار حرفه ایی تان اجرا شود، ایده‌های متنوع لازم برای اخذ بهترین تصمیم را از دست می‌دهید.

با الهام دادن به افراد حرفه ای و نوآور ،آن‌ها را جذب ‌کنید 

جذب افراد متخصص و مناسب

به‌عنوان یک کارآفرین، بعضی وقت‌ها  مشتریان اولین گروهی نیستند که از شما الهام می‌گیرند. قبل از فروش هر چیزی، به‌احتمال‌زیاد، شخصی به ایده‌های شما ایمان خواهد آورد و از آن‌ها حمایت می‌کند. در آخر آن شخص ممکن است شریک تجاری یا یک سرمایه‌گذار شود که جادوی کار شمارا می‌بیند. به‌هرحال ، زمانی که یک کسب و کار ایجاد می کنید یعنی مردم به الهامات شما توجه می کنند. برای این کار باید روابط قوی و محکمی ایجاد کنید. همچنین به دنبال هر ارتباطی که برای شما کارساز است باشید.

روئوم می‌گوید: “هنگامی‌که ما M13 Ventures را تأسیس کردیم، فقط یک‌چشم‌انداز ساده بود. اما بعد از آن به چند فرد بااستعداد دیگر، که بعداً در این بینش به ما پیوستند، الهام بخشیدیم. ناگهان متوجه شدیم احتمال تبدیل این چشم‌انداز به واقعیت بیشتر شده است. با آغاز رشد توانستیم سرمایه بیشتری به دست آوریم. زیرا می‌توانستیم قصه‌گوهای خوبی برای افرادی که به ما کمک مالی می‌کردند، باشیم.

در دنیای امروز گفتن یک داستان خوب بااهمیت است. وقتی می‌خواهید مشتری جذب کنید، این کار باعث می‌شود رویاهای عمیق آن‌ها را بازسازی کنید. حالا آن‌ها حس می‌کنند به شخصیت اصلی داستان تبدیل‌شده‌اند؛ یعنی یک قهرمان. ارتباط با سرمایه‌گذاران نیز همین‌گونه است. شما هنوز در حال رویا پردازی هستید، ولی این افراد که از شما الهام می‌گیرند، برخلاف اکثر مشتریان سهم قابل‌توجهی در تجارت شما دارند.

 روئوم برای ارتباط با سرمایه‌گذاران و جلب آن‌ها  دو طرح  پیشنهاد می‌دهد :

1.هر آنچه  که می‌خواهید در کسب‌وکار خود انجام دهید را به‌طور واضح و شفاف بیان کنید.

2.قلب و ذهن آن‌ها را تسخیر کنید .

همه افراد دو راه دارند آن‌ها یا بر روی قلبشان یا بر روی ذهنشان برای تصمیم‌گیری تمرکز می‌کنند. غافل از اینکه شما دارید هر دو گروه را راضی می‌کنید. باید کاری کنید که آن‌ها ازلحاظ احساسی سرمایه‌گذاری کنند و هیجان‌زده شوند.

تقریباً همه صنایع پر از آدم‌های حرفه ای‌اند. سرمایه‌گذاران به دنبال نیروی فرازمینی شما هستند. یعنی باید از اعداد و جزئیات فنی کسب‌وکار خود فراتر بروید. چه مزیتی فراتر از دیگران در بازار دارید؟ توضیح دهید درراه رسیدن به یک رابطه عالی هستید و این اهرم را برای آنها شرح دهید.

وقتی همه شکست‌خورده‌اند، بنشینید و به آن‌ها گوش دهید. با جذب اطلاعات مخصوصاً خاطراتی که باعث حس دردناک در آن ها شده است، می‌توانید ارتباطات جدیدی برقرار کنید. برای همین روئوم توصیه می‌کند که جلساتی برای حامیان مالی تشکیل دهید. از این طریق آن چیزهایی که برای سرمایه‌گذاران مهم است را، تعیین کنید. آیا آن‌ها از شما سؤالات خاصی دارند؟ مثلاً “بازار این محصول چگونه است؟” اگر این‌گونه است باید به نگرانی‌های ظریف و نقطه‌های ناامن آن‌ها  توجه کنید. آن‌ها کلیدی برای ایجاد ارتباط و متقاعد کردن هستند. همچنین به شما کمک می‌کنند روابط قوی برای کسب‌وکار موفق خود برقرار کنید.