بسیاری از کسب و کارهای کوچک در سال ۲۰۲۰ مجبور به تعطیلی مشاغل خود شدند. سال ۲۰۲۱ نیز به نظر می رسد سال پر چالشی باشد. گذشته از محدودیت ها و تعطیلی بسیاری از مشاغل، تغییرات سریع فناوری نیز فشارهای جدیدی بر بازار کسب و کار جهت تطبیق و تامین خواسته های مصرف کنندگان وارد کرده است. اجازه دهید به برخی از برترین روندهای کسب و کار نگاهی بیندازیم. این روندها می تواند به شما در رفع چالش ها و موفقیت سال 2021 کمک کند.

1. گسترش تجارت الکترونیک

برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۰ گسترش زیادی یافت. کسب و کارهای کوچک از هر نوع که باشند باید ذهنیت خود را گسترش دهند و به دنبال روش های کسب درآمد از این روند بزرگ باشند. حتی اگر کالای فیزیکی به فروش نمی رسانید، به این فکر کنید که آنها را از طریق آنلاین به فروش برسانید و یا حتی خدمات رسانی در مکان فیزیکی را جایگزین کنید.

محصولاتی بفروشید که مرتبط با صنعت خودتان است و مشتریان از آن استقبال می کنند. همچنین می توانید اطلاعات مفید را در قالب کتاب الکترونیک، مقاله و یا گزارش به فروش برسانید. اگر به دنبال فروش محصولات فیزیکی نیستید، در عوض فرصت های بازاریابی وابسته را در نظر بگیرید و به این صورت درصدی از فروش محصولات دیگران را به دست آورید.

حضور پررنگ آنلاین به شما کمک می کند تا در فراز و نشیب های اقتصاد پیروز شوید و به پایگاه مشتری بزرگتری دست یابید.

ترندهای 2021

مدل های ترکیبی خرید

گذشته از تجارت الکترونیک که در آن همه چیز صورت آنلاین ارائه می شود، هم اکنون مدل‌های ترکیبی خرید بیشتری را شاهد هستیم. یک نمونه از آن  وبسایت هایی مانند وال مارت و تارگت است که در آن مشتری محصول خود را سفارش داده و سپس آن را  در محل فروشگاه کالا یا درب منزل تحویل می گیرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که کسب و کارهای کوچک نتوانند از مزیت این مدل استفاده کنند.

رستوران ها نیز مجبور شدند تا رویه ارائه غذا در فروشگاه خود را کنسل کنند. در این خصوص اپلیکیشن ها به کمک آنها آمده است. کسب و کارهای دیگر روش‌های مشابه و خلاقانه ای را در پیش گرفتند. حتی اگر خرید حضوری مجاز باشد، بسیاری از مشتریان سفارش آنلاین یا تلفنی و دریافت کالا در محل خود را ترجیح می دهند.

کسب و کارهای بسیار کوچک نیز می توانند از مدل سفارش های ترکیبی استفاده کنند. هنگامی که مشتری سفارشی را از طریق تلفن و یا آنلاین ثبت می کند شما می توانید زمان مناسبی را برای تحویل آن ترتیب دهید. به این منظور بهتر است که این روش را تا جای ممکن خودکارسازی کنید. به کارمندان خود در مورد نحوه خدمت دهی به مشتریانی که شیوه curbside (دریافت سر راهی) را انتخاب می کنند آموزش دهید. مطمئن شوید که این گزینه در صفحه پرداخت شما قابل مشاهده است. این سرویس را در وبسایت صفحات رسانه های اجتماعی و داخل فروشگاه فیزیکی خود تبلیغ کنید.

2. کسب و کارها، به بازارهای جدید گسترش می یابند

روندهای کسب و کار

در محیط پر چالش امروزی یکی از روش های افزایش فروش و جذب مشتری گسترش پیشنهادات است. تجارت الکترونیک که پیش از این بحث شد یکی از روش های انجام این کار است. همچنین شما می توانید به روشهای دستیابی به مشتریان و بازارهای جدید از همان مکان فیزیکی خود فکر کنید. توسعه محصولات یا خدمات چیزی پیچیده‌ای نیست.

به عنوان مثال، یک کافی شاپ می تواند مواد غذایی بیشتری مانند کالاهای سرخ شده و ساندویچ به منوی خود اضافه کند. پیمانکاران و ارائه‌دهندگان خدمات خانگی می‌توانند خدمات اضافی به مشتریان خود پیشنهاد دهند. طراحان فضای سبز می‌توانند خدمات ویژه مانند کنترل آفات یا نورپردازی را پیشنهاد دهند. اگر یک سالن آرایشی در اختیار دارید به روش‌های دیگر مراقبتی فکر کنید .

3. تمرکز بیشتر بر حفظ مشتری است

یکی از عوامل اساسی در اقتصاد نامطمئن امروزی حفظ مشتری است. یکی از روش های انجام این کار ثبت نام مشتریان برای محصولات و خدمات پیش رو است. برای انجام این کار روش های زیر را در نظر بگیرید:

  • برنامه های پاداش و وفاداری مشتری
  • سایت های عضویت که خدمات و محصولات دیجیتال ارائه می دهد.
  • اشتراک محصولات: هم اکنون بسیاری از شرکت ها از نوشیدنی گرفته تا تیغ به اشتراک عضویت روی آورده اند.
  • خدمات شخصی و خانگی: کسب و کارهایی هستند که معمولا خدمات محوطه سازی و برف‌روبی را انجام می دهند. مربیان خصوصی،مشتریان را برای جلسات آتی ثبت نام می کنند.

4. سیاست‌های انعطاف‌پذیر کارمندان

در سال ۲۰۲۰ کارمندان و صاحبان کسب و کارها مجبور به کاهش و یا تعطیلی ساعات  فعالیت خود شدند. این اتفاقات منجر به ارائه جایگزین های دیگری مانند ساعات کار انعطاف پذیر و یا استخدام پیمانکاران مستقل و پاره وقت به جای تمام وقت شد. همیشه ایجاد روابط قوی با کارمندان در چنین شرایط نامطلوبی آسان نیست. در این جا چند نکته زیر را به خاطر بسپارید:

  • به کارمندان اجازه دهید تا جای ممکن به صورت دور کاری فعالیت کنند.
  • مزایای خود را ارزیابی و تجدید نظر کنید (مزایایی مانند مرخصی با حقوق).
  • به کارمندان پیشنهاد ساعات کار انعطاف پذیر ارائه دهید (بیشتر از هر زمان دیگری مردم درگیر چندین شغل و مسئولیت هستند).
  • به وضوح با کارمندان ارتباط برقرار کرده و تا آنجا که ممکن است در مورد تغییر شرایط مانند تغییر ساعات کاری به کارمندان توضیح دهید.

 5. کسب و کارها به دنبال گزینه های خلاق دیگری برای تامین مالی خود هستند

ترندهای 2021

شاید بیش از هر زمان دیگری برای تامین بودجه کسب و کار خود باید خلاق باشید. در زیر چند گزینه خلاقانه را به شما معرفی می کنیم:

  • شاید لازم است به دنبال بودجه اضطراری باشید.

در این روش می تواید بودجه فوری از برخی برنامه ها مانند Paycheck Protectionدریافت کنید. اطلاعات آن در اداره کسب و کارهای کوچک موجود است.

  • تامین بودجه پس از دریافت صورت حساب و فاکتور

این روش برای کسب و کارهایی که مشتریان آن بلافاصله پرداخت انجام می دهند کارایی دارد. به این صورت می توانید سریعا به پول برسید تا اینکه که منتظر پرداخت مشتری باشید.

  • تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی از سایت هایی مانندKickstarter و GoFundMe  در حال گسترش است، به ویژه اگر شما دارای محصولات یا خدمات نوآوری باشید. در این روش می توانید از تعداد زیادی افراد، مبالغ اندکی جمع‌آوری کنید.

  • وام های کوچک

وام کوچک نوعی  وام است که در آن کسب و کارهایی که واجد شرایط وام های بانکی نیستند فرصتی برای گرفتن وام به دست می آورند. مبلغ این وام ها معمولاً در حدود ۵۰ هزار دلار یا کمتر است، اما هر کسب و کاری می تواند از مزایای آن استفاده کند.