لحظه ای خواندن این مقاله را متوقف کنید و به حالت نشستن یا ایستادنتان توجه کنید. بازوهایتان کجاست؟ حالت چهره شما نشانگر چیست؟ اگر کسی همین الان وارد اتاق شما شود، با توجه به زبان بدنتان چه تصوراتی ممکن است درباره شما در ذهنش ایجاد شود؟

اگر فکر نمی کنید بدن شما زبانی خاص دارد، دوباره فکر کنید. درصد زیادی از ارتباطات و نحوه درک افراد از دیگران از زبان بدن آنها ناشی می شود. این شامل حالت ایستادن، حرکات، حالت چهره و حرکات چشم است. زبان بدن شما ممکن است احساسات واقعی یا اهداف و میزان اعتماد به نفس شما را نشان دهد.

شاید شما احساس خستگی، عصبانیت، بی حوصله گی، ناامیدی یا اشتیاق داشته باشید، اما ممکن است برخی از اینها احساساتی نباشند که می خواهید در یک شرایط معین در یک ارتباط خاص نشان دهید. آیا واقعاً می خواهید رئیس شما با خواندن زبان بدن شما بفهمد که حوصله صحبت کردن با او را ندارید؟

زبان بدن و اعتماد به نفس

زبان بدن و اعتماد به نفس

درک و مدیریت زبان بدن اعتماد به نفس شما را به دو شیوه تقویت می کند.

اول، با مدیریت زبان بدن و نمایش دادن نشانه های مناسب در موقعیت های خاص، بازخورد مثبتی دریافت می کنید و مطمئن می شوید که در موفقیت های خود یا برداشت های دیگران خرابکاری نمی کنید. مهمتر از همه، هنگامی که شما زبان بدن قدرتمند و مثبتی را تمرین می کنید، برای تقویت احساسات مثبت و با اعتماد به نفس به مغز خود پیام می دهید. نمایش اعتماد به نفس جسمی در بدن شما در واقع باعث می شود احساس ذهنی اعتماد به نفس بیشتری نیز داشته باشید و به همین ترتیب به دیگران اعتماد به نفس بیشتری نشان دهید.

در اینجا 9 نکته قدرتمند در مورد زبان بدن برای افزایش فوری اعتماد به نفس را مرور می کنیم.

1. تمرین لبخند زدن

زبان بدن لبخند

لبخند زدن نه تنها شما را جذاب تر و قابل اعتماد تر می کند بلکه باعث بهبود سلامتی، کاهش سطح استرس و بهتر شدن احساس شما نسبت به خودتان می شود. لبخند، قلب را آرام می کند و بدن را آرام می کند و اندورفین آزاد می کند که می تواند هورمون های استرس را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که زمان انجام کارها، بهره وری را افزایش می دهد.

بر طبق چندین مطالعه، لبخند زدن می تواند مغز شما را فریب دهد تا احساس خوشبختی کنید، حتی وقتی که احساس ناراحتی می کنید.

گام های اجرایی: وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، جلوی آینه تان بایستید و به خود لبخند بزنید. بله، شما احساس حماقت خواهید کرد، اما یک یا دو دقیقه با خود لبخند بزنید. وقتی در ماشین خود هستید یا در اتاق کار پشت میزتان تنها هستید، لبخند بزنید. به تأثیرات لبخند بر دیگران توجه کنید و به خود یادآوری کنید که بیشتر به دیگران لبخند بزنید.

2. به ژستی که دارید توجه کنید

وقتی موقعیتی که نشسته اید یا ایستاده اید کمترین فشار را به عضلات و رباطهای شما وارد می کند، حالت خوبی را تمرین می کنید. مثلا وقتی می نشینید، پشت شما صاف است، پاهای شما روی زمین صاف است و زانوها را با زاویه ای 90 درجه خم می کنید.

در زمان ایستادن باید بتوانید از طریق شانه، لگن، زانو و وسط مچ پای خود یک خط خیالی مستقیم تا لبه گوش خود بکشید. این حالت برای جلوگیری از درد در ناحیه کمر و گردن، جلوگیری از درد عضلات و تراز نگه داشتن استخوان و مفاصل ضروری است.

این حالت ایستادن مجاری هوایی را باز می کند و به تمام اندام ها و بافت های شما اجازه می دهد تا عملکرد درستی داشته باشند. وضعیت خوب ایستادن همچنین نشان دهنده یک رفتار با اعتماد به نفس نسبت به دیگران است.

گام های اجرایی: همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، به وضعیت خود توجه کنید. آیا پشتتان خم شده و با شانه های تا شده در صندلی تان فرو رفته اید؟ نشستن و ایستادن با حالت صحیح را تمرین کنید.

به خودتان در آینه نگاه کنید و تغییراتی در وضعیت بدنتان انجام دهید تا تراز مناسب بدنتان را بدست بیاورید. یک روبان را روی مچ تان بپوشید تا به شما یادآوری شود که مستقیم بایستید.

از یکی از اعضای خانواده بخواهید که وقتی وضعیت ایستادن شما نامناسب است، به شما اطلاع دهند. وقتی وارد اتاق افراد یا جلسه می شوید، قبل از قدم زدن در اتاق، وضعیت تان را اصلاح کنید.

3. از ژست های قدرتمند استفاده کنید

زبان بدن و اعتماد بنفس

روانشناسان اجتماعی ادعا می کنند ایستادن یا نشستن در حالتی مشخص به مدت دو دقیقه، باعث افزایش تستوسترون و کاهش کورتیزول (هورمون استرس) می شود.

این نکات می تواند بر عملکرد شما و همچنین موفقیت شما در محل کار، روابط تان با مشتری ها و در سایر روابط شما اثر بسیار مثبتی بگذارد. بسیاری از این نکات شامل حالت های نشستن و ایستادن راحت و در عین حال رسمی به جای جمع و جور کردن خود و به اصطلاح در خود فرو رفتن است و باعث می شود احساس اعتماد به نفس و قدرت بیشتری داشته باشید.

گام های اجرایی: سخنرانی های افراد مهم و با اعتماد به نفس را تماشا کنید و سعی کنید حالت های نشستن و ایستادن آنها را یاد بگیرید و تمرین کنید. پس از دیدن چند فیلم خواهید دید که زبان بدن افراد قدرتمند و موفق اشتراکات زیادی دارد و خوشبختانه تمام آنها قابل یادگیری است.

4. از زبان بدن فعال استفاده کنید

زبان بدن فعال

اگر می خواهید با دیگران به توافق برسید، در جمع جذاب باشید، و دیگران را قانع کنید، زبان بدن فعال اعتماد به نفس بیشتری به شما می دهد و پیام های قدرتمندی را برای دیگران می فرستد تا بتوانید برنده شوید.

زبان بدن فعال شامل استفاده از حرکات پذیرنده، لبخند زدن و تکرار کردن عبارات و حرکات افراد دیگر است. به عنوان مثال هنگامی که به هدف خود رسیدید، محکم دست بدهید، بگویید “متشکرم” و با یک وضعیت خوب بدنی، معامله را امضا کنید.

گام های اجرایی: در مورد یکی از شرایط آینده فکر کنید که در آن می خواهید به توافق برسید یا کسی را قانع کنید. از قبل با استفاده از زبان بدن مطمئن این برخورد را تمرین کنید. در مکالمه گاه به گاه، عبارات و حرکات منعکس کننده را تمرین کنید تا قبل از جلسه بزرگ خود نسبت به اجرای درست آن احساس اطمینان کنید.

5. بازوها و پاهایتان را به خاطر داشته باشید

بستن و گره کردن بازوها نشان می دهد که احساس خستگی، ترس و دفاع از خود و بی انگیزگی می کنید. بستن و گره کردن پاهای شما در مقابل دیگران می تواند نشانگر این باشد که از آن افراد بیزار هستید یا احساس ناراحتی می کنید. به هم گره کردن مچ پاها، نشان می دهد که شما احتمالا چیزی را پنهان می کنید(مگر اینکه شما خانم باشید، در این صورت این کار می تواند جزیی از نشستن رسمی یک خانم باشد).

اگر دستان خود را از پشت به هم گره کنید، ممکن است نشانگر این باشد که احساس بی حوصلگی، اضطراب و حتی عصبانیت می کنید. ضرب گرفتن با انگشتان هم به دیگران می گوید که بی حوصله یا ناامید هستید.

گام های اجرایی: در موقعیت های خاص به آنچه با بازوها و پاهایتان انجام می دهید توجه کنید. توجه کنید که هنگام گره کردن بازوها و یا پاهای تان چه حسی دارید. حرف دیگری که این حرکات شما می زند یا می گوید چیست و چرا ممکن است احساس ترس یا خستگی کنید؟

6. با قدرت به دیگران دست بدهید

زبان بدن و دست دادن

دست دادن به صورت محکم و استوار یک نشانه جهانی برای نشان دادن اعتماد به نفس است و همه (از جمله زنان) باید این خصوصیت را داشته باشند. دست دادن باید قوی انجام شود اما برای فرد مقابل آزاردهنده نباشد. این کار باید با دست خشک، با خونسردی کامل، چند حرکت بالا و پایین و همچنین چند ثانیه تماس چشمی انجام شود.

این نشانه احترام متقابل هر دو طرف است و برداشت اولیه عالی را ایجاد می کند. در مقابل یک دست عرق کرده و چرب، مثل یک ماهی مرده اثری متضاد دارد! چه احساس اعتماد به نفس داشته باشید یا خیر، یک دست دادن محکم باعث تقویت احساسات شما می شود و منجر به این می شود که دیگران شما را با اطمینان خاطر بیشتری ببینند.

گام های اجرایی: از چندین نفر که به آنها اعتماد دارید، بخواهید تا دست دادن شما را ارزیابی کنند. از آنها بخواهید که میزان فشار دستان، احساس کف دست، میزان تکان دادن دست ها، و همچنین ارتباط چشمی شما را بررسی کنند و نظر خود را برای شما بنویسند. به بازخوردهای آنها توجه داشته باشید و با استفاده از افرادی که آنها را نمی شناسید، شیوه ی جدید دست دادن خود را تمرین کنید.

7. با اعتماد به نفس لباس بپوشید

در مطالعه‌ای که در سال 2012 که در مجله “روانشناسی اجتماعی تجربی” منتشر شد، افرادی که روپوش آزمایشگاهی پزشکان را پوشیده بودند، نسبت به افرادی که این کار را انجام ندادند، از امتیاز بالاتری برای جلب توجه سایر افراد به منظور بر عهده گرفتن وظایف پزشکی برخوردار شدند.

نوع لباس پوشیدن در نحوه درک ما از خودمان و اینکه دیگران چگونه ما را درک می کنند تاثیرگذار است. لباس پوشیدن با اعتماد به نفس، از پوشیدن شیک ترین و به روز ترین لباس ها بهتر است. این امر منجر به احساس خوب، احساس خوشبختی و داشتن وضعیتی مطمئن در هر شرایطی می شود.

همچنین درمورد ارسال پیام مناسب به افرادی که با آنها همراه هستید نیز می تواند مفید باشد. شما می توانید با پوشیدن لباس مناسب برای یک موقعیت خاص، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، مخاطبان را بهتر بشناسید، سبک شخصی خود را منعکس کنید و تاثیر رنگ ها را بهتر درک کنید.

گام های اجرایی: آیا کمد لباس شما به اعتماد به نفس شما می افزاید یا آن را کاهش می دهد؟ آیا غالباً خود را در لباس های نامرتب می بینید یا لباس مناسبی برای شرایط مشخص بر تن نمی کنید؟ لباس پوشیدن به شکل صحیح باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد، حتی اگر احساس کمبود کنید.

با نگاه کردن به مجلات یا وبلاگ ها، سبک شخصی خود را تعیین کنید تا ببینید چه چیزی را دوست دارید. با خواندن مقالات در مورد تاثیر پوشیدن رنگ های خاص مطلع شوید. در صورت لزوم، چند تکه لباس هنری و خاص بخرید تا به کمد لباس خود اضافه کنید زیرا باعث می شود احساس اعتماد به نفس و قدرتمندی داشته باشید.

8. دست از بی قراری و لرزاندن پاها بردارید

بیش از 500 مدیر که توسط Adecco USA مورد نظرسنجی قرار گرفته اند، اعلام کردند که یک پنجم از داوطلبانی که آنها را در یک مصاحبه شغلی رد کرده اند، افرادی بودند که دارای لرزش های عصبی در دست و پاهای خود بودند. این مدیران احساس می کردند چنین رفتاری ناشی از عدم اعتماد به نفس و عدم آمادگی برای مصاحبه است.

این بی قراری ها، مانند پیچاندن موها با دست، لرزش پا، یا گاز گرفتن ناخن ها، نشانه بارزی از اضطراب و استرس در زبان بدن است. این حرکات عصبی توجه دیگران را از آنچه می گویید از بین می برد و مردم را از پیام شما منحرف می کند.

باید از هرگونه لمس صورت و گردن خود خودداری کنید زیرا نشانگر این است که دچار اضطراب هستید. این رفتار ها یک پیام واضح و آشکار به مخاطب می فرستد که شما دارای اطمینان خاطر و اعتماد به نفس نیستید.

گام های اجرایی: آیا عادت های این چنینی به صورت مرتب دارید؟ آیا دیگران در گذشته درباره این رفتارها اظهار نظر کرده اند؟ شروع کنید به توجه کردن به نحوه بی قراری هایتان و این که چه چیزی باعث این رفتار می شود. به این فکر کنید که چه کاری می توانید برای جایگزینی این زبان بدن عصبی هنگام مواجهه با آن انجام دهید.

می توانید دستان خود را در دامن یا پیراهن خود نگه دارید و یا هنگام صحبت کردن با نگه داشتن قلم در دستان خود، از آن برای حرکات اشاره استفاده کنید. اگر پا یا زانوی خود را تکان می دهید، هر دو پا را روی زمین قرار دهید. وقتی احساس برانگیختگی یا بی قراری عصبی دارید، چند نفس عمیق و آرام بکشید.

9. تماس چشمی مناسب را تمرین کنید

تماس چشمی

تماس چشمی نشان می دهد که شما راستگو، متعهد و صمیمی هستید. چشمان دارای اعتماد به نفس در تعاملات شما احساس صمیمیت ایجاد می کند و باعث می شود فرد دیگر احساس مثبت و ارتباط بیشتری با شما داشته باشد.

با این وجود، تماس چشمی بیش از حد می تواند این سیگنال را به مخاطب دهد که شما پرخاشگر یا حتی کمی عجیب و غریب هستید.

هنگامی که تماس چشمی تبدیل به خیره شدن می شود، باعث ناراحتی افراد خواهد شد و در واقع دستگاه عصبی سمپاتیک آنها را فعال می کند. به گفته مایکل الاسبرگ، نویسنده کتاب “قدرت تماس چشمی: راز شما برای موفقیت در تجارت، عشق و زندگی” برای اینکه ارتباط چشمی احساس خوبی داشته باشد، یک شخص نمی تواند خواسته خود را از طریق آن به دیگری تحمیل کند، بلکه این یک تجربه مشترک است.

گام های اجرایی: اگر در برقراری ارتباط چشمی احساس ناراحتی می کنید، ضمن تمرین با خانواده و دوستان سعی کنید از آن رهایی پیدا کنید. نگاه کردن به چشمان مخاطب در 50 تا 60 درصد مکالمه را ایده آل در نظر بگیرید.

هنگامی که تماس چشمی را قطع می کنید، به جای نگاه کردن به پایین به سمت دیگری نگاه کنید. با نگاه کردن به پایین، این سیگنال را به مخاطب می دهید که احساس شرم و یا تسلیم شدن دارید. از آنجا که در تماس چشمی با خانواده و دوستان اطمینان خاطر بیشتری کسب می کنید، این کار را با افراد در محل کار یا خارج از منزل انجام دهید.