موفق­ شو به شما کمک می­ کند تا حوزه ­های استعداد خود را کشف کنید و در زندگی یا کسب ­و­ کار خود به موفقیت برسید. شما باید حوزه استعداد خود را کشف کنید و روی کارهای ساده­ ای که به بهترین شکل ممکن، انجام می­ دهید، تمرکز کنید، زیرا همین کارهای ساده، برای بسیاری از افراد دیگر، قابل انجام نیست. برای کشف حوزه استعداد خود، باید 4 مرحله را طی نمایید:

تبدیل از شخص نا­کارآمد نا­آگاه به نا­کارآمد آگاه

کشف حوزه استعداد شما از زمانی شروع می­ شود که در بعضی از کارها، موفق عمل نمی­ کنید و خود شما نیز از این موضوع، بی‌اطلاع هستید (ناکارآمد ناآگاه). تا زمانی که شخص دیگری به شما می­ گوید، کار موردنظر را به‌خوبی انجام نداده ­اید و آنگاه شما متوجه اشتباه خود می شوید و به نقاط ضعف خود پی می ­برید. (ناکارآمد آگاه)

تبدیل از شخص نا­کارآمد آگاه به کارآمد آگاه

شما در این مرحله از کشف زمینه استعداد خود، به این آگاهی رسیده ­اید که در انجام بعضی از کارها، موفق عمل نمی­ کنید ( ناکارآمد آگاه) و در نتیجه به یادگیری و آموزش خود می ­پردازید. تأکید شما بر نقاط ضعف و یادگیری برای رفع آن‌ها، شما را به یک شخص کارآمد آگاه تبدیل می­ کند.

تبدیل از شخص ­کارآمد آگاه به کارآمد ناآگاه

در این مرحله از کشف زمینه استعداد، شما به این آگاهی رسیده­ اید که در انجام بعضی از کارها، موفق عمل می­ نمایید (کارآمد آگاه) و به خود می­ گویید که من در انجام این کار، واقعاً عالی هستم و همه افراد اطراف من هم این را می­ دانند. شما با تأکید بر این طرز فکر، تبدیل به شخصی می­ شوید که کارهایی را با موفقیت، انجام می ­دهد ولی هنوز به استعداد واقعی خود، پی نبرده­ است. (کارآمد ناآگاه)

کارآمد ناآگاه

زمینه واقعی استعداد

استعداد واقعی شما در این مرحله قرار دارد و شامل کارهایی می­ شود که انجام آن‌ها برای شما ساده است، ولی افراد پیرامون شما، آن کار را انجام نمی­ دهند و شما علت آن را نمی­ دانید؛ بنابراین این تصور را به خود راه می­ دهید که این کار، ارزش انجام را ندارد و به همین علت، دیگران از انجام آن امتناع می­ ورزند؛ و با این طرز تفکر، از حوزه اصلی استعداد خود، دور می­ شوید؛ و این استدلال را برای خود دارید که « من، فقط با انجام کارهای سخت، به درآمد می­ رسم».

اما حقیقت، این است که استعداد واقعی شما در ناحیه کارآمد ناآگاه قرار دارد؛ و می­ بایست در انجام کارهایی که به‌آسانی انجام می­ دهید ولی دیگران، توان انجام آن را ندارند، هوشیار و آگاه باشید. زمینه استعداد شما جایی است که بیشترین تأثیر را می گذارید و همچنین می‌توانید بیشترین درآمد و موفقیت را کسب نمایید.