اپرا وینفری مدیر اجرایی و خیّر رسانه‌ای میلیاردر است. اپرا وینفری به دلیل مجری‌گری برنامه محبوب گفتگوی بین‌المللی از سال 1986 تا 2011 بسیار شناخته شد. او از همان برنامه، شبکه تلویزیونی خود OWN را راه‌اندازی کرد. در سایت موفق شو با فراز و نشیب‌های زندگی این مجری مشهور آشنا می‌شوید. سایت موفق شو با ارائه زندگی‌نامه و رموز موفقیت شخصیت‌های برتر دنیا، شما را با تجربیات آنان آشنا ساخته و در داشتن زندگی دلخواهتان کمکتان می‌کند.

آشنایی با هویت اپرا وینفری

اپرا وینفری مجری شوی تلویزیونی، بازیگر و خیّر میلیاردر است. او با میزبانی برنامه محبوب و پرمخاطب خود، نمایش اپرا وینفری بسیار مشهور شد. این برنامه به مدت 25 سال از سال 1986 تا 2011 پخش شد. اپرا وینفری در سال 2011 شبکه تلویزیونی خود اپرا وینفری (OWN) را راه‌اندازی کرد.

وینفری متولد شهر روستایی کاسکیوسکوو در می سی سی پی است. وی در سال 1976 به بالتیمور نقل‌مکان کرد و در آنجا به مجری‌گری شوی تلویزیونی People Are Talking مشغول شد. پس از آن، او توسط یک ایستگاه تلویزیونی در شیکاگو جذب شد تا میزبان شوی صبحگاهی خود باشد.

دوران جوانی و تحصیل اپرا وینفری

بچگی اپرا وینفری

اپرا وینفری در 29 ژانویه سال 1954 در شهر روستایی در می سی سی پی به دنیا آمد. اپرا وینفری دوران بسیار سختی در این شهر کوچک روستایی داشت. وی توسط بسیاری از دوستان مادرش مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفت. در این دوران وی تصمیم گرفت به شهر نشویل نقل‌مکان کرده و با پدرش ورنون زندگی کند. پدر او آرایشگر و تاجر بود.

اپرا وینفری در 1971 در دانشگاه تنسی ثبت‌نام کرد و در همان زمان توانست شغلی در رادیو و تلویزیون نشویل بیابد.

شغل اولیه اپرا وینفری

در سال 1976، اپرا به شهر بالتیمور مهاجرت کرد. او در شبکه تلویزیونی این شهر به مجری‌گری در یک برنامه گفتگو پرداخت. این نمایش تبدیل به یک اثر شد و وینفری به مدت هشت سال در آن حضور داشت. پس از آن او توسط یک ایستگاه تلویزیونی شیکاگو استخدام شد تا میزبان شوی صبحگاهی A.M. شیکاگو باشد.

رقیب اصلی وی در این بازه زمانی فیل دوناهو بود. در طی چند ماه، سبک شخصیتی خونسرد و صمیمانه اپرا وینفری، 100000 بیننده بیشتر از دوناهو را به خود جذب کرده بود و شوی تلویزیونی او مقام اول در رده‌بندی‌ها را کسب کرده بود.

“نمایش اپرا وینفری “

شوی اپرا وینفری

شوی اپرا وینفری در سال 1986 به‌عنوان یک برنامه عمومی در سطح کشور راه‌اندازی شد که به مدت 25 سال یعنی تا سال 2011 اجرا و پخش شد. این شو با پخش در 120 کانال و با تماشای 10 میلیون مخاطب تا پایان سال اول خود 125 میلیون دلار درآمد کسب کرد. اپرا وینفری 30 میلیون دلار از این شغل دریافت نمود.

او مالکیت این برنامه را از ABC خرید و آن را تحت کنترل شرکت جدید خود Harpo Productions قرار داده و درنتیجه درآمد بسیار بالایی کسب کرد.

در سال 1994، گفتگوهای وی سمت‌وسوی بی‌ارزش و تهی گرفته بودند. درنتیجه وی متعهد شد که نمایش خود را از مباحث تلخیص شده دور نگه دارد. اگرچه در ابتدا این گفتگوها سبب شده بودند که برنامه وی سیر نزولی داشته و به رتبه‌های پایین سقوط کند اما این نگرش او سبب گردید که احترام بینندگان خود را به دست آورد و به‌زودی شاهد افزایش صعودی محبوبش در بین مخاطبان باشد.

مینی سریال‌های مربوط به هارپو شامل شوی تلویزیونی بسیار معتبر The Women of Brewster Place در سال 1989 است که اپرا وینفری نیز در آن ستاره شد.

در سال 2004، اپرا وینفری قرارداد ادامه شوی تلویزیونی اپرا وینفری تا سال 2010 را امضا نمود. در آن زمان، شوی وی در نزدیک به 212 ایستگاه ایالات‌متحده و در بیش از 100 کشور جهان پخش می‌شد.

اپرا وینفری پس از اتمام قراردادش با ABC ​​در سال 2011، تولید برنامه در شبکه خودش را آغاز نمود.

باشگاه کتاب اپرا وینفری

اپرا وینفری “باشگاه کتاب اوپرا ” را در داخل نمایش گفتگوی خود راه‌اندازی نمود. باشگاه کتاب وی کمک بسیاری به ترویج کتاب‌خوانی و نشر نمود. این برنامه بسیاری از نویسندگان ناشناخته را به صدر لیست‌های پرفروش سوق داد و باعث شد خواندن نوع جدیدی از مطالب عمومی لذت‌بخش شود.

اپرا وینفری کلوب کتاب خود را همچنان نگه‌داشته است. او در سال 2018 مصاحبه مشهوری با میشل اوباما در مورد کتاب خاطرات وی با عنوان “Becoming” انجام داد.

در سپتامبر سال 2019 اعلام شد که اپرا وینفری در حال اشتراک “کلوب کتاب اوپرا ” با سرویس اپل است. این عمل با نشر کتاب The Dancer Water اثر تا-نهیسی کوتس در قسمت افتتاحیه در اول نوامبر آغاز شد.

لیست علایق اپرا وینفری

علایق اپرا وینفری

در سال 1997، وینفری در شوهای خود “لیست چیزهای موردعلاقه اپرا “، لیست سالانه هدایای ارائه‌شده در گفتگوهایش را معرفی کرد.

حتی پس از انجام پروژه‌های دیگری، وینفری این سنت سالانه را ادامه داد. در سال 2017، این لیست در آمازون نمایش داده شد. او به اولین صدای مشهور شخصیت الکسا (سیستم کنترل صدای شرکت) تبدیل شد که به خریداران این امکان را می‌داد که صدای خود وینفری را بشنوند که انتخاب‌های برتر فصل را توضیح می‌دهد.

خواهر ناتنی اپرا وینفری

در فصل آخر نمایش گفتگوی خود، وینفری پرده از راز خانوادگی خود برداشت. این موضوع رتبه‌بندی وی را بالا برد. او یک خواهر ناتنی به نام پاتریشیا داشت.

مادر وینفری در سال 1963 یک دختر بچه به دنیا آورد. در آن زمان، وینفری 9 ساله بود و با پدر خود زندگی می کرد. مادرش این کودک را به پرورشگاه فرستاد زیرا فکر می کرد در صورت داشتن فرزند نمی تواند کمک‌های عمومی دریافت کند. پاتریشیا تا هفت‌سالگی در پرورشگاه‌ها بزرگ شد.

پاتریشیا پس از بزرگ شدن سعی کرد از طریق آژانس فرزندخواندگی با مادر خود ارتباط برقرار کند اما مادرش علاقه‌ای به دیدنش نداشت. پس از انجام برخی تحقیقات و انجام آزمایش‌های DNA ثابت گردید که وی خواهر ناتنی وینفری است.

وی در این مورد در شوی خود گفت: “وجود این شخص یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های زندگی من بود.”

کاهش وزن اپرا وینفری

کاهش وزن اپرا وینفری

وینفری به‌طور علنی مشکل اضافه‌وزن داشت. وی برای کاهش وزنش تلاش‌های بسیاری کرده است. در سال 1988، او در شوی تلویزیونی خود افشا کرد که به خاطر رژیم غذایی و ورزش، 67 پوند کاهش وزن داشته است. او بعدها گفت: “من چهار ماه به معنای واقعی کلمه گرسنگی کشیدم و اصلا غذا نخوردم “. تا سال 1992، او بیشتر اضافه وزن خود را از دست داد.

در سال 1995، او حدود 90 پوند از وزن خود را کاهش داد (برای رسیدن به وزن ایده آل خود حدود 150 پوند کاهش وزن داشت). در آن سال، او در ماراتن دریایی در واشنگتن، D.C به رقابت پرداخت.

در پی موفقیت وی در کاهش وزنش و به خاطر تبلیغات او، سرآشپز شخصی وینفری، رُزی دیلی و مربی‌اش، باب گرین، هر دو کتاب پرفروشی درزمینهٔ کاهش وزن منتشر کردند. بااین‌حال وزن وینفری در طی سالیان همچنان در حال نوسان است.

ناظران وزن اپرا وینفری

در سال 2015، وینفری 10 درصد از سهام Weight Watchers (WW) را خریداری کرد. او همچنین مشاور این شرکت شده و در تبلیغات تلویزیونی به‌عنوان سخنگوی این شرکت ظاهر شد.

برنامه‌های این شرکت طی سالیانی در یک تالار صورت می‌گرفت اما با مشارکت وینفری محبوبیت بسیاری پیداکرده و در سال‌های بعدی شاهد افزایش عضویت و ارزش سهامش بود.

در اوایل سال 2017، وینفری افشا کرد که دوباره 42 پوند ازدست‌داده است که این کاهش وزن را مدیون WW است. وی نامه‌ای به اعضای WW نوشت که به خاطر کاهش وزن اخیرش، به بیماری دیابت مبتلا شده است اما بعد از گذشت دو سال فشارخون و قند وی اکنون تحت کنترل است.

آکسیجن مدیا و “مجله O”

در سال 1999 وینفری اولین شرکت آکسیجن مدیا را تأسیس کرد. این شرکت به تولید برنامه‌های اینترنتی برای زنان اختصاص یافت. با انجام این کار، وینفری به‌عنوان یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین افراد موجود در صنعت رسانه، جایگاه خود را در خط مقدم این صنعت تضمین کرد.

مجله ماهانه بسیار موفق وینفری توسط Hearst در سال 2000 منتشر گردید.

شبکه اپرا وینفری (OWN)

شبکه اپرا وینفری

پس از پایان نمایش اپرا وینفری در سال 2011، وینفری به شبکه شخصی خود یعنی شبکه اپرا وینفری پیوست و با شرکت رسانه‌ای ارتباطات دیسکاوری همکاری را آغاز نمود.

این شبکه علی‌رغم شروع بسیار سختش ازنظر اقتصادی و مالی، در ژانویه 2013 در سرخط خبرها قرار گرفت؛ زیرا وینفری مصاحبه‌ای با لانس آرمسترانگ، دوچرخه‌سوار آمریکایی و هفت بار برنده تور دو فرانس انجام داد. این دوچرخه‌سوار به دلیل اتهامات دوپینگ در سال 2012 از تور حذف شد.

آرمسترانگ در طول مصاحبه اعتراف کرد که در طول دوران فعالیت دوچرخه‌سواری خود از مواد تقویت‌کننده ازجمله هورمون‌های کورتیزون، تستوسترون و اریتروپویتین (به‌عنوان EPO نیز شناخته می‌شود) استفاده می‌کرده است. بنا به گزارش، این مصاحبه میلیون‌ها دلار درآمد برای OWN به ارمغان آورد.

وینفری در مورد مصاحبه خود با آرمسترانگ گفت: “من انتظار این افشاگری را نداشتم و فکر می‌کردم که او بی‌گناه است و از گفته‌هایش بسیار تعجب کردم. احساسات او کامل بود و او بسیار جدی بود. مطمئناً لانس خود را برای این لحظه آماده کرده بود “.

در مارس 2015، وینفری اعلام کرد که Harpo Studios مستقر در شیکاگو در پایان سال بسته خواهد شد و عملیات تولیدی این شرکت به دفتر مرکزی OWN مستقر در لس‌آنجلس منتقل خواهد شد. امپراطوری تلویزیونی وینفری در استودیو راه‌اندازی شده و او میزبان برنامه گفتگوی روزانه بود.

وینفری در مورد بسته شدن استودیوش در شیکاگو گفت: “زمان کاهش حوزه این تجارت فرا رسیده است و این خداحافظی من را غمگین خواهد کرد.

وینفری به تهیه‌کنندگی سریال گرین لیف پرداخت. این سریال یک درام خانوادگی است و در ژوئن سال 2016 در OWN به نمایش درآمد.

در دسامبر سال 2017 اعلام شد که Discovery با خرید 24.5 درصد از این شرکت از بنیان‌گذار آن و درنتیجه با سرمایه 70 میلیون دلاری به مالک اصلی OWN تبدیل‌شده است. اپرا وینفری 25.5 درصد از OWN را حفظ کرد و طبق شرایط توافق‌نامه مدیر اجرایی آن باقی ماند.

ثروت، امور خیریّه و جوایز اپرا وینفری

زندگینامه اپرا وینفری

مطابق مجله Forbes، اپرا وینفری میلیاردر آمریکایی- آفریقایی‌تبار قرن بیستم است. مجله زندگی او را به‌عنوان مؤثرترین زن نسل خود انتخاب کرده است.

در سپتامبر 2002، وینفری به‌عنوان اولین دریافت‌کننده جایزه بشردوستانه آکادمی هنر و تلویزیون باب هوپ شناخته شد.

هفته تجارت در سال 2005 وینفری را به‌عنوان بزرگ‌ترین خیّر سیاه‌پوست تاریخ آمریکا انتخاب کرد. شبکه آنجل اپرا 50 میلیون دلار جهت انجام برنامه‌های خیرخواهانه در آفریقا هزینه کرده است. این برنامه‌ها شامل آموزش دختران جوان در آفریقای جنوبی و کمک به آسیب دیدگان طوفان کاترینا می‌باشد.

وینفری یک فعال حقوق کودکان است. در سال 1994، رئیس‌جمهور بیل کلینتون لایحه قانونی را امضا کرد که وینفری آن را به کنگره پیشنهاد داده بود. بر اساس این لایحه بانک اطلاعاتی در سراسر کشور برای محکوم کردن کودک‌آزاران ایجاد گردید.

وی بنیاد خانواده برای زندگی بهتر را تأسیس کرد و همچنین با دانشگاه ایالتی تنسی همکاری‌هایی داشت.

در نوامبر 2013، وینفری بالاترین افتخار ملی کشور، مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد. رئیس‌جمهور باراک اوباما این جایزه را به دلیل کمک‌هایش به کشور آمریکا به وی اهدا کرد.

در فوریه 2018، پس از تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدا و کشته شدن 17 نفر، وینفری اعلام کرد که او رهرو جرج و امل کلونی بوده و 500000 دلار برای تظاهرات “زندگی ما ” اهدا کرد که برای ماه بعدی برنامه‌ریزی‌شده بود.

فعالیت‌های سیاسی اپرا وینفری

مبارزات انتخاباتی برای باراک اوباما

اپرا وینفری و باراک اوباما

وینفری در دسامبر 2007 برای ستاد باراک اوباما ریاست جمهوری دموکرات فعالیت کرد و افراد بسیاری را به این ستاد جذب کرد. وینفری با انجام یک سری از راهپیمایی‌ها در ایالت‌های گروه‌های آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی به اوباما پیوست. این نخستین باری بود که وینفری تاکنون با یک نامزد سیاسی همکاری کرده بود.

بزرگ‌ترین رویداد در ورزشگاه فوتبال دانشگاه کارولینای جنوبی بود، جایی که 29000 هوادار در راهپیمایی شرکت کردند تا خواسته عمومی خود را بیان کنند.

وینفری در این جمع گفت: “دکتر (مارتین لوتر) کینگ رویایی را در سر می‌پرورانید؛ اما دیگر لازم نیست که این فقط یک رؤیا باشد. ما با حمایت از مردی که نه‌تنها ما را بلد هست بلکه می تواند به ما نشان دهد که چه کسی باشیم، به آن رویا واقعیت خواهیم داد.”

مبارزات انتخاباتی برای استیسی آبرامز

در نوامبر سال 2018، وینفری در ستاد انتخاباتی استیسی آبرامز، نامزد زن سیاهپوستان در بین کاندیدهای فرمانداری ایالت شرکت کرد. وینفری حتی در جلسه ای با نامزد حزب دموکرات حضور یافت؛ اما در نتیجه آبرامز با رقابت بسیار نزدیکی به برایان کامپ جمهوری خواه این موقعیت را از دست داده و انتخاب نشد.

رابطه اپرا وینفری با ترامپ

وینفری و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ سابقه طولانی رو در رویی با همدیگر را دارند. در سال 1999، ترامپ در مورد لری کینگ لایو اظهار نظراتی کرده و با انجام این کار رسماً اپرا وینفری را به‌عنوان هم‌رزم خود انتخاب کرد.

ترامپ همچنین بارها در توییتر اپرا وینفری را به خاطر افشاگری در مورد لانس آرمسترانگ تائید کرده است.

ترامپ پس از رئیس‌جمهور شدن اظهار کرد که با وینفری دوست است؛ اما وینفری در شوهای خود بااینکه نام ترامپ را صریحاً ذکر نکرد ولی با اظهار اصطلاحاتی از قبیل “نویزی “و “صحبت‌های دیوانه ” از او در سیاست یادکرد.

شرکت در ریاست جمهوری سال 2020

با سخنرانی وینفری در گلدن گلوب 2018، هنگامی‌که وی از محیط نژادپرستانه در آمریکا انتقاد کرد. طرفداران گمان می‌کردند که او ممکن است در انتخابات سال 2020 برای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شرکت کند. بااین‌حال، وینفری گفته است که قصد ندارد کاندید ریاست جمهوری شود.

جایزه گلدن گلوب اپرا وینفری

زندگینامه اپرا وینفری

در ژانویه سال 2018، اپرا وینفری به‌عنوان نخستین زن آمریکایی-آفریقایی تبار به خاطر موفقیت در زندگی، جایزه سیسیل ب دومیل گلدن گلوب را کسب کرد. او در یک سخنرانی قدرتمند یادآوری کرد که همیشه به کسب جایزه توسط سیدنی پوآتیه افتخار کرده و با الهام از وی، رویای کسب این جایزه را داشت. او در این سخنرانی بر اهمیت مطبوعات آزاد و قدرت گفتن حقیقت در “فرهنگی که توسط مردان قدرتمند احاطه‌شده ” تأکید کرد.

وی در خاتمه گفت: ” من می‌خواهم که تمامی زنان من را تماشا کنند و اکنون بدانند که افق جدیدی پیش روی آن‌ها است و روز نو بالاخره طلوع می‌کند. بسیاری از زنان قدرتمند که بسیاری از آن‌ها، امشب در اینجا در این سالن حضور دارند بایستی با این سختی‌ها بجنگند و مطمئن باشند که آن‌ها رهبران ما خواهند بود “.

استقبال بیش‌ازحد از این سخنرانی باعث گردید که طرفداران وی خواستار حضور او به‌عنوان کاندید ریاست جمهوری باشند. اگر چه اپرا وینفری کاملا با این پیشنهاد مخالفت نکرد اما وی به مردم اعتراف کرد که این پشتیبانی باعث دلگرمی او می شود.

فیلم های معروف اپرا وینفری

“رنگ ارغوانی “

موفقیت وینفری در تلویزیون منجر به شهرت ملی وی و نقشی در فیلم استیون اسپیلبرگ در سال 1985 شد که برای او نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به همراه داشت.

در سال 2005، وینفری به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان رنگ ارغوانی با ایجاد سری موزیکال این فیلم موفق به دریافت جایزه موزیکال تونی در سال 2008 شد.

“عاشق “

وینفری با دیزنی قراردادی امضا کرد. پروژه اولیه عاشق در سال 1998 بر اساس رمان برنده جایزه پولیتزر توسط تونی موریسون و بازیگران وینفری و دنی گلوور انجام شد اما به طور کلی نتوانست مطابق انتظارات عمل کند.

“لاین غذا: سوپ، پیتزا “

در سال 2017، اپرا وینفری یک سری غذاهای آماده دارای بیشترین مواد مغذی با عنوان O That’s Good را راه‌اندازی کرد. این لاین غذایی شامل پیتزاها، سوپ ها و پوره سیب زمینی و ماکارانی بود.

“60 دقیقه “

در ژانویه سال 2017، سی بی اس اعلام کرد که وینفری به عنوان عضو کمکی ویژه در پاییز به اخبار روزانه 60 دقیقه پیوست.

در آوریل 2019، وینفری اعلام کرد که پست ویژه ای را در این برنامه دارد زیرا این برنامه دارای فرمت فوق العاده است و او با تمام احساسات خود برای تهیه کنندگان صحبت خواهند کرد.

زندگی شخصی اپرا وینفری

همسر اپرا وینفری

وینفری از اواسط دهه 1980 با استدمن گراهام، مدیر اجرایی روابط عمومی در ارتباط بوده است. آنها در سال 1992 نامزد شدند اما هرگز پیوند خود را رسمی نکردند.

این زوج در شیکاگو زندگی می کنند. اپرا وینفری همچنین دارای خانه هایی در مونتسیتو کالیفرنیا، رولینگ پرایری ایندیانا و تلیوراید کلرادو است.