مایکل جردن (Michael Jordan) در بسکتبال NBA، یک ستاره غیرقابل انکار است. شاید اینطور تصور شود که او از همان آغاز بسکتبال را در وجود خود داشت. اما اینطور نیست! او هم مانند همه انسان‌ها برای دست یافتن به هدف خود، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

مایکل جردن یکی از بزرگ ترین افراد در تمامی ادوار است. هر کسی حتی برای یکبار هم شده نام او را شنیده است و جزء یکی از افراد مشهور جهان است که برای صحبت درباره او نیازی به مقدمه چینی نیست. مایکل که کار خود را با بسکتبال شروع کرده و با عملکرد خارق العاده خود در این عرصه به موفقیت رسید، اکنون یک بیزینس من موفق و صاحب تیم بسکتبال کارولینای شمالی شارلوت هورنتس است.

او با دستاوردهای خود در حوزه بسکتبال به ارزشمندترین بازیکن NBA تبدیل شده و از او به عنوان بزرگ ترین بازیکن بسکتبال در تمامی ادوار یاد می شود. اوج موفقیت های او مربوط به بازه زمانی 1980 تا اواخر 1990 بود که باعث شد روی ورزش بسکتبال سلطه پیدا کند.

در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده توسط Forbes The World مایکل جردن با ثروتی به ارزش 1.3 میلیارد دلار ثروتمندترین ورزشکار تاریخ در جهان است.

چندین عامل مهم در زندگی مایکل وجود داشت که توانست او را به یک ستاره تبدیل کند. اگر به بسکتبال NBA  و زندگی مایکل جردن افسانه‌ای علاقمند هستید، خواندن این مقاله از موفق شو را از دست ندهید.

کودکی مایکل جردن

کودکی مایکل جردن

مایکل جردن یک زندگی عادی داشت. شاید در نگاه اول اینطور به نظر نمی‌رسید که روزی بزرگ‌ترین بسکتبالیست جهان شود، اما نوع تربیت خانوادگی، اولین قدم‌های او را به سوی بسکتبال شکل داد.

مایکل در تاریخ 17 فوریه 1963 در بروکلین نیویورک متولد شد. پدرش جیمز سرپرست بخش تجهیزات یک کارخانه و مادرش کارمند بانک بود. آنها صاحب پنج فرزند بودند و مایکل فرزند چهارم خانواده بود.

او سال‌های اولیه زندگی خود را در بروکلین نیویورک گذراند و در سال 1960 به همراه پدر، مادر و 4 خواهر و برادر دیگر خود به شهر ویلمینگتون مهاجرت کرد. این پدر مایکل بود که اولین جرقه ی بستکبال را در زندگی او روشن کرد. پدرش، جیمز،یک زمین بسکتبال در حیاط خلوت‌شان ایجاد کرد و مایکل زیر نظر پدر و مادر و با تشویق‌ و انگیزه‌های آن ها، فعالیت ورزشی خود را شروع کرد.

حیاط خلوتی که ستاره پرورش داد

چیزی که در سرگذشت مایکل جردن بسیار اهمیت دارد، زندگی معمولی اوست. او هم مانند بقیه هم‌سن‌وسالان خود، در حیاط خلوت خانه‌شان یک زمین کوچک بسکتبال داشت.

درس بزرگی که می‌توان از زندگی این ستاره گرفت، این است که برای رسیدن به یک هدف بزرگ، حتما نباید زندگی عجیب و غریبی داشته باشیم. ستاره بسکتبال NBA جهان، نه پول زیادی داشت و نه به باشگاه‌های معروف رفت، او فقط بسکتبال را از حیاط کوچک خانه‌شان شروع کرد.

تمرینات مایکل جردن‌ با برادرش، لری

اگرچه لری جردن، به عنوان برادر مایکل جردن شناخته می‌شود، اما او هم در بسکتبال حرفه‌ای، حرفی برای گفتن دارد. جالب است بدانید که شروع فعالیت حرفه‌ای مایکل در حیاط خلوت خانه‌شان و تمرین با برادرش شروع شد.

رقابت با لری که تنها یک سال از مایکل بزرگ‌تر بود، حیاط‌ خانه آنها را به میدان جنگ تبدیل کرده بود. این دو برادر در طول شبانه‌روز، ساعات زیادی را تمرین می‌کردند. اگرچه لری از مایکل قوی‌تر بود، اما امتیاز مهمی که مایکل نسبت به او داشت، قد بلندش بود.

پاپ هررینگ، Pop Herring، مربی بسکتبال آنها در دبیرستان، درباره رقابت این دو برادر نظر جالبی داشت، به گفته او اگر لری تنها کمی بلندتر بود، این مایکل بود که به واسطه برادرش شناخته می‌شد.

در بازی‌های حرفه‌ای، لری همیشه در زیر سایه اسم مایکل قرار داشت و همه او را به عنوان برادر مایکل می‌شناختند. شاید آن روزی که مایکل با برادرش در حیاط خلوت خانه‌شان تمرین می‌کرد، هیچ وقت فکر نمی‌کرد زمانی برسد که او از برادر بزرگ‌تر خود جلو بزند.

 

چالش جردن در دبیرستان

جوانی مایکل جردن

مایکل در ویلمینگتون دبیرستان را به اتمام رساند و در همان سال‌ها بود که به ورزش روی آورد و در شاخه‌های بیسبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کرد. موفقیت جردن در ورزش بسکتبال مورد توجه قرار گرفت و حتی در سال دهم دبیرستان نزدیک بود به عنوان بازیکن تیم اول مدرسه انتخاب شود اما شانس با دوست قدبلند‌تر او، هاروست اسمیت بود که انتخاب شد.

مایکل ناامید نشد و قابلیت‌های خود را در تیم دوم مدرسه نشان داد و با کسب امتیازات قابل توجه نظر مربیان را به خود جلب کرد؛ ضمن اینکه طی یک سال 10 سانتی‌متر بلند‌تر شد و توانست در تیم اول دبیرستان حضور پیدا کند.

این انگیزه و پشتکار بود که باعث شد مایکل جردن از همان دوران نوجوانی، راه ستاره شدن را در پیش بگیرد. بله! مایکل جردن یک ستاره به دنیا نیامد، اما توانست با حفظ روحیه و تلاش فراوان مسیر موفقیت را پیدا کند.

در سال 1978، مایکل در کنار دیگر بازیکنان بسکتبال دبیرستان، امیدوار بود که به تیم اول بسکتبال دانشگاه اعزام شود، اما دوست بلند‌قامت‌تر او، اسمیت، این شانس را داشت که به آن تیم ملحق شود.

رفتار چهره شناخته شده بسکتبال  NBA جهان در نوجوانی هم قابل توجه است. او روحیه تلاش‌گری خود را از دست نداد. حتی این انتخاب، انگیزه مایکل را برای پرورش استعدادش بیشتر کرد، تلاش او منجر به موفقیت در تیم دوم دبیرستان‌ شد.

تحصیل در دانشگاه کارولینای شمالی

دانشگاه مایکل جردن

موفقیت جردن در تیم بسکتبال دبیرستان توجه‌ها را به سوی او جلب کرد و دعوت‌نامه‌های زیادی از دانشگاه‌های مختلف با پیشنهاد ارائه بورس تحصیلی و حضور در تیم بسکتبال آنها برایش ارسال شد. مایکل در نهایت دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) را انتخاب کرد.

این ستاره دنیای بسکتبال تحصیلات خود را در رشته جغرافیای فرهنگی در دانشگاه کارولینای شمالی ادامه داد و همزمان به صورت حرفه‌ای رشته ورزشی خود را دنبال کرد. آشنایی با اسمیت سرمربی تیم بسکتبال این دانشگاه نقطه عطفی در فعالیت ورزشی جردن محسوب می‌شود زیرا راه ستاره شدن را برایش هموار کرد.

آشنایی مایکل جردن با دین‌ اسمیت

دین‌ اسمیت، سرمربی تیم دانشگاه کارولینای شمالی همان کسی بود که استعداد مایکل را شناخت. تابستان 1980 زمانی است که افسانه مایکل جردن ریشه دواند و رشد کرد.

در آن سال، پسر ویلمینگتون از سوی این سرمربی دعوت شد و در آنجا با نشان دادن سرعت، قدرت و استعداد ورزشی خود آنها را شگفت‌زده کرد.

ویلیامز، دستیار مربی UNC، مایکل جردن را بهترین بازیکن دبیرستانی دانست که تا آن زمان دیده بود. او مقدمات حضور جردن را در کمپ 5 ستاره پیتسبورک پنسیلوانیا فراهم کرد و در نهایت این ستاره NBA به تیم دانشگاه کارولینای شمالی اعزام شد.

دستاوردهای جردن در بسکتبال دانشگاه

حضور مایکل در تیم بسکتبال دانشگاه کارولینای شمالی افتخارات زیادی را برای این تیم به همراه آورد. به طوری که جردن ستاره درخشان تیم آنها محسوب می‌شد. او با داشتن 198 سانتیمتر قد و 98 کیلوگرم وزن موفقیت‌های عمده‌ای برای این دانشگاه رقم زد.

در سال اول حضور در تیم دانشگاه به عنوان بهترین بازیکن از سوی کنفرانس غرب شناخته شد و در همان سال مقام قهرمانی را نیز در این کنفرانس به دست آوردد. همچنین جامپ‌شات جردن در مقابل دانشگاه جورج تاون، حرکتی فراموش نشدنی در تاریخ بسکتبال کارولینای شمالی محسوب می‌شود که منجر به قهرمانی آنها در انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی شد.

دوران حضور مایکل جردن در تیم این دانشگاه با افتخارات زیادی همراه بود به طوری که در مسابقات کنفرانس غرب لیگ دانشگاهی توانست عنوان امتیاز‌آورترین بازیکن را از آن خود کند. همچنین در مسابقات المپیک 1984 نیز مدال طلای یکی از بهترین ملی‌پوشان بسکتبال آمریکا را به دست آورد.

ورود مایکل جردن بهUNC هم برای او و هم برای این تیم یک نقطه اوج بود به طوری که در آن سال با رکورد 30 امتیازی که کسب کرد در صدر بسکتبال آمریکا قرار گرفت و همکاری با دین اسمیت نقطه شروعی برای موفقیت‌های بعدی او شد.

جردن بعدها در این باره گفت که اسمیت برای من یک مربی مناسب بود و در عین حال که مرا به چالش کشید، فروتنی را هم به من آموخت.

همانطور که بعدها نیز مشخص شد، آنها برای یکدیگر عالی بودند، در سال 1982 مایکل جردن اولین قهرمانی خود در NCAA و در مقابل دانشگاه جورج تاون را به اسمیت هدیه کرد.

مایکل سرانجام بعد از سه سال فعالیت در تیم دانشگان کارولینای شمالی این تیم را ترک کرد و وارد لیگ حرفه‌ای NBA شد و در تیم شیکاگو فعالیت حرفه‌ای‌تر خود را آغاز کرد.

از UNC تا بسکتبال NBA

زندگینامه مایکل جردن

ورود مایکل جردن به تیم شیکاگو بولز تحولات قابل توجهی برای تیم مذکور رقم زد. این تیم در بدو ورود او شرایط خوبی نداشت و با تحمل شکست‌های پی‌درپی تعداد تماشاچیانش حدود شش هزار نفر بود. اما اتفاقی که با ورود جردن افتاد این بود که موفقیت‌ها یکی پس از دیگری ظهور پیدا کردند و این تیم شکست‌خورده جایگاه ممتازی در لیگ حرفه‌ای و بین تماشاچیان پیدا کرد.

پرش‌های بلند مایکل مثال زدنی است؛ او هنگام انداختن توپ در سبد به آن آویزان می‌شد و یک حرکت ورزشی تمام‌عیار و زیبا را به نمایش می‌گذاشت که زبانزد علاقمندان آن دوران شد. جردن توانست در اوایل حضور خود در لیگ NBA به عنوان یکی از برترین بازیکن‌ها شناخته شده و در تیم ستارگان منتخب نیز قرار گیرد.

او توانست به مدت 15 فصل در اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا موسوم به NBA بازی کند که در تمام این دوران، یکی از چهره‌های شناخته‌شده بسکتبال جهان محسوب می‌شد. شیکاگو بولز و واشنگتن ویزاردز، دو تیمی بودند که این ستاره برای آنها بازی می‌کرد.

نکته قابل توجهی که در زندگی حرفه‌ای این بازیکن وجود دارد و تقریبا تمام نظریه‌پردازان و منتقدان ورزش بسکتبال بر آن متفق‌القول هستند، تأثیری است که این ورزشکار بر مسابقات حرفه‌ای بسکتبال در دهه‌های 1980 و 1990 داشت. به طوری که می‌توان مایکل جردن را یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ان‌بی‌ای در دو دهه مذکور دانست.

البته جایگاه جردن به عنوان یک ستاره همیشگی در تاریخ بسکتبال جهان تثبیت شده است و باید بگوییم او نه تنها عامل محبوبیت بسکتبال حرفه‌ای در دهه‌های 80 تا 90 میلادی بود بلکه در تمام دوران تاریخ بسکتبال جهان، استعداد و پرش‌های ستودنی این ستاره به یاد‌ماندنی هستند و تمام علاقمندان به این رشته ورزرشی تحت تأثیر فعالیت‌های حرفه‌ای او قرار داشته و دارند.

از آماتور بودن تا سوپراستار شدن در NBA مایکل جردن بسکتبالیست

قبل از فارغ التحصیلی مایکل جردن برای پیوستن به NBA از کالج خارج شد. چرا که او توسط شیکاگو بولز برای بازی در این تیم انتخاب شده بود. جردن در اولین فصل حضور خود در بولز، نقش بسیار تاثیرگذاری را برای تیم خود داشت و به این تیم کمک کرد تا مرحله پلی آف را با موفقیت پشت سر بگذارد. در واقع مایکل جردن بسکتبالیست به همه ثابت کرد که یک بازیکن ارزشمند است که می تواند به تنهایی سرنوشت تیم خود را تغییر دهد. او توانست جایزه NBA Rookie of Year را دریافت کند و این جایزه در واقع نقطه آغازین جوایزی بود که یک به یک با موفقیت به دست می آورد.

فصل دومی که مایکل جردن در NBA فعالیت می کرد با یک مصدومیت همراه بود. اما او توانست خودش را به سومین بازی برساند و برای تیم خود بازی کند. در همین فصل او توانست بیش از 3000 امتیاز برای تیم خود کسب کند و بعد از ویلت چمبرلین دومین بازیکنی باشد که در تاریخ توانسته است به این موفقیت دست پیدا کند.

فصل های بعد نیزبرای مایکل جردن فوق العاده بود و او توانست با ثبت رکوردهای بی نظیر تیم خود را به فینال NBA و بازی در برابر تیم لس آنجلس لیکرز در سال 1991 ببرد. در همان سال مایکل جردن دومین جایزه خود به عنوان با ارزش تری بازیکن سال NBA دریافت کرد. عنوانی که 5 بار توسط این بازیکن بسکتبال در طول عمر ورزشی اس کسب شده است.

ورود جردن به دنیای بیسبال

سپس در حالی که تیم او در NBA به یک قدرت بلامنازع تبدیل شده بود و سه قهرمانی پیاپی به دست آورده بود، در سال 1993 مایکل جردن به طور عجیبی تصمیم گرفت بسکتبال را رها کرده و وارد دنیای بیس بال شود. او این تصمیم را تحت تاثیر از دست دادن پدرش در اوایل همان سال گرفته بود. اما در سال 1995 با قدرتی بیشتر دوباره به تیم خود برگشت و دوباره سه قهرمانی پیاپی دیگر را برای تیم خود به ارمغان آورد.

بعد از بازنشتگی دوباره در سال 1997-1998 مایکل جردن بسکتبالیست برای مدت طولانی از مسابقات فاصله نگرفت و دو فصل دیگر برای تیم جدید خود، واشنگتن در سال های 2001-2003 بازی کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حالی که دستمزد بازی برای تیم واشنگتن برای یک فصل 1 میلیون دلار بود اما مایکل جردن در سال 1998 کار خود در شیکاگو بولز را با 33140000 دلار به پایان رسانده بود.

جردن خستگی‌ناپذیر

همسر مایکل جردن

علاقه مایکل به بسکتبال انکارناپذیر است به طوری که این ورزشکار حرفه‌ای چند بار در کارنامه فعالیت خود اعلام بازنشستگی کرد اما دوباره به صحنه ورزش بازگشت. اولین کنار‌ه‌گیری او پیش از آغاز فصل  1993-1994 ان‌بی‌ای بود که بر اساس تغییر رویکرد و پرداختن به بیسبال مطرح شد.

اما در نهایت جردن در سال 1995 به بولز بازگشت و تا سال 1998 رهبری سه قهرمانی را برای این تیم بر عهده داشت به طوری که در همین دوران تیم بولز موفق شد با 72 پیروزی رکورد بیشترین پیروزی در تاریخ یک فصل ان‌بی‌ای را از آن خود کند.

سال 1999 نیز مایکل برای بار دوم بازنشستگی خود را اعلام کرد اما این کناره‌گیری نیز چندان نپایید و در سال‌های 2001 تا 2003 به عنوان بازیکن تیم ویزاردز دوباره فعالیت حرفه‌ای خود را در NBA از سر گرفت.

می‌توان گفت مایکل جردن در ورزش حرفه‌ای بسکتبال خستگی‌ناپذیر بود و پرداختن به دیگر شاخه‌های ورزشی و یا کناره‌گیری نتوانست در مقابل علاقه زیاد او دوام بیاورد. به همین دلیل نیز این ورزشکار در طول چند دهه با پشتکار، علاقه و نیروی خستگی‌ناپذیر خود سکان‌دار بسکتبال حرفه‌ای جهان بود.

حتی هم‌اکنون نیز این ستاره شناخته‌شده یک اسطوره تکرارناشدنی در این ورزش به شمار می‌رود و الگوی بسیاری از جوانان علاقمند به بسکتبال محسوب می‌شود.

دستاوردهای شاخص جردن

همانگونه که قبلا نیز اشاره شد پرش‌های افسانه‌ای این ورزشکار بسیار معروف است و بسیاری از افتخارات و فعالیت‌های شاخص او نیز در همین پرتاب‌ها و پرش‌های به‌موقع کسب شده‌اند. جالب است بدانید به واسطه پرش‌های نمایشی از روی خط پرتاب آزاد به جردن لقب « air Jordan » و « His Airness » را داده اند.

از افتخارات مایکل جردن در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پنج بار جایزه باارزش‌ترین بازیکن NBA را به دست آورد.

ده بار در تیم منتخب NBA قرار گرفت.

14 بار در بازی ستارگان ان‌بی‌ای حضور داشت.

10 بار به عنوان امتیازآور‌ترین بازیکن فصل ان‌بی‌ای انتخاب شد.

6 بار عنوان بیشترین توپ‌ربایی فصل را از آن خود کرد.

6 بار جایزه بهترین بازیکن مرحله حذفی در ان‌بی‌ای را کسب کرد.

در سال 1998 جایزه بهترین مدافع سال ان‌بی‌ای را از آن خود کرد.

زندگی شغلی مایکل جردن

شغل مایکل جردن

این بسکتبالیست حرفه‌ای لیگ ان‌بی‌ای تنها در زمینه ورزشی موفق نبوده است بلکه در زمینه کارآفرینی نیز رویکردهای موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون نیز به عنوان یک کارآفرین قابل توجه شناخته می‌شود.

برند کفش ورزشی ایر‌ جردن نایکی با توجه به جایگاه مایکل، محبوبیت زیادی بین مصرف‌کنندگان پیدا کرده است و این محبوبیت تا به امروز نیز ادامه دارد. در حال حاضر نیز این ورزشکار بازنشسته مالک عمده و رئیس تیم بسکتبال شارلوت هورنتس است.

جردن در سال 2006 وارد بخش مدیریتی این تیم شد و در سال 2010 نیز با خریدن بخش عمده دیگری از سهام آن مدیریت آن را بر عهده گرفت.

جالب است بدانید مایکل جردن در حوزه سینما نیز فعالیت داشته و در سال 1996 با بازی در فیلم هرج و مرج فضایی وارد این عرصه شده است.

همکاری مایکل جردن و نایک

در حالی که مایکل جردن بسکتبالیت با برندهای بسیاری از جمله کوکا کولا، مک دونالد، Gatorade، 2K Sport و … همکاری داشته است، اما بیشتر موفقیت خود را به کار همکاری با برند Nike Air Jordan به دست آورده است. نایک بزرگترین پشتیبان این بازیکن بازنشسته بسکتبال است و جردن بیش از 100 میلیون دلار در سال اخیر توسط این برند کسب کرده است.

بعد از بازنشستگی جردن، این بازیکن در سال 2006 سهام تیم شارلوت بابکتس را خریداری کرد. در سال 2013 مالکیت 90 درصد این تیم از آن مایکل جردن شده و نام آن به هورنتس تغییر پیدا کرد.

مایکا جردن یک کارآفرین خستگی ناپذیر است که در کنار مالکیت این تیم بسکتبال، یک نمایشگاه اتومبیل و 7 رستوران موفق را نیز اداره می کند. علاوه بر این، او با بازی در کنار شخصیت کارتونی لونی تونز در فیلم Space Jam نیز توانست 20 میلیون دلار کسب درآمد کند تا او را با عنوان مایکل جردن بازیگر نیز بشناسند.

ثروت مایکل جردن (خانه و اتومبیل)

ثروت مایکل جردن
خانه مایکل جردن

ستاره سابق NBA یک خانه بسیار بزرگ در شهر هایلند پارک، ایلینویز دارد که از نظر ظاهری با میزان شهرت او کاملا مطابقت دارد. این خانه دارای 9 اتاق خواب حیرات انگیز، 17 حمام، یک گاراژ با 15 ماشین و البته یک زمین بسکتبال سرپوشیده است. خانه مایکل جردن پر از یادگاری های شخصی او از جمله پیراهن او با شماره 23 است که رو به روی درب ورودی نصب شده است.

در میان ماشین هایی که مایکل جردن بسکتبالیست طی سالها با آنها رانندگی کرده است، می توان به یک فراری، یک پورشه و یک تویوتا اشاره کرد. در سالهای اخیر وی اغلب با فراری مدل 599 GTB Fiorona خود دیده می شود.

در کنار ماشین های گران قیمت خود، مایکل جردن یک هواپیمای شخصی نیز دارد. این هواپیمای آبی رنگ 50 میلیون دلار ارزش دارد.

اولین حقوق سالانه مایکل جردن بسکتبالیت درسال 1985 برای بازی برای شیکاگو بولز در NBA 630000 دلار بود. اما در روزهای اوج این مبلغ به بیش از 30 میلیون دلار در سال نیز رسید. در واقع کل درآمد او از فعالیت به عنوان یک بسکتبالیست 93 میلیون دلار است.

ماشین های مایکل جردن

اما در کنار درآمد او از بسکتبال، سایر فعالیت های مایکل جردن از جمله همکاری با نایک در همان سال های اول کارش کمک بسیاری به او کرد. به طوری که در سال 2008 دارایی او به 547 میلیون دلار رسید. بعد از اینکه  در سال 2015 سهم او به عنوان مالک سارلوت هورنتس بیشتر شد، ارزش خالص دارایی او به یک میلیارد دلار نیز رسید.

به گفته نایک او همچنان در حال کسب درآمد بسیار زیادی از طریق همکاری با این برند است و دارایی او در حال حاضر بیش از 1.3 میلیارد دلار است و مطمئنا این مبلغ در حال افزایش است.