وارن بافت (Warren Buffett) معروف به “اوراکل اوماها”، یکی از ثروتمندترین و مشهورترین بازرگانان و سرمایه‌گذاران جهان است. در سایت موفق شو می‌توانید با فراز و نشیب‌ها و اسرار موفقیت این شخصیت اثرگذار آشنا شوید. سایت موفق شو یکی از کامل‌ترین سایت‌های آشنایی با بیوگرافی افراد مشهور و موفق تاریخ است.

وارن بافت کیست؟

وارن بافت متولد نبراسکا در سال 1930، توانایی‌های شغلی قابل‌توجهی را در سنین جوانی نشان داد. وی در سال 1956 هلدینگ Buffett Partnership Ltd را با مسئولیت محدود تأسیس کرد و تا سال 1965 وی کنترل برکشی هاتاوی(مجموعه شرکت هلدینگ چند ملیتی) را بر عهده داشت. با نظارت بر رشد شرکت‌های خوشه‌ای سرمایه‌گذار در صنعت رسانه، بیمه، انرژی و صنایع غذایی و آشامیدنی، بافت به یکی از ثروتمندترین مردان جهان و یک خیر مشهور تبدیل شد.

زندگینامه وارن بافت

اوایل زندگی وارن بافت

وارن ادوارد بافت در 30 اوت سال 1930 در اوماها، نبراسکا به دنیا آمد. پدر بافت، هاوارد، به‌عنوان یک کارگزار بورس مشغول به کار بود و در کنگره ایالات‌متحده خدمت می‌کرد. مادرش، لیلا استالف بافت، خانه‌دار بود. بافت فرزند دوم و تنها پسر خانواده بود. او در اوایل دوران کودکی به مسائل مالی و کسب‌وکار علاقه نشان می‌داد. دوستان و آشنایان او مدعی‌اند که وی یک پسر جوان بداخلاق مجذوب ریاضی بود که می‌توانست ستون‌های بزرگی از اعداد ذهنی و به‌راحتی حل کند، استعدادی که در سال‌های بعدی زندگی او بارزتر شد.

وارن بافت در هنگام کودکی از محل‌های کاری پدرش بازدید می‌کرد و اغلب از نوشتن قیمت سهام در تخته‌سیاه دفتر کار گله می‌کرد. وی در 11 سالگی اولین سرمایه‌گذاری خود را انجام داد و سه سهام خدمات شهری را به ارزش هر سهم 38 دلار خرید. ارزش سهام او به‌سرعت کاهش یافت و به 27 دلار سقوط کرد، اما او با سرسختی آن‌ها را حفظ کرد تا اینکه ارزش سهامش 40 دلار شد. او سهام خود را با سود اندکی به فروش رساند اما بعدها از این تصمیم پشیمان شد، چراکه City Services این سهام را نزدیک به 200 دلار فروخت. وی بعدها این تجربه را به‌عنوان اولین درس صبر در سرمایه‌گذاری یاد می‌کند.

بچگی وارن بافت

آموزش و شغل اولیه وارن بافت

وارن بافت در سن 16 سالگی جهت تحصیل در رشته تجارت دانشگاه پنسیلوانیا ثبت‌نام کرد. وی در دو سال آخر تحصیلات خود به دانشگاه نبراسکا منتقل شد و در 20 سالگی با نزدیک به 10000 دلار درآمد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

وی در سال 1951 مدرک کارشناسی ارشد را در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد، جایی که اقتصاددانان نام‌آوری چون بنیامین گراهام تحصیل کرده بودند. سپس او تحصیلات خود را در مؤسسه مالی نیویورک ادامه داد.

تحت تأثیر کتاب گراهام در سال 1949 با عنوان “سرمایه‌گذار هوشمند”، وارن بافت به مدت سه سال اوراق بهادار کمپانی بافت-فالک را به فروش رساند سپس به مدت دو سال به‌عنوان تحلیلگر و مربی در گراهام-نیومن کورپ مشغول به کار شد.

اولین بنگاه کارآفرینی وارن بافت

در سن 13 سالگی، وارن بافت کسب‌وکار شخصی خود را به‌عنوان پسرک کاغذ فروش انجام می‌داد. او برگه‌های خاصی را به فروش می‌رساند. در همان سال، وی اولین اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه داد و ادعا کرد که به خاطر دوچرخه‌اش، به وی کسر مالیاتی 35 دلاری باید تعلق بگیرد. در سال 1942، پدر بافت به مجلس نمایندگان ایالات‌متحده راه یافت و خانواده وی به فردریکبورگ، ویرجینیا نقل‌مکان کردند تا پدرش به پست جدید در کنگره نزدیک باشد. بافت در دبیرستان وودرو ویلسون در واشنگتنD.C ثبت‌نام کرد و در آنجا به طرح نقشه‌های جدید برای پول درآوردن ادامه داد. در دوران دبیرستان، او به همراه دوستش یک دستگاه پین ​​بال کارکرده را به قیمت 25 دلار خریداری کردند. آن‌ها آن را در یک آرایشگاه مردانه نصب کردند و طی چند ماه سود حاصل از آن باعث شد دستگاه‌های دیگری خریداری کنند. قبل از اینکه بافت کسب‌وکار خود را به قیمت 1200 دلار به فروش برساند، دستگاه‌های بازی‌اش در سه مکان مختلف نصب‌شده بود.

همسر و فرزندان وارن بافت

در سال 2006، بافت در 76 سالگی با همراه دیرینه خود آسترید منکس ازدواج کرد.

وارن بافت پیش‌ازاین ازدواج، از سال 1952 تا سال 2004 دارای همسر دیگری به نام سوزان تامپسون بود که در دهه 70 از او جدا شد. او و سوزان دارای سه فرزند به نام‌های: سوسن آلیس، هاوارد گراهام و پیتر بودند.

همسر و فرزندان وارن بافت

ارزش خالص دارایی وارن بافت

در سال 2018، ارزش خالص بافت 84 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

وارن بافت چقدر به امور خیریه بخشید؟

بر اساس گزارش آمریکا، بین سال‌های 2006 و 2017، بافت نزدیک به 28 میلیارد دلار به خیریه اهدا کرده است.

فعالیت‌های انسان دوستانه وارن بافت

شرکت هلدینگ Berkshire Hathaway

بافت در سال 1956 شرکت Buffett Partnership Ltd را در زادگاه خود اوماها تأسیس کرد. او با بهره‌گیری از تکنیک‌های آموخته‌شده از گراهام، در شناسایی شرکت‌های کم‌ارزش موفق شد و از این طریق میلیونر شد. یکی از این شرکت‌ها که بافت در آن سرمایه‌گذاری کرده بود، یک شرکت نساجی به نام Berkshire Hathaway بود. او شروع به جمع‌آوری سهام در اوایل دهه 1960 کرد و تا سال 1965 کنترل این شرکت را بر عهده گرفت.

علی‌رغم موفقیت وارن بافت درBuffett Partnership ، او در سال 1969 این شرکت را منحل کرد تا بر توسعه برکشایر هاتاوی متمرکز شود. وی بخش تولید نساجی خود را غیرفعال نمود و در عوض با خرید دارایی از بخش‌هایی چون رسانه(واشنگتن پست)، بیمه(GEICO) و نفت(اکسون) شرکت خود را توسعه داد. او حتی موفق شد سرمایه‌های به‌ظاهر ضعیفی را به سود کلان تبدیل کند که مهم‌ترین آن‌ها خرید scandal-plagued از برادران سالومون در سال 1987 بود.

پس از سرمایه‌گذاری قابل‌توجه Berkshire Hathaway در Coca-Cola، بافت از سال 1989 تا 2006 به‌عنوان مدیر این شرکت منصوب شد. وی همچنین به‌عنوان مدیر شرکت‌هایی چون Citigroup Global Markets Holdings ، Graham Holdings و Company Gillette شناخته می‌شود.

فعالیت های انسان دوستانه وارن بافت

وارن بافت و بیل گیتس

در ژوئن سال 2006، وارن بافت اعلام کرد که تمام ثروت خود را به امور خیریه واگذار خواهد کرد و 85 درصد از آن را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس بخشید. این کمک مالی به بزرگ‌ترین اقدام خیرخواهانه در تاریخ ایالات‌متحده تبدیل شد. در سال 2010، وارن بافت و گیتس اعلام کردند که آن‌ها به تشکیل برنامه‌ای تحت عنوان Giving Pledge جهت جذب افراد ثروتمندتر برای انجام امور انسان دوستانه اقدام می‌کنند.

در سال 2012، معلوم گردید که بافت به سرطان پروستات مبتلا شده است. وی در ماه ژوئیه تحت معالجه قرار گرفت و در ماه نوامبر درمان خود را با موفقیت انجام داد.

این اخلال در سلامتی وی سبب گردید که موقعیت وی در صدر لیست میلیاردرهای جهان Forbes دچار تزلزل شود. در فوریه 2013، بافت H. H. Heinz و گروه سهام خصوصی 3G Capital به ارزش 28 میلیارد دلار را خریداری کرد. بعدها خوشه‌های پایدار دیگری در هلدینگ Berkshire Hathaway از قبیل سازنده باتری Duracell و Kraft Foods Group در سال 2015 با Heinz جهت تشکیل سومین شرکت بزرگ غذا و نوشیدنی در آمریکای شمالی ادغام شدند.

در سال 2016، وارن بافت Drive2Vote را راه‌اندازی کرد، وب‌سایت این شرکت در ترغیب مردم نبراسکا در استفاده از حق رأی خود و همچنین کمک به ثبت‌نام و انتقال رأی‌دهندگان(گرفتن تاکسی برای آن‌ها) به مکان رأی‌گیری، نقش مؤثری داشت.

وارن بافت حامی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دموکرات هیلاری کلینتون در سال 2015 بود. او همچنین نامزد جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ را نیز به چالش کشید تا اظهارنامه مالیاتی‌اش را به اشتراک بگذارد. وی در تظاهرات 1 اوت در اوماها گفت: “من ترامپ را در اوماها ملاقات خواهم کرد. هر دو تحت حسابرسی هستیم و باور کنید، هیچ‌کس نمی‌تواند ما را از صحبت در مورد آنچه قرار است اتفاق بیافتد، بازدارد”. البته قابل‌ذکر است که ترامپ این پیشنهاد را نپذیرفت و امتناع وی از اعلام اظهارنامه مالیاتی‌اش درنهایت مانع از انتخاب وی برای ریاست جمهوری در سال 2016 نشد.

در ماه مه سال 2017، وارن بافت اعلام کرد که وی شروع به فروش تقریباً 81 میلیون سهم خود از سهام IBM کرده است و خاطرنشان کرد: ارزش این شرکت در مقایسه با شش سال گذشته رو به افول بوده است. پس از فروش این سهام، وی تنها سهامدار حدود 37 میلیون سهم این شرکت بود. از طرف دیگر، وی سرمایه‌گذاری خود در اپل را 3 درصد افزایش داد و با تضمین 700 میلیون سهم به بزرگ‌ترین سهامدار بانک مرکزی آمریکا تبدیل شد. در اوایل سال بعد، او سهام بیشتری را به اپل اضافه کرد تا آن را به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مشترک سهام برکشایر هاتاوی تبدیل کند.

سرمایه‌گذاری بهداشتی وارن بافت

سرمایه‌گذاری بهداشتی وارن بافت

در تاریخ 30 ژانویه سال 2018، Berkshire Hathaway ، JPMorgan Chase و Amazon آگهی مطبوعاتی مشترکی ارائه دادند که در آن اعلام کردند که قصد دارند یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی جدیدی را برای کارمندان ایالات‌متحده تشکیل دهند.

بر اساس این خبر، این شرکت هنوز به شعار خود مبنی بر “آزادی از مشوق‌ها و محدودیت‌های سودآوری” پایبند بود زیرا تلاش می‌کرد تا با تمرکز اولیه روی فناوری‌های مدرن، راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و بهبود روند کلی بیماران پیدا کند.

بافت بابیان اینکه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی همانند یک کرم گرسنه بر جان اقتصاد آمریکا است، مدعی بود:”ما با این عقیده موافق هستیم که به‌کارگیری منابع جمعی در جهت حمایت از استعدادهای کشور می‌تواند به‌مرور زمان افزایش هزینه‌های بهداشتی را بررسی کند و هم‌زمان رضایت بیمار و نتایج بهبودی را نیز بالا ببرد”.

در ماه مارس، رسانه‌ها گزارش دادند که خوشه مسکن‌سازی آمریکا در شرکتBerkshire Hathaway ، دومین مالک کارگزاری مسکونی در ایالات‌متحده ، قرار است گام‌های بیشتری را در این خدمات بردارد. وارن بافت شرح می‌دهد که به دست آوردن HomeService در Berkshire Hathaway در سال 2000 یکی از سخت‌ترین و موفقیت‌آمیزترین اشتراکات سرمایه‌گذاری بود.