وقفه ها یا به نوعی وقت کشی های روزانه اجتناب ناپذیر هستند. با وجود ترس از دست دادن زمان، ما به زنگ ها، بوق ها و ویبره ها اجازه می دهیم تا در صرف زمانمان مداخله کنند. به ما اطمینان دهند که به شبکه جهانی متصل هستیم. و ناخودآگاه به خودمان می گوییم که این اتصال همیشگی، هیچ تاثیری در میزان کیفیت و راندمان کاریمان نخواهد داشت.

اما در واقعیت، ما کاملا در احاطه ی سر و صداهای بیرونی اطرافمان هستیم. تا جایی که دوری از این صداها تقریبا غیر ممکن می شود. و در نتیجه منافع مان تحت تاثیر این عوامل به صورت اجتناب ناپذیری به خطر خواهد افتاد.

برای اینکه خودمان را از این طرز فکر غلط جدا کنیم، این انتخاب آگاهانه نیازمند تلاش های مستمری ست. اما وقتی انتخاب های درست و تمرین های هم جهت با آن ادامه یابد، روش های دستیابی به موفقیت های بالاتر هم به خودی خود نمایان می شود.و شما برای دست یابی به اهداف و رسیدن به آنها، بدون از دست دادن تمرکز یا گم کردن جهت، کاملا مجهز می شوید.

1. پایبندی به اعتقادات

اکثر ما تصور انجام کارهای بزرگی را در سر می پرورانیم. اما تفاوت بین یک فرد متوسط و کسی که دستاوردهای ارزشمندی داشته، میزان تعهد به اعتقاد ان فرد است. زیرا شخصی که ایمان دارد قادر به انجام کاریست، در واقع اولین قدم برای دستیابی به آن هدف را برداشته است.

جالب است در اینجا روشی را که ویل اسمیت به زیبایی عنوان داشته، بیان کنیم:

“تنها یک قدرت حتمی برای رسیدن به آنچه می خواهیم وحود دارد، که به انتخاب هایمان موجودیت می بخشد، فقط تصمیم بگیرید که می خواهید چه کسی باشید، شخصی که می شوید و کاری که انجام خواهید داد را با اختیار و اندیشه خود انتخاب کنید. و بعد از این انتخاب، حتی جهان هم دیگر نمی تواند راهتان را سد کند.”

وقتی شروع به انجام کاری می کنید که اعتقاد دارید و متعهد به آن انتخاب هستید، بعد از آن همه چیزهای دیگر به نحوی حرکت می کنند که در نهایت شما به انتخاب خود برسید و اتفاقی که می خواهید برایتان به طور حتم رقم بخورد.

پس فراموش نکنید که تصمیمات شما توسط طرز فکرتان هدایت خواهد شد.

2. پایبندی در از بین بردن وقت کشی ها

وقت کشی

دنیای اطراف شما ساخته شده تا به نوعی حواستان را پرت خودش کند. اگر در حال حاضر برای حفظ تمرکز خود مبارزه می کنید، در واقع از لحظه بیدار شدن در نبردی هستید که در آن بازنده اید. اما اگر به طور معمول شما فردی متمرکز هستید، در صورتی که اصلا محیط تان را کنترل نکنید، شما هم در طول روز درگیر وقفه های متمادی ای خواهید شد. پس برای مقابله با این مشکلات شما باید همه ی مواردی که می تواند توجهتان را به خود جلب کند خاموش کنید. همه چیز.

برای مثال از تلفن من هرگز صدایی شنیده نمی شود ، بیشتر اوقات گوشی را از سمت صفحه روی زمین می گذارم و بنابراین روشن شدن صفحه گوشی را نمیبینم. و همینطور وقتی برنامه جدیدی نصب می کنم، تمام نوتیفیکیشن ها را غیر فعال میکنم و این دقیقاً همان روشی است که من آن را انتخاب کرده ام و می خواهم. نمیتوانم فراموش کنم که سال ها پیش قبل از این پیام های متنی چقدر زندگی خوبی داشته ام. پس الان هم اگر یک پیام را از دست بدهم، بدون اینکه اتفاقی بیوفتد، باز هم زندگی ام به خوبی ادامه خواهد داشت.

یاد بگیرید که با سکوت و تمرکز، راحت باشید.که در نتیجه این طرز زندگی، کیفیت کار شما به طرز چشمگیری افزایش می یابد. تفکرات از حالت سطحی خارج می شوند و سازندگی و خلاقیت رخ می دهند. چرا که با کنار گذاشتن وقفه های ناشی از شبکه جهانی اینترنت، زمان خیلی بیشتری برای اختصاص دادن به افکار و درونیات خود خواهید داشت.

3. پایبندی و انضباط در مدیریت زمان

مدیریت زمان

برخی ممکن است بگویند مدیریت زمان یک افسانه است. زیرا ما هیچ کنترلی در طول زمان نداریم. زمان با ما یا بدون ما مسیر خود را طی می کند. و هرگز نمی توان آن را تحت کنترل دراورد یا حتی خرید.

اما می توان مدت زمان محدود و مشخصی برای انجام کارها در نظر گرفت. برای مثال  وقتی تمام طول روز را پشت میز کار برای انجام پروژه ای مینشینیم، 8ساعت به نظر چیزی در حدود 100 ساعت احساس می شود!

می توان ذکر کرد که اکثر مردم در زندگی انجام کارهای سرگرم کننده و تفریحات را در انتهای همه ی برنامه ریزی ها و کارهایشان قرار می دهند. اما در اینجا می خواهیم نکته ای کلیدی و هیجان انگیز را پیشنهاد دهیم:

برنامه های خود را با کارهای جالب و تفریحات خود شروع کنید. و آنها را با یک نظم تکرارشونده دقیق در برنامه روزانه خود قرار دهید. و بقیه کارهای اساسی خود را حول این محور تنظیم و عملی کنید.

برای مثال من با برنامه های هفتگی مستمر، اولیت های خودم را مشخص کرده ام. اما برنامه هایی که با کسی به غیر از خودم نیست ، و اگر یکی از این برنامه ها را فراموش کنم، به غیر از خودم کسی متوجه آن نمی شود.و از آنجایی که حفظ سلامتی یکی از اولیت های اصلی ام است،  زمان ورزش من سه روز در هفته، در ساعت 6 بعد از ظهر برنامه ریزی شده است. من این موارد حائز اهمیت را  در ذهنم تثبیت کرده ام. و وقتی زمان برنامه ریزی هایم فرا می رسد، همه ی چیزهای دیگر را متوقف می کنم، و به سمت انجام کاری که از قبل در نظر داشته ام می روم. و مسلما می دانم که هر کار دیگری را می توانم بعدا انجام دهم. زمانی که طبق برنامه ریزی ام پیش رفته ام و کارهایم را به دقت انجام داده ام.

شما هم انجام این روند را در تقویم برنامه های خود اغاز کنید. برنامه های شما می تواند شامل نوشتن یک کتاب باشد، یا تمرین پیانو یا یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید. هیچ کس در مسیر پیشرفت، شما را مجبور به انچام کاری نمی کند. کلید این راه در دستتان خودتان است. پس حرکت کنید و از زمانی که در دست دارید، سخت گیرانه محافظت کنید.

4. پایبندی در حفظ سلامتی

حفظ سلامتی

اگر بدن شما قادر به انجام اهدافتان نیست ، به مرور زمان از لحاظ جسمی و روحی خسته و ناتوان می شوید.

برای حفظ سلامتی و آمادگی برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده، باید زمان مشخصی را به طور منظم برای مراقبت از بدن خود اختصاص دهید. پس در تقویم زمان بندی تان، بخشی را برای مراقبت از بدن در نظر بگیرید.برای مثال در یک تایم مشخص به باشگاه ورزشی بروید. اما نباید فراموش کرد که برای اثر بخشی این روند باید حداقل چند بار در هفته و به طور منظم این روند را تکرار کنید. ورزش را به درستی انجام دهید. عضلات خود را آموزش دهید. قلب و ریه ها را برابر افزایش سطح استرس بدن مقاوم سازید.

بنابراین اگر بدن شما عادت به استرس و فضاهای متشنج دارد، انجام ورزش های منظم می تواند در مدیریت استرس و حفظ سلامتی بسیار موثر واقع شود. پس هرچه در مدیریت استرس و حفظ انرژی خود بهتر عمل کنید، در تحقق اهدافی که برای خود تعیین کرده اید نیز بهتر خواهید بود.

5. پافشاری در جهل

جهل مظهر تمرکز است. شما نمی توانید همه چیز را بدانید ، و نیازی هم نیست که صرفا با فقط دانستن همه چیز زندگی کنید. اما چیزهایی که شخصا انتخاب می کنید تا مورد توجه خود قرار دهید، به طور حتم نتایج خیلی بهتری را در بر خواهند داشت.

پس اگر می خواهید به مهارت های بالاتری در انتخاب ها و سرمایه گذاری های زندگیتان برسید ، می توانید از نکات ذکر شده استفاده کنید تا در شروع کارتان در زمینه نظم و انضباط کمک کند.