صحبت در جمع و در مقابل حضار یکی از اصلی ترین کارهایی است که بسیاری از افراد روزانه با آن سروکار دارند. اگر شما نیز جزء کسانی هستید که باید در زندگی شخصی یا کاری خود با افراد مختلف ارتباط مستقیم داشته باشید و نیاز است که در میان جمعیت حاضر شده و سخنرانی کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله ترفندهایی را به شما یاد می دهیم که به کمک آنها بتوانید با احساس کم رویی خود مقابله کرده و در واقع ترس از صحبت کردن در جمع نیز در شما از بین برود.

صحبت کردن در جمع برای برخی از افراد گاهی از مرگ نیز ترسناک تر به نظر می رسد. شاید خیلی از افراد این موضوع را قبول نداشته باشند اما واقعیت این است که همه ما این ترس را به شکل های مختلف در زندگی خود احساس می کنیم و از صحبت کردن در عموم واهمه داریم.

ترس از صحبت کردن در برابر مخاطبین ترسی بسیار رایج است و در علم روانشناسی از این نوع از ترس با عنوان glossophobia یاد می شود. با این حال، ایستادن در مقابل مخاطبین و صحبت کردن درباره یک موضوع یا یک ایده به یکی از اصلی ترین بخش های زندگی ما تبدیل شده است. تبدیل شدن به یک سخنران با اعتماد به نفس بالا می تواند باعث شود که در زمینه شغلی خود پیشرفت کرده و با ایجاد مشارکت های پایدار کسب و کار خود را رونق دهیم.

در واقع تنها چیزی که میان ما و مخاطبین ما دیوار می کشد، احساس کمرویی، ترس از رد شدن یا هر دوی آنهاست. اگر شما نیز فرد کمرویی هستید و به شدت از صحبت کردن در عموم واهمه دارید و موفقیت کسب و کار شما یا ارتقا شغلیتان به این امر وابسته است، اصلا نگران نباشید. در این مقاله تلاش بر این است تا با ارائه نکات لازم به شما در زمینه مقابله با احساس کمرویی خود و صحبت کردن با اعتماد به نفس بالا و فن بیان عالی در ملاء عام کمک کنیم.

  1. اضطراب خود را پذیرفته و سعی کنید آن را مدیریت کنید

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما محبور نیستید برای اینکه به یک سخنران خوب تبدیل شوید، بر ترس خود غلبه کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یاد بگیرید این احساس را مدیریت کنید. پیشنهاد سوریاوانشی در این خصوص این است که به دنبال این باشید که راهی را پیدا کنید که بتوانید از طریق آن محدودیتی که برای خودتان به وجود آورده اید را از بین ببرید. سوریاوانشی در این باره می گوید: «من خودم اولین بار از گروه کر مدرسه رد شدم. این امر باعث شد تا من برای همیشه از موسیقی و خواندن دور شوم و دیگر هیچوقت به سمت آواز خواندن نروم. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا کرد که در یک رویداد بین المللی از من خواسته شد تا یک ترانه بالیوودی را بخوانم. من نیز آواز مورد نظر را خواندم و حضار نیز من را تشویق کردند. این موضوع باعث نشد که من یک شبه خواننده شوم اما سبب شد که با احساس بهتری در میان جمع دوستان خود آواز بخوانم. در واقع این اتفاق سبب شد تا من بتوانم ترسی که باعث شده بود محدود شوم را شناسایی و از آن رها شوم.»

  1. مخاطبین خود را بشناسید اما روی مطالبی که بیان می کنید تمرکز کنید

غلبه بر کمرویی هنگام سخنرانی

اگرچه اینکه مخاطبینی که قرار است برای آنها صحبت کنید را بشناسید (بدانید آنها چه کسانی هستند، چه کاری انجام می دهند و موضوعات مورد علاقه آنها چیست) ایده بسیار خوبی است اما زمانی که با آنها رو به رو می شوید بهتر است روی موصوغی که قرار است ارائه بدهید و اینکه چگونه آن را به شکلی مناسب و واضح به شنوندگان خود انتقال دهید، تمرکز کنید.

سوریاوانشی در این زمینه نیز خاطر نشان می کند: «اینکه زمان و انرژی خود را روی انتخاب یک موضوع مناسب که روی آن تمرکز دارید، بگذارید و روی ارائه آن تمرین کنید باعث می شود که احساس اعتماد به نفس بیشتری را داشته باشید. برای موفق شدن هیچ راه میانبری وجود ندارد. من همکاری را داشتم که به یک رویداد بسیار مهم دعوت شده بود. کاری که او قرار بود در این رویداد انجام دهد بسیار مهم و معتبر بوده و خیلی از افراد آرزو داشتند که به جای او باشند. داشتن یک متن خوب و آمادگی کامل برای ارائه آن باعث شد که او به ستاره آن رویداد تبدیل شود.»

  1. با خودتان مهربان باشید

ما نمی توانید آنچه که دیگران درباره ما می گویند را کنترل کنیم. اما مطمئنا این امکان را داریم که چیزهایی که خودمان می گوییم را کنترل نماییم. سوریاوانشی در این باره می گوید: «بنابراین، منتقد درونی خود را سرکوب کنید و به جای آن مخاطبینی را تجسم کنید که شما را تحسین می کنند.» همچنین او افزود: «گاهی اوقات طنز بهترین وسیله ای است که می توانید به کمک آن احساس آرامش را در خودتان و مخاطبینتان ایجاد کنید. همه ما انسان هستیم و خیلی اوقات با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنیم. به همین دلیل نیاز است که آماده باشید تا بتوانید خود را بخندانید. اگر شما قرار است به روی صحنه بروید، خودتان اولین کسی باشید که خود را تایید می کنید. در کنار آن نیز داشتن شوخ طبعی بهترین ابزاری است که می توانید در شرایط استرس زا از آن استفاده کنید.»

  1. از تکنیک های مناسب کسب آرامش استفاده کنید

غلبه بر کمرویی هنگام سخنرانی

نفس عمیق کشیدن و داشتن افکار مثبت به کسب آرامش در زمانی که روی صحنه و در مقابل مخاطبین ایستاده اید بسیار کمک کننده خواهد بود. اما در کنار آن راه مناسب دیگری که می توانید از آن برای مقابله با تنش های عصبی استفاده کنید این است که قاطع و محکم ایستاده، لبخندی وسیع را روی لب داشته و با یک چهره دوستانه با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. سوریاوانشی معتقد است: «تکنیک هایی که به شما در زمینه کسب آرامش کمک می کنند را شناسایی کنید و از همان تکنیک ها در زمان رو به رو شدن با مخاطبین خود استفاده کنید. این امر سبب می شود تا بتوانید خودتان را آرام کرده و در هنگام قرار گرفتن روی صحنه توجه خود را از احساس های بد مثل استرس دور کنید.»

  1. چرخه ترس خود را بشکنید

نکته آخری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر کاری ما را می ترساند، به صورت ناخودآگاه تمام تلاش خود را کنیم تا از انجام آن خودداری کنیم. همین امر نیز سبب می شود تا آن کار را انجام نداده و تمرین نکرده و تلاشی هم برای انجام آن نکنیم.

زمانی که روی انجام درست یک کار تمرین کافی نداشته باشید، به هیچ عنوان نمی توانید عملکرد خوبی را نیز داشته باشید. زمانی هم که نتوانید عملکرد خود بهبود ببخشید، همیشه نسبت به آن عمل احساس ترس و وحشت خواهید داشت. سوریاوانشی در این زمینه می گوید: «این چرخه ترس می تواند ادامه داشته و بارها و بارها تکرار شود. اما شما می توانید آن را بشکنید. امروزه راه های زیادی پیش روی شما قرار می گیرد که می توانید به کمک آنها مشکل کمرویی و ترس از صحبت کردن در جمع را در خود از بین ببرید. شما می توانید با دوستان خود تمرین کنید، از خودتان فیلم بگیرید، در کلاس های سخنرانی شرکت کنید تا یک مربی حرفه ای استخدام کنید.»

در پایان، آنچه که باعث می شود تا شما به یک سخنران خوب تبدیل شوید این است که مثبت و صبور باشید و با آمادگی و تمرین بسیار پا در مسیر بگذارید.