کیانو ریوز بازیگر فیلم هایی مانند “ماجراجویی های بیل و تد” ، “سرعت”، “The Matrix”  و “جان ویک” است. این بازیگر توانا و موفق در پروژه های دیگری نیز به ایفای نقش پرداخته است. موفق شو، در این مقاله به بررسی اجمالی زندگی نامه و فیلم های کیانو ریوز خواهد پرداخت.

سال های اول زندگی و پیشینه

پدر ریوز دو رگه چینی-هاوایی بود. وی که یک زمین شناس بود، پسر خود را کیانو (به معنای “نسیم خنک بر فراز کوها” در گویش محلی هاوایی) نامید. مادر ریوز برای سرگرمی به عنوان مجری و بعداً طراح لباس کار می کرد. پس از جدایی والدینش، پسر جوان با مادر و خواهرش به نیویورک و سپس تورنتو نقل مکان کرد. ریوز به ورزش هاکی علاقه زیادی نشان می داد اما در نهایت به بازیگری روی آورد. وی حرفه خود را در کانادا و در سال 1985 با پروژه بزرگ “با یک قدم دور شدن” آغاز کرد.

فیلم های کیانو ریوز

کیانو ریوز کیست؟

کیانو ریوز ابتدا برای بازی در فیلم “کنار رودخانه” بسیار مورد توجه قرار گرفت. این در حالی بود که فیلم کمدی “ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد” و ” سفر وحشیانه بیل و تد” شهرت ریوز را دو چندان کرد. کارنامه فیلم های کیانو ریوز بسیار متنوع است. او بازی در فیلم های اکشن و پرهیجانی مانند “سرعت” و فیلم های تخیلی مانند “ماتریکس” را در لیست خود دارد. وی همچنین بازی در فیلم های معمولی، مانند “آیداهو خصوصی من” و “زندگی خصوصی پیپا لی” را نیز در کارنامه هنری خود دارد. ریوز در سال 2013، اولین کارگردانی خود را در فیلم “مرد تای چی” تجربه کرد.

فیلم های کیانو ریوز

نگاهی به فیلم های کیانو ریوز

اولین فیلم های کیانو ریوز

ریوز در فیلم های مخصوص رده سنی نوجوان با محوریت ایالات متحده، مانند “یانگبلاد” (1986) با بازی راب لاو و پاتریک سوئیز و “لبه رودخانه” (1986) حضور داشت. ریوز پیش از پیوستن به گروه بازیگران درام “روابط خطرناک” (1988)، با بازی گلن کلوز و جان مالکوویچ، بیشتر در فیلم ها و سریال های تلویزیونی بازی می کرد. یک سال بعد از این درام، فیلم “ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد” اکران شد برای مدت زمان طولانی، بسیاری ریوز را به واسطه بازی در این فیلم می شناختند. ریوز در این فیلم با الکس وینتر همبازی بود. این کمدی محبوب داستان دو دانش آموز دبیرستانی بلند پرواز را روایت می کند که در زمان سفر می کنند. داستان این دو دانش آموز در سال 1990 در قالب یک انیمیشن تلویزیونی و در سال 1991 به شکل یک فیلم روایت شد.

فیلم های کیانو ریوز، بیل و تد

 

“آیداهو خصوصی من”، “سرعت” و “نقطه شکست”

ریوز غالبا به واسطه عدم انتقال معنا و محدودیت هایش به عنوان یک بازیگر مورد انتقاد قرار می گیرد. اما همیشه نقش های مختلفی را در ژانرهای متفاوت قبول می کند. فیلم های کیانو ریوز در طی دهه های گذشته از شبکه های خانگی تا فیلم های اکشن و تریلر، را شامل می شود.

“ایداهوی خصوصی من”(1991)، به کارگردانی گاس ون سانت و با بازی کیانو ریوز، زندگی دو جوان کارگر جنسی را  که در خیابان زندگی می کردند، به تصویر کشید. در “نقطه شکست” (1991) این بازیگر به یک مامور مخفی FBI تبدیل شد. این مامور در متن زندگی یک گروه جنایتکار و سارق بانک، گرفتار می شود. در اقتباس فرانسیس فورد کوپولا از شاهکار برام استوکر، “دراکولا” (1992)، با بازی گری اولدمن، وینونا رایدر و آنتونی هاپکینز، ریوز با شخصیتی مصمم و آرام در نقش جاناتان هارکر ظاهر شد.  در سال 1994 ریوز در کنار ساندرا بولاک به عنوان نقش اصلی در فیلم سرعت ظاهر شد. در ادامه وی در دارم عاشقانه “قدم زدن بر روی ابرها” (1995) و تریلر فوق العاده “وکیل مدافع شیطان” (1997) با بازی آل پاچینو و شارلیز ترون نیز ظاهر شد.

 فیلم های کیانو ریوز وکیل مدافع شیطان

نقطه عطف فیلم های کیانو ریوز؛ ‘ماتریکس’

در اواخر دهه 90، ریوز در یک فیلم علمی-تخیلی بازی کرد. این فیلم بعدها به عنوان یکی از نقاط عطف در این ژانر شناخته شد: ماتریکس. این فیلم به کارگردانی اندی و لانا واچوفسکی در سال 1999 میلادی ساخته شد. این فیلم ریوز را به عنوان چهره ای مذهبی تحت نام نئو معرفی کرد. قرار بود نئو، بشریت را از دنیای شبیه سازی شده و مصرف زده ازاد کند. ماتریکس به دلیل سکانس های ابتکاری مبارزه، جلوه های ویژه آوانگارد و المان های مد جذاب شناخته شده است. این فیلم یک موفقیت بین المللی بود. دو قسمت فیلم با هم فیلمبرداری شدند. این قسمت ها در سال 2003 منتشر شدند که با استقبال متفاوتی روبرو شد. فیلم دوم، “بازگشت ماتریکس” موفقیت مالی بیشتری را نسبت به فیلم اول تجربه کرد. در تابستان سال 2019 ، 16 سال پس از اکران بازگشت ماتریکس، اعلام شد که چهارمین فیلم این مجموعه در دست ساخت است. قرار است ریوز در نقش نئو بازگردد.

 

فیلم های کیانو ریوز ماتریکس

 

“روزی که زمین ایستاد”، “یکی باید کوتاه بیاید”

حتی با کسب موفقیت های بسیار، ریوز به کار خود در ژانرهای مختلف ادامه داد. او در نقش یک مرد متجاوز در فیلم “هدیه” (2000)، با بازی کیت بلانشت، در نقش یک پزشک عاشق ایفای نقش کرد. در فیلم “یکی باید کوتاه بیاید”(2003) در کنار دایان کیتون و در نقش یک شکارچی جن در “کنستانتین” (2005) ظاهر شد. ریوز در سال 2008 در هیبت یک موجود فضایی به نام Klaatu به دنیای علمی-تخیلی بازگشت. او در یک بازسازی کلاسیک “روزی که زمین ایستاد” در کنار جنیفر کانلی و جیدن اسمیت، ایفای نقش کرد.

“مرد تای چی” ، “جان ویک” ، “داستان اسباب بازی 4”

در دهه بعد این بازیگر اولین کارگردانی خود را با فیلم مرد تای چی (2013) تجربه کرد. استفاده از مضامین مبتنی بر هنرهای رزمی در اثر بعدی و شناخته شده ریوز، “47 رونین” (2013)، نیز آشکار است. این تکنیک به شکل گسترده ای مورد توجه قرار گرفت. در سال 2014 و در فیلم “جان ویک” نیز تکرار شد. جان ویک بسیار مورد توجه قرار گرفت. بازیگرانی چون ویلم دافو و جان لگویزامو در این فیلم بازی کردند. قسمت دوم آن، تحت عنوان “جان ویک: فصل دوم” در سال 2017 ساخته شد.

پس از همبازی شدن با وینونا رایدر در فیلم “مقصد عروسی” (2018)، ریوز سال 2019 را طوفانی آغاز کرد. وی با فعالیت های زیر توجه همگان را برانگیخت:

  • بازی در تریلر علمی-تخیلی “بدل ها”
  • بازگشت به دنیای فیلم های اکشن با فیلم “جان ویک سه: پارابلوم”
  • ایفای نقش مکمل در فیلم “همیشه شاید من باشد” (2019) از شبکه نتفلیکس
  • صداپیشگی به جای نقش داک کابوم در فیلم “داستان اسباب بازی های 4”

فیلم های کیانو ریوز جان ویک

فرزند دختر

در سال 1999 ریوز و دوست دخترش جنیفر سایم، صاحب یک دختر به نام آوا آرچر سایم ریوز شدند. فرزند او هشت ماهه متولد شد. از دست دادن دخترشان، این زوج را ویران کرد و سبب پایان رابطه آن ها شد. دو سال بعد، جنیفر در جریان یک تصادف مرگبار با سه اتومبیل تصادف کرد. او از وسیله نقلیه خود به بیرون پرتاب شد. بعدا گزارش شد که در خلال تصادف، وی داروی ضد افسردگی مصرف کرده بود.

سایر علاقمندیها

آرزوهای هنری ریوز محدود به سینما نبود. ریوز در اوایل دهه 1990 یکی از بنیانگذار گروه Dogstar بود. Dogstar از موفقیت متوسطی برخوردار شد. در طول یک دهه فعالیت ریوز به عنوان نوازنده بیس گروه، دو آلبوم منتشر شد. وی سپس به مدت یک سال در گروهی تحت عنوان بکی، بیس نواخت. ریوز همچنین از علاقه مندان قدیمی موتورسیکلت است. پس از درخواست وی از Gard Hollinger برای طراحی یک دوچرخه سفارشی، ریوز با همکاری این طراح بزرگ و شرکت Motor Motorcycle LLC LLC در سال 2011، به تجارت مشغول شدند.

ریوز یکی از سخاوتمندترین بازیگران هالیوود است. او در تمام مدت زمانی که خواهرش با بیماری سرطان خون مبارزه می کرد، در کنارش بود. او از سازمان هایی مانند Stand Up To Cancer و PETA حمایت کرد. در آگوست 2018 و زمانی که ریوز فیلم مقصد عروسی را به همراه همکارش رایدر تبلیغ می کردند، متوجه شد که اتفاقی، اما قانونی، با همبازی اش ازدواج کرده است. رایدر در این خصوص توضیح داد که در طول فیلم برداری پروژه دراکولا، یک کشیش رومانیایی در صحنه عروسی، این دو را به صورت رسمی به عقد یکدیگر در آورده است.