مارک زاکربرگ موسس و مدیر وب سایت یکی از معروفترین شبکه های اجتماعی با نام فیس بوک است. او با ثبت این کمپانی به یکی از جوانترین افراد میلیاردر دنیا تبدیل شد. در این بخش از سایت موفق شو با حقایق شگفت انگیز زندگی این شخص بزرگ آشنا خواهید شد. پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با رمز و رازهای زندگی میلیاردهای جهان حتما به سایت موفق شو سر بزنید.

جزئیات هویتی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ دانشجوی دانشگاه هاروارد با همکاری دوستانش وب سایت فیس بوک را ابداع نموده و در اوایل کار مسائل مربوط به آن را در اتاق خوابگاه خود حل و فصل می نمود. مارک بخاطر توسعه این شبکه اجتماعی و تمرکز بر ارتقای قابلیت های آن از دانشگاه ترک تحصیل کرد. زیرا در آن زمان این وب سایت نزدیک دو میلیارد نفر کاربر داشت. این شبکه اجتماعی منجر به کسب میلیاردها دلار برای مارک زاکربرگ شد. بعدها در فیلمی تولید شده در سال 2010 روند شکل گیری فیس بوک با جزئیات و با حضور مارک به نمایش گذاشته شد.

دوران کودکی مارک زاکربرگ

زاکربرگ در 14 مه 1984 در White Plains نیویورک به دنیا آمد. خانواده وی از نظر مالی متمول بوده و والدین وی تحصیل کرده بودند. وی در روستایی در اطراف دابس فری بزرگ شد.

پدر مارک، ادوارد زاکربرگ، به دندانپزشکی مشغول بود. مادرش کارن هم بعنوان روانپزشک کار می کرد اما بعد از تولد فرزندان این کار را کنار گذاشت. این زوج بغیر از مارک سه فرزند دیگر با نام های رندی، دونا و آریلل داشتند.

زاکربرگ از همان کودکی عاشق کامپیوتر بود. در سن دوازده سالگی از برنامه ای با نام Atari BASIC استفاده کرد و توانست یک نرم افزار پیام رسان ایجاد کند. پدرش این نرم افزار کامپیوتری را در مطب خود مورد استفاده قرار داد به طوری که منشی می تواند بدون فریاد، دکتر را از بیمار جدید مطلع کند. اعضای این خانواده همچنین از این نرم افزار در خانه استفاده می کردند.

او به همراه دوستانش صرفا برای تفریح بازی های رایانه ای ​​می ساخت. وی بیان می کند که: “من دوستان زیادی داشتم که هنرمند بودند. آنها وسایل را نقاشی می کردند و من بازی مطابق آن طراحی می کردم”.

دوران تحصیلی مارک زاکربرگ

دوران تحصیلی مارک زاکربرگ

والدین مارک به استعداد فرزند خود توجه نمودند و برای آموزش بهتر وی مدرس شخصی در حیطه علوم کامپیوتر استخدام کردند تا به فرزند آنها تعلیم دهد.

مارک زاکربرگ تحصیلات دبیرستانی خود را در آکادمی فیلیپس ادامه داد. وی استعداد بالایی در شمشیربازی داشت و حتی بعنوان کاپیتان تیم انتخاب شد. او همچنین در ادبیات دانش آموز ممتازی شد و توانست دیپلمی در ادبیات کلاسیک دریافت کند.

با این حال علاقه مارک زاکربرگ به کامپیوتر بیش از حد بود. او همچنان در حال برنامه نویسی نرم افزارهای مختلف بود. شرکت های بسیاری مانند AOL و Microsoft علاقه خود به خرید نرم افزارها را نشان داده و خواهان استخدام نوجوان تازه کار بودند ولی وی هیچکدام از این پیشنهادات را نپذیرفت.

تجربه مارک زاکربرگ در کالج

مارک زاکربرگ پس از اینکه فارغ التحصیل شد. او در سال 2002 در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد. مارک پس از چهار ترم دانشگاه را رها کرد. هدف او این بود که تمام وقت خود را در اختیار توسعه شرکت جدیدش فیس بوک قرار دهد.

او هنگام تحصیل در موسسه آیوی لیگ به عنوان یک برنامه نویس نرم افزار در دانشگاه شهرت زیادی پیدا کرد. در آن زمان بود که وی نرم افزاری به نام CourseMatch ساخت که به دانشجویان کمک می کرد تا کلاس های خود را بر اساس انتخاب رشته دانشجویان دیگر انتخاب کنند.

وی همچنین Facemash را اختراع کرد، این نرم افزاری بود که به کاربر اجازه می داد تا تصاویر دانشجویان دانشگاه را با همدیگر مقایسه کرده و جذابترین فرد را انتخاب کند. این برنامه بین دانشجویان بسیار محبوب شده بود اما توسط اداره آموزشگاه یک برنامه نامناسب تلقی شده و در نتیجه حذف گردید.

دانشجویان همکار وی شامل دیویا نارندرا و دوقلوهای کامرون و تایلر وینکلووس در برنامه نویسی نرم افزارهای قبلی مارک، از او خواستند تا یک وب سایت شبکه اجتماعی که آن را هاروارد اتصال می نامیدند، راه اندازی کند. این وب سایت از اطلاعات شبکه های دانشجویی هاروارد استفاده می کرد تا دوست یابی ها و ارتباطاتی بین دانشجویان هاروارد صورت بگیرد.

مارک زاکربرگ موافقت کرد که به آنها در این پروژه کمک کند، اما بعدها منصرف شد و تمام وقت خود را صرف توسعه شبکه اجتماعی شخصی خود یعنی فیس بوک کند.

فیس مش

مارک زاکربرگ و ایجاد و توسعه فیس بوک

مارک زاکربرگ و دوستانش از قبیل داستین موسکوویتز، کریس هیوز و ادواردو ساورین فیس بوک را ایجاد کردند. این وب سایت افراد را قادر می ساخت تا حساب کاربری خود را ایجاد کنند، عکس آپلود کنند و با سایر افراد ارتباط برقرار کنند.

در سال 2004 بالاخره مارک زاکربرگ دانشگاه را رها کرد و شرکتش را به پالو آلتوی کالیفرنیا منتقل کرد. فیس بوک در آخر این سال حدود 1 میلیون کاربر داشت.

در سال 2005، شرکت مارک زاکربرگ از شرکت سرمایه گذاری Accel Partners سرمایه عظیمی دریافت نمود. این شرکت 13 میلیون دلار در این شبکه اجتماعی سرمایه گذاری کرد، قابل ذکر است در آن حین فیس بوک فقط در دسترس دانشجویان دانشگاه آیوی لیگ بود.

کمپانی مارک زاکربرگ سپس در دسترس سایر دانشکده ها، دبیرستان ها و مدارس بین المللی قرار گرفت. این امر سبب شد افراد بیشتری عضو این شبکه شوند و تعداد کاربران به بیش از 5.5 میلیون در سال 2005 رسید. این سایت به مرکز توجه سایر شرکت هایی که خواستار تبلیغ از طریق شبکه های اجتماعی بودند، تبدیل شد.

شرکت هایی همچون Yahoo و شبکه های MTV خواستار خرید وب سایت مارک زاکربرگ بودند اما مارک تمایلی به انجام این کار نداشت. در عوض، وی بر گسترش وب سایتش، انجام پروژه هایی با توسعه دهندگان خارجی و افزودن ویژگی های بیشتر تمرکز کرد.

برنامه هاروارد اتصال و شکل گیری موانع قانونی برای مارک زاکربرگ

به نظر می رسید که مارک زاکربرگ همچنان در اوج خواهد ماند اما در سال 2006، این کسب و کار تجاری با اولین مشکل بزرگ خود روبرو شد. سازندگان هاروارد اتصال ادعا کردند که زاکربرگ ایده آنها را به سرقت برده است و اصرار داشتند که او بایستی ضررهای تجاری آنها را متحمل شود.

مارک زاکربرگ مدعی بود که ایده های شکل گیری این دو شبکه اجتماعی متفاوت از یکدیگر است. بعد از اینکه وکلا سوابق مارک زاکربرگ را بررسی کردند، او را متهم نمودند. آنها مدعی بودند که وی ممکن است بطور عمدی این ایده را به سرقت برده باشد و اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک را به دوستانش انتقال داده باشد.

مارک زاکربرگ بعدها بخاطر انتشار این پیام های نادرست عذرخواهی و اظهار پشیمانی کرد. او در مصاحبه با نیویورکر بیان کرد که: “اگر می خواهید در ایجاد خدمتی تأثیرگذار باشید و افراد زیادی به آن اعتماد کنند، پس باید بالغ شوید و حرفه ای رفتار کنید” او همچنین اظهار داشت که: “فکر می کنم که با این اتفاق رشد کرده و چیزهای زیادی آموختم”.

پس از توافق بین طرفین قرار بر این شد که مارک حدود 65 میلیون دلاری بعنوان غرامت بپردازد. اما این امر از بروز اختلافات حقوقی در سال 2011 جلوگیری نکرد و دوستان وی ادعا کردند که آنها در رابطه با ارزش سهام خود فریب خورده اند.

تولید فیلم “شبکه اجتماعی یا سوشل نتورک” مارک زاکربرگ

فیلم شبکه اجتماعی

فیلمنامه نویس شبکه تلویزیونی هارون سورکین، فیلم شبکه اجتماعی را در سال 2010 ساخت. این فیلم بی نظیری بود که نامزد دریافت هشت جایزه آکادمی شد.

فیلمنامه سورکین از کتاب «The Accidental Billionaires» نوشته بن مزریش در سال 2009 اتخاذ شده بود. مزریش به دلیل بازگو کردن مجدد داستان زاکربرگ، صحنه های اختراع وی، گفتگوهای مجدد و تکرار شخصیت های مجسم داستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

مارک زاکربرگ با روایت فیلم بدین شرح مخالفت کرد و بعدها به خبرنگار نیویورکر گفت که بسیاری از جزئیات ذکر شده در این فیلم غلط است. به عنوان مثال، زاکربرگ در سال 2003 با دوست دختر سابقش آشنا شده بود. وی همچنین مدعی بود که هرگز علاقه ای به پیوستن به هیچ یک از کلاب های اجتماعی هاروارد نداشته است.

با وجود انتقادها، مارک زاکربرگ و فیس بوک همچنان به موفقیت خود ادامه دادند. مجله تایم در سال 2010 وی را به عنوان فرد سال معرفی کرد و Vanity Fair موسسه او را در صدر موسسات جدید قرار داد.

فیس بوک IPO

فیس بوک در سال 2012 حدود 16 میلیارد دلار جمع آوری کرد و به بزرگترین IPO اینترنت در تاریخ تبدیل شد.

پس از موفقیت اولیه IPO، قیمت سهام فیس بوک در روزهای ابتدایی معامله تا حدودی کاهش یافت، هر چند که انتظار می رفت که مارک زاکربرگ اغلب از اینگونه فراز و نشیب ها در مورد عملکرد بازار شرکت خود داشته باشد.

فیس بوک برای اولین بار در سال 2013 در لیست Fortune 500 قرار گرفت. مارک زاکربرگ در سن 28 سالگی، جوانترین مدیر عامل این لیست شناخته شد.

رسوایی فِیک نیوز (خبررسانی جعلی) و کمبریج آنالیتیکا

مارک زاکربرگ و کمبریج آنالیتیکا

مارک زاکربرگ به دلیل انتشار پست های خبری جعلی در شبکه خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 مورد انتقاد قرار گرفت. در اوایل سال 2018، وی توسعه روش هایی برای دفاع از کاربران فیس بوک در مورد سوء استفاده و مداخله دولت ها را بعنوان چالش شخصی اش اعلام کرد(چالش های شخصی قبلی وی در سال 2009 آغاز شده بود و فقط شامل خوردن گوشت یا یادگیری صحبت به زبان ماندارین می شد).

وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: “ما از بروز همه اشتباهات و سوءاستفاده ها نمی توانیم جلوگیری کنیم، اما در حال حاضر سیاست های ما خطاهای بسیاری را شناسایی کرده و از سوء استفاده از ابزارهایمان جلوگیری خواهیم کرد”.” اگر امسال موفقیت با ما همراه باشد، پس از پایان سال 2018 در مسیر بسیار امنی ادامه خواهیم داد”.

مارک زاکربرگ بعد از چند ماه دوباره حقایق جدیدی فاش کرد مبنی بر اینکه کمبریج آنالیتیکا، شرکت مربوط به تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهوری دونالد ترامپ در سال 2016، اطلاعات خصوصی تقریبا 87 میلیون پروفایل فیس بوک را هک کرده و استفاده نموده است و صاحبان این پروفایل های کاملا از این اقدام بی خبر هستند. به نظر می رسید اعتراض سرمایه گذاران به این وضع باعث شد که سهام شرکت پس از ثابت شدن این خبر 15 درصد کاهش یابد.

مارک زاکربرگ پس از سکوت چند روزه، در رسانه های مختلف در مورد چگونگی اقدام این شرکت برای محدود کردن دسترسی برنامه نویسان به اطلاعات کاربری توضیحاتی ارائه داد و از اینکه قبل از کنگره این اطلاعات را فاش کرده است، احساس رضایت نمود.

جوانترین میلیارد دنیا: مارک زاکربرگ

فیس بوک در روزنامه های انگلیسی و آمریکایی اعلاناتی منتشر کرد که مبنی بر عذرخواهی شخصی مارک زاکربرگ بود. وی قول داد که این شرکت تمام برنامه های خود را بررسی کند و امنیت بیشتری برای اطلاعات کاربران فراهم کند. وی نوشت: “متأسفم که در آن زمان کارهای بیشتری انجام ندادیم.” ” قول می دهم از این بعد فضای بهتری برای شما فراهم کنیم”.

در میان خواستار فزاینده نسبت به استعفای وی از گروه های سرمایه گذار، مارک زاکربرگ به پایتخت سفر کرد و پیش از حضور در دادگاه با نمایندگان مجلس ملاقاتی انجام داد. این امر کار مهمی محسوب می شد زیرا ظاهرا برخی از سناتورها در تلاش بودند تا واقعیت تجارت برگرفته از غول رسانه اجتماعی را درک کنند.

پیگیری دادرسی های کمیته نمایندگان مجلس، مدیرعامل فیس بوک را بیشتر از قبل نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران نگران کرد. در طول روز حضور در دادگاه، مارک زاکربرگ اعلام کرد که اطلاعات شخصی وی نیز مورد تعرض توسط کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته است.

میزان درآمد شخصی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ و بیل گیتس

به نظر می رسد خبرهای منفی پیرامون انتخابات و تعرض کمبریج آنالیتیکا باعث کند شدن پیشرفت این کمپانی نشده است: سهام فیس بوک رکورد 203.23 دلاری در تاریخ 6 ژوئیه 2018 را ثبت کرد. مارک زاکربرگ ثروتمند رهرو افرادی چون جف بزوس و بیل گیتس محسوب می شود(جهت آشنایی با اسرار موفقیت این غول های تکنولوژی به سایت موفق شو مراجعه کنید).

البته کند شدن رشد کاربران، سود سهام فیس بوک را در 26 ژوئیه حدود 19 درصد کاهش داد. این امر نزدیک به 16 میلیارد دلار به ثروت کلی مارک زاکربرگ ضربه زد.

البته سهام وی دوباره صعود کرد و مارک زاکربرگ یکی از ثروتمندترین افراد جهان شد. فوربس در سال 2019 زاکربرگ را در هشتمین رده در لیست میلیاردرهای جهان قرار داد- در این لیست بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس در رتبه دوم و بنیانگذاران گوگل لری پیج در رتبه دهم است. این مجله ارزش خالص دارایی وی را حدود 62.3 میلیارد دلار تخمین زده است.

لیبرا (فیس ‌بوک کوین)

لیبرا (فیس ‌بوک کوین)

فیس بوک در ژوئن سال 2019 اعلام کرد که طی اقدام برنامه ریزی شده در سال 2020 وارد تجارت رمزارز خواهد شد. همزمان با توسعه فناوری بلاک چین و بهره‌برداری از زیرساخت های مالی و ارز دیجیتالی، فیس بوک نهاد نظارتی مستقری در سوئیس به نام “لیبرا” تشکیل داد تا بتواند در این حوزه نیز فعالیت کند.

این خبرها دوباره مارک زاکربرگ را به دادگاه کشاند، مدیر عامل شرکت برای بازپرسی توسط کمیته مالی مجلس در ماه اکتبر فراخوانده شد. علی رغم فراهم نمودن مدارکی در خصوص اینکه فیس بوک در صورت شکست لیبرا از آن خارج خواهد شد با این حال زاکربرگ با سؤال های غیر منتظره ای از سوی قانونگذاران مردد در حیطه سوء استفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا و سایر تخلفات گذشته روبرو شد.

شریک زندگی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ و همسر پریسیلا چان

زاکربرگ در سال 2012 با پریسیلا چان، دانشجوی چینی-آمریکایی رشته پزشکی هاروارد ازدواج کرد. این زوج یک روز پس از IPO فیس بوک ازدواج خود را رسمی کردند. حدود 100 نفر در کالیفرنیا برای شرکت در جشن ازدواج مارک و پریسلا دعوت شدند.

فرزندان مارک زاکربرگ

مارک دو فرزند دختر به نام های مکس متولد 30 نوامبر 2015 و آگوست متولد 28 آگوست 2017 دارد. از انتظارات این زوج این است که هر دو فرزندشان جزو شبکه فیس بوک باشند. شرط مکس برای پیوستن به این شبکه این بود که پدرش دو ماه کامل را مرخصی گرفته و با آنها وقت بگذراند.

فرزندان مارک زاکربرگ

کمک های مالی و خیرخواهانه مارک زاکربرگ

زاکربرگ پس از ثروت اندوزی قابل توجه خود، میلیون ها دلار در راه های بشردوستانه خرج کرده است. از جمله کمک های قابل توجه وی در سپتامبر سال 2010 اهدای 100 میلیون دلار به مدارس نیوجرسی بود.

سپس در دسامبر 2010، زاکربرگ “تعهدنامه” را امضا کرد. طبق این تعهدنامه وی بایستی حداقل 50 درصد از ثروت خود را به خیریه اهدا کند. اعضای دیگر این تعهد نامه بیل گیتس، وارن بافِت و جورج لوکاس هستند. مارک از دیگر کارآفرینان جوان و ثروتمند خواست که آنها نیز به این پروژه بپیوندند.

وی گفت: “با نسلی از جوانان که موفقیت شرکت های خود را تضمین کرده اند، فرصت بزرگی برای بسیاری از ما شکل خواهد گرفت تا در طول حیات خود بیشتر شاهد تأثیر تلاش های بشردوستانه باشیم”.

مارک زاکربرگ و همسرش در نوامبر 2015 در نامه ای به فرزندانشان قول دادند که 99 درصد از سهام فیس بوک را به خیریه ها اهدا کنند.

این زوج این نامه را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده و بیان نمودند: “ما ملزم به انجام رسالت وجودی خود هستیم و رسالت ما ایجاد جهان بهتر برای همه کودکان است”؛”ما 99٪ از سهام فیس بوک را – در حال حاضر حدود 45 میلیارد دلار است – در راه بهبودی این دنیا برای نسل های بعدی خرج خواهیم نمود”.

این زوج در سپتامبر سال 2016 اعلام کردند که موسسه همسر مارک(CZI)، شرکتی که سهام آنها جزو سهام فیس بوک است، در طول دهه آینده حدود 3 میلیارد دلار در پژوهش های علمی سرمایه گذاری خواهد کرد تا به «درمان، پیشگیری و مدیریت بیماری های دوران کودکی» بپردازد. کوری بارگمن از دانشمندان مشهور علوم اعصاب در دانشگاه راکفلر، به عنوان رئیس پژوهشکده CZI انتخاب شد.

آنها همچنین مرکز تحقیقاتی Chan Zuckerberg Biohub را در سانفرانسیسکو تاسیس کردند. مهندسان کامپیوتر، زیست شناسان، شیمی دانان بسیاری در این مرکز گرد هم آمده اند. همکاری بین دانشگاه استنفورد، دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاه کالیفرنیا- برکلی – بیوهوب در این مرکز نیاز به 600 میلیون دلار بودجه اولیه دارد.