کمتر کسی پیدا می‌شود که مایکل شوماخر، این اسطوره آلمانی دنیای اتومبیل‌رانی را نشناسد، یا دست کم نامش را نشنیده باشد. اگر شما نیز از شیفتگان مسابقات اتومبیل‌رانی هستید، قطعا” مطالعه زندگینامه مایکل شوماخر برایتان خالی از لطف نخواهد بود. در این مقاله از سایت موفق شو همچنین قصد داریم علاوه بر ارائه اطلاعاتی دقیق و جامع در خصوص زندگی این قهرمان تمام نشدنی فرمول 1، شما را با رموز موفقیت وی‌ نیز آشنا سازیم.

زندگینامه مایکل شوماخر

زندگینامه مایکل شوماخر

مایکل شوماخر که شومی نیز نامیده می‌شود، در سوم ژانویه 1969 در هورت هرمولهاین آلمان متولد شد. این راننده فوق العاده آلمانی که رکورد بیشترین قهرمانی پی در پی در مسابقات فرمول 1 و همچنین مسابقات گرند پری را دارد، از سنین پایین به رانندگی و سرعت علاقمند بوده است. البته حمایت و تشویق خانواده شوماخر علت اصلی علاقمندی وی سوی به حساب می آید، به ویژه حمایت های پدر و مادرش رالف و الیزابت شوماخر که مدیر و کارمند یک پیست کارتینگ بودند. همین امر سبب شد که او بتواند در سالهای 1984 و 1985 به طور پی در پی، در کشور آلمان مقام قهرمانی مسابقات کارتینگ را از آن خود کند. دیری نپایید که در سال 1987 این شهرت را از مرزهای آلمان فراتر برد و به مقام قهرمانی کارتینگ اروپا دست یافت.

یک سال بعد زمانی که فقط نوزده سال داشت، تصمیم گرفت از دنیای کارتینگ خداحافظی کند. اما این پایان ماجرای زندگی هیجان انگیز این قهرمان نبود. با اینکه بسیاری شوماخر را عمدتا” در ارتباط با مسابقات فرمول 1 می‌شناسند؛ شایان ذکر است که او پیش از ورود به دنیای مسابقات فرمول 1، در اتومبیل‌های فرمول 3 آبدیده شد. هرچند اتومبیل‌های فرمول 3 در مقایسه با همتایان فرمول 1 خود از قدرت و سرعت پایین‌تری برخوردار بودند اما این موضوع به هیچ وجه جلوی پیشرفت شومی را نگرفت. به طوری که وی موفق شد در سال 1990 قهرمان مسابقات فرمول 3 شود.

شوماخر با مهارت، سرعت و قدرت مثال زدنی خود، نیازی نداشت برای درو کردن جوایز پی در پی، ترمز زندگی‌اش را فشار دهد. در واقع، او بدون وقفه در مسیر موفقیت گاز می‌داد و به مقصد می‌رسید. به طوری که یک سال بعد در 1991، مایکل وارد دنیای مسابقات فرمول 1 شد. جایی که برای تحقق رویاهایش بی‌نهایت فرصت و امکانات در اختیار داشت. لذا برای دستیابی به این هدف، به عنوان راننده تیم جوردن در این مسابقات شروع به عرض اندام کرد. البته پس از گذشت یک سال، وی با تیم جوردن خداحافظی کرده و تصمیم گرفت در تیم بنتون دست به فرمان شود. مقام قهرمانی جهان در دو سال پیاپی  1994 و 1995 حاکی از کارنامه درخشان شوماخر در این تیم بود.

به نظر می‌رسد که زندگی حرفه‌ای مایکل شوماخر نیز همچون دنیای اتومبیل‌رانی دنیایی پویا و پرسرعت بود. چرا که او پیش از آغاز سال 1996، تیم فراری را به عنوان تیم جدید خود برگزید و موفق شد به مقام سوم قهرمانی در این تیم دست یابد. در خلال سالهای 2000 تا 2004 وی موفق به کسب پنج مقام قهرمانی جهان شد. به طوری که توانست کاپ قدرت را از دستان همتای فرمول 1 خود یعنی جوآن مانوئل فانجیو که پیشتر رکورددار بیشترین تعداد قهرمانی پی در پی جهان بود، بقاپد. شایان ذکر است که این رکورد، به مدت تقریبا” 50 سال دست نخورده باقی مانده‌ بود. شوماخر در سال های 2005 و 2006 نیز موفق شد رده‌های اول و دوم در مسابقات فرمول 1 را از آن خود کند.

بازنشستگی پرماجرای مایکل شوماخر

بازنشستگی مایکل شوماخر

جالب است بدانید که مایکل شوماخر بر عکس اکثر افراد، دو دفعه بازنشسته شد. اما این امر چطور ممکن است؟ خب، شوماخر در سال 2006 بازنشسته شد، اما حاضر نشد از دنیای اتومبیل‌رانی جدا شود. لذا در همین سال، به عنوان راننده آزمون و مشاور در تیم فراری آغاز به همکاری کرد. او در زمان بازنشستگی کارنامه درخشانی از رکوردهای قهرمانی و جوایز گرند پری مسابقات فرمول 1 داشت. شوماخر تنها کسی است که توانست با 91 قهرمانی، رکورد آلن پروست فرانسوی که رکورد 51 قهرمانی را داشته در هم بشکند. اما صبر کنید، این پایان زندگی حرفه‌ای شوماخر نبود. او که به هیچ عنوان توان دل کندن از دنیای حرفه‌ای آهنی خود را نداشت، در دسامبر 2009 اعلام کرد که قصد دارد در سال 2010 به عنوان راننده تیم مرسدس، مجددا” پشت فرمان هنرنمایی کند. همکاری وی در تیم مرسدس سه سال به طول انجامید؛ اما متأسفانه او نتوانست در این دوره، از مقام سوم پا فراتر نهد. همین امر سبب شد که شومی در سال 2012 مجددا” اعلام بازنشستگی کند.

درآمد و ثروت شوماخر

جای تعجب نیست که اسطوره اتومبیل‌رانی جهان، علاوه بر درو کردن رکوردهای مختلف جهانی، از ثروت زیادی نیز برخوردار باشد. اما در عین حال، از روحیه انسان دوستانه‎‌ای نیز برخوردار است. اصلا” شاید یکی از دلایلی که مهر این قهرمان جهان را در دل هوادارنش افزون‌تر می‌سازد همین خیرخواهی او باشد. در واقع، می‌توان مایکل شوماخر را یکی از گرانترین و در آن واحد، خیرترین ورزشکاران طول تاریخ دانست. درآمد سالیانه وی، در دوران طلایی حرفه‌ای اش 100 میلیون دلار برآورد شده‌است که درصد قابل توجهی از آن را صرف امور خیریه و انسان‌دوستانه می‌کند. همچنین، در سال 2002 وی به عنوان سفیر ویژه یونسکو برگزیده شد. به علاوه، شوماخر در سال 2004، 10 میلیون دلار از ثروت خود را برای کمک به قربانیان سونامی اقیانوس هند اختصاص داد.

حادثه به کما رفتن مایکل شوماخر

به کما رفتن مایکل شوماخر

به نظر شما چطور ممکن است یک نفر تمام عمرش را در پیست‌های خطرناک و پرپیچ و خم اتومبیل‌رانی بگذارند و از آن جان سالم به در برد؟ و در عین حال وقتی برای تفریح در کوهستانی یخی به ورزش مورد علاقه اش مشغول است، تا پای مرگ پیش رود؟

حتما” می‌دانید که عشق وافر مایکل به ورزش اسکی باعث شد او تا یک قدمی مرگ پیش رود. شاید وقتی مایکل در آخرین روز زمستان 2013، برای تفریح به یکی از پیست‌های اسکی فرانسه رفته بود، هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که برای مدتی نامعلوم قادر به هیچ تماسی با جهان واقع نباشد. متأسفانه، او علیرغم استفاده از تجهیزات ایمنی لازم، در حالی که از اسکی کردن با پسر خود لذت می‌برد، به صخره‌ای برخورد کرده و  تا ژوئن سال بعد در کما به سر برد. این خبر به قدری عجیب و ناراحت کننده بود که بسیاری از عاشقان شوماخر و
دنیای اتومبیلرانی را در سرتاسر جهان به کمایی احساسی فرو برد.

جمله های انگیزشی مایکل شوماخر در خصوص موفقیت

جالب است بدانید که مایکل شوماخر، به عنوان بزرگترین راننده فرمول 1 کل تاریخ فردی بسیار فروتن و متواضع است. اگر می‌خواهید نظر شوماخر را در مورد موفقیت بدانید، چند مورد از توصیه‌های الهام بخش وی را در ذیل خواهید دید:

  • وقتی اشتیاق به کاری داشته باشید، انگیزه انجام آن نیز به وجود خواهد آمد.
  • وقتی احساسات خود را از دیگران پنهان می‌کنی، آنها نقطه‌ ضعفت را نخواهند شناخت. به نظر من رمز موفقیت هر ورزشکار همین است.
  • همیشه معتقد بوده‌ام که هر رکوردی قابل شکستن است.
  • دوست دارم مانند یک فرد عادی زندگی کنم و مانند یک شهروند معمولی که در خیابان ها راه می‌رود با من رفتار شود.
  • اگر شانس این را داشته‌اید که مشهور شوید پس چه خوب که از این شهرت و قدرت برای رسیدگی به دیگر مسائل با اهمیت نیز استفاده نمایید.
  • من عاشق کار تیمی هستیم.

حقایقی که در مورد زندگی مایکل شوماخر نمی دانید

قطعا” خواندن این بخش از مقاله برایتان جالب توجه خواهد بود. ما در این بخش، شما را با برخی از حقایق زندگی شوماخر که به ندرت به اطلاع عموم مردم رسیده‌اند، آشنا خواهیم ساخت.

  1. او عاشق فوتبال است: مایکل شوماخر عاشق تماشا و بازی کردن فوتبال است. او حتی به طور آماتور در یک تیم غیرحرفه‌ای در سوئیس تجربه بازی داشته است. شاید برایتان جالب باشد که اسم مربی این تیم به طرزی کاملا” تصادفی پاتریک فراری بوده است.
  2. دستبند شانس: شوماخر یک دستبند مهره‎‌ای آفریقایی دارد که سالها پیش همسرش کورینا، به او هدیه داده است. مایکل در تمامی مسابقاتش این دستبند شانس را با خود به همراه داشت. حتی در سانحه ضربه مغزی او در پیست اسکی نیز این دستبد با او همراه بوده‌است. شاید همین دستبند او را از مرگ حتمی نجات داده باشد.
  3. مایکل اصلا” مایل نیست پسرش راه او را ادامه دهد: او بهتر از هر کس دیگری از خطرهای گوناگون مسابقات اتومبیل‌رانی آگاه است. به همین علت، علاقه‌ای ندارد پسرش میک وارد این وادی خطرناک شود بلکه ترجیح می‌دهد فرزندش در رشته‌هایی چون تنیس یا فوتبال به ورزش بپردازد. اما فکر می‌کنید او چه اندازه به این خواسته دست یافته است؟ هیچ. چرا که میک جوان به هر طریقی وارد دنیای اتومبیل‌رانی شده تا چراغ راه پرفروغ قهرمانی‌های پدرش را روشن نگاه دارد.
  4. فیلم مورد علاقه شومی سکوت بره‌ها است. او در مصاحبه‌های خود به تماشای فیلم به عنوان یکی از مهمترین تفریحات خود اشاره و هانیبال را شخصیت مورد علاقه سینمایی خود معرفی کرده‌است.
  5. اصلا” چه شد که مایکل شوماخر، مایکل شوماخر شد؟ وقتی مایکل تنها 4 سال سن داشت، پدرش تصمیم گرفت به چهارچرخه پسرش موتور موتورسیکلت وصل کند. او این کار را انجام داد، اما نتیجه چندان خوشایندی به همراه نداشت. چرا که مایکل در برخورد با یک تیر چراغ برق، ماشین مخصوص خود را در هم شکست. همین امر سبب شد تا پدر و مادر شومی، کورینا شوماخر، در همان سال او را در یک باشگاه محلی مسابقه ثبت نام کنند. این شد که مایکل به جوانترین عضو این باشگاه بدل شد.
  6. مایکل مشهور و ثروتمند، در کمال تعجب، اصلا” علاقه‌ای به اتومبیل‌های لاکچری ندارد: حتما” برایتان غیرقابل باور است که فردی که از سنین بسیار کم با اتومبیل‌هایی در کلاس‌های مختلف مسابقه داده‌است، عاشق اتومبیلهای لاکچری نباشد. اما اگر تاکنون گمان می‌کردید که جدیدترین و گرانترین محصولات فراری در پارکینگ منزل شوماخر پارک هستند، باید بدانید که او تنها دو اتومبیل دارد. یک فیات 500 آبارت برای استفاده شخصی و یک فیات کروما برای خانواده. البته لازم به ذکر است که او یک فراری اف اکس اکس نیز دارد. این فراری، هدیه‌ای از سوی تولیدکننده این خودرو بوده که پس از خبر بازنشستگی مایکل، به رسم یادبود به او تقدیم شده است.
  7. شوماخر در انیمیشن ماشین‌ها بازی کرده‌است. دوبلور شخصیت فراری اف 430 در انیمیشن ماشین‌ها کسی نیست جز امپراطور به حق ماشین‌ها، یعنی آقای مایکل شوماخر.
  8. مایکل شوماخر عاشق سوارکاری است. خانواده شوماخر در سوئیس و تگزاس مزارعی برای نگهداری اسب دارند. همه اعضای خانواده شومی عاشق اسب سواری هستند. اما دختر او جینا ماریا یک سوارکار حرفه‌ای است که تاکنون در اروپا و امریکا، مقام‌های قهرمانی بسیاری را از آن خود نموده است.

افتخارات مایکل شوماخر در یک نگاه

افتخارات مایکل شوماخر

1984 و 1985:  قهرمان کارتینگ جوانان آلمان

1987: قهرمانی کارتینگ آلمان و اروپا

1990: قهرمان فرمول 3 آلمان

1991: شروع به همکاری با تیم جوردن به عنوان راننده فرمول 1، کسب رتبه هفتم جایزه گرند پری بلژیک

1994: اولین قهرمانی مسابقات فرمول 1 در تیم بنتون.

1995: دومین قهرمانی مسابقات فرمول 1 با تیم بنتون

1999: شکستن پا در جریان تصادفی در مسابقات گرند پری بریتانیا در سیلوراستون

2000: قهرمانی مسابقات فرمول 1 با تیم فراری. (اولین قهرمانی تیم فراری بعد از گذشت 21 سال)

2000-2004: پنج قهرمانی پی در پی با تیم فراری

2006: اعلام بازنشستگی

2009: ضربه مغزی سطحی در جریان یک تصادف با موتور سیکلت در کشور اسپانیا

2010: بازگشت به دنیای مسابقه در تیم مرسدس بعد از سه سال بازنشستگی

2012: اعلام بازنشستگی برای دومین و آخرین بار

29 دسامبر 2013: ضربه مغزی شدید در اثر یک سانحه اسکی در ارتفاعات آلپ در فرانسه. پشت سر گذاشتن دو عمل جراحی و رفتن به حالت کما.

30 ژانویه 2014: تغییر وضعیت از کما به حالت “فرایند بیداری”

16 ژوئن 2014: بیرون آمدن از وضعیت کما

9 سپتامبر 2014: مرخص شدن از بیمارستان سوئیسی و بازگشت به منزل.

14 نوامبر 2014: دریافت جایزه میلنیوم به پاس سالها خدمات ارزنده و الهام بخش برای مردم آلمان.

دسامبر 2017: قرارگرفتن در رده پنجم پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ در مجله فوربس. این مجله درآمد کاری شوماخر را 1 میلیارد دلار تخمین زده‌است.

3 ژانویه 2019: جشن تولد 50 سالگی.

دلایل موفقیت میشاییل شوماخر

دلایل موفقیت مایکل شوماخر

مایکل شوماخر را می‌توان یکی از موفق‌ترین افراد معاصر دانست. شاید بتوان فرمول موفقیت شوماخر را در یک جمله خلاصه کرد: ریسک پذیری+ تلاش+ سرعت= موفقیت

او در رابطه با موفقیت جمله معروفی دارد: “هرگز فکر نکنید که موفقیت تنها به عملکرد شما بستگی دارد. اگر تنها چیزی که می‌بینید خودتان باشید و بس، قطعا” پسرفت خواهید کرد. چرا که هر گل موفقیت به یک گلدان مخصوص نیاز دارد.” مایکل که رقبای سرسختی چون سنا و پروست داشت، هرگز از مقایسه شدن با آنها یا هر فرد دیگر هراسی نداشت. مایکل معتقد است که انسان برای دستیابی به موفقیت نباید به هیچ وجه عقب نشینی کند. بلکه باید هر کور سوی امید را مغتنم شمرده و تمام تلاش خود را برای دستیابی به نتیجه مطلوب به کار بندد. او که پس از مرگ سنا و راتزنبرگر تصمیم گرفته بود از دنیای مسابقات خداحافظی کند، نهیبی به خود زد و از این موقعیت استفاده مطلوبی نمود. مایکل در این رابطه اذعان داشته که پس از مرگ این دو، علیرغم اندوه بسیار، از خود سوال کرده است که اگر من نیز از مسابقات خداحافظی کنم، چه بر سر فرمول یک خواهد آمد؟ در واقع، اشتیاق همیشگی شومی به اتومبیل‌رانی، در بدترین شرایط نیز انگیزه‌بخش موفقیتهای وی بوده‌است.

درس دیگری که در رابطه با موفقیت می‌توان از مایکل شوماخر فراگرفت این است که موفقیت هرگز نمی‌تواند یک موضع متوسط باشد. او که رکورددار قهرمانی‌های متعدد جهانی است، معتقد است که “یک راننده متوسط هرگز حس جاه طلبی من را اغنا نکرده و نمی‌کند. اصلا” سبک زندگی من چنین چیزی را برنمی تابد.”

بنابراین او به مخاطبین خود توصیه می‌کند پس از اینکه هدفی برای خود تعیین می‌کنند، زمانی می‌توانند به موفقیت خود ببالند که به بالاترین مقام دست یافته باشند یا دست کم، کسب رتبه‌های متوسط و میانی را به راحتی نپذیرند.

روحیه کار تیمی یکی دیگر از عوامل موفقیت شوماخر است، به دفعات به اهمیت کار تیمی اشاره کرده و همواره تیم فراری را از این جهت مورد تقدیر و تمجید قرار داده است. او اعتقاد دارد زمانی که شما در قالب یک تیم شروع به فعالیت می‌کنید باید تمام سعی خود را در راستای پیشبرد اهداف تیم به کار بندید. به طور مثال، خود مایکل که به مدت 14 سال عضو خانواده فراری بود، به نقش حیاتی این تیم در شکل گیری شخصیت فردی و حرفه‌ای خود تأکید کرده‌است. او در این مورد می‌گوید:” همیشه بخشی از فراری در من زنده خواهد ماند، یک بعد از من همیشه به یاد اتومبیل‌های فراری قرمز خواهد ماند.”

جای تعجب نیست، زندگی شخصی که از چهار سالگی وارد دنیای اتومبیل‌رانی شده است‌ تماما” تحت الشعاع این دنیا قرار بگیرد. شوماخر به دفعات زندگی را به یک مسابقه تشبیه کرده که سراسر ریسک و ماجراجویی است. او به هواداران خود توصیه می‌کند که از درجا زدن دوری کرده و ضمن پیشروی به سوی اهداف خود، موانع را یک به یک از پیش روی بردارند. به عقیده شومی، زمانی که بدانید چه چیزی پیش رویتان قرار دارد، با سرعت و قدرت بیشتری با آن مواجه خواهید شد.