یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل رشد استارتاپ ها، استفاده آن ها از محرک های نمایی است. رشد یکی از صفت های تعریف کننده استارتاپ ها می باشد. علت اصلی مقیاس پذیری و رشد بی نظیر و باور نکردنی استارتاپ ها این است که همراه با رشد سریع، این نهادها به جای استفاده از نرخ رشد خطی، از رشد نمایی استفاده می کنند. استارتاپ مساوی است با رشد و موفق شو در این مقاله، محرک های نامرئی رشد کارآفرینی و استارتاپ ها را معرفی خواهد کرد.

با کمک جادوی اینترنت، تبلیغ یک برند یا استارتاپ می تواند خیلی سریع دهان به دهان بچرخد و تقویت شود. تصور کنید که شما تنها دو مشتری دارید. آن ها در مورد محصول شما در فضای مجازی پستی می نویسند و به طور متوسط از طریق هر کدام از این مشتریان، با دو مشتری دیگر آشنا می شوید. مشتریان جدید همین پروسه را تکرار می کنند. اگر این اتفاق تنها یک بار رخ دهد، شما در مجموع، چهار مشتری خواهید داشت. اگر این اتفاق ده بار رخ دهد، شما 1000 مشتری پیدا خواهید کرد. اگر این اتفاق بیست بار رخ دهد، شما می توانید یک میلیون و اگر سی بار رخ دهد، شما می توانید یک میلیارد مشتری پیدا کنید. در این مثال، 50 درصد از کل مشتریان شما، در چرخه آخر وارد سیستم می شوند. به بیان دیگر، تاثیر آخرین چرخه به اندازه تمامی چرخه های پیشین است؛ حتی اگر نرخ رشد میان این چرخه ها ثابت باشد.

رشد استارتاپ ها

رشد ترکیبی

درک بصری رشد ترکیبی می تواند در مواردی دشوار باشد. ما انسان ها بیشتر در محیط های تعریف شده با رابطه های خطی رشد کرده ایم. با این حال درک مفهوم رشد نمایی، مهمترین اصل در عصر اطلاعات است. در این زمان است که تمام اطلاعات به صورت آنلاین منتشر می شود و هر چیزی ممکن است وایرال شود.

همانطور که پیش از این بدان اشاره کردیم، رشد ترکیبی تنها منحصر کاربران و درآمد نیست. تلاش های حرفه ای شما نیز به شکل مشابهی رشد کرده و نتیجه مثبت دریافت می کنند. در ابتدای کار، تلاش های شما ممکن است نتیجه ای نزدیک به صفر داشته باشند. اما زمانی که به تلاش خود ادامه می دهید، دو اتفاق مهم رخ می دهد:

1.رشد شایستگی:

با حفظ پیوستگی در تلاش، مهارت و بینش شما رشد پیدا خواهد کرد. در نتیجه آن، شایستگی به وجود می آید و بهره وری شما را افزایش می دهد. جی.اچ. لوریمر یک تاجر خودساخته است. او در نامه ای به پسرش نوشت:

” به نظر من تو تنها 50 درصد از تلاش واقعیت را برای این کار خرج می کنی. این در حالی است که 50 درصد دیگر است که برایت دستاورد های زیادی را به ارمغان خواهد آورد”.

در یک حوزه رقابتی که معمولا افراد در حد متوسط فعالیت می کنند، عده معدودی از افراد هستند در حد عالی تلاش می‌کنند و با عملکرد فوق العاده خود، معمولا پاداش های بیشتری را نیز دریافت می کنند.

2. رشد استارتاپ در کنار شبکه:

از سویی دیگر، در حین کار کردن در یک حیطه، توانمندی ها و تخصص شما روز به روز رشد می کند. علاوه بر آن شبکه ارتباطی شما نیز گسترش پیدا می کند. افراد بیشتری در خصوص کار شما و مهارت هایتان مطلع می شوند. به طور همزمان، شما نیز با افراد قوی، مهم و تاثیرگذار متعدد و شبکه های ارتباطی آن ها آشنا می شوید. همانند کاربران، شبکه ها نیز به صورت نمایی رشد می کنند. این امر می تواند به واسطه استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی سرعت بیشتری نیز بگیرد. این بدان سبب است که از طریق این شبکه‌ها، افراد می تواننند با شما آشنا شوند. آن ها کار شما را دنبال کنند؛ حتی اگر تا به حال شما را از نزدیک ندیده باشند.

به عنوان یک کارآفرین تازه کار، ممکن است در ابتدای مسیر فرصت های زیادی سر راه شما قرار نگیرند. اما به یاد داشته باشید که به مرور زمان، ساخت یک اعتبار و شهرت خوب و ترکیب آن با شبکه های ارتباطی قدرتمند و گسترده، می تواند به ایجاد فرصت های بیشتر و رشد استارتاپ شما کمک کند.

پایداری 

رشد نمایی بهره وری شما، که ناشی از پایداریتان است، و رشد نمایی فرصت هایی که به کمک شبکه در اختیارتان قرار می گیرد، دو عامل مهم و اصلی هستند که پایداری را به یکی کلیدی ترین المان ها در موفقیت و رشد کارآفرینی تبدیل کرده است. بر اساس آموزه های رشد ترکیبی، سرمایه گذاری زودهنگام می تواند تفاوت قابل توجهی را در نتیجه نهایی ایجاد کند. این قانون در خصوص شروع یک استارتاپ نیز صادق است. پروژه های شکست خورده تا زمانی که بتوانند به رشد استارتاپ، شبکه و شایستگی شما کمک کنند، مانع محسوب نمی شوند؛ چرا که این دو پارامتر می توانند در طولانی مدت موفقیت ها قابل توجهی را برایتان به ارمغان آوردند.

به همین دلیل است که ساختن استارتاپ در پیش چشم عموم و مطلع کردن حلقه اجتماعی تان از برنامه ها و اهداف پیش رو، عادات سازنده و قدرتمندی هستند. فرصت ها ممکن است از جایی که انتظارش را ندارید سر برآورند و شایستگی رو به رشد شما در خلال ساخت استارتاپ، به شما کمک خواهد کرد تا از این فرصت ها به بهترین شکل استفاده کنید.

رشد استارتاپ و کارآفرینی در سایه محرک های نامرئی

در اوایل مسیر حرفه ای خود، انتظار دیدن نتایج عالی و زود هنگام را نداشته باشید. آنچه که در مسیر ساخت استارتاپ مهم است، پایداری شماست. در اوایل کار ممکن است موفقیت زیادی نصیب شما نشود. با این حال مطمئن باشید که در سال های پیش رو، بازدهی شما افزایش پیدا خواهد کرد و این به واسطه شایستگی و شهرت گسترش یافته شما می باشد. برای تقویت این روند، شما می توانید از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. در این راستا، نیازی به تلاش بیش از حد برای انجام فعالیت های تاثیرگذار در پلتفرم های مرتبط نیست. تنها بر روی به روز نگه داشتن شبکه اجتماعی خود و متمرکز نگه داشتن آن بر روی کارتان تلاش کنید تا بتوانید از فرصت های کلیدی و موثر در طول مسیر، در جهت رشد استارتاپ خود استفاده کنید.