مستر نود (Masternode) یک گره کامل رمزارزی یا همان کیف پول نرم افزاری یک رمز است که یک نسخه کامل از بلاک چین را ذخیره و بروزرسانی می‌کند. درست مثل گره‌های کامل بیت کوین که همیشه فعال هستند.

مستر نودها عملکرد متفاوتی نسبت به گره‌های کامل بیت کوین و لایت کوین دارند و وظایف آنان تنها به نگهداری یک نسخه کامل از بلاک چین و گزارش تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید محدود نمی‌شود. از جمله عملکردهای ویژه مستر نودها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حریم خصوصی برای انجام تراکنش‌ها
  • انجام تراکنش‌های آنی
  • مشارکت در مدیریت شبکه و رای دادن
  • فراهم سازی سیستم خزانه و بودجه برای رمزارزها

لطفا توجه داشته باشید که مستر نودها ممکن است در رمزارزهای متفاوت نقش‌های بیشتر یا کمتری را ایفا کنند و این مورد به تکنولوژی هر رمزارز بستگی دارد. در ضمن مستر نودها همیشه با یک دیگر در ارتباط هستند و یک شبکه نامتمرکز ایجاد می‌کنند.

چگونه می‌توان مستر نود شد؟

همان طور که هر شخص توانایی گره کامل شدن را دارد، همه اعضای شبکه یک رمزارز نیز می‌توانند مستر نود شوند. البته برای جلوگیری از خرابکاری‌های احتمالی، چندین شرط برای مستر نود شدن تعیین می‌شود تا سلامت شبکه به خطر نیافتد. اولین شرط داشتن مقداری مشخص از یک رمزارز است که باید به شکل وثیقه در اختیار شبکه قرار داده شود. این وثیقه باعث می‌شود هر مستر نود سهمی ‌قابل توجه در شبکه داشته باشد و در نتیجه به ضرر آن اقدامی ‌انجام ندهد.

اگر هم یک مستر نود عملکردش را به درستی انجام ندهد یا به دنبال خرابکاری و تقلب در شبکه باشد، تمام دارایی‌هایی که به صورت وثیقه در اختیار شبکه گذاشته بود را از دست خواهد داد و در نهایت اخراج خواهد شد. شرایط عمومی ‌مستر نود شدن در اکثر رمزارزها به شرح زیر است:

  • فرد باید حداقل میزان تعیین شده از یک رمزارز را داشته باشد. دش (DASH) و پیواکس (PIVX) به ترتیب هزار و ده هزار عدد از سکه‌های خود را به عنوان حداقل میزان وثیقه اعلام کرده اند.
  • یک سرور مجازی یا VPS برای اتصال دائم کیف پول به شبکه
  • داشتن یک آی پی اختصاصی
  • داشتن فضای کافی برای ذخیره و بروزرسانی بلاک چین

مستر نود چیست

درآمد مستر نودها

سرمایه گذاران رمزارزی می‌توانند با مدیریت یک مسترنود درآمد هفتگی یا ماهانه مناسبی داشته باشند. بنابراین اگر روی رمزارزی که از مستر نود پشتیبانی می‌کند سرمایه گذاری کرده اید، بهتر است در مورد شرایط و میزان درآمد مستر نود شدن در شبکه آن تحقیق کرده و از این روش مناسب برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید.

البته اگر قصد دارید همه سرمایه‌تان را برای مستر نود شدن کنار بگذارید، باید یک رمزارز مناسب انتخاب کنید. برای این کار کافیست درصد سودهی شبکه رمزارزهای مختلف با یک دیگر مقایسه کنید تا از کسب درآمد بیشتر محروم نشوید. در حال حاضر تعداد زیادی از رمزارزها به کاربران اجازه مستر نود شدن می‌دهند، اما امکان دریافت درآمد مناسب در همه آن‌ها وجود ندارد؛ پس انتخابتان را با دقت انجام دهید.