اگر در دوران قرنطینه به سر می‌برید، احتمالا وقت زیادی دارید که کاملا مفید می‌توانید از آن استفاده کنید. خوشبختانه فیلم‌های مستند فراوانی در نتفلیکس وجود دارد که به عنوان یک کارآفرین یا مدیر استارت آپ ، این مستندات می‌تواند انگیزه خود را بالا برده و دانش کاری شما را غنی کنید. اگر اشتراک نتفلیکس نداشته باشید یا مجاز به استفاده از آن در کشور خود نباشید، ممکن است از بابت دیدن آنها نگران باشید اما جای نگرانی نیست زیرا می‌توانید از فیلم‌های یوتیوب یا از حساب‌های سایت آمازون برای تماشا و استفاده این فیلم‌ها کمک بگیرید. ما به شما تماشای این 10 مستند نتفلیکس را توصیه می‌کنیم:

  1. Something Ventured

فیلم Something Ventured

این مستند تجاری، برخی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران دهه 60، 70 و 80 را به نمایش می‌گذارد که چطور برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، پول و موقعیت خود را به خطر انداخته اند، آن هم زمانی که هیچ‌کس پتانسیل این کار را در خود نمی‌دید. آن را یک دوره سقوط در سرمایه‌گذاری بنامید. Something Ventured زمینه را برای نوآوری اقتصاد آمریکا فراهم کرد، زیرا این گروه کوچک می‌توانند تقریباً در هر پیشرفت بزرگ فناوری در طی 50 سال گذشته، سرمایه‌گذاری کنند.

چرا ارزش دیدن را دارد: خواهید دانست که ریسک کردن می‌تواند منجر به پاداش‌های بی‌سابقه شود.

۲. Jiro Dreams of Sushi

فیلم Jiro Dreams of Sushi

Jiro Dreams of Sushi یا رویاهای واهی “سوشی” یک فیلم مستند در مورد یک سرآشپز تحسین‌برانگیز سوشی است که یک رستوران سه ستاره در توکیو را اداره می‌کند. او سوشی را با کیفیت بالا سرو می‌کند که قیمتش از 30،000 ین (250 یورو) شروع می‌شود. وی چندین دهه است که سوشی را کم و بیش به همان شیوه تهیه می‌کند و به موفقیت رسیده است. فیلم برایمان یادآور خوبی است که موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و پس از تمرین مداوم حاصل می‌شود.

چرا ارزش دیدن را دارد: با سخت کوشی و پشت‌کار، رویاها به واقعیت بدل می‌شوند.

۳. Print the legend

این مستند 90 دقیقه‌ای تفکر نوآورانه پشت چاپ را بررسی می‌کند که برنده جایزه نیز شده است. این مستند داستان شرکت‌های جوانی مثل  Formlabsو  MakerBotاست گه چگونه چاپ سه بعدی را به میزکار و البته زندگی شما وارد کردند. بیشتر از آن, بر ایده‌‌اس اشاره دارد که از نو شکل گرفت و روش‌های جدیدی برای پیشبرد آن حاصل آمد. اگر در صنعت چاپ هستید، تماشای این مستند جز ضروریات است.

چرا ارزش دیدن را دارد: انگیزه پیدا می‌کنید که چطور ایده‌های خود را به چیز بزرگی تبدیل کنید.

۴. Inside Bill’s Brain: Decoding Bill Gates

در یکی از مستندات سال  ۲۰۱۹ که جای بحث زیادی داشت، کارگردان برنده جایزه اسکار، دیوید گوگنهایم در پی کشف ذهن موسس مایکروسافت یعنی بیل گیتس بود. در طول سه قسمت طولانی، نگاهی اجمالی به دوران کودکی، آموزش، رشد مایکروسافت و زندگی خانوادگی وی انداخته و پس از تماشای مستند خواهید دانست که او چه  راه حل‌های بی نظیری را برای برخی از پیچیده‌ترین مشکلات جهان ارائه می‌دهد. قطعا او در تغییر کیفیت زندگی در زمین نقش مهمی داشته است.

چرا این کار ارزش دیدن را دارد: علاوه بر این که فهرست کتاب‌های بیل را در معرض نمایش کامل قرارمی‌دهد، همیشه مفید است که به درون ذهن یک نابغه گام برداریم.

۵. The Creative Brain

فیلم The Creative Brain

خلاقیت مایع حیات کسب‌وکار است. این مستند روانشناسی/ بازاریابی همه را تشویق می‌کند که خلاق‌تر باشند. دانشمند روانشناس،  نویسنده و کارآفرین دیوید ایگلمن، با متخصصان برجسته‌ای از سراسر طیف خلاق دیدار می‌کند تا داستانی را بشنود که روند خلاقیت را الهام بخش و تغییر شکل می‌دهد. این فیلم مستند برگرفته از کتاب “گونه‌های فراری: چگونه خلاقیت بشر جهان را از بین می برد” است. بنابراین اگر بیشتر از یک تماشاگر معمولی هستید، حتما به کتابفروشی بروید و آن را بخرید.

چرا ارزش دیدن را دارد: به شما کمک می‌کند تا درک کنید که مغز انسان چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.

۶. The Director: An Evolution in Three Acts

فیلم The Director: An Evolution in Three Acts

این فیلم مستند که در طول ۱۸ ماه کارگردانی شده است، نگاهی اجمالی به زندگی عمومی و خصوصی فریدا جیانینی ، طراح مد ایتالیایی و مدیر خلاق گوچی می‌اندازد. با پشت سر گذاشتن صحنه های خانه مشهور دنیای مد Gucci و نمایش بهار/تابستان 2013 ، این فیلم نگاهی اجمالی به این موضوع پیچیدگی فرآیند انتخاب ما از کمد لباس و برداشتن آن می‌اندازد.

چرا ارزش دیدن را دارد: به شما اطلاعات ارزنده‌ای در باب توسعه محصول در بهترین حالت خود را می‌دهد.

۷. I Am Bolt

فیلم I Am Bolt

اوسین بولت که به عنوان یکی از بزرگترین ورزشکاران همه زمان‌ها در نظر گرفته می‌شود، قهرمان میلیون‌ها نفر است و در سطحی قابل مقایسه با افسانه‌های ورزشی جهانی مانند محمد علی و پله تحسین می شود. زندگی سریع‌ترین دونده تاریخ در این مستند از دوران جوانی به نمایش کشیده می‌شود و مصاحبه‌ای با اعضای خانواده، دوستان و مربیان وی صورت گرفته و درنهایت تصویری صمیمی از یک نماد محبوب جهانی، مبارزات، روابط و آرزوهایش ارائه می‌شود.

چرا تماشا کردن آن ارزش دارد: چه انگیزه‌ای برای دستیابی به رویا، بهتر از برنده مدال طلای المپیک است؟

۸. American Factory

فیلم American Factory

برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند امسال “کارخانه آمریکایی” بود. یک مستند جذاب و چشمگیر در مورد اشکال جدید سرمایه داری جهانی که آمریکایی‌های طبقه کارگر باید از آن استفاده کنند. داستان به طور خلاصه درباره یک میلیاردر چینی است که برای نجات کارگران تولید ایالات متحده که در حال تعلیق بودند، قدم برداشت. اگرچه ممکن است بینندگان آن را یک داستان غم انگیز از یک برخورد فرهنگی بدانند، اما در واقع این واقعیت جدید است.

چرا مراقبت کردن ارزش دارد: اتوماسیون به احتمال زیاد جایگزین بسیاری از مشاغلی که کارگران در حال حاضر انجام می‌دهند خواهد بود، اما همیشه یک جنبه انسانی برای این داستان وجود دارد.

۹. Capital C

این مستند به عنوان یک مستند حوزه انقلاب جمعیت شناخته شده است و سرمایه گذاری جمعیت را نه تنها راهی جدید برای جمع آوری پول برای سرمایه گذاری‌ها می‌داند، بلکه به افراد فرصتی برای مشارکت و بخشی از چیزی که برایشان مهم است نیز می دهد. این فیلم به خودی خود محصول سال این انقلاب است که در سال 2015 از طریق کمپین Kickstarter تأمین مالی شد. طی یک دوره از سه سال، این مستند تلاش‌های سه کارآفرین را در راه خود برای تبدیل ایده ها به واقعیت را نشان می‌دهد که چطور زندگیشان متوقف می‌شود.

چرا ارزش تماشا دارد: شامل بازدیدهایی از نحوه اجرای یک کمپین موفقیت آمیز در زمینه جمع آوری سرمایه گذاری است.

  1. She did that

“او این کار را کرد” سفر کارآفرینی چهار زن سیاه پوست را نشان می‌دهد و به مباحثی از قبیل تأمین بودجه برای زنان رنگین پوست و موانعی که زنان سیاهپوست هنگام کار در مشاغل شرکتی با آن روبرو هستند را نشان می‌دهد. همچنین تعصب ضمنی و نژاد پرستی آشکار در زندگی تجاری اهمیت خودمراقبتی را به خوبی به تصویر می‌کشد. مستندی واقعاً توانمند درباره زنانی که و تاریخ می سازند و فیلمی که نباید از دست داد.

چرا ارزش تماشای آن را دارد: زنان استانداردی را برای تعالی در کار و کارآفرینی تعیین می‌کنند و مراقبت از خود هنگام انجام کار نیز اهمیت به سزایی دارد که به خوبی آن را درک خواهید کرد.