موبایل مارکتینگ یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که امروزه از طرفداران بسیاری برخوردار است. در واقع افراد با استفاده از موبایل مارکتینگ تلاش می کنند تا کاربران تلفن همراه را به سمت کسب و کار خود جذب کنند. آنها اگر بتوانند در این زمینه عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند، می توانند مشتریان بالقوه خود را از طریق تلفن های هوشمند و با توجه به اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به زمان و مکان آنها جذب نمایند.

تلفن های همراه مطمئنا آینده بازاریابی را شکل خواهند داد و نمی توان از نقش موبایل در مارکتینگ گذشت. به همین دلیل اگر در حال حاضر درباره استراتژی موبایل مارکتینگ خود برنامه ریزی نکرده اید همین حالا باید اقدام کنید. چرا که باید بدانید که تا همین الان نیز خیلی از رقیبان خود عقب افتاده اید.

در عصر حاضر میزان زمانی که افراد در گوشی های تلفن همراه خود سپری می کند در مقایسه با گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و انتظار می رود که این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

موبایل مارکتینگ به چه شکلی عمل می کند؟

موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ در واقع تبلیغاتی را شامل می شود که در گوشی های تلفن همراه هوشمند، تبلت یا دیگر دستگاه های همراه ظاهر می شوند. قالب، سبک و نوع تبلیغات گوشی های تلفن همراه می تواند متفاوت باشند. چرا که بسیاری از پلتفرم های رسانه های اجتماعی، وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و متناسب با همان ویژگی ها تبلیغات موبایلی خود را ارائه می دهند.

چرا به یک استراتژی موبایل مارکتینگ نیاز است؟

کسب و کار شما به یک استراتژی برای موبایل مارکتینگ نیاز دارد. دقیقا به همان دلیلی که همه ما به کامپیوتر و اینترنت نیاز داریم به استراتژی برای بازاریابی موبایلی خود نیز نیازمندیم. در عصر حاضر تکنولوژی حرف اول را می زند. اگر همین حالا از خانه خارج شوید و کمی در خیابان اصلی شهر قدم بزنید، می بینید که به غیر از تعداد معدودی از افراد، همه سرشان را در گوشی های تلفن همراه خود فرو برده اند. بر اساس تحقیقات انجام شده،40 درصد از زمان کاربران اینترنت در گوشی های تلفن همراه آنها سپری می شود. این بدین معنا است که نادیده گرفتن تلفن های همراه و نقش مهم آنها در زندگی ما به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست.

در تحقیقات انجام شده اطلاعات بسیار جالبی به دست آمده است. برخی از این اطلاعات عبارتند از:

  • 80 درصد زمانی که کاربران از اینترنت صرف می کنند در برنامه های تلفن همراه سپری می شوند. در میان تمامی آنها بازی ها بیشترین سهم را دارند.
  • میزان گشت و گذار افراد در صفحات وب از طریق تبلت 70 درصد بیشتر از گوشی های تلفن همراه هوشمند است.
  • نرخ تبدیل خرده فروشی در تبلت ها 2.2 درصد است. این رقم به طرز قابل توجهی بیشتر از نرخ تبدیل 0.7 درصدی تلفن های همراه هوشمند است. اما نرخ تبدیل رایانه های شخصی با 3.3 درصد همچنان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
  • جستجو از طریق تلفن همراه افزایش 200 درصدی داشته است.
  • در سال 2014 استفاده از گوشی های تلفن همراه از سیستم های دسکتاپ سبقت گرفته است.

حجم استفاده از گوشی های تلفن همراه روزانه در حال افزایش است و اگر به همین صورت پیش رود، به زودی از سیستم رایانه های رومیزی نیز سبقت می گیرد. در نتیجه اگر تا کنون درباره استراتژی موبایل مارکتینگ خود برنامه ریزی نکرده اید همین الان اقدام کنید.

انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ

 استراتژی های موبایل مارکتینگ

در حال حاضر انواع مختلفی از استراتژی های موبایل مارکتینگ در دسترس است که می توان از طریق آنها کسب و کار خود را رونق داد. اما اینکه کدام یک از آنها بیشتر از بقیه می تواند برای کسب و کار شما مناسب باشد به حوزه کاریتان، مخاطبین هدف و میزان بودجه شما بستگی دارد.

موبایل مارکتینگ از طریق برنامه های تلفن همراه

این نوع از تبلیغات موبایلی از طریق برنامه های تلفن همراه صورت می گیرند. برای تبلیغات این چنینی نیازی نیست که خودتان یک برنامه کاربردی برای تلفن همراه ایجاد نمایید. با توجه به اینکه 80 درصد زمانی که در گوشی های تلفن همراه سپری می شود به برنامه های کاربردی گوشی منتهی می شود، شما می توانید از شرکت های فعال در این زمینه بخواهید این کار را برای شما انجام دهند. این برنامه ها به تبلیغ کنندگان کمک می کنند برنامه های تبلیغاتی برای موبایل ها ایجاد نمایند تا از طریق برنامه های شخص ثالث تلفن های همراه در معرض دید همگان قرار بگیرند.

بازاریابی موبایلی از طریق بازی های گوشی های همراه

در این نوع از موبایل مارکتینگ تبلیغات در بازی های تلفن همراه صورت می گیرند. تبلیغات درون بازی به صورت بنرهای pop-up، تبلیغات تصویری تمام صفحه یا حتی تبلیغات ویدیویی و ویدیو مارکتینگ در میان بارگیری صفحات ظاهر می شوند.

بازاریابی موبایلی با استفاده از QR کد

QR کدهایی هستند که افراد به وسیله تلفن های همراه خود آنها را اسکن می کنند. بعد از اسکن این کدها فرد به طور خودکار وارد صفحه ای می شود که به این کد مرتبط شده است. کدهای QR معمولا در بازی های موبایل مورد استفاده قرار می گیرند. این تبلیغات با نوعی غافلگیری نیز همراه است. چرا که کاربران نمی دانند با اسکن این فایل ها می توانند به چه بخشی متصل شوند.

بازاریابی مبتنی بر مکان

بازاریابی مبتنی بر مکان

تبلیغات موبایل مبتنی بر مکان به نوعی از تبلیغات اطلاق می شود که بر اساس موقعیت مکانی کاربر در گوشی های تلفن همراه او به نمایش گذاشته می شود. به عنوان مثال برخی از تبلیغات کنندگان تمایل دارند که تنها در زمانی که کاربران در 1 کیلومتری محل کسب و کار آنها قرار گرفته اند این تبلیغات را مشاهده نمایند.

تبلیغات جستجو موبایل

این نوع از تبلیغات در واقع همان تبلیغات گوگلی هستند که برای گوشی های تلفن همراه به نمایش گذاشته می شوند. نشان دادن موقعیت جغرافیایی کسب و کار روی نقشه یا قرار دادن شماره تلفن برخی از این نوع موبایل مارکتینگ هستند.

تبلیغات عکس موبایل

این نوع از تبلیغات از طریق عکس صورت می گیرد. عکس ها به شکلی طراحی می شوند که قابلیت نمایش روی گوشی های تلفن همراه را داشته باشند.

اس ام اس یا پیام کوتاه

بازاریابی پیامکی شامل گرفتن شماره تلفن کاربر و ارسال پیشنهادات تبلیغاتی به صورت پیام متنی است.

موبایل مارکتینگ گوگل

موبایل مارکتینگ گوگل

گوگل یکی از بسترهای بسیار مناسب برای تبلیغات است. به دلیل تعداد کاربران بسیار این موتور جستجو و همچنین نقش بسیار مهمی که در زندگی امروزه ایفا می کند خیلی از افراد تبلیغات در گوگل را انتخاب می کنند. البته تبلیغات موبایلی گوگل با تبلیغات کلیکی آن تفاوت دارد و افراد با استفاده از افزونه های مناسب این کار تبلیغات خود را انجام می دهند. در ادامه به معرفی این افزونه و نوع استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

افزونه های تبلیغات موبایلی گوگل

در صورت ایجاد تبلیغات جستجوی موبایلی با استفاده از google شما این امکان را خواهید داشت که تا از افزونه های تبلیغات موبایلی گوگل استفاده کنید. این افزونه ها عبارتند از:

لینک های سایت موبایل

لینک های سایت موبایل به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به وارد شدن در صفحه اصلی و جستجو در آن به طور مستقیم به صفحات مورد نظر بروند. لینک های سایت در موبایل مارکتینگ نقشی ویژه ایفا می کنند. چرا که این نوع از بازاریابی برای کاربران دستگاه های تلفن همراه بسیار راحت تر است.

افزونه تبلیغات click-to-call

با استفاده از این افزونه شما می توانید دکمه تماس را در زیر آگهی خود در گوگل قرار دهید. بدین ترتیب کاربر با کلیک روی این دکمه به طور خودکار با شماره تلفن قرار گرفته تماس برقرار می کند. البته موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که بهتر است زمانی شماره تلفن کسب و کار خود را در آگهی قرار دهید که بتوانید پاسخگو باشید. قرار دادن شماره بدون پاسخگویی مناسب اصلا نمی تواند ایده مناسبی باشد.

افزونه google offer برای موبایل

این افزونه به تبلیغات کنندگان این امکان را می دهد تا تخفیفات و پیشنهادات خود را در زیرآگهی قرار دهند. این پیشنهادات ویژه می توانند توجه بسیاری از کاربران را جلب کنند. کاربرانی که شاید، در صورت نبود این پیشنهادات خیلی راحت از روی آگهی سایت عبور کنند.

افزونه تبلیغات click-to-download موبایل

این افزونه عملکردی مشابه افزونه click-to-call دارد. تنها تفاوت آن این است که به جای قرار دادن شماره تلفن روی دکمه download کلیک شده و کاربران به صفحه دانلود برنامه از پیش تعیین شده تبلیغ کننده فرستاده می شوند.

افزونه تبلیغات محلی

این افزونه را می توان مهم ترین افزونه موبایلی قلمداد کرد. چرا که به طور معمول از هر 3 جستجویی که توسط یک کاربر در اینترنت صورت می گیرد معمولا 1 مورد آن هدف محلی دارد. در نظر گرفتن اینکه چه تعداد از جستجوی تلفن همراه به دنبال یک محل مشخص هستند می تواند نقش تعیین کننده ای را داشته باشد. به همین دلیل موبایل مارکتینگ محلی باید یکی از جنبه های اصلی استراتژی بازاریابی موبایلی شما باشد.

توصیه هایی درباره موبایل مارکتینگ

مزایای موبایل مارکتینگ

برای اینکه بتوانید بازاریابی موبایلی خود را به شکل درستی پیش ببرید باید چند نکته را مدنظر قرار دهید:

واضح و مختصر پیش بروید

تلفن های همراه معمولا صفحات کوچکی دارند. به همین دلیل باید بتوانید با کمترین کلمات بیشتر معنی را انتقال دهید. تبلیغات شلوغ کاربران را گیج و دلسرد می کند. به همین دلیل سعی کنید در موبایل مارکتینگ تا حد امکان ساده پیش بروید.

بهینه سازی تبلیغات محلی

فراموش نکنید که از هر 3 جستجوی گوگل یک مورد آن با هدف محلی صورت می گیرد. کاربران معمولا با تلفن های همراه خود به دنبال حل سریع مشکلات خود هستند. برای مثال ممکن است فردی جستجو کند: نزدیک ترین پمپ بنزین کدام است؟ آیا در این نزدیکی ها کافی شاپی وجود دارد؟ برای اینکه در نتیجه چنین جستجوهایی کسب و کار شما نشان داده شود باید روی بازاریابی محلی خود کار کنید.

مخاطبین خود را در نظر بگیرید

نوع مخاطبینی که شما قصد دارید توجهشان را به سمت کسب و کار خود جلب نمایید روی نوع تبلیغات موبایلی شما تاثیر مستقیم می گذارد. آیا مخاطبین شما افرادی هستند که به بازی علاقه دارند؟ یا کسانی هستند که مرتبا در گوگل در حال جستجو می باشند؟ از خودتان این سوالات را بپرسید. با پیدا کردن پاسخ این سوالات می توانید استراتژی بهتری را برای موبایل مارکتینگ خود انتخاب نمایید.

استراتژی های مختلف را امتحان کنید

از امتحان کردن واهمه نداشته باشید. سعی کنید استراتژی های مختلف را امتحان کرده و نتیجه آنها را بررسی نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید نتیجه هر یک از آنها را به شکل عملی مشاهده نمایید.

نتایج خود را محک بزنید

امتحان کردن انتخاب بسیار مناسبی است اما اگر نتایج را به شکلی مناسب بررسی نکنید نمی توانید تصمیم گیری درستی را داشته باشید. شما باید نتیجه ای که از هر یک از استراتژی های موبایل مارکتینگ به دست می آورید بررسی کرده و سپس بر اساس آن تصمیم بگیرید که بهترین آنها کدام است.

در این مقاله تلاش بر این بوده است که شما را با مفهوم موبایل مارکتینگ و انواع مختلف آن آشنا کنیم. مطمئنا شناخت درست این روش دیجیتال مارکتینگ می تواند در کسب نتیجه بهتر از طریق آن تاثیر بسزایی داشته باشد.