موفق شو راهکارهای مفید و کاربردی را جهت موفقیت در برنامه­ های مالی، به شما آموزش می ­دهد. هر فردی که تاکنون، تصمیم به پس ­انداز پول بیشتری گرفته است، می‌تواند به شما بگوید که انجام این کار، چقدر سخت و طاقت­ فرسا می باشد. واضح و مشخص است که کاهش زمان استراحت و اختصاص آن به کار بیشتر، برای پس ­انداز بیشتر، کار آسانی نیست.

تعیین اهداف مالی برای زندگی و یا کسب­ و ­کار و موفقیت در تحقق آن، بسیار مهم است؛ اما برای دستیابی به آن اهداف، در دراز مدت، نیاز به عادت‌ها و سیستم‌هایی دارید تا موفقیت شما را تضمین نمایند. در سال جدید، راهکارها و استراتژی­ های زیر را برای تحقق اهداف مالی خود، اجرا نمایید.

راهکارهای عملی برای موفقیت اهداف مالی

اهداف بلند­مدت را به اهداف کوتاه ­مدت، تقسیم نمایید.

یکی از مؤثرترین راهکارها برای موفقیت اهداف مالی، تقسیم اهداف بلندمدت به اهداف کوتاه­ مدت می­ باشد. هدف بزرگ پس‌انداز، بسیار عالی است؛ اما هنگامی‌که میزان پیشرفت شما، کمتر از حد انتظارتان ­باشد، باعث اضطراب و دلسردی شما می­ شود؛ بنابراین بهتر است هر یک از اهداف بلند­مدت خود را به اهداف کوچک‌تر و قابل‌کنترل، تقسیم نمایید.

برای مثال، اگر هدف بلندمدت یک‌ساله شما، پرداخت میزان مشخصی از بدهی‌ها می ­باشد، بهتر است این میزان بدهی خود را به اهداف ماهانه، هفتگی و روزانه تقسیم کنید تا کنترل بیشتری بر روی این اهداف و در نتیجه، هدف بلند­مدت خود داشته باشید.

به یاد داشته باشید، گام­ های کوچکی که به‌طور پیوسته و طی زمان، برداشته می‌شوند، موفقیت و تغییرات بزرگی را در زندگی مالی شما ایجاد می­ کنند.

انعطاف‌پذیر بمانید.

انعطاف پذیری برای موفقیت مالی

حفظ ویژگی انعطاف­ پذیری، از دیگر راهکارهای مؤثر در موفقیت اهداف مالی می ­باشد. یکی از مواردی که تحقق اهداف را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند، انجام فعالیت‌ها به شیوه­ های گوناگون است که می­تواند هزینه­ هایی را در پی داشته باشد. ویژگی انعطاف‌پذیری، در این مرحله به شما کمک می­ کند تا با تغییر عادات و رفتارهای خود، به شیوه درست انجام فعالیت‌ها پی ببرید.

به‌عنوان‌مثال، شما تصمیم می­ گیرید، به مدت یک ماه، هرروز جمعه را به کار مشغول شوید؛ و ببینید آیا درآمد اضافی حاصل از آن، ارزش کار در روزهای تعطیل جمعه را دارد یا خیر؟ اگر چنین باشد این روند را ادامه می­ دهید و اگر این‌طور نباشد، این استراتژی را تغییر می­ دهید. هرچند که تغییر این عادات و رفتارها، ممکن است هزینه­­ هایی را برای شما داشته باشد، ولی به خودتان اجازه دهید که با انجام تغییرات و آزمون‌وخطا، راه درست را انتخاب نمایید.

بنابراین همه شیوه­ های انجام کار را امتحان کنید و برای هر شیوه، یک بازه زمانی تعریف کنید. سپس ارزیابی نمایید که آیا شما در استراتژی انتخابی، موفق عمل نموده ­اید یا خیر.

به مزایایی که در صورت عدم تحقق اهداف، از دست می ­دهید، توجه نمایید.

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در موفقیت اهداف مالی، توجه به مزایایی است که در صورت عدم تحقق اهداف، از دست می­ دهید. به گفته محققین علوم رفتاری، درد از دست دادن چیزی، به‌مراتب بیشتر از لذت کسب آن است. این بدان معناست که تصور عدم تحقق خواسته­ هایتان، نسبت به خود اهداف، انگیزه­ بیشتری در شما جهت تحقق اهداف ایجاد می­ کنند.

بنابراین، علاوه بر این‌که شما رفتارهای مالی خود را برای رسیدن به اهداف مالی، اصلاح می‌کنید، به این موضوع، نیز فکر کنید که اگر رفتارهای مالی خود را اصلاح نکنید، احتمالاً چه چیزهایی را در آینده، از دست می­ دهید.

موفقیت‌های کوچک خود را جشن بگیرید.

راهکار عملی برای موفقیت اهداف مالی

پاداش به موفقیت‌ها، هرچند کوچک، انگیزه لازم برای ادامه مسیر را در شما ایجاد می­ کند. برای پیشرفت خود در اهداف مالی، می­توانید جشن­ های کوچکی برگزار نمایید. ولی این بدان معنی نیست که شما با هر پیشرفت جزئی، مقدار زیادی پول، برای جشن­ های خود هزینه کنید. هدف از ارائه پاداش به خودتان، این است که شما میزان پیشرفت خود را ببینید و با تشویق خودتان، گام­ های محکم­تری برای موفقیت اهداف مالی بردارید.