شرکت پکسوس (Paxos) در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و با ایجاد یک صرافی رمزارزی به نام آی‌تی بیت (itBit) وارد دنیای انتقال دارایی دیجیتال گردید. در سال ۲۰۱۵ «اداره خدمات مالی ایالت نیویورک» (NYSDFS) یک مجوز فعالیت محدود برای این شرکت صادر کرد و در نتیجه پکسوس به عنوان اولین شرکتی که به صورت قانونی امکان عرضه خدمات و محصولات رمزارزی را دارد شناخته شد. این شرکت همواره به دنبال پیروی از قانون‌های تعیین شده و همکاری با مراجع قانونی بوده است و از این لحاظ با سایر شرکت‌هایی که در صنعت بلاک چین فعالیت می‌کنند تفاوت دارد.

از زمان تاسیس پکسوس، این شرکت در چارچوب‌های قانونی فعالیت نموده و محصولات نوآور جدیدی را به بازار عرضه کرده است. محصولاتی که در واقع راهکارهایی تازه برای ایجاد توکن‌های معادل اوراق بهادار، فلزات گرانبها و انواع کالاهای دیگر به شمار می‌روند. «توکن استاندارد پکسوس» (Paxos Standard Token) یا توکن PAX نیز یکی از همین محصولات محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۸ به عنوان دلار دیجیتالی عرضه شد.

شرکت پکسوس تاکنون بیش از ۹۳ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده است و ۱۱۰ کارمند آن در ۳ دفتر جهانی مشغول به کار هستند. بیل بردلی (Bill Bradley-سناتور سابق و سیاستمدار دموکرات آمریکایی) و شیلا بر (Sheila Bair-رئیس سایق سازمان مالی FDIC) از جمله اعضای شناخته شده هیت مدیره این شرکت هستند.

چرا پکسوس توکن PAX را ایجاد کرد؟

توکن استاندارد پکسوس یا PAX به منظور انقال سریع پول ساخته شده است.

توکن PAX یک دلار دیجیتالی است و مثل سایر دارایی‌های رمزارزی امکان انتقال آنی آن، به هر مقصدی و در هر زمان و مکانی وجود دارد. اما بر خلاف بسیاری از رمزارزها، PAX ثبات قیمت دارد؛ یعنی هر توکن آن همیشه ارزشی معادل با یک دلار خواهد داشت. این توکن‌ها همگی توسط شرکت پکسوس صادر می‌شوند و در نتیجه تمامی ‌دارایی کاربران به صورت قانونی و امن نگهداری خواهد شد.

این توکن تنها بخشی از چشم انداز شرکت پکسوس برای اقتصاد آینده است که در آن انتقال آنی دارایی در لحظه امکان پذیر خواهد بود.

چرا توکن PAX از پلتفرم اتریوم استفاده می‌کند؟

توکن PAX با استفاده از استاندارد ERC-20 ساخته شده است. این استاندارد به صورت ویژه برای قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم طراحی شده است. با استفاده از استاندارد ERC-20 امکانات ویژه ای به منظور مدیریت و رهگیری تراکنش‌ها و حساب‌های مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت. از جمله مزایای توکن PAX که طبق همین استاندارد ساخته شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی آسان و بدون دردسر صرافی و کیف پول‌های مختلف از این توکن. این یعنی هر صرافی یا کیف پولی که از کدهای ERC-20 پشتیبانی می‌کند، از توکن PAX نیز پشتیبانی خواهد کرد.
  • شبکه اتریوم به صورت کاملا باز و آزاد ساخته شده است و کاربران می‌توانند با توکن‌های آن کارهای بیشتری انجام دهند.
  • کاربران نیازی به اعتماد مستقیم به یک صرافی ندارند و توکن‌هایشان امن نگه داشته می‌شود.
  • با مراجعه به وبسایت قانونی پکسوس هر کاربر به آسانی می‌تواند در ازای توکن‌هایش دلار دریافت کند.

لازم به ذکر است که تمامی‌دلارهای پشتیبانی کننده از توکن‌های PAX در بانک‌های آمریکایی مورد تایید نگهداری می‌شوند.

از توکن PAX چه استفاده‌ای می‌شود؟

توکن PAX شرکت پکسوس

دنیای رمزارزی در حال توسعه است؛ بنابراین کاربرد‌های فعلی توکن PAX با کاربردهای آینده آن متفاوت خواهد بود.

در حال حاضر می‌توان از توکن PAX برای امن نگه داشتن دارایی‌ها از نوسانات شدید بازار رمزارز استفاده کرد؛ یا پرداخت‌های برون مرزی بدون کارمزد انجام داد، و یا از آن به عنوان یک سیستم پرداخت برای سایر محصولات بلاک چینی استفاده کرد.

اما در آینده امکان استفاده از توکن PAX برای انجام پرداخت‌های روزمره وجود خواهد داشت. افرادی که در خارج از مرزهای ایالات متحده زندگی می‌کنند نیز می‌توانند از این توکن به عنوان یک راه باثبات برای نگهداری دارایی‌هایشان استفاده کنند.

آمار توکن PAX

تا ماه آوریل سال ۲۰۲۰، ارزش تراکنش‌های انجام شده با توکن‌های PAX از مرز ۱۴۸ میلیارد دلار عبور کرده است. ارزش تمامی‌توکن‌های PAX ایجاد شده نیز از مرز ۱ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار عبور کرده است. در ضمن ارزش توکن‌هایی که به منظور دریافت دلار تحویل داده شده‌اند نیز چیزی نزدیک به ۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بروزرسانی قرارداد هوشمند توکن PAX

در سوم فوریه سال ۲۰۲۰ شرکت پکسوس قرارداد هوشمند توکن PAX را بروزرسانی کرد و در نتیجه این عمل، ویژگی‌های زیر به این توکن اضافه شد:

  • مشتریان می‌توانند هزینه gas (کارمزد تراکنش‌ها در پلتفرم اتریوم) مربوط به تراکنش یک فرد دیگر را در بلاک چین بومی ‌پرداخت کنند. این یعنی کاربران پکسوس از این به بعد هزینه کارمزد gas را با همان توکن‌های PAX پرداخت خواهند کرد.
  • اکنون امکان بازیابی توکن‌های PAX که به آدرس قرارداد هوشمند فرستاده شوند وجود دارد.

هدف و چشم انداز شرکت پکسوس

پکسوس به دنبال بازسازی زیرساخت‌های مالی دنیاست. فراهم سازی امکان انتقال آنی دارایی به هر جای دنیا، به گونه‌ای که دسترسی به یک اقتصاد جهانی، تازه و بدون اصطکاک برای همه وجود داشته باشد نیز هدف اصلی این شرکت محسوب می‌شود.

نحوه قانونمند شدن پکسوس به گونه‌ای بوده است که امکان تولید محصولات نوآورانه با استفاده از زیرساخت‌های اقتصادی فعلی برای این شرکت وجود دارد. بدین ترتیب پکسوس اکنون پلی بین اقتصاد سنتی و آینده دیجیتال محسوب می‌شود.

معرفی بهترین کیف پول ها برای نگهداری توکن های PAX

توکن‌های PAX اکنون در بیش از ۱۵۰ صرافی و کیف پول رمزارز مختلف پشتیبانی می‌شوند و امکان نگهداری توکن‌های شما در تمامی ‌این پلتفرم‌ها وجود دارد. بنابراین تمامی‌کیف پول‌هایی که مثل Atomic Wallet و Coinomi از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند، قابلیت نگهداری توکن‌های PAX را خواهند داشت. در ضمن مدل‌های مختلف کیف پول‌ سخت افزاری «لجر» (Ledger) نیز به خوبی از این توکن پشتیبانی می‌کنند.