تجربه شکست بخش جدایی ناپذیر از زندگی هر انسان است. ما تنها باید از آنها درس بگیریم، با آنها کنار آمده و سر بلند بیرون بیاییم. در این مقاله در مورد چهار نوع شکست صحبت می‌کنیم که همگی ما آنها را تجربه کرده ایم و دوباره تجربه خواهیم کرد. خوشبختانه، با درک معنای آنها و چگونگی برخورد با آنها می آموزیم که برای مقابله با آنان خود را مجهز کنیم.

 انواع شکست چیست و چه چیزی از آنها می آموزیم؟

1. شکست مطلق (abject failure)

این نوع شکست سخت ترین نوع آن است و زمانی اتفاق می‌افتد که افراد چیزی را که برای آنها ضروری بوده است از دست داده اند. به عنوان مثال سلامتی و یا شغل. چنین افرادی به نسبت گذشته اعتماد و احترام افرادی که برای آنها ارزش و اهمیت قائل بوده اند را از دست داده اند. یا از جایگاهی که پیش از آن داشته اند خارج شده اند. این نوع ناکامی بسیار عمیق است و برای جبران آن باید تلاش زیادی صورت گیرد. چه دوست داشته باشید و یا دوست نداشته باشید این نوع ناکامی را بارها تجربه خواهید کرد. ما امیدواریم که بتوانید مهارت های لازم برای کنار آمدن و سربلندی از آنها را به دست آورید.

اگر از منظر سلامتی به آن نگاه کنید، این نوع شکست می تواند ما را متوجه انسان بودن و ظریف بودن ما بیندازد. اینکه باید علی رغم وجود آن رو به جلو حرکت کنید و به طور روزانه راهی برای کنار آمدن با آن بیاموزید. شاید این مورد اولین مورد سلامتی در زندگی شما نباشد، اما بسیار تعیین کننده است. روشی که شما برای کنترل و حرکت به جلو می آموزید در آینده تاثیر گذار است.

مورد دیگر زمانی است که احترام و عزت کسانی را که برای آنها ارزش قائل بودید از دست می دهید. این یک مورد غیر معمول نیست. بسیاری از افراد شغل خود را از دست می دهند، بدون اینکه مقصر باشند. اما انسان جایز الخطا است و مرتکب اشتباهاتی می شود. این اتفاقات همواره در زندگی ما خواهد افتاد اما چیزی که مهم است این است که از آن درس بیاموزیم و مهم تر اینکه از آنها سربلند بیرون بیاییم.

2. شکست باشکوه (glorious)

این نوع ناکامی زمانی است که در آن تمام تلاش خود را می کنید اما با افتخار شکست می خورید. با این که این نوع ناکامی ها ویرانگر و ناامید کننده است، اما در زندگی هر فردی ضروری است. اگر همیشه هدفی برای دنبال کردن داشته باشید، همیشه با شکست شکوهمند روبرو می شوید. در حقیقت امیدوارم که این گونه نباشد.

از هر کدام این شکست ها درس هایی برای آموختن وجود دارد. آنها به ما می آموزند که چگونه مقاوم باشیم، نیروی درون خود را تقویت کنیم و به سوی اهداف بزرگ تر و بهتر به پیش برویم. امیدواریم که هر کسی در زندگی حداقل این شکست ها را تجربه کند، زیرا رسیدن به کمال و عظمت در آن نهفته است.

3. رایج (common failure)

شما این نوع شکست را روزانه تجربه می کنید و از آنجا که هر یک از ما انسان کاملی نیست بارها و بارها آن را تجربه خواهیم کرد. از جمله این شکست ها می توان به فراموش کردن قرار ملاقات، آوردن دیسک اشتباه به محل ارائه و غیره اشاره کرد. شاید هم فراموش کنید نسخه چاپی خود را به جلسه ملاقات بیاورید و یا ناگهان متوجه می شوید که دستگاه کپی خراب است و گزینه دیگری وجود ندارد. شاید هم تولد یک دوست را فراموش کنید و یا از خاطر ببرید که روز جمعه گزارش راس ساعت ۱۲ پخش می‌شود و نه 3 بعد از ظهر.

ما مرتکب این اشتباهات می شویم زیرا همگی انسان هستیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که خودمان را ببخشیم و رو به جلو حرکت کنیم.

4. پیش بینی شده(predicted failure)

این نوعی شکست است که می توانیم روی آن حساب کنیم. می توانید آن را آزمایش بتا برای ایده های جدید ببینید. ما همیشه ایده هایی در سر داریم و به دنبال این هستیم که کارایی و یا اشکالات آن را ببینیم. اگر فردی با اهداف و ایده های زیاد باشید، این نوع ناکامی را بسیار تجربه می کنید.

مهمترین نکته این است که چگونه با این نوع شکست مقابله کنید. افرادی وجود دارند که حتی توانایی پیش بینی این نوع ناکامی را ندارند. بنابراین چرخه اشتباهات آنها هرگز قطع نمی شود. اما دیگران می‌دانند که این یک قسمت عادی از چرخه رشد و ترقی است و می تواند یک تجربه یادگیری ارزشمند باشد و باید خود و توانایی‌های انطباق خود را بهبود دهند.