آیا تا به حال به طور جدی به اهمیت بالای کیفیت سایت در توسعه کسب و کار خود فکر کرده‌اید؟ آیا از جایگاه حیاتی و تاثیرگذار یک وبسایت قدرتمند در تسریع فرایند بازاریابی محصولات و خدمات خویش مطلع هستید؟ اگر پاسخ شما به این دو سوال منفی است و یا چنانچه صاحب یک وبسایت هستید که از بازدهی مطلوبی برخوردار نیست؛ پیشنهاد می‌شود این متن را مطالعه کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با اصول طراحی و تولید یک وبسایت قدرتمند برای توسعه امور بازاریابی آشنا سازیم.

با نگاهی به تاریخ وبسایت خواهید دانست که در قرن گذشته اصولا” وبسایت ها همچون یک بروشور تبلیغاتی عمل می‌کردند. این بروشورهای آنلاین لوگو، نام برند، شماره‌های تماس و راه های ارتباطی چون آدرس ایمیل شما را به معرض دید کاربران می‌گذاشتند. بعضا” در بعضی از این وبسایت های نسل اول با تصویری کیفیت پایین از تیم کاری و شرح مختصری در مورد خدمات و محصولات برند مربوطه‌ نیز روبرو می‌شدید.

اما اکنون که در سال 2020 زندگی می‌کنیم، آیا می‌توانید همچنان بازاریابی خود را بر پایه‌های سست سایت های کم کیفیت نسل قدیم بنا کنید؟ قطعا” هر بازاریاب موفق و ذکاوتمندی به این سوال پاسخ منفی خواهد داد. چرا که در دنیای آنلاین پررقابت امروز، شما برای تحقق اهداف و آرمانهای بازاریابی خود نیاز به وبسایتی دارید که از فیلترهای مختلف کیفی رد شده باشد. در واقع بهتر است بگوییم که وبسایت شما حکم زبان استراتژی بازاریابی شما را دارد. بنابراین علاوه بر اطلاع رسانی به بازدیدکنندگان، باید از ویژگیهای دیگری نیز برخوردار باشد. به طور مثال، بسیار مهم است که سایتی که طراحی می‌کنید قادر باشد بازدیدکنندگان را به مشتریان حتمی برند شما بدل سازد. به عبارتی یک سایت موفق، سایتی است که مخاطبین را به این سه مورد تشویق نماید:

  1. خرید
  2. آگاهی
  3. تماس

آیا وبسایت برند شما سه مورد فوق را در مخاطبین خود بر می‌انگیزد یا خیر؟چنانچه همچنان به مطالعه این مقاله ادامه می‌دهید، بی شک پاسختان مثبت نیست. اما هیچگاه برای تغییر و پیشرفت دیر نیست. اما پیش از اقدام به ارتقای وبسایت بهتر است در ابتدا با دلیل لزوم بازاریابی وبسایتی بیشتر آشنا شوید.

چرا باید یک طرح بازاریابی داشته باشیم؟

طرح بازاریابی سایت

شاید تا همین چند دهه پیش که اینترنت تا این اندازه فراگیر نشده بود، کمتر کسی برای خرید محصولات و خدمات مختلف در وهله اول به اینترنت مراجعه می‌کرد. اما در حال حاضر، و با توجه به رقابت‌های تنگاتنگی که در بازارهای آنلاین شاهد آن هستیم، به راحتی می‌توان مدعی آن بود که برندی که آنلاین نیست عملا” از موجودیت ساقط است. این دیدگاه در مورد انواع کسب و کارها صدق می‌کند.

خودتان را تصور کنید که قصد خرید یک کالا دارید و یا می‌خواهید یک قبض خدماتی را پرداخت کنید. اولین راهی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ این‌که لباس خود را تعویض کرده و با مراجعه به اماکن مربوط حضورا” امور خود را انجام دهید؟ یا مایلید در خانه بنشینید و ضمن اینکه با خیال آسوده یک لیوان چای یا قهوه می‌نوشید قبض موبایل خود را پرداخت کرده و یا از فروشگاههای آنلاین، برای عزیزان خود هدیه‌ای سفارش دهید؟ بی شک، زندگی پرسرعت بشر در دهه سوم قرن 21 این امکان را از او سلب می‌کند که با فراغ بال، در شرایط مختلف حضور به هم رسانید و شخصا” در ارتباط با تولیدکننده یا فروشنده نیازهای خود را تأمین نماید.

بر اساس گزارش های حاصله از سایت هاب اسپات، 63 درصد از کسب و کارها اذعان داشته‌اند که دستیابی به ترافیک بالا مهمترین دغدغه و اولویت بازاریابی آنها می‌باشد. چند لحظه صبر کنید! اصلا” مگر بازاریابی غیر از این است که شما بتواندی نام خود را همه جا بر سر زبان ها جاری سازید و محصولات و خدمات خود را به دست مشتریان برسانید؟ بنابراین، لزوم برخورداری از یک وبسایت، آن هم یک وبسایت همه چیز تمام و با کیفیت مسئله‌ای نیست که به راحتی مورد چشم پوشی قرار گیرد. مخلص کلام، اگر شما در سئو و طراحی سایتی برای معرفی و پروموت برند خود کوشا نباشید، قطعا” یک برند دیگر از غفلت شما سوء استفاده کرده و به راحتی شما را از بازار رقابت خارج خواهد ساخت. پس توجه داشته باشید که:

  • نیمی از فروش آنلاین صرفا” به این علت که بازدیدکنندگان قادر به دریافت اطلاعات و محتوای مورد نیاز خود نبوده‌اند به سرانجام نخواهد رسید.
  • حدود 91درصد از مشتریان به قدری تحت تأثیر بازدید برخی از وبسایتها بوده‌اند که ظرف مدت کوتاهی، حضورا” به محل فروشگاه مراجعه کرده‌اند.
  • تقریبا” 37 درصد از افراد به طور ماهیانه، برای جستجوی فروشگاههای مورد نظر خود از اینترنت استفاده می‌کنند.
  • بر اساس آمار گوگل، 68 درصد مصرف‌کنندگانی که در تلفن‌های همراه خود فروشگاههای آنلاین را دنبال می‌کنند، ظرف مدت 24 ساعت حضورا” به محل فروشگاهها مراجعه می‌نمایند. از این میان، نیمی از افراد ظرف مدت یک روز، خرید خود را از این فروشگاه‌ها انجام خواهند داد.

طرح بازاریابی با سایت

شما برای تبلیغ برند خود چه از آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی استفاده کنید، و چه دست به دامان ایمیل مارکتینگ شوید در هر دو حالت باید مشتری را به وبسایت خود ارجاع دهید. این امر اهمیت برخورداری از یک سایت خوب را دوچندان خواهد نمود. در واقع، وبسایت شما در کانون دیگر فعالیتهای بازاریابی شما قرار می‌گیرد. بنابراین، به شدت مورد توجه و ریزبینی مخاطبین قرار خواهد گرفت.

چطور یک طرح بازاریابی داشته باشیم؟

اگر مطالعه این متن شما را بر آن داشته که در راستای ارتقای سایت برند خود گامی شگرف بردارید، بهتر است به چند مورد دقت داشته باشید. برای اینکه مطمئن شوید سایتی که برای کسب و کار خود طراحی نموده‌اید آینده درخشانی در بازارهای رقابتی دارد، از انجام مراحل ذیل مطمئن شوید:

1. به جذابیت سایت خود اهمیت دهید

اگر وبسایت شما جذابیت بصری نداشته باشد، بازدیدکننده، بی درنگ به صفحه نتایج رجوع کرده و یکی دیگر از لینکهای موجود در لیست نتایج را امتحان و نهایتا” انتخاب خواهد نمود. بنابراین، بهتر است برای پیشگیری از این شکست بازاریابی، ترتیبی دهید که وبسایت شما آینه تمام نمای برندی باشد که بازاریابی آن را بر عهده دارید. به عبارتی، لازم و ضروری است که در وبسایت خود به خوبی برند مربوطه را معرفی نموده و بازدیدکنندگان (مشتریان احتمالی) را با استانداردها، اصول، و تخصص‌های شرکت یا سازمان خود آشنا نمایید.

2. پیش از طراحی سایت و تولید محتوا، مشتریان را در ذهن خود مجسم نمایید

بازاریابی مشتریان سایت

این امر بسیار ضروری است که در وهله اول این سوال را از خود بپرسید: مشتری این برند چه نیازهایی داشته و وبسایت ما چطور می‌تواند در راستای برطرف سازی این نیازها به یاری اش بشتابد؟ برای دستیابی به این مقصود کافیست یک پرسونا از مشتریان احتمالی خود ترسیم کنید، یک نام فرض برای آنها انتخاب کرده و فهرستی از ویژگیهای شخصیتی، میزان درآمد، سطح تحصیلات و دیگر آیتم‌های تأثیرگذار در امر خرید تهیه نمایید.این پرسونا باید شمایی کلی از مشتریان احتمالی برند شما را به نمایش بگذارد. لذا باید حین تولید و بازاریابی محتوا وبسایت و سایر امور بازاریابی این پرسونا را در ذهن داشته باشید.

3. با مخاطبین خود ارتباط برقرار سازید

به طور قطع، وبسایت شما در وهله اول، نقش پل ارتباطی مابین برند شما و مشتریان را ایفا می‌کند. اگر مایلید که این پل ارتباطی از استحکام و کارایی بالایی برخوردار باشد، سعی کنید در نهایت سهولت و دقت ارتباط خود را با مشتریان رقم بزنید. به طور مثال از زبان عامیانه استفاده نکنید. همچنین، سعی کنید حتی‌الامکان از توضیحات مفصل و پراکنده دوری کنید تا مبادا خواننده در سردرگمی و کسالت ناشی از آن، عطای خرید از شما را به لغای آن ببخشد. به عبارتی واضح تر، باید چیزی را که مخاطب تقاضا می‌کند به او عرضه کنید، بدون اینکه او را در تنگنا قرار دهید. بهتر است محتوای سایت خود را طوری طراحی و تولید کنید که بازدیدکننده به راحتی به پاسخ سوالهای ذیل در مورد برند شما دست یابد:

  • موقعیت جغرافیایی برند شما کجاست؟
  • راههای تماس شما چیست؟
  • در صورت بروز مشکل به چه مرجعی مراجعه کنیم؟
  • نحوه خدمات رسانی شما به چه صورت است؟
  • چه محصولاتی ارائه می‌کنید؟

4. مخاطب را تشویق کنید تا اقدام به خرید کند

تک تک صفحات وبسایت شما باید حاوی یک بخش فراخوان عملی (CTA) باشد. CTA ها بسته به نوع کسب و کاری که در آن مشغول هستید متفاوت می‌باشند. به عنوان مثال، CTA یک فروشگاه تجارت آنلاین بازدیدکنندگان را به خرید محصولات تشویق می‌کند. در حالی‌که CTA یک وبسایت آموزشی مخاطب را بر آن می‌دارد تا در دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری ثبت نام کند و از خدمات آن بهره‌ مند گردد. شما نیز با شناسایی نیازهای مشتریان خود و به اقتضای برندی که بازاریابی آن را عهده دار می‌باشید، می‌توانید از CTA مخصوص به خود استفاده نمایید.

5. اطلاعات ارزنده در اختیار مشتریان قرار دهید

بسیاری از وبسایتهای B2B در ازای دریافت آدرس ایمیل مخاطبین خود، اطلاعات ارزشمندی را به آنها ارزانی می‌دارند. شما نیز اگر از این استراتژی استفاده می‌کنید، مطمئن باشید با فالوآپ قابل توجه و کمپین بازاریابی ایمیلی قدرتمندی روبرو خواهید گشت.

به نسخه موبایل وبسایت خود نیز اهمیت دهید. همانطور که می‌دانید، روز به روز بر تعداد مخاطبین آنلاینی که به جای کامپیوترهای شخصی از گوشی‌های تلفن همراه خود برای وب گردی استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. بنابراین، چنانچه قصد دارید از این قافله عقب نمانید و سیل عظیمی از مخاطبین خود را از دست ندهید، ترتیبی دهید تا نسخه موبایل وبسایت شما نیز به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد.

6. به روز رسانی فراموش نشود

یادتان نرود که هیچ وبسایتی کامل نیست. شما هرگز نخواهید توانست تنها با طراحی یک وبسایت، موفقیت تجاری مادام‌العمر برند خود را تضمین کنید. بدین ترتیب، به روز رسانی از بایدهای یک وبسایت موفق می‌باشد. به طور مثال فراموش نکنید که سالی یک بار تصاویر موجود در وبسایت را ریفرش کرده و لینکهای از دست رفته را بازیابی نمایید. و مهم تر از همه این که تا می‌توانید محتوای خوب و با کیفیت به وبسایت خود تزریق کنید.

به طور اجمالی باید اشاره داشت که وبسایت در قلب فرایند بازاریابی هر برندی قرار دارد. صاحبین برند برای موفقیت در معرفی و فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات خود و در دست داشتن نبض بازار، پیش از آغاز فرایند بازاریابی از طراحی یک وبسایت قدرتمند و مخاطب محور اطمینان حاصل خواهند کرد.