ارتباط چشمی داشته باشید

همان‌طور که هایدی گرانت هالورسون در کتاب خود “هیچ‌کس شما را نمی‌فهمد و درباره آنچه باید بکنید” توضیح می‌دهد اولین کاری که مردم در هنگام ملاقات با شما سعی می‌کنند انجام دهند این است که سعی می‌کنند به شما اعتماد کنند. دوست داشتن کسی که به او اعتمادی ندارید خیلی سخت است.

این افراد معمولا به‌طور ناخودآگاه تصمیم می‌گیرند و معمولا به این نتیجه می‌رسد که چگونه می‌توان در انتقال دو چیز تعادل برقرار کرد: صمیمیت و صلاحیت.

هالوورسون می‌نویسد: “مهم‌تر از همه، روی آنچه به شما گفته می‌شود تمرکز کنید، مردم دوست دارند شنیده شوند حتی اگر نمی‌توانید آنچه را که از آن‌ها درخواست می‌کنید به آن‌ها بدهید و یا اینکه نتوانید به آن‌ها کمک خاصی کنید.”  یک‌ راه ساده برای نشان دادن توجه ایجاد ارتباط چشمی و نگه‌داشتن آن است.

هالوورسون می گوید برقراری تماس چشمی همچنین روشی موثر برای انتقال احساسات است و مطالعات نشان داده است افرادی که این کار را انجام می دهند خیلی دقیق‌تر و بهتر مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

پورتر می گوید فورا این عادت را شروع کنید. به تمرین و مهارت خاصی هم نیاز ندارد. فقط در هنگام مکالمه به‌طرف مقابل باید نگاه کنید.

لبخند بزنید

لبخند زدن برای محبوبیت

قدرت لبخند زدن را دست‌کم نگیرید یک روش بسیار ساده و موثر برای انتقال احساس به دیگران است.

زیاد شوخی کنید و بخندید. افراد به‌طور ناخودآگاه آینه زبان بدن فردی هستند که با آن‌ها صحبت می‌کنند. اگر می‌خواهید دیگران شما را دوست داشته باشند از زبان درست استفاده کنید و مردم به‌طور طبیعی به همان صورت شما را دوست خواهند داشت.

اشتیاق نشان دهید

رندال متخصص آداب‌ورسوم اجتماعی و نویسنده کتاب “در خانه آروغ نزنید”و “در هنگام خنده اشتیاق و انرژی داشته باشید”می گوید: این کار نه‌تنها مردم را به سمت شما سوق می دهد بلکه به آن‌ها نیز سرایت می‌کند” در ادامه اشاره می کند که: “پس از گذراندن وقت با شما مردم با احساس صمیمیت از پیش شما می‌روند و به‌احتمال‌زیاد این احساس شاد آن‌ها به شخص دیگری هم منتقل می‌شود.”

موبایل خود را در جیب خود نگه‌دارید

موبایلتان را تا زمان اتمام مکالمه با طرف مقابل در جیب خود نگه‌دارید.

این‌یکی دیگر از عادت‌های ساده اما موثر است که می‌تواند بلافاصله اجرا شود و نیازی به تلاش و مهارت ندارد. در هنگام صحبت کردن با دیگران از گوشی خود استفاده نکنید.

محکم دست بدهید

تونی وینسنت، کاربر کوئرا می نویسد: “محکم دست دادن خیلی سخت نیست و هزینه ای هم ندارد”.

تحقیقات نشان می دهد افراد در عرض چند ثانیه از ملاقات با شما تصمیم می گیرند که شما را دوست داشته باشند یا نه. محکم دست دادن می تواند تا حد زیادی در اولین تصور نقش مهمی داشته باشد.

دیگران را با نام کوچکشان صدا بزنید

دفعه بعد که کسی شما را با نام صدا میزند و یا از اسم شما در میان مکالمه استفاده می کند به یاد بیاورید که چه احساسی دارد. اگر در بکار بردن نام مشکل دارید استراتژی‌های مختلفی مانند مرتبط کردم نام با یک تصویر را امتحان کنید. ژاکلین اسمیت سردبیر سابق مجله مشاغل حرفه‌ای، هنر استفاده از نام را از پدرش یاد گرفت که چند نکته کلیدی را به او یاد داد:

  • چندین بار اسامی افراد را هنگام صحبت با آن‌ها تکرار کنید.
  • در صورت فراموش کردن و نیاز به یادآوری، اسامی این افراد را به شخص دیگری بگویید.
  • نام آن‌ها را در تلفن خود ذخیره کرده با توضیحی کوتاه در مورد اینکه چه کسی هستند و چگونه آن‌ها را ملاقات کرده‌اید.

اسمیت می گوید: “در زندگی و در محل کار، به خاطر داشتن نام افراد می تواند به شما کمک کند روابط محکم‌تری برقرار کنید و از موقعیت‌های ناخوشایند جلوگیری کنید. مردم وقتی نام آن‌ها را به یاد داشته باشید از شما قدردانی بیشتری می‌کنند زیرا این نشانه احترام به آن‌ها است.”

مهارت‌های گوش دادن خود را بالا ببرید

مهارت گوش دادن برای محبوبیت

بریدمن، یکی از کاربران کوئرا می‌گوید، “شما دو گوش و فقط یک‌دهان دارید. این نسبتی است که باید از آن‌ها استفاده کنید.” بیش ازآنچه می گویید باید گوش بدهید.

فقط کلمات را نشنوید بلکه به‌طورجدی به حرف‌های دیگران گوش دهید. افراد به توجه شما به حرف‌هایشان دقت می‌کنند. چیاسون کاربر کوئرا می‌نویسد: گوش دادن فعال به چهار مرحله نیاز دارد، شنیدن، تفسیر، ارزیابی و پاسخ دادن.

مرحله اول مستلزم کنار گذاشتن کارهایی است که ممکن است حواس شما را پرت کند. در مرحله بعد آنچه که شما شنیده اید را دسته بندی کنید و سؤالات شفاف بپرسید. ارزشیابی به معنای رهایی از قضاوت و نتیجه‌گیری سریع است: اطمینان حاصل کنید که قبل از ابراز یا شکل‌گیری عقیده تمام اطلاعات لازم را دارید. در انتها با بازخورد گوینده را متوجه کنید که سخنان وی را کاملا شنیده و درک کرده اید.

چاپلوسی نکنید

در صبحت کردن و تائید حرف‌ دیگران احتیاط کنید زیرا ممکن است طرف مقابل تصور کند که برای انجام کار خود دارید چاپلوسی می‌کنید.

هالوورسون می‌گوید اگر طرف  مقابلتان حس کند که شما چاپلوسی می‌کنید ناراحت می‌شود و احتمالا اعتمادش نسبت به شما را از دست می‌دهد.

اگر صبحت کسی قطع شد از ایشان بخواهید ادامه دهند

اگر شخصی در حال تعریف کردن موضوعی به شما بود و به‌طور ناگهانی وقفه‌ای در آن افتاد، از او بخواهید که ادامه‌اش را تعریف کند، در این صورت احساس خوبی به‌طرف مقابل دست می‌دهد.

به‌طور مثال: “سلام، می‌توانید داستان خود را در مورد دوچرخه‌سواری به پایان برسانید؟ آخرین چیزی که شما ذکر کردید این است که سگ‌ها دنبالتان کردند. آیا می‌توانم بقیه داستان را بشنوم؟ ”

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری برای محبوبیت

البته مسئولیت‌پذیری در قبال اشتباهات شما بسیار موثر است. اما کلمه “متاسفم” وقتی مقصر هم نیستید نیز می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی به شما کمک کند.

علایق مشترکی پیدا کنید

در گفتگو با دیگران علایق مشترکی پیدا کنید، یا چیزی پیدا کنید که احساسات مشابهی را در هر دو شما ایجاد کند. این علایق و احساسات مشترک باعث صمیمت و دوستی شما می‌شود.

 وضعیت ایستادن و نشستن مناسب را تمرین کنید

به گفته روانشناس اجتماعی ایمی کودی ایستادن یا نشستن به‌صورت باز (پاها و بازوها به طرفین باز شده و کمی به جلو خم می‌شوید) نه‌تنها اعتمادبه‌نفس شمارا به دیگران منتقل می‌کند بلکه باعث ایجاد تغییرات فوری شیمیایی در بدن می‌شود که حس قدرت در شما را افزایش می دهد.

با صدای رسا و واضح صحبت کنید

گفتگو با صدای رسا و واضح شما را باهوش‌تر و با اعتمادبه‌نفس می‌کند و به‌راحتی می توانید اعتماد دیگران را جلب کنید.

صادق باشید

بعضی‌اوقات رفتارهایی که موجب گرمی می‌شود و رفتارهایی که صلاحیت را منتقل می‌کند با یکدیگر مغایرت دارند.

هالوورسون می نویسد: “اگر خیلی دوستانه و گرم به نظر برسید ممکن است صلاحیت شما نزد  افراد زیر سوال رفته و حتی مانند یک دورو به نظر برسیسد. از طرف دیگر اگر خیلی صادق به نظر برسید ممکن است مردم تصور کنید که شما دروغ می‌گویید.”

وی می گوید: “حتما اشتباهات خود را قبول کنید، به هر قیمتی فریب نخورده و کسی باشید که همکاران شما همیشه بتوانند روی کار شما حساب کنند.”

شکایت نکنید

اگر در جمعی دیدید که کسی حرف‌های ناپسند می‌زند از کارش شکایت نکنید فقط موضوع بحث را عوض کنید.

استدلال کنید

استدلال کردن

بعضی‌اوقات مغز ما باعث می شودکه افراد را تحلیل و زود آن‌ها را قضاوت کنیم. به‌منظور جلوگیری از درک اشتباه از هرکسی، بسیار مهم است که با ارتباطات غیرکلامی آشنا شوید. 

وضعیت را روشن کنید

اگر در جمعی قرار دارید و به خاطر در جمع بودن خجالت می کشید، شوخی با دیگران به شما کمک کند تا حال و هوای خود را عوض کرده و دیگران را بخندانید.

کریم الشیخ، کاربر کوئرا می گوید که قبلا به عنوان از نظر اجتماعی یک کودک ناآرام بود اما درعین‌حال از این ترفند ساده‌ای در دیدار با افراد جدید استفاده می کرد.

گفتگو را به روشی درست پایان دهید

سخنان پایانی شما می‌تواند تاثیر ماندگاری بر دیگران بگذارد بنابراین از آن‌ها درست و به‌موقع استفاده کنید.

رندال پیشنهاد می کند مکالمه با افراد را با یک اظهارنظر واقعی مانند “از آشنایی با شما خوشحال شدم”، “امیدوارم از ادامه روزتان لذت ببرید.” به پایان ببرید.