بسیاری از افراد درباره موفقیت صحبت می کنند. آنها معمولا می گویند که می خواهند در زندگی یا زمینه ای خاص موفق شوند اما زمانی که فرصت مناسب برای آنها فراهم می شود، هیچ کار مفیدی را انجام نمی دهند. چرا که آنها خصوصیاتی که افراد برای موفقیت در هر زمینه ای به آن نیاز دارند را در ذهن خود ایجاد نکرده اند. مطمئنا همه افراد دوست دارند که پول زیادی را به دست بیاورند، ماشین بهتری را سوار شوند و شغل بهتری را داشته باشند اما مسئله مهم این است که خواستن تنها کافی است. تا زمانی که اهداف مشخص و قابل دستیابی را برای خود تعیین نکنید و آن را روی کاغذ نیاورید، نمی توانید موفقیتی را نیز تجربه کنید.

19 مفهوم موفقیت

موفقیت چیست؟ آیا ثروت است؟ آیا شاد بودن است؟ در تعریف لغوی آن می توان گفت که موفقیت رسیدن به احترام یا شهرت زیاد است. موفقیت در درست و مطلوب بودن نتیجه یک تلاش است. موفقیت زمانی معنا پیدا می کند که کسی یا چیزی به آن هدفی که تعیین شده است دست پیدا کند. به گفته زیگ زیگلر یکی از معروف ترین متخصصان موفقیت در زندگی در کتاب خود با عنوان «به دنیا آمده اید تا برنده شوید» اعتقاد دارد که موفقیت را نمی توان در یک جمله تعریف کرد. از نظر او موفقیت ترکیبی از چند مورد متفاوت است.

البته او باور داشت که تعریف موفقیت برای هر کس متفاوت است و همه به یک اندازه و به یک شکل موفقیت را ندیده و به آن نمی رسند. در ادامه 20 تعریف مختلفی که در خصوص موفقیت وجود دارد را به شما ارائه خواهیم داد. تعریف موفقیت خود را پیدا کرده و از آن برای معنا دادن به زندگی خود استفاده کنید.

مفهوم موفقیت

  1. موفقیت یعنی همیشه بهترین خود باشید

موفقیت زمانی به دست می آید که شما همه تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن یک کار به صورت کامل انجام دهید.

  1. موفقیت یعنی اهداف خود را به درستی تعیین کنید

در هنگام تعیین اهداف خود واقع بین باشید.. با تعیین یکسری اهداف انتزاعی نمی توان موفقیتی را به دست آورد.

  1. موفقیت یعنی جایی به نام خانه داشته باشید

خانه در واقع جایی است که قلب شما به آرامش می رسد. اگر جایی را دارید که بتوانید آن را خانه بنامید، پس قطعا شما فرد موفقی هستید.

  1. موفقیت یعنی بتوانید تفاوت میان نیاز و خواسته را درک کنید

اگر شما بتوانید تعهدات ماهانه خود را برآورده کنید و به نیازهای اصلی خود پاسخ بدهید، شما فرد موفقی هستید.

  1. موفقیت یعنی خودتان را باور داشته باشید

اگر شما باور داشته باشید که می توانید، پس قطعا فرد موفقی هستید.

  1. موفقیت یعنی میان کار و اشتیاق خود تعادل ایجاد کنید

کار کردن بدون اشتیاق باعث می شود که احساس استرس کرده و به دستاوردهای مناسبی دست پیدا نکنید. به همین دلیل سعی کنید روی چیزهایی تمرکز کنید که شما را هیجان زده می کند.

  1. موفقیت یعنی مراقب نیازهای خود باشید

به یاد داشته باشید که قبل از کمک به دیگران، ماسک اکسیژن خود را بردارید.

  1. موفقیت یعنی یاد بگیرید که گاهی اوقات باید نه بگویید

موفقیت تنها زمانی به دست می آید که در زندگی خود تعادل داشته باشید. بخشی از این تعادل داشتن توانایی نه گفتن است.

  1. موفقیت یعنی بدانید که زندگیتان پر از موارد خوب است

عشق، سلامتی، دوسستان، خانواده و … هم اینها نشان می دهند که زندگی شما تا چه اندازه خوب است.

  1. موفقیت یعنی درک کنید که شما نمی توانید بدون از دست دادن چیزی را به دست بیاورید

شما در صورتی می توانید موفق شوید که به دیگران کمک کنید.

  1. موفقیت یعنی بر ترس های خود غلبه کنید

غلبه بر ترس باعث می شود که شما احساس شکست ناپذیری کنید. هیچ کس نمی تواند شما را متوقف کند.

  1. موفقیت یعنی هر روز یک چیز جدید را یاد بگیرید

افراد موفق می دانند که یادگیری هیچگاه متوقف نمی شود.

  1. موفقیت یعنی یاد بگیرید که شکست خوردن در چندتا دعوای کوچک می تواند به پیروزی در یک جنگ بزرگ منجر شود

افراد موفق ، نبردهای خود را به صورت عاقلانه انتخاب می کنند.

  1. موفقیت یعنی دیگران را دوست داشته باشید و آنها نیز شما را دوست داشته باشند

داشتن عشق بی قید و شرط بهترین موفقیت در زندگی است.

  1. موفقیت یعنی محکم پای باورهای خود بایستید

افراد موفق هرگز در برابر چیزی که با تمام وجود آن را باور دارند، تسلیم نمی شوند.

  1. موفقیت یعنی هیچوقت تسلیم نشوید

افراد با پشکار می توانند اتفاقات خارق العاده ای را رقم بزنند.

  1. موفقیت یعنی پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

هر زمان که به هدفی دست پیدا کردید یا یک مانع را از سر راه برداشتید، زمانی را به جشن گرفتن برای آن اختصاص دهید.

  1. موفقیت یعنی ناتوانی های شما نتواند شما را عقب نگه دارد

عدم توانایی نمی تواند موفقیت یک فرد را تعیین کند. هیچ وقت اجازه ندهید ناتوانی هایتان شما را عقب نگه دارند.

  1. موفقیت یعنی بفهمید که شما سرنوشت خود را کنترل کنید

سرنوشت شما تحت کنترل خودتان است و باید بدانید که شما در این مسیر تنها هستید.

موفقیت می تواند به شکل های مختلفی تعریف شود. هر زمان که بتوانید در پایان یک روز بگویید من روز خوبی را پشت سر گذاشته ام، توانسته داید موفق شوید.

10 راز رسیدن به موفقیت شغلی

موفقیت شغلی

موفقیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا به بررسی مهم ترین ویژگی هایی که شما باید برای دستیابی به موفقیت در شغل و حرفه خود داشته باشید را به شما آموزش خواهیم داد.

  1. تحلیل کردن خود را به یک عادت تبدیل کنید

برای موفقیت شغلی باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نمایید. شما باید همواره آماده باشید تا آنها را بپذیرید و از آنها به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید. در نظر داشته باشید که همه آدم ها منحصر به فرد هستند. یک برنده این توانایی را دارد که بتواند نقاط ضعف خود را شناسایی و راه های غلبه بر آنها را پیدا کند.

آیا شما از نداشتن مهارت های ارتباطی رنج می برید؟ آیا می توانید برای شرکت خود معاملات را به خوبی پیش ببرید؟ آیا شما توانایی حل مشکلات را دارید؟ انگیزه های شما برای پیش روی در زندگی چه چیزهایی هستند؟ چه عواملی باعث می شوند که شما کار خود را رها کنید؟ شما باید این سوالات را از خود پرسیده و بیشتر و بیشتر آرایش ذهنی خود را شناسایی نمایید. این کار سبب می شود تا بتوانید بهترین راه های ممکن برای داشتن ذهنی مثبت و انجام کارهای مناسب در زمان منساب را پیدا نمایید.

  1. چشم انداز مناسب داشته باشید

به اعتقاد والت دیزنی شما اگر بتوانید درباره کاری رویاپردازی کنید، می توانید آن کار را انجام دهید. در ابتدا کار را با تعیین اهداف کوتاه مدت شغلی آغاز کنید. سپس در همان مسیر پیش بروید تا بتوانید به چشم انداز ذهنی خود شکل دهید. همه کارشناسان موفقیت باور دارند که کسانی که توانایی تجسم اهداف خود را دارند، شانس بالاتری برای رسیدن به آن اهداف و تحقق رویاهای خود دارند.

با این حال چشم انداز تنها اولین قدمی است که شما باید در مسیر موفقیت بردارید. ارسطو فرآیند موفق شدن را 2000 سال پیش به این شکل تعریف کرده است: شما باید ایده های روشن و قابل اجرایی را برای خود تعریف کرده و آنها را به اهداف خود در زندگی تبدیل کنید. در کنار آن نیز نیاز است که ابزارهای لازم برای دستیابی به این اهداف مثل پول، تکنیک و دانش کافی را نیز داشته باشید. سپس از این ابزارها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.

زمانی که شما می دانید که قصد دارید در 5 یا 10 سال آینده در چه جایگاهی باشید، می توانید اقدامات خود را بررسی کرده و ببینید که تا چه اندازه در مسیر رسیدن به اهداف شغلی خود پیشرفت کرده اید. اگر کارهایی که انجام می دهید شما را در مسیر موفقیت پیش نمی برد، پس زمان آن می رسد که رویه خود را تغییر دهید.

  1. برای اقداماتی که انجام می دهید برنامه ریزی داشته باشید

شما باید بدانید که می خواهید به کجا بروید و قصد دارید که چگونه مسیر خود را طی کنید. اگر نیاز است برای سال به سال، ماه به ماه و حتی برای ساعت به ساعت خود برنامه ریزی داشته باشید. داشتن یک برنامه آماده به شما کمک می کند تا بتوانید وظایف و پروژه های خود را به سرعت و به شکلی کارآمد انجام دهید. این کار باعث می شود تا کارایی بیشتری را داشته باشید و بتوانید در زمانی مشخص به موفقیت در دستیابی به اهداف خود برسید. به اعتقاد مارک بی، یک ارائه دهنده خدمات حرفه ای آنلاین، داشتن برنامه ریزی سبب می شود تا بتوانید با موفقیت هماهنگ شوید. اما اجرای برنامه موجود نیاز به داشتن نظم در کارها دارد. بنابراین اگر شما می خواهید به موفقیت دست پیدا کنید، نیاز دارید که برنامه ریزی کنید و با نظم و دقت آن را دنبال کنید.

  1. روی احساسات خود کنترل داشته باشید

زندگی از لحظات تشکیل شده است. لحظات شادی ، لحظات ناامید، لحظاتی که عاشق می شوید و لحظاتی که احساس می کنید قلبتان شکسته شده است. در تمامی این لحظات شما باید بتوانید احساسات خود را مهار کرده و روی خواسته های خود کنترل داشته باشید. احساسات شما نباید روی رفتار و اعمال شما تاثیر بگذارند. شما باید بدانید که مسیر موفقیت هموار نیست و شما زمانی برای استراحت در این مسیر ندارید. پس بدون در نظر گرفتن و با تلاش برای رسیدن به موفقیت در زندگی تلاش کنید.

  1. از اینکه سختکوش باشید اصلا خجالت نکشید

احتمالا تاکنون بارها شنیده اید که هیچ جایگزینی برای سختکوشی در زندگی وجود ندارد. اما متاسفانه این جمله را همیشه فراموش می کنیم. موفقیت به سادگی به دست نمی آید. باید برای آن تلاش کنید تا بتوانید به آن دست پیدا کنید. مطمئنا شما این گفته را از قبل می دانستید اما به آن دقت کافی نداشته اید.

  1. مثبت فکر کنید

شکست بخشی از چرخه موفقیت است. شما نمی توانید با داشتن ترس از شکست هیچ وقت موفقیتی را تجربه کنید. میلیون ها نمونهه در جهان وجود دارد که بارها و بارها شکست خورده اند اما در نهایت توانستند به هدفی که داشته اند به بهترین نحوه دست پیدا کنند. فردی که دارای نگرش مثبت بوده و خوش بین است، در مقایسه با فردی که تنها شکایت کرده و گله گذاری می کند شانس بیشتری برای کشف فرصت های جدید یا پیدا کردن راه حل مشکلات خود دارد. ذهن مثبت همانند یک آهنربای قوی عمل کرده و راه را به شما نشان می دهد.

یک قدم جلو رفته و شبکه ای از افراد مثبت اندیش را در اطراف خود جمع کنید. افراد منفی تنها می توانند انرژی شما را بگیرند اما افراد مثبت به شما کمک می کنند تا احساس شادابی و انرژی بیشتری را داشته باشید.

  1. روحیه تیمی خود را بهبود ببخشید

در یک سازمان شما و همکارانتان برای یک هدف مشترک تلاش می کنید. اگر می خواهید نتایج بهتری را کسب کنید و در حرفه خود پیشرفت کنید، باید یاد بگیرید که یک عضو تیم خوب و در کنار آن یک رهبر قدرتمند باشید. راتان تاتا، ممیلیونر هندی باور دارد که اگر کسی می خواهد در مسیری سریع پیش برود باید به تنهایی این کار را انجام دهد. اما اگر کسی می خواهد در یک مسیر طولانی پیش برود، باید در کنار دیگران قدم بزند.

  1. میان اهداف کاریتان هماهنگی وجود داشته باشد

یک شرکت زمانی که شما را استخدام می کند در واقع این انتظار را از شما دارد که بتوانید به آنها در دستیابی به اهداف کسب و کارشان کمک کنید. اگر اهداف شخصی شما با اهداف شرکت شما مطابقت نداشته باشد، شما نمی توانید در طولانی مدت در کنار آنها کار کنید و خیلی زود احساس ناامیدی می کنید. حتی اگر هم به کار خود در شرککت ادامه دهید، از تمام انرژی و فکر خود استفاده نمی کنید و این اتفاق نه برای شما و نه برای شرکتتان مفید نخواهد بود.

از این رو مهم است که میان اهداف کاری شما و اهدف کاری شرکتتان هماهنگی وجود داشته باشد. شما باید مسئولیت کامل کاری که انجام می دهید را بپذیرید و از تمام انرژی خود را بهتر شدن شرایط کاری استفاده کنید.

  1. همواره انگیزه خود را برای موفق شدن حفظ کنید

کسانی می توانند به موفقیت دست پیدا کنند که واقعا به دنبال آن باشند. اگر شما آماده باشید که برای رسیدن به اهداف خود فداکاری کرده و انگیزه خود را در تمامی مراحل زندگی حفظ کنید، می توانید به هر آنچه که به دنبال آن هستید دست پیدا کنید. پس برای دستاوردهای کوچک خود جشن گرفته و از شکست های خود درس بگیرید.

  1. به رویایی که در ذهن دارید تعهد داشته باشید

داشتن تعهد به رویاهای در ذهن یکی از مهم ترین جنبه های دستیابی به موفقیت بیشتر در زندگی است. اگر شما به صورت کامل و صد در صد به زندگی خود و اهدافی که دارید تعهد داشته باشید، مطمئنا می توانید به آن دست پیدا کنید.

16 راز رسیدن به موفقیت در زندگی

موفقیت در زندگی

  1. از منطقه امن خود خارج شوید

تا زمانی که در منطقه امن خود باقی بمانید، نمی توانید دستاورد خاصی را داشته باشید. فراموش نکنید که برای موفق شدن باید سعی کنید ریسک پذیر باشید.

  1. هرگز تسلیم نشوید

تقریبا هیچ کاری با همان تلاش اول نتیجه نمی دهد. اما فقط به اینکه یک کار عملی به نظر نمی رسد به این معنا نیست که واقعا هم جواب نخواهد داد. این بدین معنا است که شاید روشی که برای انجام دادن آن انتخاب کرده اید مناسب نبودهه است. در نظر داشته باشید که اگر انجام کاری آسان بود، همه آن کار را انجام می دانند و فرصتی برای شما باقی نمی ماند.

  1. زمانی که می خواهید دست از کاری بکشید، از همیشه به هدفتان نزدیک تر هستید

یک ضرب المثل چینی وجود دارد که می گوید: «وسوسه رها کردن کاری دقیقا قبل از رسیدن به موفقیت به بیشترین حد خود خواهد رسید.»

  1. همواره برای بدترین ها آماده باشید

همیشه برای اینکه کمترین دستاورد را در تلاش های خود داشته باشید، آماده باشید. این آمادگی به شما کمک می کند تا بتوانید عملکرد بهتری را در مواقع وقوعع مشکلات داشته باشید.

  1. روی آنچه که می خواهد اتفاق بیافتد متمرکز شوید

همیشه این ضرب المثل قدیمی را به خاطر داشته باشید: «هر چیزی که به آن فکر می کنید، برای شما اتفاق می افتد.»

  1. در حال زندگی کنید

مهم نیست که شرایط شما تا چه دشوار است، اگر در حال زندگی کنید و بیش از اندازه به آینده چشم ندوزید، می توانید از آن شرایط عبور کنید. با این روش شما هر روز یک دستاورد مناسب را خواهید داشت.

  1. همیشه رو به جلو حرکت کنید

همیشه سعی کنید به دنبال بهبود شرایط باشید. هیچ وقت از انجام دادن کارهای جدید دست نکشید. زمانی که شما دست از بهتر کردن خود بکشید، مرگ موفقیت شما فرا می رسد. هدف خود را بهتر شدن در هر روز و هر لحظه قرار دهید و هر روز برای این هدف تلاش کنید.

  1. سریع تصمیم بگیرید

به خاطر داشته باشید که تکومسه شرمن، ژنرال معروف در جنگ داخلی آمریکا گفته بود: «برنامه خوبی که امروز با خشونت اجرا شود بسیار بهتر از برنامه کاملی است که فردا اجرا می شود.»

  1. میزان اهمیت هر چیزی را تعیین کنید

برای خودتان تعیین کنید که هر چیزی در زندگیتان تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است. این امر سبب می شود تا بتوانید اقدامات موثری را داشته باشید.

  1. کارهای خود را مدیریت کنید

هر چیزی که به درستی مدیریت نشود، خیلی راحت از بین رفته و خراب می شود. اگر دچار مشکلی شده اید و دقیقا منشا آن را نمی دانید، بهتر است اندکی زمان گذاشته و بخش هایی که پیش تر به آنها توجه نکرده اید را مورد بررسی قرار دهید. مطمئن باشید می توانید مشکل پیش آمده را پیدا کرده و حل نمایید.

  1. بیشتر از توجه به رقبا، به عملکرد خودتان دقت کنید

شما باید به رقیبان خود توجه داشته باشید. اما بیشتر از توجه به آنها باید به عملکرد خودتان ددقت کنید. زمانی که به رقیبان خود نگاه کنید، به خاطر داشته باشید که همه چیز از راه دور عالی به نظر می رسد.

  1. هرگز به دیگران اجازه ندهید به جای شما تصمیم بگیرند

در جوامع بشری امروز، قوانین و مقررات بسیار زیادی وضع شده است. شما این امکان را دارید که کارهایی که دوست دارید را انجام دهید و هیچ کس نمی تواند شما را در این مسیر متوقف کند. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که اقداماتتان در مسیر قانونی پیش برود.

  1. هرگز انتظار نداشته باشید که زندگی عادلانه باشد

زندگی هیچوقت عادلانه نیست. شما باید این موضوع را پذیرفته و بدانید که تنها خودتان هستید که می توانید زندگی خود را تغییر دهید. شما بهترین خود باشید، حتی اگر به نظرتان هیچ چیز عادلانه به نظر نرسد.

  1. مشکلات خودتان را حل کنید

شما با ارائه راه حل های خاص خود، می توانید به یک مزیت رقابتی مجهز بشوید. به باور بنیانگذار سونی: «شما هرگز با دنبال کردن دیگران نمی توانید در تکنولوژی، کسب و کار یا هر چیز دیگری موفق شوید.»

  1. خیلی خودتان را جدی نگیرید

همیشه نیمی از کارهایی که ما انجام می دهید به شانس بستگی دارد. هیچ یک از ما به آن اندازه ای که انتظار داریم روی خودمان تسلط نداریم.

  1. همیشه دلیلی برای لبخند زدن وجود دارد

دلیل خودتان را پیدا کنید. حتی اگر هم نتوانستید دلیلی برای لبخند زدن خود پیدا کنید، کافی است به یاد بیاورید شما واقعا خوش شانس هستید که الان زنده هستید و زندگی می کنید. زندگی کوتاه است. پس از زندگی لذت ببرید.