فضای بلاک چین به طور مداوم و با سرعت در حال گسترش بوده و هر روز پروژه های جدیدی را در خود جای می دهد. این امر سبب می شود تا همه امکان دسترسی به اقتصاد اشتراکی را به طرز گسترده ای داشته باشند. در ادامه لیستی از برخی از پروژه هایی که در فضای بلاک چین در حال انجام هستند را مشاهده خواهید کرد:

  1. Helbiz

استارت آپ Helbiz

Helbiz یک استارت آپ است که بازاری را به وجود آورده که به مردم این امکان را می دهد تا هر وسیله نقلیه ای که دارند را از اتومبیل گرفته تا هر وسیله دیگری مثل دوچرخه، قایق و… را به اشتراک بگذارند. ایده ای که پشت این استارت آپ قرار گرفته است این است که با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای موجود بتوانیم تمامی وسایل نقلیه را به دستگاه های IoT (Internet-of-Things) تبدیل کنیم. در این صورت می توان قفل آنها را با تلفن همراه باز کرده، از طریق GPS آنها را ردیابی کرده و مشکلات و فرآیند تعمیراتشان را به طور دقیق تحت نظارت قرار داد.

برنامه Helbiz به کاربران خود این امکان را می دهد تا قفل وسایل نقلیه خود را باز کنند و هزینه استفاده از وسایل نقلیه را با استفاده از ارزهای دیجیتال پرداخت نمایند. با وجود خلاقانه بودن این کار، شرکت های دیگری مثل HireGo و Xain نیز قابلیت های مشابه ای را در فضای پویای مشترک ایجاد کرده اند.

  1. Open Bazaar

پروژه بلاک چین Open Bazaar

با وجود اینکه بازارهای غیرمتمرکز دیگری نیز وجود دارند که از فناوری بلاک چین استفاده می کنند، اما OpenBazaar در میان همگامان خود اولین بوده و در واقع یک پیشگام محسوب می شود که همچنان با قدرت در این مسیر پیش می رود. کاربران این بازار قادر خواهند بود که هزینه کالاهای خریداری شده خود را از طریق بیش از 50 نوع رمزارز شده پرداخت نمایند. از آنجایی که هیچ شرکت یا موسسه ای آنجا را اداره نمی کند، هیچ هزینه یا محدودیتی برای خرید و فروش در آن وجود ندارد.

با وجود داشتن تفاوت های فنی قابل توجه برای یک کاربر معمولی در این بازار، رقیبان نوظهوری مثل Swarm City، Public Market و Blockmarket تلاش می کنند تا خدمات مشابه ای را به کاربران اینترنتی ارائه دهند.

  1. Sarafu-Credit

در میان کشورهای جهان، کنیا یکی از کشورهایی بود که در سریع ترین حالت ممکن از استفاده از تلفن همراه و پرداخت از طریق آن با آغوش باز استقبال کرد. در این کشور دو سوم مردم آن روزانه از این قابلیت استفاده می کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که در میان اولین کشورهایی که بلاک چین در آن فعال شده و از انواع ارز دیجیتال به جای پول نقد برای انجام معاملات استفاده می شود، قرار بگیرد. سازمان Grassroots Economics طی چند سال گذشته به منظور افزایش قدرت خرید و فروش در جوامع مختلف، چندین جامعه ارزی را در کنیا و آفریقای جنوبی ایجاد کرده است. اخیرا با همکاری blockchain-startup Bancor فروشندگان کنیا توافق کرده اند که نسخه های رمزنگاری این جوامع ارزی که پیش تر حالت کاغذی آنها را استفاده می کردند را بپذیرند.

  1. Chamapesa

یکی دیگر از پروژه های مستقر در کنیا که از نرخ سازگاری بالای مردم این کشور با بانکداری اینترنتی به نفع خود استفاده می کند، Chapapesa است. این پروژه از فناوری بلاک چین برای تسهیل نمودن فرآیندهای وام گیری از طریق تلفن های همراه استفاده می کنند. این سازمان خاطر نشان کرده است که به هیچ عنوان تصمیم ندارد هیچ یک از رفتارهای اصلی را تغییر دهد. بلکه می خواهند از بلاک چین برای تسهیل این نوع از برنامه های تامین مالی جامعه استفاده کنند. آنها در یک توییت عنوان کرده اند: «ما رفتار Chamas را تغییر نمی دهیم. مگر اینکه به جای استفاده از کتاب های کاغذی از تلفن های هوشمند استفاده کنیم.»

  1. Holochain

پروژه بلاک چین Holochain

اگرچه طرفداران Holochain با افتخار روی این واقعیت ایستادگی می کنند که یک بلاک چین است اما موضوع این است که در آن موارد مشابه یک بلاک چین مورد استفاده قرار می گیرد. یک تفاوت اصلی میان Holochain و پروژه های بلاک چین این است که در آن نیازی به استفاده از مقادیر عظیم انرژی مورد نیاز در بلاک چین هایی مثل بیت کوین و ایریوم وجود ندارد. اما هنوز هم می توانید یک بلاک چین مثل bitcoin به شکلی دقیق روی Holochain اجرا کنید. به جای اینکه فقط یک توافق جهانی درباره اعتبار داده ها داشته باشد (مثل یک بلاک چین معمولی)، کاربران منحصر به فرد می توانند فهرست داده های معتبر و تاریخ شخصی خود را ایجاد می کنند.

علاوه بر این، هر زمان که به یک وبسایت در اینترنت دسترسی پیدا می کنیم، به اطلاعات میزبانی شده روی سرورهای شخص ثالث دسترسی خواهیم داشت. معمولا افراد به مکان این سرورها اهمیتی نمی دهند و آنها متعلق به یک شرکت خصوصی است. اما آنچه که Holochain امکان پذیر کرده است یک روش شبیه به blockchain و ساختار پاداش برای ذخیره سازی و دسترسی به داده ها و برنامه های کاربردی بین خود کاربران بدون نیاز به وابسته بودن به سرورهای شرکت های شخص ثالث است. این امر سبب می شود تا امکان ایجاد و اجرای برنامه های کاربردی برای هر نوع از کاربران ایجاد شود و همچنین این امکان فراهم می شود تا یک اینترنت همتا به همتا ارائه شود.

  1. Right Mesh

پروژه بلاک چین Right Mesh

تنها در حدود نیمی از جمعیت جهان امکان دسترسی منظم به اینترنت را دارند. این بدین معنا است که میلیاردها نفر در جهان هستند که توانایی استفاده از مزایای فناوری های همتا به همتا مبتی بر وب را ندارند. Right Mesh در تلاش است تا به افراد امکان ایجاد شبکه های خود با دسترسی محدود به اینترنت از طریق شبکه Mesh این محدودیت را از بین ببرد.

در یک شبکه Mesh، اطلاعات بین تلفن ها، کامپیوترها و سایر وسایل حرکت می کنند تا به مقصد مورد نظر خود برسند. این اتفاق با استفاده از توانایی این وسایل ارتباطی در برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر از طریق بلوتوث یا وای فای بدون اتصال به اینترنت صورت می گیرد. با رمزگذاری اطلاعات، حال این اطلاعات می تواند پیام، تصویر یا یک فرآیند پرداخت باشد، شبکه می تواند اطمینان حاصل کند که تنها فقط گیرنده مورد نظر که از برنامه کاربردی Mesh استفاده می کند، می تواند متوجه محتوای موجود شده و از آن استفاده کند.

دیگر شبکه ها و نرم افزارهای Mesh نیز در حال حاضر وجود دارند. اما با استفاده از بلاک چین این شبکه به کاربران خود این امکان را می دهد تا در ازای تهیه محتوا برای همتایان خود هزینه ای را دریافت کنند و با هزینه های سخت افزاری و باتری لازم برای انجام این کار به عنوان یک زیر ساخت شبکه در نظر گرفته شود.

  1. Beenesst

پروژه بلاک چین Beenesst

همانند AirBnB، پلتفرم Beenest میزبانان را به میهمانان بالقوه متصل می کند و از فناوری بلاک چین برای کاهش هزینه ها استفاده می کند. در صورت استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مخصوص این برنامه (Bee Token) هیچ هزینه یا کمیسونی برای رزرو و لیست کردن دارایی ها دریافت نمی کند. همچنین در صورت استفاده از ارزهای دیگر یا ارزهای رمزپایه در مقایسه با AirBnB هزینه کمتری را برای کاربران خواهند داشت.

  1. Possible

Possible یک پروژه مستقر در هلند است که با هدف افزایش سرمایه های اجتماعی از طریق ایجاد انگیزه در افراد برای انجام کارهایی که ممکن است یک راه کسب درآمد عادی به نظر نرسد اما برای جوامع سالم بسیار ضروری است، ایجاد شده است. Possible یک بانک زمان است که افراد را قادر می سازد تا خدمات خود را به یکدیگر پیشنهاد داده و از خدمات یکدیگر استفاده کنند. این خدمات به جای واحدهای ارزی دیگر، از واحد زمان استفاده می کنند.

از شروع فعالیت بانک های زمان بیش از یک قرن می گذرد اما همچنان اغلب آنها به صورت داوطلبانه اداره می شوند و اداره آنها با استفاده از یک بانک اطلاعاتی با مدیریت مرکزی می تواند در بعضی از مواقع مشکل ساز باشد. اما پروژه هایی مثل Possible با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و غیر متمرکز ساختن بانک اطلاعاتی می توانند اداره بانک های زمان را با بی نیاز کردن آنها به داوطلبان آسان تر سازند.

  1. ShareRing

پروژه بلاک چین ShareRing

ShareRing یک برنامه در حال توسعه است که از فناوری بلاک چین استفاده می کند و به کاربران خود این امکان را می دهد تا سرویس های مجاور را پیدا و جستجو کنند تا در واقع هر چیزی را می خواهند با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ShareRing مثل یک کتابخانه غیرمتمرکز، حال چه در نمونه فیزیکی و چه نمونه دیجیتال آن، می تواند استفاده افراد از اشیاء فیزیکی را با قادر ساختن افراد در اشتراک گذاری راحت و منصفانه به حداقل برساند.

ایده پشت این پروژه این است که یک شبکه واقعا جهانی داشته باشیم. در این صورت برنامه ShareRing می تواند برای پیدا کردن و پرداخت هزینه سرویس های مشابه بدون اینکه موقعیت مکانی شخص اهمیت داشته باشد، مورد استفاده قرار بگیرد. این برنامه از دو ارز رمزپایه استفاده می کند: ارزی که به تجار اجازه می دهد تا به بلاک چین دسترسی پیدا کنند و دیگری نیز ارزی است که برای پرداخت هزینه خدمات روی سیستم عامل برنامه از آن استفاده می شود.

  1. Digital Town

پروژه بلاک چین Digital Town

سیستم عامل هایی مثل آمازون، اوبر یا AirBnB خدمات مفیدی را به کاربران خود ارائه می دهند. اما به طور مداوم از کسانی که هزینه های بالایی را داشته و از خدمات آنها استفاده می کنند، کسب ثروت می کنند. کسانی که به این شرکت ها و سهامداران آنها هزینه هایی را پرداخت می کنند. Digital Town (یکی از اسپانسرهای سهامدار) قصد دارد با برقراری ارتباط میان کاربران در مناطق جغرافیایی خاص با اطلاعات، منابع و خدمات مورد نیاز مشخص، مدل کسب و کار خود را تغییر دهند. اما به جای داشتن هزینه های بالا برای افراد، این تضمین را می دهد که بیشتر سود حاصل از تولید محلی در همان محل باقی بماند.

با راه حل مبتنی بر بلاک چین، DigitalTown به تجار و مشتریان برای داشتن تعامل پاداش می دهند. تجار یک ویترین فروشگاه رایگان با نرخ کمیسیون پایین دریافت می کنند و هر فردی یک SmartWallet رایگان دریافت می کند که از ارزهای سنتی و رمزنگاری شده پشتیبانی می کند. کسب و کارها فقط 1 درصد از هزینه های فرآیند پرداخت را پرداخت می کنند و همه افراد می توانند از قابلیت نقل و انتقالات همتا به همتا بهره مند شوند.

ابزارهای DigitalTown اشتراک گذاری محتوا، بحث ها، رویدادها و پروژه ها را برای انجمن ها آسان می سازند. کاربران این پلتفرم از CommunityPoints پاداش می گیرند. تجار می توانند از CommunityPoints برای کمپین های بازاریابی خود در DigitalTown استفاده کنند و مصرف کنندگان نیز می توانند در کنار تجار از CommunityPoints استفاده کنند.