یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال که می توان از آن به منظور بهبود فرآیند جذب مشتری استفاده نمود، بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) است. امروزه با روی کار آمدن رسانه های اجتماعی مختلف افراد زمان زیادی را در این شبکه ها سپری می کنند. به همین دلیل داشتن استراتژی و برنامه ریزی مناسب برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند به بهبود شرایط کسب و کار کمک کند.

با توجه به اینکه 90 درصد کاربرانی که در اینترنت جستجو می کنند تنها به مشاهده صفحه اول نتایج موتورهای جستجو اکتفا می کنند و همچنین 70 درصد کلیک هایی که اتفاق می افتد روی 3 نتیجه اول است، به دست آوردن موقعیت مناسب در نتایج موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید بتوان به جرات گفت که تنها هدفی که باید در هنگام بهینه سازی وب سایت خود به دنبال آن باشید دقیقا همین است. بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از کارهایی است که باید برای بهینه سازی وب سایت خود انجام داد. در این مقاله تلاش بر این است تا شما را با مفهوم بازاریابی رسانه های اجتماعی و روش های مختلف آن آشنا کنیم.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

هدف اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) بهبود ارتباط با مشتریان و امکان مشاهده برند توسط کاربران و دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتر است. در بازاریابی رسانه های اجتماعی افراد با ایجاد یک محتوای با کیفیت برای انتشار در شبکه های اجتماعی سعی در جذب مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار خود می کنند.

نکته ای که در بازاریابی رسانه های اجتماعی باید به آن توجه داشت به دست آوردن بازخورد مستقیم از کاربران یا مشتریان بالقوه است. اگر این اتفاق به شکلی درست بیافتد شرکت شما می تواند در کنار جذب مشتری، به یک برند شناخته شده در میان افراد تبدیل شود.

با استفاده از گزینه هایی که به منظور برقراری ارتباط با کاربران شبکه های اجتماعی در دست خواهید داشت، می توانید شانس ارتباط مستقیم با کاربران را داشته باشید. شما می توانید نظر آنها درباره خدمات یا محصولات خود را پرسیده یا به شکایت های و انتقادات آنها گوش دهید و از آنها در راستای بهبود خدمات خود استفاده نمایید.

این نوع از بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) را مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی (Social CRM) نامیده اند. اگر در این زمینه به شکلی مناسب رفتار کنیم، می توان اعتبار خود را نزد عموم بهبود بخشیده و در نتیجه آن بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی داشته باشیم. باید همیشه این نکته را در نظر داشت که اگر مشتریان از خدماتی که به آنها ارائه می شود رضایت کافی داشته باشند ارتباط آنها با شرکت و خدمات ارائه شده تداوم خواهد داشت.

چگونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) استفاده کنیم؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی و سئو

بازاریابی رسانه های اجتماعی بر اساس اصل بهینه سازی رسانه های اجتماعی (SMO) شکل می گیرد. یعنی باید برای بهبود تصویر شرکت در شبکه های اجتماعی تلاش شود تا تصویری که ارائه می شود جذابیت و اعتبار کافی را داشته باشد.

همانطور که در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو روی جذب بازدیدکنندگان جدید و منحصر به فرد به صفحه وب سایت خود تلاش می کنیم در بهینه سازی رسانه های اجتماعی نیز به همین شکل عمل می شود. در واقع باید گفت بهبود عملکرد شرکت در رسانه های اجتماعی، یکی از گام هایی است که باید برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو برداشت. اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که چرا بهبود رسانه های اجتماعی می تواند روی عملکرد وب سایت تاثیر بگذارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دلیل این است که بسیاری از افراد از رسانه های اجتماعی برای جستجو محصولات یا خدمات خود استفاده می کنند. علاوه بر این امکان به اشتراک گذاری لینک ها نیز در این شبکه ها فراهم است و از این طریق می توان یک شبکه بسیار قدرتمند برای لینک سازی و جذب کاربران ایجاد نمود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) یا به طور مشخص بهینه سازی زسانه های اجتماعی (SMO) را می توان به دو شکل پیش برد:

  1. تبلیغات SMM بالقوه
  2. تبلیغات SMM بالفعل

در ادامه هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.

تبلیغات SMM بالقوه

بازاریابی رسانه های اجتماعی

تبلیغات فعال به معنای افزودن لینک ها (برنامه های کاربردی) است. این لینک ها در وب سایت قرار می گیرند و بازدیدکنندگان را به سمت شبکه های اجتماعی می برند. این لینک ها معمولا به شکل دکمه در محتواهای وب سایت قرار می گیرند. شبکه های اجتماعی مختلفی وجود دارند که می توان از آنها برای بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کرد. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • اینستاگرام
  • توییتر
  • گوگل پلاس
  • لینکدین
  • تویتوب
  • پینترس
  • و…

هر یک از این شبکه های اجتماعی قوانین و مقررات مختص به خود را دارند و باید در هنگام استفاده از این شبکه های اجتماعی به این قوانین دقت کافی داشت.

بسیاری از شرکت ها با استفاده از تبلیغات پولی سعی در جذب مخاطبان در سطح گسترده تر دارند. استفاده از تبلیغات پولی در بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند در راستای بهبود ترافیک وب سایت اتفاق بیافتد اما باید در این زمینه استراتژی مناسبی را دنبال کرد تا نتیجه بخش باشد.

تبلیغات SMM بالفعل

بازاریابی رسانه های اجتماعی

تبلیغات منفعل یکی دیگر از انواع روش های بازاریابی رسانه های اجتماعی است که مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع از تبلیغات افراد از به روزرسانی وضعیت، انتشار تصاویر، توییت یا نوشتن مقاله در وبلاگ استفاده می کنند.

در این نوع تبلیغات می توان از واکنش های کاربران در راستای بهبود تجربه برند خود و کاهش نارضایتی مشتریان استفاده کرد. مسئله دیگری که در تبلیغات منفعل می توان از آن استفاده کرد این است که اطلاعات به دست آمده در یک بازه زمانی واقعی به دست می آید. در نتیجه افراد می توانند سرعت روند کاری خود را بهبود بخشیده و درها را به روی شروع بعدی جدید در ارتباطات با مشتریان باز کنند.

به طور کلی بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از بهترین گزینه هایی است که افراد می توانند به منظور بهبود شرایط کسب و کار خود از آن استفاده نمایند. اگر به شکلی مناسب و با داشتن برنامه ریزی درست در این مسیر پیش بروید می توانید خیلی زود مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کرده و کسب و کار خود را رونق ببخشید.