همانطور که می‌دانید در دنیای بازاریابی دیجیتال، از ابزارها و استراتژی های متنوعی برای معرفی برندها استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین و معروفترین این استراتژی ها بهینه سازی جایگاه وبسایت در لیست جستجوی موتورهای جستجو است که از آن با نام SEO یا سئو یاد می‌شود. اما این استراتژی خود به دسته‌های مختلفی قابل تقسیم است. یکی از زیرشاخه‎‌های سئو، سئو کلاه سیاه یا بلک هت سئو است که قصد داریم در مقاله پیش رو شما را با چند و چون آن آشنا سازیم.

سئو کلاه سیاه چیست؟

لازم به ذکر نیست که داشتن رتبه بندی بالا یکی از عوامل بسیار مهم برای رشد کسب و کار به ویژه بازاریابی دیجیتال است. طبیعتا” همه افراد برای موفقیت از راههای درست و مستقیم وارد عمل نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند با استفاده از روش هایی متفاوت، قدری چاشنی ماجراجویی وارد فعالیت حرفه‌ای خود کرده و یا زودتر به هدف مورد نظر دست یابند. بلک هت سئو یا سئو کلاه سیاه یکی از زیرشاخه‌های ماجراجویانه سئو است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

به طور کلی، افراد سودجو اغلب از سئو کلاه سیاه برای بدست آوردن رتبه بندی بالا و غیر حقیقی استفاده می‌کنند. به عبارتی، سئو کلاه سیاه روشی برای دستکاری رتبه بندی وبسایت و قرار گرفتن آن در رتبه بندی‌های بالای موتورهای جستجو به شمار می‌رود.

در سئو کلاه سیاه به جای استفاده از دستورالعمل های موتور جستجو برای بدست آوردن رتبه، الگوریتم های جستجو دستکاری می‌شوند. البته خوشحال نشوید که راه حلی برای موفقیت و شهرت سایت خود پیدا کرده‌اید. چرا که این کار نوعی سوء استفاده محسوب می‌شود و نهایتا” هیج سودی برای  کاربر نخواهد داشت. به واقع، استفاده از این روش باعث آسیب دیدن کسب و کار شخص خاطی خواهد شد؛ چرا که با پیشرف و تکامل الگوریتم جستجو، موتورهای جستجوگر بصورت اتوماتیک این وبسایت و دامنه ها را مسدود خواهند کرد. بنابراین، افرادی که برای بهینه سازی سایت خود دست به دامن بلک هت سئو می‌شوند؛ باید مطمئن باشند که این شادی دیری نخواهید پایید. پس نباید هوش مصنوعی را تا این اندازه دست پایین گرفت.

چطور سایت خود را سئو کنیم؟

اگر شما تازه کسب و کاری را شروع کرده‌اید، یا هنوز در دنیای جست و جو تازه واردی بیش نیستید، شاید هنوز به‌طور کامل با کاربرد بهینه سازی موتور جستجوگر (سئو) آشنایی نداشته باشید. مشخصا”، هدف اصلی موتورهای جستجوگر ارایه بهترین نتایج به شخص جستجوگر می‌باشد. لذا بهینه سازی موتور جستجوگر (سئو) یکی از مهمترین عوامل کمک کننده در این امر می‌باشد. وقتی شما در اینترنت عبارت یا کلیدواژه‌ای را جستجو می‌کنید، موتورهای جستجو تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا نتایج غلط و اسپم را برای شما به نمایش نگذارند. موتور های جستجوگر به‌صورت همیشگی، با استفاده از الگوریتم های مخصوص، به صورت کاملا” اتوماتیک، سعی در شناسایی و مسدود سازی دامنه‌هایی دارند که از سئو کلاه سیاه برای بهینه سازی استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که الگوریتم های موتور های جستجو به مرور زمان بسیار تکامل یافته و پیچیده شده‌اند. به همین دلیل، قویا” توصیه می‌شود که از استفاده از روش وسوسه انگیزی مانند سئو کلاه سیاه بپرهیزید. شما در عوض  می‌توانید با استفاده از سئو کلاه سفید، به مقاصد بهینه‌سازی سایت و برند خود بپردازید.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید

همانطور که در بالا اشاره شد، ماجراجویی استفاده از سئو کلاه سیاه به نتیجه ناامیدکننده نهایی آن نمی‌ارزد. بنابراین توصیه ما این است که به روش درست به بهینه سازی سایت خود پرداخته و از نتیجه واقعی آن لذت ببرید. اساسا”، سئو کلاه سفید شامل تولید محتوای با کیفیت است که باعث به‌وجود آمدن تجربه زیبایی برای کاربر می‌شود. همچنین، از انجایی که سئو کلاه سفید یا وایت هت سئو با قوانین و دستورالعمل های موتورهای جستجوگر هیچ منافاتی ندارد، به شما کمک می‌کند تا ظرف مدتی معین به رتبه‌بندی بالا در لیست نتایج جستجوی موتورهای جستجو دست یابید.

تفاوت سئو کلاه سیاه با سئو کلاه سفید

تفاوت سئو کلاه سیاه با سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه با زیر پا گذاشتن قوانین موتورهای جستجوگر و سوء استفاده از حفره‌های امنیتی موجود در الگوریتم‌ های جستجو، باعث دریافت رتبه بندی بالاتری در موتورهای جستجو می‌شود که به مرور زمان، دو نتیجه سوء بیشتر در پی نخواهد داشت:

  1. از دست رفتن رتبه به طور کلی
  2. قرار گرفتن در قعر فهرست رتبه بندی موتورهای جستجو

آیا همین دو پیامد به اندازه کافی ناراحت کننده هستند تا شما را از تیررس فریب این روش های وسوسه‌انگیز رهایی بخشند؟

در عوض سئو کلاه سفید نه تنها روش اخلاقی‌تری برای بهینه سازی موتور جستجو است، بلکه با تولید محتوای با کیفیت به شما کمک می‌کند تا از رتبه بندی بالاتری برخوردار شوید.

تکنیک های سئو کلاه سیاه

در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با چند تکنیک مورد استفاده در سئو کلاه سیاه آشنا کرده و مانع از توسل شما به این روش بهینه سازی شویم.

تکنیک های سئو کلاه سیاه

  • استفاده از کلید واژه‌ های نا مرتبط و اضافه

استفاده از کلید واژ‌ه‌های نامرتبط به تکنیکی گفته می‌شود که شما در آن از کلید واژه‌های کاملا” بی ارتباط برای دستکاری رتبه بندی محتوای تولیدی سایت خویش استفاده نمایید. لازم است بدانید که اضافه کردن چندین کلیدواژه مترادف، نه تنها کمکی به رتبه بندی محتوای شما نمی‌کند؛ بلکه باعث به وجود آمدن تجربه بدی برای کاربر نیز خواهد شد. و چه تبلیغی بدتر از این برای وبسایت شما ممکن است وجود داشته باشد؟ خودتان فکر کنید، آیا خواننده‌ای که از مطالعه محتوای شما لذت نبرد و به سرعت متوجه کلیدواژه‌های فضا پرکن و مازاد شود؛ دیگر انگیزه‌ای برای بازدید مجدد از سایت شما خواهد داشت؟

موتور جستجوی گوگل استفاده نادرست از کلیدواژه را به این صورت معنی می‌کند:

  1. استفاده از لیست شماره تماس‌هایی که هیج بار محتوایی ندارند.
  2. استفاده از بلوک‌های متنی که فقط شامل شهر و استان‌هایی است که یک وبسایت خواهان رتبه بندی بالاتری در آنهاست.
  3. تکرار جملات و کلمات به حدی که باعث شود محتوای تولیدی غیرعادی و ناخوانا به نظر آید.

شما می‌توانید با مطالعه کلیدواژه های مورد جستجو متوجه شوید که به‌طور معمول، کاربران و اشخاص جستجوگر، عمدتا” از چه کلید واژه‌هایی استفاده می‌کنند. ولیکن پر کردن محتوای تولیدی با این کلید‌ واژه‌ها با توجه به توضیحات داده شده روش درستی نیست و بهتر است به ‌جای استفاده از این تکنیک، تمام هم و غم خود را معطوف  به تولید محتوایی با کیفیت و خواننده محور تر نمایید.

  • مخفی کردن

این ضرب المثل را شنیده‌اید که می‌گوید:” آفتاب پشت ابر نمی ماند؟” خب بهتر است بگوییم که در دنیای دیجیتال نیز چنین شرایطی حاکم است. حتی اگر به محرمانه‌ترین و حرفه‌ای ترین شیوه سعی کنید با بلک هت سئو سایت خود را بهینه سازی کنید، موتورهای جستجو خیلی زود دست شما را خواهند خواند.

یکی از دیگر حربه‌های متخصصین سئو کلاه سیاه روش مخفی سازی است. مخفی کردن عبارت است از استفاده از محتوایی متفاوت با نتیجه نشان داده شده در موتور جستجوگر. لازم به ذکر است که این روش، یکی از روشهای مورد علاقه افرادی است که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند.

این اشخاص با استفاده از این روش سعی دارند که رتبه بندی کاملا” نامرتبط با محتوای تولیدی خود را به دست آورند. به عنوان مثال، وبسایت های اسپم بیشتر مواقع با استفاده از این روش سعی می‌کنند که جلوی ربات‌های موتورهای جستجوگر را گرفته و مانع از مسدودسازی محتواهای اسپم خود گردند.

  • تغییر آدرس ناگهانی

تغییر آدرس در سئو کلاه سیاه

منظور از تغییر آدرس فرستادن کاربر به وبسایت دیگری است. در سئو کلاه از این روش برای جدا سازی مسیر کاربر از رباتهای موتورهای جستجوگر استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که کاربر وارد سایتی کاملا” متفاوت از آنچه که مد نظرش بوده است شود. سعی کنید چهره کاربری را که با چنین فریبی روبرو شده در ذهن خود مجسم کنید تا حتی فکر استفاده از این روش هم به مخیله تان وارد نشود.

البته تغییر آدرس به خودی خود کار غلطی نیست. اما هر کاری راهی دارد. بهتر است بگوییم که تغییر آدرس فقط باید به منظور کامل کردن محتوا و یا برای ذکر منبع استفاده شود.

  • تولید محتوا با کیفیت پایین و نامرغوب

یکی دیگر از تکنیک های مورد استفاده در سئو کلاه سیاه تولید محتوایی با کیفیت پایین است که نه تنها هیچ کمکی به فرد جستجوگر نمی‌دهد، بلکه باعث خداحافظی همیشگی او از حوالی سایت شما خواهد شد. با این حال، این تکنیک به قدری توسط سایتهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته که همه ما به کرات تجربه رویاروی با آن را داشته‌ایم. پس بهتر است چیزی را که برای خود نمی پسندیم در مورد دیگران به خصوص افرادی که قصد داریم با آنها وارد تعاملات حرفه‌ای و تجاری شویم نیز نپسندیم. یکی دیگر از مثال های این تکنیک وبسایت‌های زیادی هستند که از یک محتوای کلی استفاده میکنند و در آخر، با اندکی ویرایش، آن را به اسم خود ثبت می‌کنند. حتی اگر جنبه‌های حرفه‌ای را نیز لحاظ نکنیم، این کار از نظر اخلاقی کاملا” ناپسند و مردود می‌باشد.

  • استفاده از اسپم در قسمت نظرات

همان گونه که از عنوان مشخص است، در این تکنیک، عامل سئو کلاه سیاه با وارد کردن اسپم‌هایی در قسمت نظرات وبسایت، قصد دارد رتبه بندی بالایی را برای سایت خود به دست آورد. که البته با پیشرفت و بروزرسانی الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر، این روش دیگر منسوخ شده است. به گونه‌ای که اکثر وبسایت‌ها تنظیماتی برای قسمت نظرات تعبیه کرده اند که باعث می‌شود که از مطالب درج شده در قسمت نظرات در زمان جستجو صرف نظر شود. یعنی شما به عنوان یک کاربر پس از جستجوی کلیدواژه مورد نظر خود، تنها با محتوای درون سایت (و نه نظر بازدیدکنندگان) به آن سایت هدایت شده و از مطالبش استفاده خواهید کرد.

  • مزرعه لینک

مزرعه لینک به وبسایت با مجموعه‌ای از وبسایت‌هایی گفته می‌شود که تنها برای این هدف ساخته شده‌اند که همانند یک هزارتو، به سایتهای دیگر و در انتها به سایتی که خواهان دریافت رتبه بندی بالاتری است وصل شوند. مزارع لینک معمولا” دارای محتواهایی بسیار کوتاه و با کیفیت بسیار پایین هستند. از دیگر ویژگیهایی این لینک فارم ها می‌توان به تعدد لینک هایی اشاره کرد که حتی در متن آنها نیز از کلیدواژه استفاده شده است.  البته خوشبختانه، موتور های جستجوگر مانند گوگل، به راحتی این مزارع لینک را شناسایی کرده و دسترسی به آنها را مسدود می‌سازند.

  • شبکه بلاگ خصوصی

شبکه بلاگ خصوصی شامل مجموعه ای از وبسایت‌هایی است که فقط برای ساختن لینک و تغییر آدرس استفاده می‌شوند. از این نظر، این شبکه‌ها شبیه به مزارع لینک هستند. وظیفه این شبکه‌ها نیز همانند مزارع لینک بزرگ کردن و زیاد کردن لینک های منتهی به وبسایت خواهان رتبه بندی بالا (وبسایت اصلی) است.

هنگامی که یک کارشناس سئو کلاه سیاه خواهان ساخت یک شبکه بلاگ خصوصی است؛ از دامین‌های منقضی شده معتبر استفاده می کند. یعنی با تولید محتوای مشابه محتوای موجود در آن دامین، – قبل از منقضی شدن آن-  و همچنین استفاده از لینک هایی که به وبسایت اصلی ختم می‌شود، یک شبکه کارآمد بلاگ خصوصی تشکیل می‌دهد. این امر باعث می‌شود در کوتاه مدت، هدف اصلی یعنی رتبه بندی بالای سایت محقق شود.

البته باز هم باید اشاره کرد که این خیال خام برای کلاهبرداران سئو چندان طولی نخواهید کشید. چرا که الگوریتم های موتورهای جستجوگر بسیار تکامل یافته هستند و به راحتی می‌توانند این شبکه ها را شناسایی کنند. بنابراین،  اگر شما از این روش برای گرفتن رتبه بندی استفاده کنید، طولی نمی‌کشد که با محدودیت‌های بسیار سختی مواجه شوید و یا حتی شانس حضور وبسایت خود را در نتایج جستجو از دست دهید.