آخرین باری که از ته دل لبخند زده‌اید را یادتان هست؟ شادی، خوشحالی، نشاط، سرزندگی همه کلماتی هستند که روزانه بارها و بارها به کار می‌بریم؛ اما کمتر به معنی دقیق و اصیل این واژه پرداخته می‌شود. برای تعریف مفهوم شادی بهتر است شیطنتی بکنیم و بیاییم حس خوشبخت نبودن را تعریف کنیم.

تعریف شادی چیست؟

قطعا شادی برای هر کسی دارای معنا و مفهومی خاص است. به طور مثال ممکن است دوست شما رقص و شادی در یک میهمانی را اوج شادی بداند، در حالی که شادی برای شما مستلزم یک تجربه جدید و هیجان انگیز مثل سفر به یک کشور جدید باشد. عده‌ای شادی را در ارضای جنسی می‌دانند و عده‌ای دیگر با دیدن یک چیزبرگر پر و پیمان، طوری به وجد می‌آیند که گویی بلیط بخت آزمایی برده‌اند. البته، شادی تنها به این حالات محدود نمی‌شود. شاید برایتان عجیب باشد، اما متأسفانه هیچکدام از این مثال‌ها تعریف و توضیح مناسبی برای شادی نیستند. اگر می‌خواهید بیشتر با زیر و بم مفهوم شادی آَشنا شوید و راه‌های شاد زیستن را بیاموزید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مثال‌های فوق و شرایطی نظیر آنها را می‌توان دلیلی برای لذت و سرخوشی دانست؛ نه شادی. این لذت‌ها در واقع شامل تجاربی هستند که همه ما در زندگی خود، به نوبه‌ای با آنها روبرو می‌شویم. می‌دانید مثل چیست؟ مثل این ‌که در گرانقیمت‌ ترین رستوران شهر، غذایی لاکشری نوش جان کنید؛ در حالی که می‌دانید طولی نمی‌کشد که این تجربه لذت بخش را هضم و سپس دفع کنید. همه این لذاید زودگذر و موقتی هستند. این در حالی است که شادی حقیقی یک وضعیت دائمی و تاثیرگذار است.

با همه این اوصاف، آیا دلتان نمی‌خواست این لذت‌ها موقتی نباشند و بتوانید تا آخر عمر تجربه‌شان کنید؟ متأسفانه لذت‌ها زودگذر هستند و باید هم که این طور باشند. چرا که اگر لذت‌ها و تجارب شیرین به طور دائمی روی دهند، مغز شما سریعا به آنها خو می‌گیرد. در نتیجه، پس از مدتی این لذت‌ها را به صورت یک پدیده معمولی و روتین ثبت می‌کند و دیگر آن را به عنوان یک حالت سرخوشانه و خاص تمییز نمی‌دهد. شاید الان که در حال خواندن این مقاله هستید این شرایط برایتان پیش آمده باشد. اگر چنین تجربه‎ای داشته‌اید حتما می‌دانید که پس از یک دوره لذت جویی و سرخوشی، دیگر به ندرت چیزی به شما احساس شادی خواهد داد. پس یادتان نرود که لذت جویی به هیچ عنوان مترادف شادی نیست.

اگر شادی به معنی لذت نیست، پس به چه معناست؟

حتما از این کتاب‌های خوشحالی یعنی …. زیاد به پست‌تان خورده است که مثلا می‌گویند: شادی یعنی داشتن یک طوله سگ دوست داشتنی. البته جدی نگیرید، این فقط یک شوخی است.  چرا که حتی اگر یک طوله سگ پشمالوی دوست داشتنی هم داشته باشید، چیزی به جز تجربه لذت بخش بازی برایتان نخواهد داشت. اصلا خودتان بگویید؛ منطقی است کل شادی یک عمر را در نگهداری از یک پشمالوی دوست داشتنی خلاصه کرد؟ قطعا پاسخ منفی است.

خب پس شادی یعنی چه؟ شادی یعنی برآورده شدن نیازها، همه نیازها. به عبارت دیگر شادی زمانی به سراغ شما خواهد آمد که دیگر احساس نیاز نکنید؛ به عبارتی هر آنچه می‌خواهید داشته باشید. شادی رابطه مستقیمی با رضایتمندی دارد. وقتی شما به روند طبیعی زندگی راضی باشید و خم به ابرو نیاورید، یعنی شاد هستید. در کل، شادی و شعف راستین زمانی خودنمایی می‌کند که شما از هر چیزی بی نیاز شده باشید و دیگر تمنای چیزی در دلتان نباشد.

اصولا دستیابی به شادی و شعف مطلق و همچنین حفظ آن به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. معمولا بین موهبت روشن بینی و یأس و ناامیدی، درجاتی از شادی وجود دارد. اکثر ما انسان‌ها در جایی مابین شادی و و یأس زندگی می‌کنیم و کمتر کسی را می بینیم که دقیقا در یکی از دو قطب شادی و یآس مطلقجا خوش کرده باشد. بنابراین، متوجه می‌شویم که شادی لزوما معنای مطلقی ندارد و برای هر فرد یک تعریف خاص و منحصربفرد خواهد داشت.

13 اصل برای دستیابی به شادی

اصول شادی

شادی، شعف، رضایتمندی، ارضای جنسی، و انواع لذایذ دنیوی از دیرباز بشر را برای ادامه زندگی به پیش رانده است. اگر این روزها شما نیز به طرقی متوجه عدم رضایتمندی خود شده‌اید و یا شادی را آن گونه که باید و شاید در زندگی خود لمس نمی‌کنید؛ توصیه می‌شود بدون خواندن این مقاله، صفحه را نبندید. در ادامه قصد داریم که شما را با 13 اصل اساسی شادی آشنا سازیم:

1. خودبینی مثبت

زمانی که بتوانید آنقدر که استحقاقش را دارید به خودتان رسیدگی کنید و تنها خود را مرکز کائنات ببیند؛ خواهید دید که رفته رفته روابط بهتری با دیگران خواهید داشت. البته همه این‌ها مشروط به این نکته مهم است که آسیبی به دیگران وارد نکنید و خودبینی مثبت را با خودشیفتگی بیمارگونه یکی ندانید. توصیه می‌کنیم با استراتژی خودبینی مثبت، ضمن ایجاد حلقه‌های اجتماعی اثربخش، توانایی‌های خود را توسعه داده و هرگونه شک و تردیدی را در مورد خود و ظرفیت‌های خودتان از ذهن بیرون کنید.

2. برای خود و زندگی خود ارزش قائل شوید

در وهله اول باید ارزش‌های خود را شناسایی کنید و بر اساس آن زندگی و کار خود را تنظیم نمایید. در چنین حالتی، خواهید توانست به محض مواجهه با یک موقعیت ارتباطی یا شغلی، شرایط را بر اساس ارزش‌های خود بسنجید و بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

3. از زندگی کردن لذت ببرید و دست از مال دنیا بکشید

از زرق و برق دنیا اعم از مال و اموال، پول و ثروت، تبلیغات مختلف برای خرید هر آنچه به زور به خوردتان می‌دهند دوری کنید. البته منظور این نیست که زندگی درویشی پیشه کنید؛ بر عکس، منظور ما این است که اجازه ندهید زرق و برق دنیای مصرف گرای امروز، سبک زندگی پیش فرض خود را بر شما تحمیل کند. تنها به دنبال چیزی باشید که شادی و شعف را برایتان به ارمغان آورد؛ چیزی که وقتی به آن دست یافتید از ته دل احساس شادی کنید.

4. وقت شناس باشید

فرض کنید ساعاتی که هر فرد به طور معمول در شبانه روز می‌خوابد؛ به بیداری و تلاش برای لذت از زندگی می‌گذشت. البته به هیچ وجه قصد نداریم با فیزیولوژی بدن شوخی کنیم؛ چون چنین چیزی امکانپذیر نیست. آنچه اهمیت دارد این است که افراد موفق، شاد و خوشبخت عمدتا کسانی را شامل می‌شوند که بیشترین استفاده را از زمان خود به عمل می‌آورند. شما هم اگر در صدد دستیابی به شادی هستید، سعی کنید حتی‌الامکان زودتر از موعد از خواب بیدار شده و یا زودتر از قرارهای خود حاضر شوید.

همانطور که می‌دانید افراد افسرده که مشخصا احساس شادی نمی‎کنند؛ اساسا از تنبلی روحی رنج می‌برند و زمان زیادی را در خلوت، خواب و یا سکوت سپری می‌کنید. اما شما که شادی را می‌جویید باید عکس این قشر عمل کنید و برای هر کار و شرایط خوبی که یک درصد به شادی نزدیکتان می‌کند، آماده باشید و پیش از موعد مقرر، آغوش خود را برایش باز کنید. حتما می‌پرسید دلیل این همه تأکید بر وقت شناسی چیست؟ خب وقتی به طور یک مصاحبه کاری و یا یک سخنرانی دارید، اگر زودتر در محل حضور یابید، خواهید دید که سطح استرس‌تان شدیدا کاهش می‌یابد.

5. مانند مورچه باشید

همه ما داستان مورچه و ملخ را شنیده‌ایم و همه می‌دانیم که مورچه به ذخیره و انبار کردن مشهور است. اما آیا می‌دانید گاهی برای شادی باید مورچه بود؟ برای اینکه بدانید چه چیزهایی را باید ذخیره کنید، باید در ابتدا بدانید که نبود یا کمبود چه چیز یا چیزهایی باعث نگرانی شما خواهد بود. اگر از نظر مالی در مضیغه هستید، بیشتر کار کنید و پس انداز خوبی برای خود دست و پا کنید. اگر در خانه‌ای نقلی و قدیمی زندگی ‌می‌کنید؛ به فکر ساخت یا خرید یک خانه بزرگ و راحت‌تر باشید. یادتان باشد که استراتژی مورچه تنها به مادیات محدود نیست. به عنوان مثال، اگر برای خود وقت زیادی ندارید، یا حریم شخصی‌تان دچار خدشه شده، سعی کنید رفته رفته این شکاف‌های مادی و معنوی را پر کنید تا شادی در خانه‌تان را بزند.

6. تحمل نکنید

تحمل نکردن به هیچ وجه به معنی زیر بار مشکلات خم شدن نیست. کاملا برعکس، هدف ما این است که به شما بیاموزیم که همه افراد در زندگی خود دچار مشکلات و نگرانی‌هایی خواهند شد. تنها کافیست درک صحیحی از مشکلاتی که گریبان‌تان را گرفته به دست آورید و دانه دانه، هر آنچه که مانند خوره انرژی شما را می‌خورد از زندگی خود حذف کنید.

7. پاسخگو باشید

هیچ کدام از ما انسان‌ها قادر نیستیم جلوی وقوع زنجیره حوادث مختلف این جهان هستی را بگیریم. تنها مکانیسم دفاعی یک فرد سالم و خوشبخت این است که این تغییرات و اتفاقات را بپذیرد و همیشه توانایی تغییر و سازگاری را داشته باشد. بنابراین، به جای این‌که واکنش‌های غیر منطقی و هیجانی بدهید، بهتر است با کنجکاوی به رویدادهای مختلف پاسخ بدهید و از هر حادثه‌ای درس بگیرید.

8. همواره در پی رشد و بالندگی خود باشید

برای این‌که بتوانید به رشد و پیشرفت دلخواه برسید، توصیه می‌کنیم دور و بر خود را از افرادی پر کنید که:

  • شما را به چالش می‌کشانند
  • به شما انرژی می‌دهند
  • پشتیبان شما هستند
  • شما را به جلو می‌رانند.

تنها با چنین افرادی است که می‌توانید با ماجراجویی در پی شادی باشید.

9. آگاهانه زندگی کنید

ما از بدو وجود حواس پنجگانه داریم. از هر چیزی که در اطراف‌تان روی می‌دهد غافل نشوید، تا می‌توانید ببینید، بشنوید، و توجه کنید. اگر مانند نویسنده این مطلب دو ماه است که آرزوی غروب آفتاب در ساحل را دارید، به نور نارنجی رنگ خورشید از پنجره اتاق خود آگاه باشید و با تمام وجود از آن لذت ببرید.

10. همه چیز را ساده بگیرید

همه کارهایی را که به نحوی زندگی شما را پیچیده‌تر می‌سازند، به کسی دیگر محول سازید که در انجام آن کار خبره باشد. رضایتمندی از لذت‌های ساده شادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

11. صادق باشید

بازی را کنار بگذارید و یادتان باشد، حتی اگر گفتن حقیقت در ابتدا گزنده و ناراحت کننده باشد، اما بهترین نقطه آغاز برای پیشرفت و رشد است. پس تا می‌توانید صادق باشید و دیگران را نیز به صداقت دعوت کنید.

12. در لحظه زندگی کنید

هرگز برای شاد بودن منتظر فردا یا فرداها نباشید. از کجا معلوم که فردایی در کار باشد؟ وقتی احساس شادی و سرخوشی را به فردا یا زمانی دیگر موکول می‌کند مثل این است که در آینه به خود نگاه کنید و بگویید” بفرمایید اول شما.” دیدید چقدر غیر عملی و غیر منطقی است؟ پس شادی را در هوا چنگ بزنید و از آن لذت ببرید بدون این‌که بدانید فردایی هم در کار هست یا خیر.

13. ادا در نیاورید

خودتان باشید. اخیرا اصطلاحی در میان جوانان امروزی باب شده که می‌گویند “مگه خودت چشه؟” هرگز سعی در کپی برداری از شخص دیگری نکنید؛ این یعنی شما با خودتان و هر آنچه بخشی از وجود، بدن و شخصیت شماست مشکل دارید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که به محض این‌که حالتان با خودتان خوب باشد، افراد بسیاری دور و بر شما را خواهند گرفت و چه بسا حال آنها نیز با شما خوب شود.

10 مهارت برای داشتن شادی در زندگی

  1. براش شادی زندگی خود برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای شادی

آیا تا به حال کیک یا شیرینی خانگی پخته‌اید؟ اگر تجربه این کار را نداشته باشید و برای اولین بار بخواهید شانس خود را امتحان کنید به یک دستور طبخ نیاز دارید. شادی نیز چنین حالتی دارد. برای شاد بودن و شاد ماندن به یک دستورالعمل نیاز دارید که بر اساس آن برنامه‌ای اثربخش برای شادی و خوشبختی طولانی مدت تهیه و تدارک ببینید.

اگر بخواهیم شادی را یک هدف یا مقصد در نظر بگیریم که برای اولین بار قصد رفتن به آن را داریم، به یک نقشه راه تمام و کمال نیاز داریم. لذا برای دستیابی به مقصد شادی، باید برنامه‌ای طراحی کنید که شما را از وضعیت فعلی – عدم احساس شادی و رضایت کافی- به یک زندگی شاد و رضایتبخش هدایت نماید. اگر این مطالب باعث شد تکانی به خود بدهید و شانستان را برای دستیابی به شادی امتحان کنید؛ کافیست چند قدم اساسی بردارید:

  • در وهله اول مشخص کنید که هدفتان از شاد بودن چیست و اصلا چرا قصد دارید شاد باشید.
  • برای دستیابی به مهارت‌های خوشبختی موعدی را برای خود تعیین کنید.
  • بین مهارت‌های گوناگون برای دستیابی به شادی، مهارت‌هایی را انتخاب کنید که به درد شما بخورند.
  • کسب مهارتهای شادی و شاد زیستن را اولویت بندی کنید.
  • نسبت به هدف خود یعنی شادی، تعهد کافی داشته باشید.
  • یاد بگیرید که چطور می‌توانید مهارت‌های شاد زیستن را در خود پرورش دهید.
  1. خودتان را مقید کنید که زندگی شادی داشته باشید

برای این که بتوانید به خودتان بقبولانید که استحقاق یک زندگی شاد را دارید به گذشته نگاه کنید. قطعا مهارتهایی مثل شنا، صخره نوردی، اسکی، قبولی در دانشگاه، سقوط آزاد و غیره یک شبه بر شما وحی نشده‌اند. یادتان هست که برای یادگیری هرکدام از این موارد و امثالهم چقدر تلاش کردید و در آغاز توانایی موفقیت در آنها را در خودتان نمی‌دیدید؟ شادی نیز چنین حالتی دارد. درست مثل اولین باری که از یک صخره مصنوعی در پارک بالا رفتید و به خودتان اطمینان داشتید که نخواهید افتاد؛ خوشبختی و شادی نیز نیازمند اعتماد به نفس شماست. کافیست به خودتان اطمینان کنید و پله پله به سوی هدف خود پیش بروید. به همین دلیل است که می‌گویند تلاش برای رشد و بالندگی شخصی، یکی از کلیدهای اصلی موفقیت و شادی است.

اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید به رشد و بالندگی شخصی خود کمک کنید، لیست زیر را مطالعه کنید:

  • نسبت به توانایی‌های خود آگاه بوده و امیدوارانه به خود و استحقاقی که برای داشتن یک زندگی شاد دارید ایمان بیاورید.
  • به ارزش‌های خود واقف باشید.
  • یک تعریف لغوی از شادی داشته باشید.
  • روند پیشروی خود به سمت هدف شادی را پیگیری کنید.
  • برای داشتن یک زندگی شاد، می‌توانید از کمک دیگران نیز استفاده کنید.
  1. برای شاد زیستن باید مثبت اندیش بود

تا به حال با کسی روبرو بوده‌اید که در بازدید از یک بنای معماری فوق العاده زیبا و معروف، به کج بودن یکی از کاشی‌های آن گیر بدهد؟ متأسفانه بسیاری از ما، ترجیح می‌دهیم خوبی صد در صدی یک پدیده را قربانی نقس یک درصدی آن بکنیم. اما آیا این یک زنگ خطر نیست؟ اگر قصد ما این است که شادی را تجربه کنیم و یک زندگی شاد برای خود رقم بزنیم باید حتی الامکان جنبه‌های خوب هر چیز را مد نظر قرار دهیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم شاد و خوشحال باشیم. هر روز ما می‌تواند، هر چند بسیار ناچیز، بهتر از دیروزمان باشد؛ البته مشروط به این که هر روز بتوانیم بارقه امید و حیات را در زندگی خود بجوییم و آن را تمام و کمال ارج نهیم. به همین دلیل است که می‌گوییم، مثبت اندیشی کلید یک زندگی شاد و مفرح است.

می‌خواهید بدانید چطور می‌توان مثبت اندیش بود؟ ما چند روش زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • مغزتان را طوری تربیت کنید که به افکار مثبت و سازنده عادت کند.
  • هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، روزتان را طوری شروع کنید که گویی بهترین روز زندگی شماست.
  • قدردان لحظات مثبت باشید.
  • روی لحظات و تجارب مثبت خود سرمایه گذاری کنید.
  • به هرچیز مثبتی که برایتان اتفاق می‌افتد اهمیت و میدان دهید.
  • مجموعه‌ای از تصاویر و نقل قول‌های مثبت و الهام بخش برای خود داشته باشید.
  • یادتان نرود که همیشه قدردان و شکرگزار باشید.
  • موفقیت‌های خود را دست کم نگیرید.
  1. برای داشتن یک زندگی سراسر شادی، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

تا به حال این اتفاق برایتان پیش آمده است که فکر کنید حتما مشکل از شماست که هیچ چیز آن طوری که می‌خواهید پیش نمی‌رود. یا زمانی که تلاش خود را می‌کنید و به بن بست می‌خورید و از خودتان خجالت می‌کشید؟ نگران نباشید، شما هیچ مشکلی ندارید. تنها مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید کمبود یا فقدان اعتماد به نفس است. انسان‌های شاد و خوشبخت اعتماد به نفس را به عنوان یکی از اولین مهمات برای مبارزه با مشکلاتی است که پاداش آن شادی و خوشبختی خواهد بود. درست است که بسیاری از افراد از همان آغاز کودکی شخصیتی با اعتماد به نفس دارند؛ اما این بدین معنا نیست که اگر شما فردی درونگرا، خجالتی، فاقد اعتماد به نفس و یا خدای نکرده خود کم بین باشید، راهی برای جبران این کمبودها وجود نداشته باشد. این نوید را به شما می‌دهیم که اعتماد به نفس یک مهارت کاملا اکتسابی است که به مرور زمان می‌توانید آن را به دست آورید.

حتما می‌پرسید چطور می‌توانم در دهه 20، 30 یا 40 زندگی خود، تازه شروع به کسب چنین مهارت مهمی کنم؟ کافیست یاد بگیرید بر مبنای عشق به خودتان فکر، احساس و عمل کنید و دیری نخواهد پایید که شما نیز به یک فرد با اعتماد به نفس تبدیل خواهید شد. فردی که اعتماد به نفس قابل توجهی داشته باشد، از زندگی خود رضایت بیشتری دارد و در نتیجه شادی بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

هر چند اعتماد به نفس در اشخاص مختلف، دارای جنبه‌ها و ویژگی‌های متفاوتی است، اما شما می‌توانید به طرق زیر روی اعتماد به نفس خود کار کنید و شادی را از آن خود کنید:

  • خودتان را دوست داشته باشید.
  • بهترین ورژن خود را در ذهن مجسم کنید.
  • به نقاط قوت خود آگاه باشید
  • موفقیت‌های خود را جشن بگیرید.
  1. برای داشتن یک زندگی شاد، بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنید

گاها در شرایطی قرار می‌گیریم که به دلیل فشارهای شغلی تمنای چند ساعت مرخصی و استراحت داریم. وقتی ساعات طولانی مشغول به کار باشیم و هیچ استراحتی در میان نباشد، نتیجه چیزی جز بی انگیزگی، کاهش کیفیت کار و مشکلات جسمی و روحی نخواهد بود. پس توصیه می‌شود حتی الامکان زندگی و کار خود را با هم هماهنگ کنید. البته با توجه به برخی از دشواری‌های اقتصادی، همه ما این لاکشری را نداریم که چندین روز مرخصی و یا تعطیلات آنچنانی داشته باشیم. با این حال، چنانچه بتوانیم از همان ساعات و روزهای معدود نهایت استفاده را ببریم، برد کرده‌ایم.

اگر می‌خواهید بین زندگی و کار خود تعادل برقرار سازید، این کارها را انجام دهید:

  • اول از همه ببینید آیا در معرض ابتلا به افسردگی هستید یا خیر
  • برای زندگی خود حد و مرز قائل شوید.
  • فعالیت‌هایی انجام دهید که به شما انرژی و شادی تزریق کنند.
  • کارهای تعمیراتی انجام دهید.
  1. انعطاف پذیری لازم برای رسیدن به یک زندگی شادتر را داشته باشید

گاهی اوقات زندگی به کام شما نیست و گویی هیچ راهی برای تغییر شرایط ندارید. اما اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، باید توانایی خود را در عبور از چالش‌ها و بازگشت به شرایط عادی تقویت نمایید. انعطاف عاطفی باعث می‌شود راحت‌تر از پس این چالش‌ها برآیید. تنها در صورت انعطاف پذیری عاطفی است که می‌توانید بر سختی‌ها و چالش‌ها فائق آیید. در نتیجه، با سریع‌تر پشت سر گذاشتن دشواری‌ها، زودتر به روزهای شاد باز خواهید گشت.

برای افزایش انعطاف پذیری از این روش‌ها استفاده کنید:

  • پذیرش آگاهانه را تمرین کنید
  • برای افزایش آگاهی، شرایط خود را به دقت وارسی کنید
  • حتی در بدترین شرایط، دنبال جنبه‌های مثبت باشید
  • مجموعه‌ای از تصاویر و نقل قول‌های الهام بخش و نشاط آور برای خود تهیه کنید.
  • به مزایایی که عواطف منفی برایتان خواهند داشت واقف باشید.
  • مهارت مواجهه خود را تقویت کنید.
  • چرخه افکار منفی خود را قطع کنید.
  1. آگاهانه‌تر در صدد تشکیل یک زندگی شاد باشید

این روزها، به لطف پیشرفت‌های فزاینده دنیای علم و تکنونولوژی، اکثر کارهای خود را به صورت خودکار انجام می‌دهیم. شاید به همین علت است که وقتی به خود می‌آییم و به گذشته نگاه می‌کنیم، حس نوستالژی بر ما مستولی می‌شود. از پیام‌های خودکار تبریک و سفارش آنلاین هدایا گرفته تا آموزش مجازی و بازی‌های آنلاین؛ این موارد و مواردی از این قبیل زندگی ما را از حالت حقیقی و طبیعی آن به یک وضعیت ربات گونه تبدیل ساخته‌اند. گویی فناوری اطلاعات و زندگی آنلاین آمده است تا با جلوه‌های وسوسه آمیز خود، ما را از تماس‌ها و ارتباطات نزدیک و دلی دور سازد. آیا شما هم موافقید که یکی از دلایل عدم احساس خوشبختی، ایجاد شکاف‌های عمیق بین انسان‌ها و گرایش به زندگی بی روح ماشینی است؟ شاید الان که این مقاله را می‌خوانید بگویید: آره حق با نویسنده است.” اما کافیست نوتیفیکیشن یکی از شبکه‌های مجازی در گوشی‌تان به صدا در آید، تا مجددا در دنیای شلم شوربای اطلاعات غرق و بی حس شوید. اما توصیه ما به شما این است که اگر واقعا در صدد رسیدن به شادی و خوشحالی هستید، حتی الامکان سعی کنید به همه ابعاد زندگی خود آگاه باشید. این آگاهی یک مهارت است که رفته رفته، شما را از بی حسی ربات گونه درآورده و متوجه زیبایی‌های زندگی‌تان خواهد کرد. تنها در چنین حالتی است که می‌توانید متوجه بی نهایت دلیلی باشید که این کره خاکی برای شادی به ساکنین خود ارزانی داشته است.

اگر دوست دارید بدانید چطور می‌شود خودآگاهانه تر زندگی کرد، به این موارد خوب دقت کنید:

  • در لحظه زندگی کنید.
  • گاهی اوقات از فناوری دست بکشید و به کارهای دیگر بپردازید.
  • درجستجوی معنای زندگی باشید.
  • وقت بیشتری را برای خود اختصاص دهید؛ بدون اینکه هیچ چیزی مزاحم شما شود.
  1. برای زندگی شاد خود یک هدف نهایی تعریف کنید

قطعا هدف شما از زندگی و زندگی شاد با هدف من یا هر کس دیگر فرق دارد. اما وجه شبه همه این اهداف در این است که با اهمیت باشند و معنایی به زندگی ما ببخشند. اما آیا می‌دانید که بسیاری از ما در برهه‌ای خاص از زمان، به هدفی که از پیش تعیین کرده بودیم دست یافته‌ایم؛ ولی چون دیدگاهمان تغییر یافته متوجه آن نشده‌ایم؟ شناسایی هدف زندگی نیز یک مهارت است. شما می‌توانید با کسب این مهارت، زندگی خود را با مسماتر و رضایتبخش تر کرده و رفته رفته لقب یک انسان شاد و خوشبخت را به خود اختصاص دهید.

چطور هدف زندگی خود را مشخص کنیم؟

  • ارزش‌های خود را بشناسید
  • در زندگی دیگر افراد، تأثیر مثبت بگذارید
  • نیروی محرکه خود را شناسایی کنید.
  1. برای داشتن یک زندگی شاد، باید تا می‌توانید مهربان باشید

درست است که هر فردی مسئول زندگی خود بوده و باید در نهایت، به فکر شادی، سلامتی، رفاه و نفع شخصی خود باشد؛ اما به چه بهایی؟ متأسفانه بسیاری از ما زمانی که در جستجوی شادی و معنای زندگی هستیم، از دیگران و تأثیری که بر آنها می‌گذاریم غافل می‌شویم. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان مرتکب این اشتباه نشوید. شما می‌توانید ضمن جستجوی شادی، به دیگران نیز محبت کنید. و جالب تر از همه این است که با محبت آنها روبرو شده، و خود به خود در مسیر دستیابی به یک زندگی شاد میانبرد بزنید. پس در کسب مهارت مهربانی و مهرورزی از هیچ تلاشی فروگذار نکنید، چرا که مهربانی لازمه شادی و خوشبختی شماست.

می‌دانم که همه شما به طریقی مهربان هستید؛ اما با این حال چند راهکار ساده برای کسب مهارت مهربانی را برای شما آورده ایم:

  • تشکر و قدردانی را تمرین کنید.
  • روی زندگی دیگر افراد تأثیر مثبت بگذارید.
  1. اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، با دیگران وارد روابطی سالم شوید

گاهی اوقات اشتباها فکر می‌کنیم که شادی یک مولفه شخصی است و هر کسی باید بتواند تنهایی به آن دست یابد. تا حدودی، می‌توان این ادعا را صحیح دانست. اما اگر هدف شما شادی و خوشبختی درازمدت و ماندگار است، توصیه می‌شود از یک نیروی دیگر کمک بگیرید. چه بهتر که این نیرو یک دوست، شریک عشقی، همسر و … باشد که در کنار او شادترین لحظات زندگی خود را سپری می‌کنید. البته مهارت برقراری ارتباط سالم نیز یکی از پیش شرط‌های داشتن یک زندگی شاد و پرنشاط است.

ارتباط بین موفقیت و شادی

ارتباط بین موفقیت و شادی

این را هم من، هم شما و هم بسیاری از پژوهشگران از جمله لیوبومیرسکی و همکاران (2005) می‌دانیم و به عینه دیده‌ایم که شادی و موفقیت رابطه مستقیمی با هم دارند. یک نگاه به اطراف خود بیندازید. چند نفر را می‌شناسید که شاد هستند و در عین شادی، در ابعاد مختلف زندگی خود اعم از کار، تحصیل، ازدواج، عشق، فرزندپروری، درآمد، سلامتی و…. موفق عمل کرده‌اند؟ قطعا چنین افرادی کم نیستند.

بر اساس تحقیقات مشخص شده است که پیوند شادی-موفقیت به 2 دلیل منطقی و قابل قبول است:

  1. موفقیت شادی آور است.
  2. شادی تأثیر مثبت بسزایی بر موفقیت فرد دارد.

در این تحقیقات از سه گروه از شواهد مختلف استفاده شده که عبارتند از:

  • مقطعی
  • طولی
  • تجربی

نتیجه این تحقیقات حاکی از آن بود که شادی همواره با نتایج موفقیت آمیزی همراه بوده است. به علاوه، معلوم شده است که شادی به ایجاد رفتارهایی منجر می‌شود که کم از موفقیت و پیروزمندی ندارند.

این شواهد نشان می‌دهند که تأثیرگذاری مثبت می‌تواند عامل بروز بسیاری از ویژگی‌ها، منابع و موفقیت‌های ناشی از شادی باشد. با این وجود یک سوال مطح می‌شود که اولویت با کدام است؟ شادی یا موفقیت؟ این شرایط هم درست مانند مثل مرغ و تخم مرغ است.

اگر شادی اول بیاید، باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید پیش از دستیابی به موفقیت شادی کنید. اما اگر آن روی سکه را ببینیم، با شادی پس از موفقیت روبرو خواهیم شد؛ درست مثل شادی بعد از گل مسی یا رونالدو.

اما حقیقتا رمز شاد زیستن و شاد ماندن چیست؟ آیا برای شاد بودن باید حتما موفق بود؟ شرط می بندم میلیون‌ها نفر از ساکنین این کره خاکی به این سوال جواب رد می‌دهند. چرا که در بسیاری از مواقع، شما احساس موفقیت می‌کنید بدون این‌که از این موفقیت احساس شادی کنید.

از طرفی دیگر، میلیون‌ها نفر نیز در این جهان زندگی می‌کنند که شاد و سرخوش هستند؛ بدون اینکه لزوما موفقیت خاصی در زندگی کسب کرده باشند.یک گروه سوم نیز وجود دارد، این گروه افراد موفقی را در بر می‌گیرد که مایلند راه و رسم شاد بودن و شاد زیستن را کشف کنند.

می‌بینید که این شرایط چه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؟ ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا این ارتباط را موشکافی کرده و به بحث بکشانیم. بر اساس نظریه جنگ یا گریز (Fight or Flight)، ما انسان‌ها برای شادی هیجان زده نیستیم، بلکه برای بقا است که هیجان داریم. یک لحظه به خود نگاه کنید، چند سال از عمر خود را به طور مداوم در حال دویدن به سوی مقصد شادی بوده‌اید؟ آیا هرگز موفق شده‌اید شادی حقیقی را به طور تمام و کمال از آن خود کنید؟

شادی برای بسیاری از ما چیزی نیست جز دستیابی به آنچه که تمنایش را داریم. گاها وقتی به فردی که دوستش داریم می‌رسیم احساس شادی می‌کنیم. اما آیا واقعا شادی یک مقصد یا هدف است؟ متأسفانه بسیاری از ما انسان‌ها هنوز به این درک مهم نرسیده‌ایم که شادی یک وضعیت روحی است، نه یک مقصد نهایی. با این حال، لازم به ذکر است که شادی حتی به عنوان یک وضعیت روحی، به هیج عنوان ثابت و بلاتغییر نیست. چرا که حتی شادترین افراد نیز گاها دچار افسردگی و اندوه می‌شوند. رابین ویلیامز را که خاطرتان هست؟ همان بازیگر هالیوودی که طوری در نقش‌های کمیک خود فرو می‌رفت و شادی را به تماشاچی القا می‌کرد که وقتی خبر خودکشی‌اش رسانه‌ای شد، دنیای فیلم بازها تا مدت‌ها در بهت فرو رفت.

نوریس و ولا برودریک (2008) در پژوهش خود به این مسئله پرداخته‌اند که آیا شادی حقیقتا آنقدر ارزش این همه تلاش را دارد یا خیر. شادی، جستجوی شادی و معنای واقعی شادی از جمله مباحثی بوده که در تاریخ بشری به طور پیوسته مورد توجه عقلا قرار گرفته است.

21 نقل قول در مورد شادی

نقل قول در مورد شادی

در 21 نقل قول و جملات انگیزشی که در ادامه در خصوص شادی خواهید خواند، بیشتر با معنای شادی آشنا خواهید شد. این قول را به شما می‌دهیم که پس از پایان مطالعه این نقل قول‌ها، لزومی ندارد به دنبال شادی باشید، چرا که خودتان در حال تجربه آن خواهید بود:

  1. تنها چیزی که باعث شادی شما می‌شود خود شما هستید، نه تصور دیگران از شما. گولدی هاون
  2. شادی از آن فردی است که قدردان و متشکر از داشته‌هایش باشد نه نداشته‌هایش. وودی آلن
  3. هنر شاد زیستن به این است که از کوچکترین چیزها، شادی را استخراج کنید. هنری وارد بیچر
  4. شادی چیزی نیست که بتوانید به آن سفر کنید، مال خودتان کنید، به دستش آورید، بپوشیدش و یا حتی آن را بخورید. شادی یک تجربه معنوی در زندگی است، زندگی در لحظه‌ای که در آن هستیم. شادی یعنی عشق، لطف و قدردانی. دنیس ویتلی
  5. شادی چیزی نیست که به فردا موکولش کنید؛ پس همین الان شاد باش. جیم ران
  6. تنها یک شادی حقیقی در این دنیا وجود دارد: عشق ورزیدن و عشق گرفتن. جورج سند
  7. شادی یک انتخاب است. شما می‌توانید انتخاب کنید که شاد باشید. زندگی همواره با استرس و فشار همراه است؛ اما این شمایید که انتخاب می‌کنید استرس بر شما تأثیر بگذارد یا خیر. والری برتینلی
  8. شادی همچون عطر یک گل زیبا در فضا پخش می‌شود و همه خوبی‌ها را به سمت شما می‌کشاند. ماهاریشی ماهش یوگی
  9. یک شمع قادر است هزاران شمع دیگر را روشن کند؛ بدون این که از عمر آن کاسته شود. شادی تنها چیزی است که با قسمت کردن با دیگران، کم نخواهد شد. بودا
  10. شادی به هیچ عامل خارجی وابسته نیست؛ همه چیز به ذهنیت شما بستگی دارد. دیل کارنگی
  11. شادی یعنی تعادل میان افکار، کلام و اعمال شما. ماهاتما گاندی
  12. رمز شادی این است که بدانید به چه چیزی اهمیت بدهید و چه چیزی را بی اهمیت شمارید. دودینسکی
  13. مغز خود را طوری تربیت کنید که در هر چیز، یک نقطه مثبت را کشف کند. خوشبینی یک انتخاب است. شادی زندگی شما به کیفیت افکارتان بستگی دارد.
  14. دو چیز ما را از شادی دور می‎کنند: زندگی در گذشته و مقایسه خود با دیگران.
  15. شما استحقاق این را دارید که شاد باشید. شما لایق آن هستید که یک زندگی هیجان انگیز داشته باشید. اجازه ندهید دیگران مانع شما شوند.
  16. شادی زمانی به سراغ ما خواهد آمد که دست از گله و شکایت از نداشته‌های خود برداریم و به خاطر داشته‌هایمان قدردان باشیم.
  17. ذهنی که همواره در حال کار کردن باشد، یک ذهن شاد است. این است رمز شادی، این است دستور اسرارآمیز یک زندگی شاد. توماس جفرسون
  18. این که می‌گویند شادی تنها محدود به جوانی است، توهمی بیش نیست. شادترین افراد کسانی هستند که جالب‌ترین افکار را در سر می‌پرورانند؛ پس ما هر چه بزرگتر می‌شویم شادتر خواهیم بود. ویلیام فلپس
  19. وقتی یکی از درهای شادی بسته می‌شود؛ در دیگری باز خواهد شد. اما غالب اوقات ما آنقدر به در بسته نگاه می‌کنیم، که از در باز پیش رویمان غافل می‌مانیم. هلن کلر
  20. شادی یعنی آزاد، و راز آزادی نیز شجاعت است. توسیدیدس
  21. اکنون بسیار دستپاچه شده‌ام، به سختی می‌توان قدم از قدم بردارم. به شدت خسته و ناتوانم. اما واقعا خوشحالم که به خط پایان رسیده‌ام. کریس کانلی