بی شک موفقیت رویای هرکارآفرین است. به عنوان یک کارآفرین خواه در آغاز مسیر حرفه‌ای خود باشید، خواه سال ها تجربه داشته باشید رویای موفقیت چیزی نیست که به راحتی دست از سر شما بردارد. در این مقاله سعی داریم شما را با 30 روش کاربردی برای کسب موفقیت بیشتر در عرصه کارآفرینی آشنا کنیم.

1. استقامت داشته باشید

استقامت داشتن

منظور از استقامت، پایداری است. در واقع استقامت خاصیت اصلی کارآفرینانی است که وقتی همه او را از ادامه راه باز می‌دارند و یا به تضعیف روحیه او می‌پردازند دست از تلاش برندارد. خلاصه اگر سخت کوش و پایمرد نباشید جایگاهی در دنیای کارآفرینی نخواهید داشت.

2. خود را به چالش بکشید

به چالش کشیدن خود

وقتی از به چالش کشاندن صحبت می‌شود منظور این نیست که منتظر باشید دیگران شما را با چالشها روبرو سازند. بلکه این خود شما هستید که باید با آغوش باز به استقبال چالشهای گوناگون رفته و خود را محک بزنید. زمانی که با چالشهای مختلف، توانایی های خود را به بوته آزمایش می‌گذارید خواهید دید که پس از مدتی، انجام بسیاری از کارهای دیگر برایتان آسانتر خواهد گشت. بنابراین از مواجهه با چالشهای بزرگ و غیرعادی نهراسید.

3. عاشق کارتان باشید

عاشق کارتان باشید

آیا لزومی دارد به این نکته اشاره کنیم که اگر عاشق کار خود نیستید آن را کنار بگذارید؟ بالطبع کارآفرینی مستلزم ساعات کار طولانی و تحمل مشقت‌ها و فداکاریهای فراوانی است. این دشواریها تنها به فراخور میزان عشقی که به حرفه خود می‌ورزید آسان خواهند شد. آیا تابحال با این سوال مواجه شده اید که چرا برخی کارآفرینان هیچ گاه احساس خستگی نمی‌کنند؟ این روحیه خستگی ناپذیر تنها در گرو عشق و علاقه به کار است. تحقیقات نشان داده‌اند که 44 درصد از کارآفرینان جهان، کسب و کار خویش را در آغاز بر پایه عشق و علاقه به کار راه اندازی نموده‌اند. آیا فکر می‌کنید به عنوان یک کارآفرین آنقدر عاشق باشید که بخشی از این آمار باشید؟

4. ریسک پذیر باشید

ریسک پذیری

طبیعت انسان به گونه‌ای طراحی و خلق شده که عموما از ریسک کردن پرهیز می‌کند اما یک کارآفرین باید این ویژگی طبیعی انسانی را از قاموس خود حذف کرده و حتی‌الامکان در راستای تحقق اهداف تجاری‌اش ریسک کند. مشخصا ریسک کردن همانطور که از نام آن پیداست همیشه با خطری بالقوه همراه است. اما زمانی که به جنبه‌های مثبت و سودبخش ریسک کردن فکر می‌کنید، ترجیح می‌دهید شانس خود را امتحان کنید. توصیه می‌شود که در هر شرایطی با بررسی موقعیتهای دارای ریسک، ریسکهایی را به جان بخرید که از احتمال موفقیت و سوددهی بیشتری برخوردار باشند.

5. به خودتان اعتماد داشته باشید

اگر شما به خودتان اعتماد نداشته باشید چگونه از دیگران این انتظار را خواهید داشت؟ اصلا مگر غیر از این است که هر پروژه کارآفرینی از لحظه‌ای آغاز می‌شود که صاحب آن به ندای درونی خود گوش فرا داده و با اعتماد به خود کسب و کارش را تاسیس نمود؟ به علاوه مردم طرفدار کارآفرینان و مدیرانی هستند که از اعتماد بنفس کافی برخوردار باشند. بنابراین هرگاه احساس کردید به قدر کافی به خودتان اطمینان ندارید، تنها کافیست فهرستی از توانایی‌ها و تجارب خویش را تهیه و مرور کنید و به خاطر همه دستاوردهایتان به خودتان تبریک بگویید. البته اعتماد به خود مانع از این نمی‌شود که در صورت لزوم از کمک و همراهی دیگران بهره‌مند نشوید. اما در نهایت شما به عنوان فردی که ملقب به عنوان کارآفرین هستید می‌بایست به آراء خود برای تصمیم گیریهای مهم تکیه کنید و منتظر نظر دیگران نباشید.

6. کمتر بترسید

کمتر بترسید

از قدیم گفته‌اند ترس آدمی را فلج می‌کند، پس فکر نکنید صرف اینکه به عنوان یک کارآفرین به کار مشغولید، ترس نمی‌تواند در هر مرحله از کار گریبانگیر شما شده و از ادامه راه منصرفتان کند. بنابراین لازم است در تمامی طول راه حرفه‌ای خود ترس به دل راه ندهید. چرا که ترس مانع از آن می‌شود که به قوه درک و شهود خود گوش فرا دهید و یا در راستای موفقیت ریسک کنید. چنانچه اصولا فردی بسیار محتاط هستید و بر این نقطه ضعف خود واقفید به هیچ عنوان نگران نباشید. از همین حالا می‌توانید با استفاده از راهکارها و مهارتهای مختلف ترس خود را مدیریت کرده و شهامت را به یکی از ویژگیهای بارز شخصیتی خود بدل سازید. یکی از معروفترین روشهای مبارزه با ترس، تمرین اعتمادبنفس است.

7. اهداف خود را در ذهن مجسم نمایید

تجسم اهداف

اگر می‌خواهید اهدافتان به واقعیت تبدیل شوند، کافیست آنها را پیش چشمان خود ببینید. خاطرتان آسوده باشد، ما هیچ راهکار معجزه‌آسا و جادویی برای تحقق این رویاها نداریم. اما شدیدا توصیه می‌کنیم که در تجسم رویا و اهدافتان به قدری شفاف و دقیق عمل کنید که گویی سالهاست با آن زندگی‌ کرده‌اید. به طور مثال اگر آرزو دارید پس از چند سال کسب و کار خود را بین المللی کنید، نام کشورهایی را که دوست دارید در آنها نمایندگی داشته باشید از پیش تعیین نمایید. برای اینکه به اهداف خود روح واقعیت بدمید روشهای متعددی را می‌توانید به کار ببندید. به طور مثال می توانید هدف خود را :

  • طراحی کنید.
  • با جزئیات بنویسید.
  • به فرد دیگری بگویید.
  • عکسهای مربوط به آن را جمع آوری نمایید.

8. با افراد مناسب شریک شوید

شاید این شرط از چشم بسیاری از شما کارآفرینان پنهان مانده باشد. در وهله اول به نظر می‌رسد که کارآفرینان یکه و تنها کسب و کاری را مدیریت می‌کنند. اما واقعیت این است که هیچ کس حتی یک کارآفرین تراز اول نیز نمی‌تواند در انزوا و بدون کمک یک تیم از شرکا و پرسنل خوب و حرفه‌ای مسیر موفقیت را طی نماید. بنابراین توصیه می‌شود که با افرادی همکاری کنید که نه تنها از شخصیت خوبی برخودارند بلکه شما نیز به شخصه برایشان ارزش و احترام قائل هستید. یادتان باشد که شما فقط قادرید مهارت را به آنها بیاموزید، نه شخصیت را. پس در انتخاب شرکای خود بسیار دقیق و وسواسی باشید.

9. مرد عمل باشید

مسلما دو صد گفته چون نیم کردار نیست. وقتی لقب کارآفرین را با خود همراه دارید از شما انتظار می‌رود که دست به اقداماتی بزنید که سایرین از انجام آنها عاجزند. به عبار دیگر کارآفرین اهل عمل است. او سعی می کند با عمل حرف خود را به دیگران منتقل کند. چرا که در نهایت، کارآفرین باید یک تغییر در جهان ایجاد کند. آن هم در جهانی که در طول تاریخ، مهمترین و سرنوشت سازترین تغییرات آن ناشی از عمل افراد بزرگ بوده‌اند نه حرف و سخن آنها.

10. برای کارتان وقت کافی بگذارید

چه بسا افرادی که با این رویا وارد حرفه کارآفرینی شده‌اند که ره صدساله را یک شبه بپیمایند اما دیری نپاییده که دریافته‌اند این فکر خیالی باطل بیش نبوده است. متاسفانه بسیاری از ما وقتی با فرد موفقی روبرو می‌شویم بر اساس نتیجه نهایی که برایمان قابل مشاهده و لمس است قضاوت می‌کنیم. حال آنکه هیچ یک، به فراز و نشیبهای متعددی که در مدتی طولانی پشت سر نهاده وقعی نمی‌نهیم. هیچ موفقیتی یک شبه حاصل نمی‌شود بلکه موفقیت در گرو شکستها، نومیدی‌ها، تجارب و درسهای فراوانی است که در یک بازه زمانی نسبتا طولانی حاصل می‌شوند.

11. بودجه خود را مدیریت نمایید

مدیریت بودجه

لازم به ذکر نیست که همه پروژه‌های کارآفرینی و استارت آپ ها در آغاز به مبلغ قابل توجهی پول و سرمایه نیاز دارند. با این حال برخی از کارآفرینان از حمایت مالی کافی برخوردار نبوده و مجبورند از بودجه شخصی خود برای پیشبرد اهداف شغلی‌شان استفاده نمایند. اگر شما در زمره این افراد هستید ریسک بزرگی کرده‌اید. اما چنانچه به نحو احسن بودجه خود را مدیریت نمایید می‌توانید این ریسک را به حداقل برسانید.

12. مشتری خود را بشناسید

نبود مشتری یکی از عمده‌ترین دلایلی است که باعث شکست پروژه‌های کارآفرینی می‌شود. بگذارید اینطور به قضیه نگاه کنیم. شما در جریان کارآفرینی خود، محصول یا خدماتی را تولید کرده‌اید اما هنوز نمی‌دانید برای چه کسی این کار را انجام داده‌اید. یا حتی هیچ ایده‌ای ندارید که چه قشری از جامعه ممکن است به تولیدات شما علاقمند باشند؟ در اینجا این سوال مطرح خواهد شد: اصلا چرا و برای چه کسانی دست به تولید زده‌اید؟ بنابراین بسیار مهم است که پیش از هرگونه برنامه‌ریزی مالی، جذب سرمایه و یا حتی انتخاب اسم برای برند خود از وجود مشتری مطمئن شوید. بر اساس اصل بازاریابی، مشتری نفس کسب و کار است و وقتی وجود نداشته باشد کسب و کار شما نیز وجود نخواهد داشت.

13. انتقادپذیر باشید

این شرط در ارتباط با شرط دوازدهم بسیار اهمیت می‌یابد. با توجه به اهمیت جایگاه مشتریان در هر کسب و کاری، استقبال از نظرهای منفی و انتقادات آنها نیز نقش بسیار مهمی در پیشرفت و بهبود وضعیت تجارت شما خواهد داشت. وقتی که گوش خود را به گلایه‌های احتمالی مشتریان ببندید، هرگز با نقاط ضعف کسب و کار خود آشنا نخواهید شد و بالطبع تلاشی در زمینه جبران کمبودهای خود نخواهید کرد. همچنین در صورت عدم توجه به انتقادات مشتریان ممکن است گروهی از مشتریانی را که پیشتر به خرید تولیدات شما علاقمند بودند از دست بدهید و رفته رفته اثری از نام شما باقی نماند.

14. انتظارات خود را افزایش دهید

اگر خدمات و محصولاتی که به مشتریان ارائه می‌کنید فراتر از حد انتظار آنان باشد شما برنده اید. در مقابل، چنانچه به هر دلیلی موفق نشوید انتظاری را که در میان شرکا، مشتریان و پرسنل خود ایجاد کرده‌اید برآورده سازید وفاداری آنان را از دست خواهید دید و با نارضایتی‌شان مواجه خواهید گشت. یک کارآفرین ذکاوتمند همیشه در تلاش است تا سطح انتظارات مخاطبین خود را بالا برده و در آن واحد کیفیت کار خود را نیز بهبود بخشد.

15. مدیریت ریسک

منظور از مدیریت ریسک این است که در انتخاب موقعیتهای ریسکی دقیق و وسواسی عمل کنید. یعنی از میان ریسک‌های مختلف، ریسکی را بپذیرید که بیشترین احتمال موفقیت و کمترین میزان خسارت را به همراه داشته باشد. این انتخاب یک نوع مهارت است که به راحتی قابل اکتساب می‌باشد. البته یادتان باشد که در مدیریت ریسک علاوه بر انتخاب نوع ریسک، زمانبندی متناسب با هر ریسک نیز اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت.

16. از خواندن مطالعات موردی دست نکشید

یک کارآفرین باید همیشه و در همه حال از کسب و کارش همچون فرزند خود مراقبت نماید. برای موفقیت در این عرصه توصیه می‌شود به جای اینکه اوقات فراغت خود را به مطالعه رمان و شعر و ادبیات اختصاص بدهید، مطالعات موردی را اولویت دهید. به طور مثال خواندن زندگینامه کارآفرینان موفق می‌تواند الهام بخش موفقیتهای آتی شما باشد. هرگز از مطالعه در مورد افراد و موقعیتهایی که به نوعی به موفقیتهای تجاری مرتبط هستند دست نکشید و حتی‌الامکان از این مطالب در راستای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده ‌کنید. به طور مثال، یکی از درسهای مهمی که از خواندن این مطالب خواهید آموخت این است که اشتباهات دیگران را تکرار نکنید. بدین ترتیب می‌توانید با عدم تکرار این اشتباهات در زمان و منابع خود صرفه‌جویی کرده و  وقت کافی برای خواندن کتابهای رمان هم داشته باشید.

17. خودتان را ارتقا بخشید

بسیاری از افراد از ترس اینکه مبادا به چشم سایرین، یک فرد خودبین و خودشیفته به نظر برسند تلاشی برای ارتقای خود نمی‌کنند و در نتیجه، کمتر در مورد کسب و کار خود با دیگران صحبت می‌کنند. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که بین خودارتقابخشی و خودپرستی زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. برای ارتقا خود باید درک خوبی از کسب و کارتان داشته باشید. همچنین باید بتوانید از دید مشتریان خود به کسب و کارتان بنگرید، تا زمانی که بخواهید اطلاعاتی در مورد تجارت خود به فردی بدهید، بتوانید دیدگاه مشتریان خود را برای وی بازگو کنید.

18. برای شرکت خود یک فرهنگ خاص در نظر بگیرید

شاید در گذشته فرهنگ شرکتی اهمیتی نداشت؛ اما در دنیای آنلاین امروز، مشتریان و رقبا هر لحظه در حال رصد کسب و کار شما هستند. بنابراین بسیار مهم است که دیدگاه‌ها، باورها و اصول اخلاقی ای که در کسب و کار خود رعایت می‌کنید به چه صورتی باشند. چرا که همه این موارد هستند که فرهنگ کسب و کار شما را شکل خواهند داد. اگر از همان آغاز کار، فرهنگ شرکتی مثبتی را بنا نهاده باشید ضمن همکاری با افراد الهام‌بخش و موفق، مشتریان راضی بسیاری را نیز جذب خواهید نمود.

19. شبکه های ارتباطی

در تشکیل شبکه‌های ارتباطی خساست به خرج ندهید چرا که ممکن است به واسطه شبکه‌های مختلفی که تشکیل می‌دهید با کارآفرینان خبره‌ای آشنا شوید که از ایده‌ها و اهداف تجاری مشابه شما برخوردار باشند. ایجاد این شبکه‌ها به هیچ وجه کار دشواری نیست. فقط کافیست روابط عمومی خوبی داشته و با گشاده‌روی با افراد برخورد کنید. پس هر فرصتی را مغتنم شمرده و ارتباطات خود را گسترش دهید.

20. یاد بگیرید و خلق کنید

ذهنیت یک کارآفرین موفق ذهنیت فردی‌است که دائما در تلاش است تا بیاموزد و موقعیت خلق کند. برای کارآفرین، یادگیری و کسب اطلاعات هیچ نقطه پایانی ندارد. برای داشتن چنین ذهنیتی لازم است که از فعالیتهایی نظیر تماشای تلویزیون، شرکت در رسانه‌های اجتماعی، و تفریحاتی این چنینی پرهیز نمایید. چرا که این سرگرمی‌ها شما را با حجم انبوهی از اطلاعات متنوع بمباران کرده و در نتیجه، تنها به انفعال شما خواهند انجامید.

21. به فکر ارائه محصولات خود باشید، نه فروش آنها

آیا شما دوست دارید کسی به زور چیزی را به شما بفروشد؟ اگر پاسختان منفی است پس چرا انتظار دارید دیگران از این کار شما استقبال کنند؟ پس اگر کارآفرین هستید و قصد دارید کالای خود را بازاریابی کنید، بهتر است آن را به دست مشتری برسانید نه این‌که به هر شیوه‌ای شده آن را بفروشید. به عنوان مثال شما می‌توانید پیش از فروش محصول یا خدمات خود، یک دوره آزمایشی آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. بدین ترتیب آنها این آزادی را خواهند داشت که انتخاب کنند محصول یا خدماتی را بخرند یا خیر. با این روش، شما وفاداری مشتری را که یکی از مهمترین شروط یک کارآفرین موفق است تضمین خواهید کرد.

22. تاتی تاتی کنید

به طور قطع برای موفقیت حرفه‌ای باید زمان و تلاش زیادی صرف کنید. پس از این بابت زیاد نگران نباشید؛ چرا که امری عادیست و کسی به شما خرده نخواهد گرفت. با این حال توصیه ما به شما این است که مسیر حرفه‌ای خود را به چندین مرحله کوچک تقسیم بندی نمایید. به محض مواجهه با مشکلات غیرقابل حل، خودتان را جای یک کودک دو ساله جا بزنید و تاتی تاتی به سوی آن گام بردارید. بدین ترتیب، شما می‌توانید هر مسئله را در زمان مختص به آن حل کرده و گام بعدی را بردارید.

23. همه وقایع و برنامه‌های مهم را در تقویم خود یادداشت نمایید

یادداشت وقایع در تقویم

حتی موارد جزئی را نیز وارد تقویم خود نمایید. مواردی از قبیل ساعات کاری، ساعات نهار و استراحت، تاریخ جلسه‌ها، قرار ملاقات با دوستان، کلاسهای ورزشی فرزندانتان، زمان باشگاه، و هرآنچه در طول روز، هفته، ماه و سال ممکن است انجام دهید باید در تقویم ذکر شوند. در واقع شما با این روش برای هر کدام از این امور زمانی تعیین کرده‌اید و خود به خود این پیام را به دیگران می‌دهید که در این بازه‌های زمانی وقتتان آزاد نیست. بدین ترتیب زندگی شما با برنامه‌ریزی و هدفمندی به پیش خواهد رفت. همچنین وقتی چشمتان به برنامه‌های تقویمتان می‌افتد دیگر بهانه‌ای برای لغو و یا تعویق آنها نخواهید داشت.

24. ورزش کنید

آیا کسی هست که نداند تمام روز نشستن روی صندلی برای سلامتی انسان مضر است؟ مادامیکه از سلامتی خود مراقبت نکنید، قادر نخواهید بود از نتیجه یک کسب و کار فوق‌العاده موفق هم لذت کافی ببرید. ورزش کردن یکی از روشهای کاربردی خودمراقبتی است که به همه کارآفرینان توصیه می‌شود. حتی اگر قادر نیستید به باشگاه بروید می‌توانید با پیاده‌روی، مدیتیشن در اتاق کار و یا استفاده از پله به جای آسانسور سلامتی را به بدن خود هدیه کنید.

25. تمرکز داشته باشید

درست است که زندگی کارآفرینان به ندرت منسجم است؛ اما شما نباید به هیچ عنوان با انجام چندکار به طور همزمان، سلامت و موفقیت خود را به خطر بیندازید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که این روش به هیچ عنوان جواب نمی‌دهد. بهتر است بگوییم انسان از پس انجام چندکار به طور همزمان بر نمی‌آید. بنابراین اگر خواهان موفقیت هستید سعی کنید قدرت تمرکز خود را بالا ببرید و در هر زمان، تنها روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. به طور مثال همین الان که در حال مطالعه 30 روش موفقیت در کارآفرینی هستید، موبایل خود را در حالت سکوت قرار داده و تا پایان مطالعه این متن به چیز دیگری فکر نکنید.

26. به خودتان زنگ تفریح بدهید

متأسفانه بسیاری از کارآفرینان گاها فراموش می‌کنند که باید زمانی را به خود اختصاص داده و به استراحت بپردازند. درست است که نمی‌توان هر روز یا هر هفته به مرخصی رفت. اما اگر تمام وقت خود را صرف کار کنید دیری نخواهدگذشت که از پا خواهید افتاد. این بی‌توجهی به استراحت اغلب ناشی از این دیدگاه کارآفرینان است که خود را فردی شکست ناپذیر می‌بینند. اما واقعیت امر این است که همه انسانها در نتیجه کار زیاد تحلیل رفته و فرسوده می‌شوند. و اگر در زمان مناسب به فکر استراحت نباشند ممکن است در آینده‌ای بسیار نزدیک با پیامدهای جبران ناپذیری مواجه گردند.

27. سوال بپرسید

هیچ کس دانای مطلق نیست. هرگز، حتی وقتی در قله موفقیت قرار دارید از سوال پرسیدن ابایی نداشته باشید. وقتی از دیگران توصیه، نصیحت، راهنمایی، و اطلاعات کسب می‌کنید در حقیقت چیزی به خود و کسب و کارتان افزوده‌اید. همچنین وقتی عادت پرسشگری را در خود پرورش بدهید، تمایل به یادگیری دائمی در شما پدید خواهد آمد و چه کسی هست که نداند دانش مادر قدرت است؟

28. از شکست نترسید

نترسیدن از شکست

چنانچه در مسیر حرفه‌ای خود شکست خوردید آن را کتمان نکنید و یا از آن نترسید. خواه ناخواه، همه ما روزی در مرحله‌ای از زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود با شکست روبرو خواهیم شد. پس چه بهتر که توانایی روبرویی با آن را داشته باشیم تا هرگز از تجربه آن شوکه و فلج نشویم.

29. از همه چیز الهام بگیرید

کارآفرین فردی است که دست به آفرینش می‌زند. هر آفرینشی در پی الهام از منبعی دیگر روی می‌دهد. به عنوان یک کارآفرین سعی کنید همیشه در موقعیتهای الهام بخش قرار بگیرید و با آغوش باز از آنها استقبال نمایید.

30. به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران

شاید بسیاری از کارآفرینان به دلیل مشغله زیادی که دارند اینطور فکر کنند که وقت کافی برای کمک به دیگران ندارند اما این یک حقیقت است که کارآفرینان در جریان کمک به دیگران می‌توانند به خود نیز کمک کنند. آنها از این طریق می‌توانند الهام بخش باشند. از طرفی، وقتی شما به فرد یا افرادی کمک می‌کنید، می‌توانید این انتظار را داشته باشید که آنها نیز پاسخ کمک شما را بدهند. بنابراین، هرگز از کمک به دیگران امتناع نکنید.