در سپتامبر ۲۰۱۵ زمانی که نارندرا مودی، نخست وزیر هند با مدیر عامل فیس بوک، مارک زاکربرگ در فرمانداری که مقر آن در پارک منلو است دیدار کرد، کارکنان به وجد آمدند. زاکربرگ تلاش نخست وزیر هند را در مورد رسانه های اجتماعی تحسین کرد. مودی از ابتکار مدیرعامل Internet.org در برپایی اینترنت در نواحی روستایی هند تجلیل کرد. هر دو رهبر در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری جهت پیشبرد حاکمیت و انتخابات صحبت کردند. هر دو زمانی که زاکربرگ در سال ۲۰۱۴ به هندوستان آمده بود با یکدیگر دیدار کرده بودند. در همان سال فیس بوک، واتس آپ را به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد.همچنین توانست به اولین اپلیکیشن تبدیل شود و ۳ میلیون کاربر به آن اضافه کند. هر دو رهبر یکدیگر را در آغوش گرفتند و این نشان دهنده جوانه پیوند بین آن دو بود.

زاکربرگ گفت: «هند خصوصاً در تاریخ شرکت ما نقش مهمی ایفا کرده است.»

تیره شدن روابط و آغاز جدال

اما این رابطه از آن زمان به بعد تیره شد. مالک واتس آپ از دولت هند به دلیل نقض قوانین جدید اینترنت شکایت کرد. او گفت که هند به شدت حریم خصوصی کاربران خود را نقض می کند، زیرا پیام‌ها را در یک پایگاه داده قابلیت ردیابی ذخیره می کند. واتس آپ در درخواست خود می گوید که این امر مستلزم شکستن کدهای رمزگذاری شده و ذخیره سازی میلیاردها پیامک بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر هندی است. در سال ۲۰۱۶ واتس آپ در برزیل با چالش مشابهی در زمینه حریم خصوصی افراد روبرو شد. این چالش منجر به تعلیق آن سرویس در چند نوبت گردید. اما پرونده علیه دولت هند اولین پرونده فیسبوک در مورد یک دولت ملی است.

طرفداران حریم خصوصی می‌گویند که این جدال می تواند مبنایی برای بررسی نحوه چگونگی محافظت پلتفرم ها از داده های کاربران ایجاد کند. آلن وودوارد، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه سوری انگلستان می‌گوید:«پیامدهای این امر بسیار عمیق است. اگر دولت هند به سلاح خود اصرار ورزد و دادگاه از آنها حمایت کنند، در این صورت ممکن است بقیه دولت ها نیز به چنین اقداماتی دست بزنند.»

حریم خصوصی واتس اپ

قوانین جدید فناوری هند در ماه فوریه پیشنهاد شد. این قوانین در ماه می به اجرا درآمد. راوی شانکار پراساد، وزیر فناوری اطلاعات و حقوق هند است. وی این قوانین را فرصتی برای تحقیق در مورد مسائلی مانند تجاوز به عنف، کودک‌ آزاری و همینطور جرایم مربوط به حاکمیت، یکپارچگی و امنیت می داند. در حالیکه تنش بین دولت هند و رسانه های اجتماعی افزایش می یابد، سرکوب شرکت‌های ارائه دهنده پلتفرم ادامه دارد. ماه گذشته پلیس هند از دفتر توییتر در دهلی پایتخت هند بازدید کرد. هدف از این بازدید تحقیق در خصوص دست کاری اطلاعات بود.

بر اساس قوانین جدید هند، پلتفرم های رسانه های اجتماعی باید از سیستم رمزنگاری اند تو اند (end to end) برخوردار شوند. سیستمی که فقط فرستنده و گیرنده امکان دسترسی به پیامها را دارند. این بدان معنا است که واتس آپ باید داده های تمام پیام های رد و بدل شده بین مشترکان خود را روزانه جمع آوری کند. واتس آپ در درخواست خود علیه دولت هند گفت: به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد که دولت در آینده کدام پیام را بررسی می کند. این امر به شدت قوانین جدید حریم خصوصی میلیاردها و افرادی که به طور دیجیتال مکاتبه می‌کنند را به خطر می‌اندازد. همچنین قوانین جدید نقض کامل حقوق اساسی افراد است.

کاربران هندی

دلیل اینکه شرکت های فناوری از نگهداری اطلاعات خودداری می‌کنند این است که برای حفظ حریم خصوصی افراد هزینه زیادی باید صرف شود. نگه داشتن این مقدار حجم داده آن را در معرض سرقت یا سوء استفاده قرار می دهد. متیو گرین، دانشیار موسسه امنیت اطلاعات جان هاپکینز گفت: «واتس آپ اعلام کرد که نمی خواهد در چنین کسب و کاری حضور داشته باشد و باید از داده ها محافظت کند.»

با ارزان شدن تلفن های همراه و به صرفه شدن دسترسی به اینترنت در هند، استفاده از واتس آپ رشد چشمگیری داشته است. واتس آپ در هند دارای بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر است که در نوع خود بالاترین میزان در جهان است. وودوارد گفت: «امکان اینکه فیسبوک و واتس آپ از هندوستان خارج شوند بعید است. حتی اگر در دادگاه هند پیروز نشوند، تصور نمی کنم که فیس بوک روزی از هندوستان برود. آنها قرار نیست از این بازار خارج شوند.» سناریو احتمالی این است که واتس آپ قوانین کدگذاری هند را تغییر داده و شروع به جمع آوری داده کاربران کند.

واتس آپ از طریق رابط کاربرپسند خود به ارتباطات سرعت بخشیده است. اما به یک پلتفرم برای گسترش اطلاعات نادرست در هند تبدیل شده است. از جمله استفاده از داده‌های این پلتفرم برای پخش اخبار جعلی، سازماندهی خشونت و غیره. نیخیل پهوا، فعال حقوق دیجیتال در دهلی نو می گوید: « حل این مشکلات آسان نیست. اما شکستن کدهای رمزگذاری شده تخطی از حقوق خصوصی افراد است.این روش نمی تواند راهکار مناسبی برای رویارویی دولت با اخبار جعلی و مقابله با خشونت باشد.»

جمع آوری داده‌های کاربران نقض آزادی بیان است

وکلا و مدافعان حقوق دیجیتال اذعان کردند که ‌جمع آوری داده‌های کاربران نقض آزادی بیان است. این نگرانی ها به دنبال دستگیری برخی از شهروندان هندی به دلیل قرار دادن نظرات خود در رسانه های اجتماعی و انتقاد از رژیم حاکم افزایش یافت. در این ماه پلیس یک پرونده علیه فیلمساز معروف عایشه سلطان ایجاد کرد. عایشه از رهبرBJP به عنوان «سلاح بیو» نام برده بود. در اوایل سال جاری یک فرد ۲۲ ساله به نام دی شارابی که فعال آب و هوا شناس هندوستان رود به اتهام به اشتراک گذاشتن سند گوگل باGreta Thunberg ، فعال آب و هوا شناس سوئدی ۱۸ ساله دستگیر شد. پلیس آن را جعبه ابزاری خواند که از طریق آن اعتراض کشاورزان نسبت به قوانین جدید دولت در مزرعه دنبال می‌شد.